Gå til innhold

Wastewater og nitrogenfylt kabinett...


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å sette opp et wastewatersystem i min pc og har derfor grublet endel på kondens... Jeg har lest at om kabinettet inneholder kun nitrogen så vil ikke kondens oppstå.. Uansett hvor kaldt det blir inni der så er det ikke noen luftfuktighet så det vil ikke danne seg kondens i det hele tatt...

 

Dette innebærer selvfølgelig bruk av silikon eller lignende rundt kontakter osv for å få kabinettet luft-tett. Har vannblokker på CPU, GPU, RAM, NB og eventuellt kan jeg lage en kobberbrakett for harddiskene med vannkjøling i/på.

 

Jeg vil tro at temperaturen som blir i kabinettet er ganske lav(?) og skal klare fint å kjøle strømforsyningen min?

 

Hva mener dere om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trur du blir til å slite litt med å finne et kabinett som strekt nokk til å klare trykkforskjellene vist du skal suge all luften ut av kabinettet ditt.. men det er jo låvt å prøve :thumbup:

5738043[/snapback]

 

Jeg skal ikke ha vakuum, men jeg skal bytte ut luften med ren nitrogengass i samme trykk som i lufta utenom kabinettet. Dessuten skal jeg lage kabinettet selv i stål så det blir nok sterkt nok til å tåle en verdenskrig.. :thumbup:

Men en trenger jo ikke suge ut all luften først, bare man har en ventil på toppen til å slippe ut luften samtidig som man fyller kabinettet med nitrogen. Nitrogenen er jo kaldere enn lufta, så lufta vil jo bli presset opp og derfor ut ventilen...

 

 

Men det jeg grubler litt på er om jeg skal lage en egen boks til hovedkortet, med alle de vannkjølte komponentene og i tillegg lage et eget kabinett til psu og drev. Eller om jeg bare skal lage et potte-tett kabinett som inneholder alt... Vil PSU og HD'er klare å varme opp nitrogengassen slik at dette til slutt blir så varmt at det "koker"?

Endret av Skallesei
Lenke til kommentar
du kan jo legge til en 120mm radiator med vifte inni der som kjøler ned lufta!

 

siden kassa er helt tett så vil du ikke høre en stillegående 120mm vifte!

5741156[/snapback]

 

Slett ikke dumt!! Smart tenkt! :thumbup:

 

EDIT: Kom på at jeg kan jo legge en single 120mm raddis helt inntil 120mm vifta i strømforsyninga... På den måten trenger jeg jo ikke en ekstra vifte.. :)

Endret av Skallesei
Lenke til kommentar

Interesant idè spør du meg. Nitrogen brukes jo i kikkersikter for å hindre kondens. Man kan også "bekjempe" kondens hvis man har veldig tørr luft (lite vanndamp/lav luftfuktighet). Hvis du eksempelvis klarer å få lufta i kabinettet til å ha en luftfuktighet på 0.1 (10%) og en temperatur på 20 grader, vil det ikke kondensere før du overflaten på rør/blokk er nede i omkring -10 grader. Temperaturen i kabinettet vil jo få tilnærmet lik temperatur som lufta rundt, og i et vanlig hus ligger vel denne i overkant av 20 grader.

 

Hvis vi nå antar at lufta i kabinettet holder 25 grader, og vannet (rør/blokk) holder +10 grader, vil du få kondens når luftfuktigheten blir over 0.4 (40%). Hvis du har mulighet til å måle temperatur og luftfuktighet i kabinettet ditt så kan man lett finne nøyaktige (teoretiske) duggpunktstemperaturer (kondens).

 

Å lage ett potte-tett kabinett er jo litt av et prosjekt i seg selv, men slett ikke umulig. Luftavfukting for å få tørr luft er jo også et alternativ til nitrogen, det blir jo da som et eget lite klimaanlegg til kabinettet. Letteste er vel å lage ett ytre kabinett som er lufttett, med gjennomgang til ledninger og slanger som kan tettes på en effektiv måte. Det er jo veldig kjekt med monteringshull til hovedkort og grafikkkort-spor og slike ting i et "ordentlig" kabinett. Hvis du kjenner noen som er gode til å sveise så lager de fort et kabinett til deg, ellers så kan du for eksempel lime sammen plexiglass til et ytre kabinett.

Lenke til kommentar
du kan jo legge til en 120mm radiator med vifte inni der som kjøler ned lufta!

 

siden kassa er helt tett så vil du ikke høre en stillegående 120mm vifte!

5741156[/snapback]

 

Når kassa er tett kommer det ikke noen ny luft utenifra, alt som ikke har kjøleelementer tror jeg kommer til å få det varmt. Og hvorfor vil du absolutt bruke nitrogengass? Det er jo fuktigheten i lufta som er problemet.

 

AtW

Lenke til kommentar

tror du misforstod! hvis han bruker wastewater har vel vannet en temp ned mot 4grader, etter alle blokkene sikkert ikke mer enn 10grader. legger han en radator til der med vifte som bare bruker lufta inni kabinettet, vil den kjøle ned lufta inni der!

 

når jeg tenkte litt mer på det så, jo mere radiator jo bedre!

Endret av eXa
Lenke til kommentar
du kan jo legge til en 120mm radiator med vifte inni der som kjøler ned lufta!

 

siden kassa er helt tett så vil du ikke høre en stillegående 120mm vifte!

5741156[/snapback]

 

Når kassa er tett kommer det ikke noen ny luft utenifra, alt som ikke har kjøleelementer tror jeg kommer til å få det varmt. Og hvorfor vil du absolutt bruke nitrogengass? Det er jo fuktigheten i lufta som er problemet.

 

AtW

5741315[/snapback]

 

Hvorfor ikke bruke nitrogen? Luftfuktigheten i nitrogen er 0% og det er jo akkurat det jeg er ute etter...

Lenke til kommentar
Interesant idè spør du meg. Nitrogen brukes jo i kikkersikter for å hindre kondens. Man kan også "bekjempe" kondens hvis man har veldig tørr luft (lite vanndamp/lav luftfuktighet). Hvis du eksempelvis klarer å få lufta i kabinettet til å ha en luftfuktighet på 0.1 (10%) og en temperatur på 20 grader, vil det ikke kondensere før du overflaten på rør/blokk er nede i omkring -10 grader. Temperaturen i kabinettet vil jo få tilnærmet lik temperatur som lufta rundt, og i et vanlig hus ligger vel denne i overkant av 20 grader.

 

Hvis vi nå antar at lufta i kabinettet holder 25 grader, og vannet (rør/blokk) holder +10 grader, vil du få kondens når luftfuktigheten blir over 0.4 (40%). Hvis du har mulighet til å måle temperatur og luftfuktighet i kabinettet ditt så kan man lett finne nøyaktige (teoretiske) duggpunktstemperaturer (kondens).

 

Å lage ett potte-tett kabinett er jo litt av et prosjekt i seg selv, men slett ikke umulig. Luftavfukting for å få tørr luft er jo også et alternativ til nitrogen, det blir jo da som et eget lite klimaanlegg til kabinettet. Letteste er vel å lage ett ytre kabinett som er lufttett, med gjennomgang til ledninger og slanger  som kan tettes på en effektiv måte. Det er jo veldig kjekt med monteringshull til hovedkort og grafikkkort-spor og slike ting i et "ordentlig" kabinett. Hvis du kjenner noen som er gode til å sveise så lager de fort et kabinett til deg, ellers så kan du for eksempel lime sammen plexiglass til et ytre kabinett.

5741307[/snapback]

 

 

Sveise fikser jeg selv så det blir ikke noe problem, tenkte jeg skulle montere måleinstrumenter av denne typen i kassa, som jeg lager i aluminium. Temperatur, luftfuktighet og evt. over/under-trykkmåler... Når jeg lager kassa piller jeg sunn et gammelt kabinett og bruker div deler fra det.. :)

Lurer på en ting: Hva er temperaturen på nitrogengass i likt trykk som lufta vi puster?

 

Og hva vil skje med temperaturen på gassen når dette blir et tett system? Vil det bare bli varmere å varmere helt til det tar kvell? Eller vil det ha noen effekt å sette en radiator med vifte på inni der som kjøler lufta? Jeg vil iallefall tro det... Vanntemperaturen blir stabil på ca 4 grader, og jeg kommer i tillegg til å montere peltier-element på cpu og gpu fra DangerDen. (MAZE4)

 

 

HVIS jeg klarer å få kabinettet 100% tett og ha 100% ren nitrogengass inni der, vil jeg da trenge isolasjon rundt peltierelement i det hele tatt?!

 

 

EDIT: Det blir tørket tøy og laget mat i samme rom som maskina! :roll:

Endret av Skallesei
Lenke til kommentar
du kan jo legge til en 120mm radiator med vifte inni der som kjøler ned lufta!

 

siden kassa er helt tett så vil du ikke høre en stillegående 120mm vifte!

5741156[/snapback]

 

Når kassa er tett kommer det ikke noen ny luft utenifra, alt som ikke har kjøleelementer tror jeg kommer til å få det varmt. Og hvorfor vil du absolutt bruke nitrogengass? Det er jo fuktigheten i lufta som er problemet.

 

AtW

5741315[/snapback]

 

Hvorfor ikke bruke nitrogen? Luftfuktigheten i nitrogen er 0% og det er jo akkurat det jeg er ute etter...

5741341[/snapback]

 

Fordi det er kjempetungvint, og potensielt for varmt for alt som ikke har kjøleelementer?

 

AtW

Lenke til kommentar
du kan jo legge til en 120mm radiator med vifte inni der som kjøler ned lufta!

 

siden kassa er helt tett så vil du ikke høre en stillegående 120mm vifte!

5741156[/snapback]

 

Når kassa er tett kommer det ikke noen ny luft utenifra, alt som ikke har kjøleelementer tror jeg kommer til å få det varmt. Og hvorfor vil du absolutt bruke nitrogengass? Det er jo fuktigheten i lufta som er problemet.

 

AtW

5741315[/snapback]

 

Hvorfor ikke bruke nitrogen? Luftfuktigheten i nitrogen er 0% og det er jo akkurat det jeg er ute etter...

5741341[/snapback]

 

Fordi det er kjempetungvint, og potensielt for varmt for alt som ikke har kjøleelementer?

 

AtW

5741542[/snapback]

 

Hvorfro er det kjempetungvint? Om jeg alikevel har et luftett kabinett kan jeg vel like godt fylle det med nitrogen?

 

Det blir tørket klær og laget mat i rommet maskina står så dette er jo bare egentlig den sikreste metoden å gardere seg mot et havari...

 

Hva mener du bør gjøres da?!

Lenke til kommentar
du kan jo legge til en 120mm radiator med vifte inni der som kjøler ned lufta!

 

siden kassa er helt tett så vil du ikke høre en stillegående 120mm vifte!

5741156[/snapback]

 

Når kassa er tett kommer det ikke noen ny luft utenifra, alt som ikke har kjøleelementer tror jeg kommer til å få det varmt. Og hvorfor vil du absolutt bruke nitrogengass? Det er jo fuktigheten i lufta som er problemet.

 

AtW

5741315[/snapback]

 

Hvorfor ikke bruke nitrogen? Luftfuktigheten i nitrogen er 0% og det er jo akkurat det jeg er ute etter...

5741341[/snapback]

 

Fordi det er kjempetungvint, og potensielt for varmt for alt som ikke har kjøleelementer?

 

AtW

5741542[/snapback]

 

Hvorfro er det kjempetungvint? Om jeg alikevel har et luftett kabinett kan jeg vel like godt fylle det med nitrogen?

 

Det blir tørket klær og laget mat i rommet maskina står så dette er jo bare egentlig den sikreste metoden å gardere seg mot et havari...

 

Hva mener du bør gjøres da?!

5741571[/snapback]

 

Hva vil du oppnå med oppsettet ditt da?

 

AtW

Lenke til kommentar

*orker ikke quote*

 

Det vil som dere sier bli lite sirkulasjon inne i kabinettet, men temperaturen vil stabilisere seg på grunn av luften utenfor kabinettet. Ved hvilken temperatur er vanskelig å anslå. Komponentene uten kjøling vil bli litt varmere enn i et vanlig kabinett, men det vil stabilisere seg. Ved å la vannet gå gjennom radiatorer for å kjøle luften høres fornuftig ut for å motvirke denne effekten.

 

Atw: Fordelen med nitrogen (eller veldig tørr luft) er a man slipper å bekymre seg om kondens.

 

Skallesei: Jeg er usikker på temperatur/trykk for nitrogen, men hvis du klarer å lete opp en gasstrykktabell eller no i den duren så står det antakeligvis der.

Lenke til kommentar
*orker ikke quote*

 

Det vil som dere sier bli lite sirkulasjon inne i kabinettet, men temperaturen vil stabilisere seg på grunn av luften utenfor kabinettet. Ved hvilken temperatur er vanskelig å anslå. Komponentene uten kjøling vil bli litt varmere enn i et vanlig kabinett, men det vil stabilisere seg. Ved å la vannet gå gjennom radiatorer for å kjøle luften høres fornuftig ut for å motvirke denne effekten.

 

Atw: Fordelen med nitrogen (eller veldig tørr luft) er a man slipper å bekymre seg om kondens.

 

Skallesei: Jeg er usikker på temperatur/trykk for nitrogen, men hvis du klarer å lete opp en gasstrykktabell eller no i den duren så står det antakeligvis der.

5741752[/snapback]

 

Jeg vet hva som er tanken bak å bruke nitrogen her, men er det verd bryet? (er hele dette luftette opplegget verd bryet er vel egentlig det viktigste).

 

Klart det vil stabilisere seg, men som du sier, det kommer til å bli varmere, og det er det som er problemet, uansett hvilket kjølingssystem du har, vil jo temperaturen stabilisere seg på et nivå.

 

AtW

Lenke til kommentar
du kan jo legge til en 120mm radiator med vifte inni der som kjøler ned lufta!

 

siden kassa er helt tett så vil du ikke høre en stillegående 120mm vifte!

5741156[/snapback]

 

Når kassa er tett kommer det ikke noen ny luft utenifra, alt som ikke har kjøleelementer tror jeg kommer til å få det varmt. Og hvorfor vil du absolutt bruke nitrogengass? Det er jo fuktigheten i lufta som er problemet.

 

AtW

5741315[/snapback]

 

Hvorfor ikke bruke nitrogen? Luftfuktigheten i nitrogen er 0% og det er jo akkurat det jeg er ute etter...

5741341[/snapback]

 

Fordi det er kjempetungvint, og potensielt for varmt for alt som ikke har kjøleelementer?

 

AtW

5741542[/snapback]

 

Hvorfro er det kjempetungvint? Om jeg alikevel har et luftett kabinett kan jeg vel like godt fylle det med nitrogen?

 

Det blir tørket klær og laget mat i rommet maskina står så dette er jo bare egentlig den sikreste metoden å gardere seg mot et havari...

 

Hva mener du bør gjøres da?!

5741571[/snapback]

 

Hva vil du oppnå med oppsettet ditt da?

 

AtW

5741688[/snapback]

 

Har du ikke skjønt det til nå så foreslår jeg at du kan gå å grave deg ned under en stor stein...

 

Det jeg vil oppnå er å være 200% sikker på at jeg ikke får kondens, uansett hvilken klimaendring det er i rommet maskina står.. :w00t:

Lenke til kommentar
du kan jo legge til en 120mm radiator med vifte inni der som kjøler ned lufta!

 

siden kassa er helt tett så vil du ikke høre en stillegående 120mm vifte!

5741156[/snapback]

 

Når kassa er tett kommer det ikke noen ny luft utenifra, alt som ikke har kjøleelementer tror jeg kommer til å få det varmt. Og hvorfor vil du absolutt bruke nitrogengass? Det er jo fuktigheten i lufta som er problemet.

 

AtW

5741315[/snapback]

 

Hvorfor ikke bruke nitrogen? Luftfuktigheten i nitrogen er 0% og det er jo akkurat det jeg er ute etter...

5741341[/snapback]

 

Fordi det er kjempetungvint, og potensielt for varmt for alt som ikke har kjøleelementer?

 

AtW

5741542[/snapback]

 

Hvorfro er det kjempetungvint? Om jeg alikevel har et luftett kabinett kan jeg vel like godt fylle det med nitrogen?

 

Det blir tørket klær og laget mat i rommet maskina står så dette er jo bare egentlig den sikreste metoden å gardere seg mot et havari...

 

Hva mener du bør gjøres da?!

5741571[/snapback]

 

Hva vil du oppnå med oppsettet ditt da?

 

AtW

5741688[/snapback]

 

Har du ikke skjønt det til nå så foreslår jeg at du kan gå å grave deg ned under en stor stein...

 

Det jeg vil oppnå er å være 200% sikker på at jeg ikke får kondens, uansett hvilken klimaendring det er i rommet maskina står.. :w00t:

5742028[/snapback]

 

Hva vil du oppnå med oppsettet ditt som helhet, jeg regner ikke med ditt eneste mål er å ikke ha kondens, isåfall er det enkelste å bruke vifter til kjøling.

 

AtW

Lenke til kommentar
du kan jo legge til en 120mm radiator med vifte inni der som kjøler ned lufta!

 

siden kassa er helt tett så vil du ikke høre en stillegående 120mm vifte!

5741156[/snapback]

 

Når kassa er tett kommer det ikke noen ny luft utenifra, alt som ikke har kjøleelementer tror jeg kommer til å få det varmt. Og hvorfor vil du absolutt bruke nitrogengass? Det er jo fuktigheten i lufta som er problemet.

 

AtW

5741315[/snapback]

 

Hvorfor ikke bruke nitrogen? Luftfuktigheten i nitrogen er 0% og det er jo akkurat det jeg er ute etter...

5741341[/snapback]

 

Fordi det er kjempetungvint, og potensielt for varmt for alt som ikke har kjøleelementer?

 

AtW

5741542[/snapback]

 

Hvorfro er det kjempetungvint? Om jeg alikevel har et luftett kabinett kan jeg vel like godt fylle det med nitrogen?

 

Det blir tørket klær og laget mat i rommet maskina står så dette er jo bare egentlig den sikreste metoden å gardere seg mot et havari...

 

Hva mener du bør gjøres da?!

5741571[/snapback]

 

Hva vil du oppnå med oppsettet ditt da?

 

AtW

5741688[/snapback]

 

Har du ikke skjønt det til nå så foreslår jeg at du kan gå å grave deg ned under en stor stein...

 

Det jeg vil oppnå er å være 200% sikker på at jeg ikke får kondens, uansett hvilken klimaendring det er i rommet maskina står.. :w00t:

5742028[/snapback]

 

Hva vil du oppnå med oppsettet ditt som helhet, jeg regner ikke med ditt eneste mål er å ikke ha kondens, isåfall er det enkelste å bruke vifter til kjøling.

 

AtW

5742165[/snapback]

 

Det er vel i hovedsak å tune komponentene i maskina lengst mulig, og samtidig skal det være så lydløst som overhode mulig.. maskina står på stua skjønner du.. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...