Nauz Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 Hei, fikk i går mitt logitech z5500 i posten Har ikke fått prøvde de enda men det skal gjøres på søndag. men har to spørsmål: 1. Hvor lang tid tar de før de er "Innspilt" (spilt inn) 2. Kan jeg bare la de stå på og spille musikk en hel dag(for å spille de inn) eller er ikke det så lurt? mvh: Mr.Nauz Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 Det tror jeg varierer veldig med hvem du spør. Personlig er jeg av den oppfatning av innspilling av høytalere ikke har noe for seg og er like tullete som astrologi, men det er garantert noen som vil hevde det motsatte. Personlig har jeg prøvd å finne ut hva slags vitenskapelige endringer innspilling av høytalere vil gjøre uten hell. Uten vitenskapelige beviser i den ene eller andre retning anser jeg innspilling som en like relgiøs tro som kristendom og islam. Lenke til kommentar
Nauz Skrevet 10. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2006 Mhm.. Har som sagt ikke prøvd de, men har hørt at lyden antagelig vis kommer til å være litt falsk til jeg får spilt de inn.. Kan jo la de stå og spille en dag uansett, mens jeg er på skolen Men kan det gjøre skade på høytalerne og spille" litt høyt" i starten.. Har jo lyst til å teste litt...? Lenke til kommentar
radiated Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 Enig med simen. Innspillingen vil eventuelt komme helt av seg selv uten at du trenger å tenke på det :-) Lenke til kommentar
knutivarr Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 Hifi-folket sverger til innspilling av høyttalere. Mange skrur en radio "i ulage" sånn at den støyer kjekt på litt volum mens de er ute av huset. Det hele handler om at membranene skal mykes opp på en vettug måte, dvs. at det første man gjør ikke er å skru helt opp til 11. Hvorvidt det har noe for seg på PC-høyttalere skal jeg la være usagt. Det er jo ikke akkurat et par Martin Logan til en million heller... Antall timer før innspilling er sikkert varierende. Mener å huske at diverse audiofile guruer i gamledager mente at det kunne ta opp mot 100 timer. Høres ganske drøyt ut. De kommer IKKE til å spille "falskt" før de er innspilt, men de kan låte litt harde i kantene før oppmykningen er et faktum. Lenke til kommentar
Maxila Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 (endret) mine spilte falskt eller rettere sakt skarp lyd, men tok circa en uke med høytalerne vær dag, på sånn passe høyt nivå ikke noe veldig høyt, begynte med litt lavt, og skrudde litt opp for vær dag. edit:rettet litt på det Endret 11. mars 2006 av MAXILA Lenke til kommentar
Inc Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 Innspilling er vel som med biler, alt skal gå seg til, foruten den oljen da. Det er bevegelsen en høyttaler produserer under spilling. Vil nok si at det skal godt gjøres at du ødelegger en høyttaler ved første anledning, så sant du ikke presser den over ets grense. Det er som med nesten alt. Feks sko, Ingen sko er som de skoene som du har gått 400 timer i, de nye skoen får du bare gnagsår ut av fordi de ikke er inngått. Dermed ser du av gjenvlig gjentakelse ikke påfører deg skade og skoen former seg etter foten din og du vil med x antall timer kunne gå med de nye skoen e uten å få gnagsår. Samme med høytalere, de vil spille seg inn etter mønsteret ditt, men de trenger tid som med nesten alt annet, vil jeg tro.] Jeg forbeholder meg retten til skriveleifer ettersom jeg ikke har lyst å rettskriver akkurat nå. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 Det hele handler om at membranene skal mykes opp på en vettug måte, dvs. at det første man gjør ikke er å skru helt opp til 11.5737625[/snapback] Nå skal vel membranene helst være så stive (og lette) som over hodet mulig for å unngå fasedreining mellom innerst og ytterst på membranen. Dette er vistnok hovedgrunnene til at de ofte lages i stive og lette materialer som kevlar. Men du mener kansje oppmykning av gummiforingen rundt membranen? I så fall lurer jeg veldig på om du kan bevise vitenskapelig eller i det minste komme med noen gode teorier på hvilke endringer som vil skje i materialet ved å spille lav lyd? Og hvis du kan sansynliggjøre det: Hvorfor ikke kjøre med høyere lyd? Det må da fremskynde den samme endringen? Jeg skjønner veldig godt at det er en fordel å gå inn sko og kjøre inn bensin og dieselmotorer og lignende motorer, men det er fordi jeg skjønner prinsippet bak inngåingen og innkjøringen. Men jeg har ennå ikke fått noen troverdig forklaring på hva som er mekanikken bak innspilling av høytalere, innkjøring av optiske muser, innkjøring av TV'er, eller innkjøring av CPU'er og rambrikker. Som vitenskapsmann tar jeg ikke løse påstander for god fisk, men ønsker å forstå hva som ligger bak ting. Jeg har ennå veldig mye å lære så opplys meg gjerne. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 (endret) Dette gjelder da ikke alt, En tv f.eks er det ikke noen innkjøringsingfase, der er rett og slett ingeting som skal tilpasses, Den slåes av og den slåes på. PUNKTUM. Det samme gjelder cpu og optisk mus. Nevnte objekter har ingen tilpassningsfase. En Mus blir ikke bedre om du snurrer den rundt på matten noen hundre timer før den taes skikkelig i bruk, tvert imot. Edit: Jeg leste noe en gang i ett hi-fi blad i min yngre dager (les: 10 år siden) om at magneten på en høyttaler var som sjelen til ett menneske.. (les: nå er det kanskje promillen som taler, men tanken måtte jo komme fram en eller anne gang). Tar forbehold om evt forbehold og magnler. Endret 11. mars 2006 av regga Lenke til kommentar
radivx Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 Høytalere i denne prisklassen vil neppe kunne få noen "super" effekt av å spilles inn. Men gjør som alle andre høyttalere, spill høyt og godt når du ikke plager andre og demp deg når naboen er hjemme. Da sprer du maks glede. Gratulerer med nytt lydsystem. Angående innkjøring av ting: Lydkabler/elektronikk innspilles ved at elektronene legger seg i den beste posisjonen når de er brukt en stund. Mange dyrere Hi-Fi kabler er merket med In og Out fordi de allerede er "innspillt". Prosessor er det vel samme prinsippet + kjølepastaen skal legge seg bedre. Når det gjelder lasermus er jeg derimot mer skeptisk... Vil tro at det du vinner i "innkjøring" taper du i dritt rundt museføttene. Lenke til kommentar
Maxila Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 det virker helt elendig med en gang så man må spille inn disse høytalerne for å få noe glede av lyden, og det eneste jeg kan skjønne når det gjelder innkjøring av mus er skates blir glattere Lenke til kommentar
Inc Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Mange dyrere Hi-Fi kabler er merket med In og Out fordi de allerede er "innspillt". 5739145[/snapback] Hehe! seriøst? Lenke til kommentar
Kimmer Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Hei, Hehe - helt enig med Simen1 her Må jo være snadder for "MythBusters" å komme i gang med ;-) Kimmer Lenke til kommentar
Firstc Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Mange dyrere Hi-Fi kabler er merket med In og Out fordi de allerede er "innspillt". 5739145[/snapback] Hehe! seriøst? 5739930[/snapback] Ja dette er seriøst.. Vis dere som leser denne tråden stopper opp og tenker litt, så vil dere komme fram til at en høyttaler har bevegelige deler. Og vil ikke disse "bevege" seg lettere/bedre etter litt innspilling ? Det har ikke så mye å si hvordan man spiller en en høyttaler, at den har en innspillings fase vil mest sansynlig berre bety at lyden vil bli bedre etter noen timer med bruk. De av dere som har erfaring med høytalere av høyere kvalitet vet dette. Det er flere "dyrere" høytalere som spiller "forferdelig" de første ukene men etter inspillings fasen er di en fryd for øre. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Jeg satt med et nytt Logitech Z2300-sett for en stund siden, og bassen hørtes rumlete og fæl ut i en del timer. Var skikkelig skuffet, men etter en stund kom den seg likevel... Lenke til kommentar
T2 Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 (endret) Innspilling av HiFi utsyr har ihvertfall den effekten at selgeren reduserer risiko for retur. Dersom du ikke er fornøyd med en gang er det nok mer sannsynlig at du "venner" deg til lyden etter en stund. Endret 12. mars 2006 av T2 Lenke til kommentar
Inc Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Mange dyrere Hi-Fi kabler er merket med In og Out fordi de allerede er "innspillt". 5739145[/snapback] Hehe! seriøst? 5739930[/snapback] Ja dette er seriøst.. Vis dere som leser denne tråden stopper opp og tenker litt, så vil dere komme fram til at en høyttaler har bevegelige deler. Og vil ikke disse "bevege" seg lettere/bedre etter litt innspilling ? Det har ikke så mye å si hvordan man spiller en en høyttaler, at den har en innspillings fase vil mest sansynlig berre bety at lyden vil bli bedre etter noen timer med bruk. De av dere som har erfaring med høytalere av høyere kvalitet vet dette. Det er flere "dyrere" høytalere som spiller "forferdelig" de første ukene men etter inspillings fasen er di en fryd for øre. 5739955[/snapback] Lurer litt på åssen de gjør det da. Sitter det folk på fabrikken å hører på musikk gjennom kablene før de pakkes og selges. Vil gjerne vite åssen den prosessen forgår. Lenke til kommentar
knutivarr Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 (endret) Det hele handler om at membranene skal mykes opp på en vettug måte, dvs. at det første man gjør ikke er å skru helt opp til 11.5737625[/snapback] Nå skal vel membranene helst være så stive (og lette) som over hodet mulig for å unngå fasedreining mellom innerst og ytterst på membranen. Dette er vistnok hovedgrunnene til at de ofte lages i stive og lette materialer som kevlar. Men du mener kansje oppmykning av gummiforingen rundt membranen? I så fall lurer jeg veldig på om du kan bevise vitenskapelig eller i det minste komme med noen gode teorier på hvilke endringer som vil skje i materialet ved å spille lav lyd? Og hvis du kan sansynliggjøre det: Hvorfor ikke kjøre med høyere lyd? Det må da fremskynde den samme endringen? 5738755[/snapback] Har ingen fasitsvar til deg. Dette er informasjon som jeg tilegnet meg som guttunge da hifiblader var kjekt tidsfordriv. Dersom du vil ha en vitenskapelig fremstilling om hvorfor en høyttaler bør spilles inn, anbefaler jeg deg å oppsøke et hifi-forum som sikkert kan gi deg svar. Evt. kontakte en anerkjent høyttalerleverandør for svar. Sånn som jeg har forstått det, kan et høyttalerelement "ta skade" (dvs. gi dårligere lyd) av å bli skrudd opp til 11 når det er nytt. Dette gjelder sånn som jeg har forstått det gummimansjetten som membranen er opphengt i sånn at denne får rette bevegeligheten til å kunne gi optimal ytelse. I grunnen høres det ganske logisk ut på samme måte som man ikke gir full gass eller maksimal belastning på et nytt kjøretøy før motoren er innkjørt. Skoeksemplet er også ganske illustrerende. Bevegeligheten i sålen osv. kommer med tida som skoen brukes. Nå kan man vel neppe ødelegge ytelsen til skoene ved å fremprovosere maks bevegelighet når de er nye... Du kan jo prøve å investere i to par røslige høyttalere til et par hundre tusen, skru til 11 på det ene paret og spille inn det andre paret når de er kliss nye og se om de låter forskjellig? Jeg kødder! Det finnes en norsk høyttalerleverandør som heter Patos. De kan sikkert gi deg en vitenskapelig rapport eller annen forklaring på hvorfor høyttalere bør spilles inn. Link finner du HER. Har en mistanke om at det nok foregår mye synsing blant audiofile hifi-guruer i verden, så at dette kunne være en sak for Mythbusters tviler jeg ikke på. Edit: Leif lurte seg inn her... Endret 12. mars 2006 av knutivarr Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Vis dere som leser denne tråden stopper opp og tenker litt, så vil dere komme fram til at en høyttaler har bevegelige deler. Og vil ikke disse "bevege" seg lettere/bedre etter litt innspilling ?5739955[/snapback] Vil en LP-plate spille bedre om man spiller den inn på lav hastighet i starten? Vil et bildekk kjøre bedre om det kjøres inn på lav hastighet i starten? Vil et gummistrikk strekke bedre dersom det strekkes litt forsiktig i starten? Det er vel egentlig samme greia vi prater om når det gjelder gummiforing/mansjett på høytalere. Greit nok at det er et mekanisk system men det er ikke dermed sagt at det finnes noen god forklaring på innkjøring. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Sånn som jeg har forstått det, kan et høyttalerelement "ta skade" (dvs. gi dårligere lyd) av å bli skrudd opp til 11 når det er nytt. <...> Du kan jo prøve å investere i to par røslige høyttalere til et par hundre tusen, skru til 11 på det ene paret og spille inn det andre paret når de er kliss nye og se om de låter forskjellig? Jeg kødder! Det finnes en norsk høyttalerleverandør som heter Patos. De kan sikkert gi deg en vitenskapelig rapport eller annen forklaring på hvorfor høyttalere bør spilles inn. Link finner du HER. Har en mistanke om at det nok foregår mye synsing blant audiofile hifi-guruer i verden, så at dette kunne være en sak for Mythbusters tviler jeg ikke på. 5740026[/snapback] Hvis høytalerene kan ta skade av for høy lyd i starten, vil de ikke ta like mye skade av like høy lyd etter f.eks 1000 timers drift? Jepp, jeg tror dette er en oppgave for mythbusters. Meget bra forslag forresten Jeg synes godt de kunne kjøpt to par røslige høytalere slik du sier og gjort en blindtest med f.eks 100 HiFi-interreserte personer. (De kan sikkert fremprovosere sprengte membraner i slutten av forsøket siden de er så glade i smell) Jeg har også inntrykk av at HiFi-interreserte har en egen "relgion" som de helst ikke vil mythbuste mosebøkene på. (les: blindtester er "juks" og "gir ikke riktig bilde av lyden" etc.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå