orjanbeats Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Jeg har kjøpt ny harddisk og har tenkt å bruke den til mac. Men jeg må også få flyttet over filene fra windows-pcen og jeg trenger å få formatert den til fat32 i windows. Hvordan gjør jeg det? Når jeg høyreklikker på disken og velger "Formater" så får jeg kun opp NTFS som alternativ. Noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
covah Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Hvorfor fat32? NTFS er overlegen på flere områder. WindowsXP tilatter ikke å formattere partisjoner over 32GB som fat32, bare som NTFS. Du må enten bruke en Win98 bootdisk (med fdisk og format) eller bruke et 3.partsprogram sånn som Partition Magic. Lenke til kommentar
Chevelle Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 (endret) Disken er større en det Fat32 støtter. Derfor får du opp bare NTFS. covah var litt raskere ute der gitt. Endret 16. mars 2006 av Chevelle Lenke til kommentar
orjanbeats Skrevet 16. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2006 Jeg trenger FAT32 fordi mac os x ikke kan bruke NTFS. Jeg får vel formatere i NTFS og så konvertere til fat32 senere. Hva var det som var kommandoen for å konvertere til fat32? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Det er bare mulig å konvertere fra FAT til NTFS, ikke andre veien. Finnes mange muligheter for å formatere i FAT32. Tror det er bare XP som setter grense ved 32GB. Bruk DOS eller finn noe på UBCD: http://www.ultimatebootcd.com/ Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Enten du bruker som de andre anbefaller tredjerarts verktøy, eller kan du bruke cmd i windows. Da du må bruke diskpart (se diskpart, help, i cmd)for å clean og lage partitioner du ønsker på en disk (ikke den som windows kjører på)med å bruke syntaxen der, og etter du må bruke format commando. Så hvis du ---kjør ---cmd---og skrive format /? får du se litt av utvalget der. Men er du i tvill om alt dette, så la det være, og bruke andre metoder. Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Kan ikke Mac maskiner formatere? (ingen erfaring med mac, tror ikke jeg har sett en engang). Lenke til kommentar
orjanbeats Skrevet 17. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2006 (endret) Jeg har ikke fått macen ennå, men det begynner å bli fullt på den harddisken i windows pcen og jeg vil gjerne få flyttet over noen filer på den nye harddisken. Jeg vil gjerne formatere den til fat32 sånn at jeg kan hente de over når jeg får macen min. EDIT: fikk tak i demoversjon av Partition Magic, men er det slik at man ikke faktisk kan GJØRE noe med demoversjonen? Bare se hva man kan gjøre liksom, men ikke gjøre det? Noen som vet om noen gratis tilsvarende programmer som gjør at jeg kan formatere til fat32? Endret 17. mars 2006 av orjanbeats Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 Siden jeg fortsatt bruker Win ME og gammeldags oppstartdiskett så vet jeg ikke sikkert hvordan XP forholder seg, men når jeg har kjøpt meg noen brukte harddisker og disse har vært NTSF, så må man først slette selve NTSF partisjonen, før man kan lage ny(e) partisjone(er) og formatere i FAT32 Lenke til kommentar
covah Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 Som sagt, last ned en Win98SE bootdisk. Boot på denne og kjør fdisk. Velg riktig disk og opprett en partisjon, restart og kjør format. Lenke til kommentar
Nokia446 Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 (endret) Du kan også laste ned FAT32FORMAT fra denne siden: FAT32format Du kan også lage partisjoner som er mye større enn 32 Gb, har selv en portabel minnekortleser med 100 Gb FAT32 partisjon. Funker fint som bare det i XP uten noe bootdisk mas Edit: Poengtert at du kan bruke programmet med partisjoner over 32 Gb Endret 17. mars 2006 av Nokia446 Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 Vel, du har mange alternativer nå. Og alle har nevnt det om grense på 32GB, så hvis du velger å lage en partition på 32000MB= ca 32GB FØR du formatere , så vil windows gi deg alternativer mellom FAT 32 og NTFS file system. Og det gjør du der som du prøvte å formatere fra starten av. Resten av disken vil væra tilgjengelig for å partitionre/formatere som du vil, på et seinere tidspunkt. Lenke til kommentar
orjanbeats Skrevet 17. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2006 Du kan også laste ned FAT32FORMAT fra denne siden: FAT32formatDu kan også lage partisjoner som er mye større enn 32 Gb, har selv en portabel minnekortleser med 100 Gb FAT32 partisjon. Funker fint som bare det i XP uten noe bootdisk mas Edit: Poengtert at du kan bruke programmet med partisjoner over 32 Gb 5767240[/snapback] TUUUUSEN TAKK!! :!: Det var akkurat noe slikt jeg var på jakt etter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå