Gå til innhold

Ny pc - Hvilken CPU ?

Anbefalte innlegg

Hei skal bygge en pc nå, og lurte på om jeg burde kjøpe en AMD x2 prosessor eller om jeg bare burde kjøpe en vanlig AMD, har hørt fra noen at den er jævla bra, og fra andre at det ikke er så bra enda.Kommer til og bli brukt til gaming og ikke noe overklokking.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Til spilling mener jeg at det er lite poeng med X2, siden det er ytterst få spill som støtter det, og den dagen de gjør det vil prosessoren være for treg. Jeg ville gått for en AMD46 3700+ eller en 4000+ til spilling.

5734599[/snapback]

Jeg er ganske uenig der. Det er ikke lenge til nesten alle spill kommer med patcher til X2 cpu'er, og da vil den vesle 3700+ bli knust av en X2 3800+. Mitt råd, gå for X2 3800+.

Lenke til kommentar
Til spilling mener jeg at det er lite poeng med X2, siden det er ytterst få spill som støtter det, og den dagen de gjør det vil prosessoren være for treg. Jeg ville gått for en AMD46 3700+ eller en 4000+ til spilling.

5734599[/snapback]

Jeg er ganske uenig der. Det er ikke lenge til nesten alle spill kommer med patcher til X2 cpu'er, og da vil den vesle 3700+ bli knust av en X2 3800+. Mitt råd, gå for X2 3800+.

5734627[/snapback]

Hvorfor tror du at nesten alle spill vil få patcher? Vet du ikke at store deler av kildekoden må omskrives?
Lenke til kommentar
Hvorfor tror du at nesten alle spill vil få patcher? Vet du ikke at store deler av kildekoden må omskrives?

5734651[/snapback]

Ikke nødvendigvis. For en del oppgaver, f.eks kalkulasjoner av fysiske regler/bevegelse, kan en sannsynligvis relativt enkelt partisjonere arbeidet i to ut fra f.eks geografisk plassering. Om det er så nødvendig å gi DC-prosessorer ekstraservice at spillprodusentene faktisk kommer til å gjøre det er en annen sak.

- Trond

Lenke til kommentar

Personlig tror jeg ikke det er noe must å ha dobbelkjerne AMD CPU fortiden. Du trenger det rett og slett ikke.

Er det noen her som faktisk med hånda på hjerte kan si at de har hatt god bruk for Dobbelkjerne CPU den siste tiden?

Selv sitter jeg med en AMD 64 3500+ og den fungerer kjempe bra. Ingen problemer.

Den klarer det meste for å si det sånn. Har ikke rukket å prøvd den helt enda, da jeg ikke har noe nett på den for tiden, men CPU`en vet jeg fungerer.

Så noen X2 AMD CPU trenger du nok ikke enda.

Når sant skal sies ville jeg anbefalt deg en av disse:

AMD 64 3500+

eller

AMD 64 3700+

Dette er to kjempe gode CPU`er som gjør jobben sin GODT.

Du sparer endel på å kjøpe Enkelkjerne også, det må du huske på :)

Trenger ikke å ha det største og beste absolutt hele tiden bare for å ha det.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Trenger ikke å ha det største og beste absolutt hele tiden bare for å ha det.

5735372[/snapback]

Helt enig. Dette er karer med altfor mye penger som regel.

Men jeg vil tro at man ikke skal overlate alt til programvaren å styre Dual Core. De fleste spill oppretter egne programtråder (egelsk: threads, ikke forveksle med forumtråder) som kjører en kode "samtidig" med andre programtråder dvs. at Windows styrer når hver tråd skal få låne CPU kraft. Så Windows delegere halvparten av programtrådene over på den andre kjernen. Selvfølgelig kan et spill komme med forslag til Windows om hva som skal delegeres siden Apperture har et API. Beklager hvis dette blir for teknisk. Jeg er nemlig hobbyprogrammerer og har snappet opp litt info i forbindelse med Dual Core og 64-bits når det kommer til programmering.

Lenke til kommentar
Men jeg vil tro at man ikke skal overlate alt til programvaren å styre Dual Core. De fleste spill oppretter egne programtråder (egelsk: threads, ikke forveksle med forumtråder) som kjører en kode "samtidig" med andre programtråder dvs. at Windows styrer når hver tråd skal få låne CPU kraft. Så Windows delegere halvparten av programtrådene over på den andre kjernen. Selvfølgelig kan et spill komme med forslag til Windows om hva som skal delegeres siden Apperture har et API. Beklager hvis dette blir for teknisk. Jeg er nemlig hobbyprogrammerer og har snappet opp litt info i forbindelse med Dual Core og 64-bits når det kommer til programmering.

5739854[/snapback]

Og utfordringen for de som lager spill er da å kunne dele opp i minst to tråder som kan operere uavhengig av hverandre i størst mulig grad. Dette er i noen sammenhenger relativt banalt (se innlegget mitt over), og i andre sammenhenger ekstremt komplisert. Slå opp "thread synchronization", "semaphores", og "deadlock" hvis du har lyst til å bryne deg litt på parallellisering av programmer... :-)

-Trond (ikke hobbyprogrammerer)

Lenke til kommentar
Hei skal bygge en pc nå, og lurte på om jeg burde kjøpe en AMD x2 prosessor eller om jeg bare burde kjøpe en vanlig AMD, har hørt fra noen at den er jævla bra, og fra andre at det ikke er så bra enda.Kommer til og bli brukt til gaming og ikke noe overklokking.

5734489[/snapback]

Les tester og erfaringer av 3500+ Venice, den er veldig, veldig bra!

Den kom på andre plass, rett under FX57, som koster liksom 7-8000 elns!

Den er dødsbra! Billig og bra. Utrolig bra kjøler er det også... Min ligger på 22 grader idle!

Lenke til kommentar

Min mening er å kjøpe en optereon 144 elns (til 1700-1800kr) og klokke den til 2,8 Ghz (FX 57 ytelse)

Dualcore du kjøper i dag vil måtte bli byttet ut når alle spill har støtte for DC uansett, enkelt og greit fordi den er for svak.

En FX 57 tror jeg vil holde i 2 år til.

Spill som allerede er i produksjon tror jeg ikke kommer til å utnytte DC noe spess bra, men spill som blir startet på i dag vil sikkert gjøre det, og det tar jo en del år å lage et spill helt ferdig, og DA kan man heller byte til en DC prosessor, når den tid kommer.

My two sents :)

Endret av Catch`Alpha
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...