Gå til innhold

Problemer med et ATI X800XT kort: Null skjermbilde

LuggagE

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg visste ikke om jeg skulle ta dette under hovedkort eller skjermkort, men siden problemet ser ut som ligger bare hos skjermkortet virker dette forumet best.

Problemet:

Når jeg skrur på PC'en kommer det inget skjermbilde, null kontakt i det hele tatt selv om alle vifter og deler kjører, selv på skjermkortet.

Deler:

Skjermkort: Connect 3D ATI X800XT 256MB.

CPU: P4 Prescott 3200MHZ

Hovedkort: ASUS P5LD2 (kjøpt nytt.)

Jeg kjøpte så og si hele PC'en brukt, bortsett fra hovedkort som jeg kjøpte selv. Delene skal ha blitt sendt i virkende stand.

Her er historien:

Jeg kjøpte nettopp en PC brukt bortsett fra hovedkortet, jeg fikk alt i posten

idag. Jeg kom hjem og begynte å sette sammen deler, alt virket helt fint og uten problemer. Når jeg kom til skjermkortet så stusset jeg litt på grunn av dette:

Ut av skjermkortet stikker det to strømledninger bestående av disse små ledningene:

1 svart

1 gul

1 brun

Det jeg stusset ved var at den brune ledningen var revet ut på skjermkortets side (ikke på den siden hvor man kobler i strøm.) Da jeg spirte han jeg kjøpte det av så sa han at han ikke husket helt hvordan ledningene var, men at han hadde pakket det slik som det hadde fungert. Det var pakket godt inn så det kan ikke ha skjedd etter at han sendte det. Jeg har prøvd å se etter bilder av kortet og hvordan det er satt opp, men har ikke hatt noen suksess der.

Kan dette ha noe å gjøre med de ledningene som ikke lenger er koblet til skjermkortet?

Jeg kommer til å edite denne tråden med mer informasjon når det trengs, men dette er vel problemstillingen akkurat nå.

Håper dere kan hjelpe meg, hadde gledet meg veldig til denne PC'en!

EDIT: Litt mer info.

Endret av LuggagE
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det må vel være der Viften til grafikkortet skal være tilkoblet, går viften

på grafikkortet når du starter pc'en?

5738977[/snapback]

Viften går uten at de to strømkablene er koblet til, og viften går MED begge strømkablene koblet til. Rare greier det der.

Har du husket å sette ram'en riktig i ram-porten(e)?, hovedkort med dual-channel

liker nemlig ikke en hvilken som helst plassering av ram'en.

5739001[/snapback]

Jeg satte RAM'en i de første mulige portene, tror ikke det skulle være noe problem der.

Skjermkortet ditt må kobles til strømforsyningen (på samme måte som en harddisk/CD-ROM).

5739018[/snapback]

Men det hjelper jo ikke? :/

Takk for svar så langt, men jeg har liksom prøvd det dere sier, derfor jeg kom hit. :no:

Lenke til kommentar

Har du mulighet for å teste med et annet skjermkort?

Edit: Antar at siden du har nytt hk, har du ikke rukket å installere Windows ennå. Går det ikke med et annet skjermkort, er det nok hovedkortet som trøbler seg.

Endret av cosmo03X
Lenke til kommentar
Har du mulighet for å teste med en annet ATI (PCIe) skjermkort?

5739082[/snapback]

Jeg tenkte det samme, men trodde at det kunne finnes noen litt mindre tidkrevende løsninger før dette. Ingen andre tanker om ting jeg kan gjøre FØR dette?

Lenke til kommentar
Du var for kjapp, endret forrige post.  :)

5739122[/snapback]

Hehe, jeg sitter bare her og pløyer forumer og poster for lignende feil, har tenkt til å oppdatere trådstarterposten litt nå, med mer info.

HK'et er flunkende nytt, og HD'er skal være tomme, ikke at det har veldig mye å si siden det skal komme NOE på skjermen ved oppstart selv om ting går galt andre steder.

Lenke til kommentar

Problemet ditt har ikke noe med harddisker eller Windows å gjøre. Helt sikkert at du har en hardwarefeil.

Så lenge du ikke får testet med et annet skjermkort, er det vanskelig å si. Enten kommer alt til å fungere, ellers er hovedkortet gåent.

Det er neppe et RAM-problem, siden hovedkortet (hvis det virker) ville laget pipelyder ved oppstart ved minnefeil.

Lenke til kommentar

Sitter CPU skikkelig nedi? Jeg gjorde denne kremtabba å sette den for løst nedi sokkelen når jeg klaska sammen min PC for et par år siden, da skjedde det ingenting, ikke pip, ingenting. Ting kjørte opp mekaniskt, men POST var umulig grunnet ingen kontakt med CPU.

Lenke til kommentar
Sitter CPU skikkelig nedi? Jeg gjorde denne kremtabba å sette den for løst nedi sokkelen når jeg klaska sammen min PC for et par år siden, da skjedde det ingenting, ikke pip, ingenting. Ting kjørte opp mekaniskt, men POST var umulig grunnet ingen kontakt med CPU.

5739281[/snapback]

På dette hovedkortet må du spenne fast CPU'en ordentlig, og det går ikke ann å lukke spennen hvis du ikke har satt den riktig, så ikke noe problem der.

Har nå satt opp disse tingene på en prøve/feilteste:

- Grafikkort (prøve i andre PC'er, og prøve andre grafikkort i min.)

- RAM (De SKAL stå riktig, men jeg skal prøve å rote litt rundt for å se hva som skjer.)

- Kabler (Har sjekket dette 3-4 ganger nå, men skader aldri å sjekke EN gang til.)

(Skal sjekke de imorra, vil edite når jeg finner ut av ting.)

Noen andre tips?

Endret av LuggagE
Lenke til kommentar

Da MÅ det være skjermkort eller hovedkort som svikter. Som sagt, prøv et annet skjermkort, hvis det ikke funker, er hovedkortet trolig gåent.

Hva med strømforsyning, forresten? Den bør gi minst 300-350W. Hvis du bruker en gammel; har den nødvendige koblinger?

Endret av cosmo03X
Lenke til kommentar
Da MÅ det være skjermkort eller hovedkort som svikter. Som sagt, prøv et annet skjermkort, hvis det ikke funker, er hovedkortet trolig gåent.

Hva med strømforsyning, forresten? Den bør gi minst 300-350W. Hvis du bruker en gammel; har den nødvendige koblinger?

5739372[/snapback]

Strøm burde holde uanset, eneste jeg har skiftet fra forrige eiers fungerende løsning er hovedkortet. Jeg har til og med tatt ut en av de ekstra viftene og noe av LED ledningene til displayet foran for å se om det kunne være strømmen. Et annet argument for at det ikke har noe med strømmen å gjøre er at alle vifter går, alt lager lyd og virker som det koser seg, bare null bilde.

Lenke til kommentar
Strøm burde holde uanset, eneste jeg har skiftet fra forrige eiers fungerende løsning er hovedkortet. Jeg har til og med tatt ut en av de ekstra viftene og noe av LED ledningene til displayet foran for å se om det kunne være strømmen. Et annet argument for at det ikke har noe med strømmen å gjøre er at alle vifter går, alt lager lyd og virker som det koser seg, bare null bilde.

5739439[/snapback]

Da vil jeg heller tippe at det er noe ved hovedkortet som ikke stemmer helt,

i og med at allt fungerte før det ble skiftet hovedkort.

Har du prøvd å resette Bios på kortet?

Det kan også være at strømforskyningen ikke holder til hk'et,

det skjedde med meg, hadde en Hiper 525W sammen med ett

MSI K8T Neo2 FIR, maskinen oppførte seg akurat som hos deg,

vifter, harddisker, cd-rom'er å alt startet, men ikke noe bilde på skjermen...

skiftet så til en Enermax Noisetaker 485W (50W mindre enn den gamle),

å da startet den med en enste gang.

Endret av Nvidia
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...