930A0029225AA4C28B8EF095B679285EAAE27078 Skrevet 19. mars 2006 Del Skrevet 19. mars 2006 (endret) Dere som koder php her inne, ser det er en del som bruker <? echo "Hallo"; ?> istede for <?php echo "Hallo"; ?> <? er frarådet å bruke siden det krevest a short_tags er på i php.ini noe som ikke alltid er tilfelle. Andre språk som XML bruker også <? noe som kan føre til kluss i systemet ditt. Vi koder PHP så bruk <?php ! (Quote #php.no @ Quakenet) Edit: Ikke svar med at det er mindre stress å skrive <?, det er ikke mindre stress å lage en sikker kode! Det er mer penger i det om du skal jobbe enn at du får en feil og kan tape! Også "Jeg bare bruker <? på testing og <?php når jeg skriver viktige ting" .. Det er bullshit, gjør <?php til en vane uansett! Edit 2: Skriv alle deres koder på engelsk, dette gjør at dere har ett videre utviklingspotensiale. Å kode en side på norsk er bare teit, kan du ikke engelsk er ikke php noe for deg (eller noen koder). Orker du ikke skrive engelsk er det heller ikke noe for deg. Engelsk koding gjør alt lettere å forstå for fler. Endret 19. mars 2006 av ziller Lenke til kommentar
CruellaDeVille Skrevet 19. mars 2006 Del Skrevet 19. mars 2006 Dere som koder php her inne, ser det er en del som bruker <? echo "Hallo"; ?> istede for <?php echo "Hallo"; ?> <? er frarådet å bruke siden det krevest a short_tags er på i php.ini noe som ikke alltid er tilfelle. Andre språk som XML bruker også <? noe som kan føre til kluss i systemet ditt. Vi koder PHP så bruk <?php ! (Quote #php.no @ Quakenet) Edit: Ikke svar med at det er mindre stress å skrive <?, det er ikke mindre stress å lage en sikker kode! Det er mer penger i det om du skal jobbe enn at du får en feil og kan tape! Også "Jeg bare bruker <? på testing og <?php når jeg skriver viktige ting" .. Det er bullshit, gjør <?php til en vane uansett! Edit 2: Skriv alle deres koder på engelsk, dette gjør at dere har ett videre utviklingspotensiale. Å kode en side på norsk er bare teit, kan du ikke engelsk er ikke php noe for deg (eller noen koder). Orker du ikke skrive engelsk er det heller ikke noe for deg. Engelsk koding gjør alt lettere å forstå for fler. 5778809[/snapback] Hmmm, jeg kan ikke helt se at engelsk koding skal gi meg et utviklingspotensial. At koden min kanskje er forståelig for flere er et pluss, men ikke et must - og jeg blir slett ikke en bedre programmerer eller skriver bedre kode av å skrive engelsk. Å si at "hvis en ikke orker å skrive engelsk er php ikke noe for deg" er ganske merkelig å si. Det er vel opp til hver enkelt hvorvidt en ønsker kode på et fremmedspråk eller ikke.... og det bør også være opp til hver enkelt hvorvidt det er et mål at kode skal være forståelig for flest mulig. Det er ikke teit å skrive på norsk! Norsk er fint! Heia heia heia PS. Hele tråden er teit og usakelig, hvis en moderator gidder..... Lenke til kommentar
NH Skrevet 19. mars 2006 Del Skrevet 19. mars 2006 Vil bare påpeke at du ikke blir en dårligere koder om du ønsker å bruke <? og <?= istedenfor <?php og <?php echo Du vil derrimot får en relativ stor modifiserings jobb om du flytter fra en server med short_tags på til en med short_tags av. Skal du derimot legge et script ut public, er det et must at koden er kompatibel for alle server oppsett, men at det er et must og at du er en dårligere koder om du bruker short_tags er vel å ta litt hart i. Grunnen til at det bli krash er fordi xml bruker <?xml er short_tags på vil dette bli crash da xml vil bli en del av php koden og generere en feilmelding. Ellers er det ingen "risiko" annet enn server kompabilitet. Men greit å gjøre folk oppmerksomme på problemet forøvrig, husker fortsatt da jeg selv først møtte på dette problemet for en del år tilbake ga meg en real hodepine da INGEN av scriptene mine fungerte :S Så selv skriver jeg kun uten bruk av short_tags Lenke til kommentar
dabear Skrevet 19. mars 2006 Del Skrevet 19. mars 2006 (endret) Å si at en har et utviklingspotensiale når en skriver "engelsk" kan jeg ikke helt se, men programmering bør skrives i henhold til internasjonal standard og gjerne i henhold til den syntaksen som scriptspråket/programmeringsspråket bruker(python er et språk som tvinger deg til "fin" kode forresten), og dette er som oftest skrevet på "engelsk". Nå har ikke php en egen standard, men å forholde seg til pear sin standard ( http://pear.php.net/manual/en/standards.php ) med evt noen forandringer er generelt et godt tips. Det er latskap å ikke skrive god kode. Og om du er en lat koder, ville ikke jeg som evt. prosjektleder hatt deg på laget mitt. Så har vi jo i tillegg problemet med at de nordiske oversettelsene/erstatningene ofte vil ha nordiske tegn. $UserInfoCollection->getTopUsers() $brukerInfoSamling->hentØversteBrukere() Er vel ikke snakk om hva jeg ville brukt her, i mitt hode er det dessuten mye enklere å bruke engelsk Endret 19. mars 2006 av dabear Lenke til kommentar
ntec Skrevet 19. mars 2006 Del Skrevet 19. mars 2006 ...Så har vi jo i tillegg problemet med at de nordiske oversettelsene/erstatningene ofte vil ha nordiske tegn. ... 5780147[/snapback] hvis jeg husker rett, så er ikke nordiske tegn noen problem. Lenke til kommentar
dabear Skrevet 19. mars 2006 Del Skrevet 19. mars 2006 ...Så har vi jo i tillegg problemet med at de nordiske oversettelsene/erstatningene ofte vil ha nordiske tegn. ... 5780147[/snapback] hvis jeg husker rett, så er ikke nordiske tegn noen problem. 5780160[/snapback] En annen ting er jo også i de tilfeller man jobber i team/større prosjekter hvor enkeltpersoner kanskje skal ha ansvar for revidering/refakturering av kode i ettertid. En bør, kun vel hjelp av å skumlese kode, kunne settes seg inn i funksjonalitet. Her vil god codepolicy gjøre ting mye lettere. Om en bruker nordiske tegn som en ikke finner igjen på hver programmerer sitt keyboard, blir dette heller vanskelig. Hva om jeg begynte å skrive получитехолодногоизверга() (russisk) istedet for getCoolMonster() ?. Kommenter på engelsk, bruk engelske variabel - og funksjonsnavn og ferdig med det. Det er faktisk ikke noe å diskutere etter mi mening. Lenke til kommentar
ntec Skrevet 19. mars 2006 Del Skrevet 19. mars 2006 ...Så har vi jo i tillegg problemet med at de nordiske oversettelsene/erstatningene ofte vil ha nordiske tegn. ... 5780147[/snapback] hvis jeg husker rett, så er ikke nordiske tegn noen problem. 5780160[/snapback] En annen ting er jo også i de tilfeller man jobber i team/større prosjekter hvor enkeltpersoner kanskje skal ha ansvar for revidering/refakturering av kode i ettertid. En bør, kun vel hjelp av å skumlese kode, kunne settes seg inn i funksjonalitet. Her vil god codepolicy gjøre ting mye lettere. Om en bruker nordiske tegn som en ikke finner igjen på hver programmerer sitt keyboard, blir dette heller vanskelig. Hva om jeg begynte å skrive получитехолодногоизверга() (russisk) istedet for getCoolMonster() ?. Kommenter på engelsk, bruk engelske variabel - og funksjonsnavn og ferdig med det. Det er faktisk ikke noe å diskutere etter mi mening. 5780176[/snapback] ... men jeg velger å unngå slike tegn selv om det funker med:) Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 20. mars 2006 Del Skrevet 20. mars 2006 Edit 2: Skriv alle deres koder på engelsk, dette gjør at dere har ett videre utviklingspotensiale. Å kode en side på norsk er bare teit, kan du ikke engelsk er ikke php noe for deg (eller noen koder). Orker du ikke skrive engelsk er det heller ikke noe for deg. Engelsk koding gjør alt lettere å forstå for fler. 5778809[/snapback] Jeg er helt enig i at <?php SKAL brukes fremover <?, men at engelsk skal gi utviklingspotensialt er totalt idiotisk. Greit, engelsk bør foretrekkes hvis man skal legge det ut public og forvente at personer uten norsk kunnskaper vil være interessert i koden. Derimot vil det være helt idiotisk å si at man må skrive engelsk når man koder egen privat nettside, eller noe som er rettet mot nordmenn. Tviler på at du i et norsk utviklingsfirma kommer langt med "vi skal skrive engelsk". Lenke til kommentar
930A0029225AA4C28B8EF095B679285EAAE27078 Skrevet 20. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2006 Koden bak systemet er engelsk, ikke outputten. Man echoer på engelsk men å kalle en variabel "$navn" istede for $name syntes jeg er tungvindt. Okey greit nok er ikke must men er jævlig mye lettere å få hjelp, du vet ALDRI når du trenger utlandsk hjelp eller om bedriften ansetter en freelancer fra utlandet! Da er du "butt fuckd" Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 20. mars 2006 Del Skrevet 20. mars 2006 Koden bak systemet er engelsk, ikke outputten. Man echoer på engelsk men å kalle en variabel "$navn" istede for $name syntes jeg er tungvindt. Okey greit nok er ikke must men er jævlig mye lettere å få hjelp, du vet ALDRI når du trenger utlandsk hjelp eller om bedriften ansetter en freelancer fra utlandet! Da er du "butt fuckd" 5781030[/snapback] Ja, jeg tenkte faktisk på koden bak systemet. Å kalle en variabel for $navn i stedet for $name synes jeg er helt naturlig når jeg ikke programmerer noe for alle og enhver. Norsk er det språket jeg skjønner best, så hvorfor gjøre det vanskelig med engelske kode? Jeg for min del koder såpass godt at jeg uannsett ikke trenger hjelp med selve koden, men mer prinsippet og tankegangen for hvordan jeg skal løse noe. Dvs. jeg ytterst sjeldent trenger hjelp med selve koden, og hvis jeg trenger det så er det en avgrenset del av den som jeg kjapt kan oversette kommentarene på. Hva navnene er på variablene og funksjonene er egentlig ganske lite med saken å gjøre. Gode programmerere skjønner koden uavhengig av slikt. I en bedrift veit man nok ganske klart om man kommer til å hente inn hjelp utenfra, og det virker svært søkt at et norsk bedrift skulle hente inn en utlending som skal jobbe i en gruppe med bare nordmenn. Lenke til kommentar
930A0029225AA4C28B8EF095B679285EAAE27078 Skrevet 20. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2006 Gode kodere skjønner ja, men de bruker lenger tid på å skjønne HVA det er ..! Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 20. mars 2006 Del Skrevet 20. mars 2006 Gode kodere skjønner ja, men de bruker lenger tid på å skjønne HVA det er ..! 5781204[/snapback] Ehhmmm ... nei? Jeg ville jo da selvsagt slengt med en liten notis om hva problemet er Er ikke sånn at jeg slenger opp litt kode og skriker "HVORFOR FUNKER DET IKKE!!". Lenke til kommentar
ntec Skrevet 20. mars 2006 Del Skrevet 20. mars 2006 jeg tviler på at en bedrift bryr seg om man "koder" på norsk eller egnelsk Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 20. mars 2006 Del Skrevet 20. mars 2006 jeg tviler på at en bedrift bryr seg om man "koder" på norsk eller egnelsk *se for seg Windows sin kildekode med en salig blanding norsk, engelsk, indisk, japansk, russisk, italiensk, spansk og fransk* Lenke til kommentar
930A0029225AA4C28B8EF095B679285EAAE27078 Skrevet 20. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2006 TAKK! Det er det jeg mener, satser du stort så går du ikke med norsk ! Lenke til kommentar
ntec Skrevet 20. mars 2006 Del Skrevet 20. mars 2006 jeg tviler på at en bedrift bryr seg om man "koder" på norsk eller egnelsk *se for seg Windows sin kildekode med en salig blanding norsk, engelsk, indisk, japansk, russisk, italiensk, spansk og fransk* 5781820[/snapback] OK. ble litt feil der.. jeg tviler på at en NORSK bedrift bryr seg om man "koder" på norsk eller engelsk Lenke til kommentar
Deelay Skrevet 20. mars 2006 Del Skrevet 20. mars 2006 Vi koder PHP så bruk <?php ! Helt enig! Liker ikke disse <?......?>-greiene! Er viktig å fortelle hvilket språk man bruker! Edit 2: Skriv alle deres koder på engelsk, dette gjør at dere har ett videre utviklingspotensiale. Hvertfall et bedre utgangspunkt! Vaner er vonde å vende(f.eks. når man koder på norsk). Å kode en side på norsk er bare teit, kan du ikke engelsk er ikke php noe for deg (eller noen koder). Orker du ikke skrive engelsk er det heller ikke noe for deg. Det blir litt feil å si at det er teit + at php ikke er noe for de som skriver på norsk. Jeg liker absolutt best engelsk innen all programmering, men tydeligvis er dette en smaksak! Offentlige koder synes jeg skal være på engelsk da! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 20. mars 2006 Del Skrevet 20. mars 2006 Koder alltid på engelsk jeg, og prøver så godt jeg kan å huske <?php Lenke til kommentar
930A0029225AA4C28B8EF095B679285EAAE27078 Skrevet 20. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2006 jeg tviler på at en bedrift bryr seg om man "koder" på norsk eller egnelsk *se for seg Windows sin kildekode med en salig blanding norsk, engelsk, indisk, japansk, russisk, italiensk, spansk og fransk* 5781820[/snapback] OK. ble litt feil der.. jeg tviler på at en NORSK bedrift bryr seg om man "koder" på norsk eller engelsk 5782327[/snapback] Så er det den dagen en engelsk freelancer kommer billig inn og skal hjelpe den norske bedriften. Shit au ! Skjedd med meg! bare jeg kodet på engelsk så det gikk helt fint for begge oss! Og jeg jobbet for norsk bedrift. Lenke til kommentar
Nervetattoo Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 Føler for å kaste inn mine 2 kroner jeg og. Open_short_tags <? er jeg utrolig motstander av. Det er snakk om 3 tegn ekstra for å skrive <?php, og 3 tegn er antageligvis en veldig liten prosentandel av koden din. Jobber du noenlunde seriøst så skriver du neppe den kodebiten der så ofte heller. Her har vi i alle fall konfigurert vim til å dytte inn en saklig start på filen basert på filnavn. Eneste grunnen for open short tags er templating: <td><? echo $var; ?></td> Jeg mener man bør benytte <?php der også, om man løser templating på denne måten, såpass klarer man, selv om det her blir en betydelig prosentandel som brukes til "php". Jeg håper inderlig at vi i php7 ser slutten på open_short_tags. Kodespråk Det er forsåvidt helt greit å bruke norsk, men du bør være klar over at du setter deg selv i en vanskeligere situasjon i fremtiden om du ønsker å bruke programmeringen til noe mer enn en helt ubetydelig hobby (eller du skal løse noe raskt der og da og har egentlig null interesse for programmering). Bruker du engelsk vil du (forhåpentligvis) ende opp med å bruke de samme uttryk for bestemte mønster som resten av verdens programmere på det språket, du vil enklere kunne bruke tredjeparts-kode sammen med din egen, du vil enklere kunne hjelpe andre med sin kode. Du vil ha bedre jobbmuligheter i fremtiden om dette er noe du ønsker å jobbe med. Som en bieffekt blir du bedre i generell engelsk, samt at du ikke blir så god på norske teknologi-ord som du kunne blitt ved å bruke norsk. Selv om jeg synes det er helt greit at noen bruker norsk til kodingen sin så vil jeg alltid mene at det er ren idioti å faktisk gjøre det. Jeg kommer aldri til å støtte noen i å bruke norsk i kode, hadde jeg jobbet med noen som brukte norsk ville jeg mast på de til de brukte engelsk (sålenge kodestandarden for firmaet ikke sa at man skulle bruke norsk, da ville jeg heller mast på den som hadde makt til å endre standarden). De fleste kan vell gjette seg fram til hvilket språk all koden til Hardware er skrevet i (bortsett fra noe gammel legacy-kode som man ikke har prioritert å pusse på enda). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå