Gå til innhold

Raw vs Tiff

Anbefalte innlegg

Har lest en del om raw i det sistet, kameraet mitt(fz5) kan ikke ta bilder i raw, men har tiff som beste kvalitet.

Er tiff like bra som raw? Forskjellen?

Hva vil jeg merke i forskjell hvis jeg skyter i tiff kontra jpg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har lest en del om raw i det sistet,  kameraet mitt(fz5) kan ikke ta bilder i raw, men har tiff som beste kvalitet.

Er tiff like bra som raw? Forskjellen?

Hva vil jeg merke i forskjell hvis jeg skyter i tiff kontra jpg?

5732893[/snapback]

Du vil neppe merke særlig mye forskjell.

Fordelene med tiff er at det er helt tapsfritt, og man har stort fargerom (dersom det er 16 bit tiff). Dersom du er plaget med overkomprimering av jpeg-bildene dine (ikke særlig sannsynlig), kan du vinne på å gå over til tiff.

Det tiff ikke gir deg, som raw kunne gitt, er kontroll over hvitbalanse og eksponering, og det er de to viktigste grunnene til å bruke raw fremfor jpeg.

Lenke til kommentar

Takker for svar!

Pleier somregel å bruke "auto bracket" som gir meg mulighet til å skyte 3 bilder, der et er litt overeksponert, et slik jeg har stilt det inn, og det tredje undereksponert. Har jeg tid knipser jeg 2-3 sett med litt forskjellig hvitbalanse. Dette gjør at jeg altid får et bilde jeg er fornøyd med. Men er litt redd for at dagen kommer der jeg får det perfekte motivet, men bommer mer enn jeg klarer å fikse i photoshop.

Lenke til kommentar

Tiff er det samme som jpg, bare ikke komprimert kvalitet. Tiff filen er laget av en RAW fil.

Om du brukeer RAW vil bracketing bil helt unødvendig da du kan stille hvitbalanse etterpå.

Og jo, du vil merke betydelig forksjll på tiff og raw, Det Anew har skrevet er feil og misvisende. En tiff fil er "fremkalt" fra en raw fil, og du vil med andre ord ha mye mer muligheter til etterbehandling om du skyter med raw.

Kikk litt rundt på forumet om raw. Til fremkalling kan du bruke photshop med plug-in. Det er min favoritt, men jeg vet mange har også bruker Raw Shooter essentials, som er gratis.

prøv Raw og du vil ikke tvile etterpå, jeg gjør vertfall ikke.

Lenke til kommentar
Og jo, du vil merke betydelig forksjll på tiff og raw, Det Anew har skrevet er feil og misvisende. En tiff fil er "fremkalt" fra en raw fil, og du vil med andre ord ha mye mer muligheter til etterbehandling om du skyter med raw.

5740757[/snapback]

Du missforstod kanskje Anew engekri.

Spøsmålet trådstarter stillte til slutt , som Anew (kanskje) svarte på, var om han ville se forskjell på bildene om han brukte tiff i forhold til jpg. Og det har Anew svart rett på; at det ikke vil bli betydelig forskjell.

Raw har ikke kameraet hans mulighet til å ta, så sånt sett er det jo tiff vs jpg som er relevant sammenligning.

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

En ulempe med tiff-filer er at de vanligvis tar større plass enn RAW-filer. Dette skyldes vel bl.a. at RAW-filene er 12bit og tiff-filene er 16bit. (Og hvis man sammenlikner med jpeg, som vanligvis er 8bit og komprimert, blir det naturligvis enda større forskjell)

Endret av anderfo
Lenke til kommentar
RAW-filene er 12bit og tiff-filene er 16bit. (Og hvis man sammenlikner med jpeg, som vanligvis er 8bit og komprimert, blir det naturligvis enda større forskjell)

5741750[/snapback]

Råfiler blir gjerne komprimert, men med tapsfri kompresjon. En ukomprimert råfil fra feks. en D70 (6Mpix) ville vært 12x6M=72Mbit eller ca. 9MB, mens den komprimerte er 5-6MB. TIFF er helt ukomprimert og 48bit (16x3), noe som altså gir 48x6M=288Mbit eller ca. 36MB.

Edit: Jpeg er naturligvis 3x8bit, altså 24bit pr.pixel. Forvirringen oppstår fordi råfiler lagrer informasjon om kun én fargekanal pr. pixel (altså 12bit pr. pixel, eller bpp), mens TIFF og jpeg jo lagrer informasjon om både R, G og B kanalene med hhv. 16 og 8 ts pr. kanal, altså 48 og 24bpp. Det betyr at TIF i teorien kan beskrive absurde 281474976710656 ulike farger, mens jpeg "bare" kan vise 16777216 farger. Noen som har oversikten over antallet sandkorn på planeten? ;)

...så kan man begynne på den artige debatten om hvilket fargerom som er best av sRGB og aRGB, men den hører kanskje ikke hjemme i dette forumet... :)

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...