^fmj Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 (endret) Det er den tiden på året igjen og her sitter jeg med en oppgave. Tenkte jeg kunne legge den ut her så dere kunne komme med innspill. Og her er oppgaven: Sammenlign hvordan Tyskland ble behandlet etter første og andre verdenskrig. Diskuter også hvorfor Tysklands videre utvikling etter disse to oppgjørene ble så forskjellig i de to tilfellene (Tyskland 1920-1940 sammenlignet med Tyskland 1945-1965). Enjoy! Endret 17. mars 2006 av ^fmj Lenke til kommentar
2ern Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 (endret) Det er den tiden på året igjen og her sitter jeg med en oppgave. Tenkte jeg kunne legge den ut her så dere kunne komme med innspill. Og her er oppgaven: Sammenlign hvordan Tyskland ble behandlet etter første og andre verdenskrig. Diskuter også hvorfor Tysklands videre utvikling etter disse to oppgjørene ble så forskjellig i de to tilfellene (Tyskland 1920-1940 sammenlignet med Tyskland 1945-1965). Enjoy! 5766748[/snapback] En kjapp oversikt: Etter første verdenskrig var seiersherrene "forbannet" og ville ha erstatning. Tyskland skulle holdes nede, samt betale store bøter i henhold til Versailles-traktaten. Krigen var utelukkende Tysklandsfeil, og derfor skulle de betale så det svei. Dette følte tyskerne var urettferdig, og var frustrerte. Det var dette Hitler utnyttet når han begynte å snakke om å gjenoppbygge det store germanske riket. Og det var derfor han fikk så stor oppslutning. Etter andre verdenskrig forstod seiersherrene hva som hadde gått galt, og hovedprioriteringen denne gangen var å gjenoppbygge Tyskland og skape velstand i landet. På den måten kunne Tyskland bli en viktig handelspartner, som ville sikre fri i fremtiden. Endret 17. mars 2006 av 2ern Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 17. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2006 Forøvrig tar jeg imot tips om sider som kan inneholde relevant stoff. Har jo selvfølgelig pensubøkene og google i beltet allerede. Og har klart å spa frem et utall av websider, men det er alltids plass til mer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå