Zeph Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 (endret) http://www.nesteklikk.no/20060306/85906.html Oslo (NTB): Forbrukerrådet mener at produsentene av harddisker som brukes i datamaskiner, skal stå erstatningsansvarlig for innholdet dersom disken blir ødelagt ... Du skal ikke bare få et nytt produkt i et slikt tilfelle, men også få dekket kostnadene for å få gjenopprettet de tapte dataene. En slik rekonstruksjon koster om lag 9.000 kroner. Er dette realistisk? Eg kan ikkje sjå for meg at noko sånt vil bli aktuelt, det vil koste store penger for produsenten etterkvart. Edit: Endra litt i innlegget mitt. Endret 6. mars 2006 av zeph Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 http://www.nesteklikk.no/20060306/85906.html Oslo (NTB): Forbrukerrådet mener at produsentene av harddisker som brukes i datamaskiner, skal stå erstatningsansvarlig for innholdet dersom disken blir ødelagt ... Du skal ikke bare få et nytt produkt i et slikt tilfelle, men også få dekket kostnadene for å få gjenopprettet de tapte dataene. En slik rekonstruksjon koster om lag 9.000 kroner. Er dette realistisk? Eg kan ikkje sjå for meg at noko sånt vil bli aktuelt, det vil koste store penger for produsenten etterkvart. 5708154[/snapback] Det er ikke realistisk. Hva tror du harddiskene vil koste hvis dette gjennomføres? De vil gå fra 800kr pr 250GB til 2800kr, bare for å gardere seg, helt sikkert. Jeg vet at flere har prøvd, men har ikke kommet igjennom, noe som er helt forståelig. Lenke til kommentar
Manx Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Dette kommer jo til å gå utover oss og ingen andre, er vel bare å gange prisene med fem snart Når skal folk lære at det er noe som heter backup. Greit å ha hvis man har 1000 vis av familiebilder på harddisken. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 (endret) http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=147720 "Forbrukerrådet mener at produsentene av harddisker som brukes i datamaskiner, skal stå erstatningsansvarlig for innholdet dersom disken blir ødelagt." Forbrukerrådet står på sitt i denne saken. Får håpe de taper, det er en veldig høy kostnad. Og jeg kan ikke helt se at det er rimlig at de betaler for det heller. AtW Endret 6. mars 2006 av ATWindsor Lenke til kommentar
Ornamental Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Jeg kan bare være enig med deg, jeg håper at dette ikke blir noe av. Prisene på harddisker må jo sprette til værs som en følge av dette. Lenke til kommentar
Manx Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 (endret) Det er en tråd om dette alt, må stå opp om morgenen HER Men dette kommer ikke oss forbrukere til gode, det er helt klart. Edit: Også glemte jeg å legge med linken til den andre posten Endret 6. mars 2006 av Manx Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 6. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2006 (endret) Kan ikkje tenke meg at dette er realistisk. Prisane på harddisk vil skyte til himmels og bli meget negativt for forbrukaren. Me må nok framleis innstille oss på backup, har du viktig dokumentasjon eller bilder på ein harddisk bør du ha backup på DVD eller ein ekstern harddisk. Eg har sjølv opplevd å miste mykje data, inkludert bilete i harddiskkræsj, så eg vurderer å kjøpe ein 200-400GB ekstern harddisk og har den som backup. Endret 6. mars 2006 av zeph Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 De siste 4 innleggene er flyttet fra en annen tråd om samme emne. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 okei gutta, bare å kjøpe inn harddisker nå når de fremdeles er vettug pris på dem... i dette landet kan du banne på at det klarer å få det gjennom fy fane sier jeg bare. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Synes egentlig at alle selgere av HD'er heller kunne tilby en ekstra frivillig forsikring på noen hundre kroner til de som øsnker det. Dersom man kjøper forsikringen vil man få dekket evt. kostnader i forbindelse med tap av data. Dersom man ikke ønsker forsikring får man et billigere produkt, men står selv også ansvarlig for evt. tapt data. Lenke til kommentar
EskimoBob Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Måtte sjekke datoen på ny. Ble litt forbauset da jeg så at det ikke var 1 April i dag. Er det mulig å komme med et så lite gjennomtenkt forslag? Hvis dette forslaget blir en realitet så får vi håpe harddisker kommer i to "utgaver" - Vanlig (slik som nå) - "Forsikret" utgave (Denne følger forbrukerrådet sin nye regel og koster ca 5 ganger mer) Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Forhandler har jo objektivt ansvar i slike tilfeller så ansvarsforholdet er greit. Videre så må det være en årsakssammenheng mellom at harddisken ikke virker og at dataene er "tapt" på harddisken. Dette er jo også greit i seg selv i de fleste sakene. Spørsmålet blir da om det har oppstått noe økonomisk tap for kunden som følge av at dataene gikk tapt. Har man familiebilder så er det nok bare affeksjonsverdien som har gått tapt, og affeksjon erstattes ikke i norsk rett. Når det gjelder iTunes musikk og annen musikk man kan kjøpe så blir spørsmålet om man kan laste det ned igjen uten ekstra kostnad. Ka nam ndet så har det jo oppstått minimalt med tap. (Kun det båndbredden for å laste sangene ned, noe som er veldig minimalt som oftest.) Når det gjelder nedlastningsmateriale i form av filmer og programvare så blir jo spørsmålet det samme. Kan man laste det ned på nytt uten å betale noe ekstra, utenom båndbredden da vel og merke. Da skal det nevnes at forbruker har krav på informasjon ved tingen etter fkjl. § 16. Denne opplysningsplikten er ganske sterk. Når jeg har kjøpt pc og lagringsmedia, så har jeg aldri fått opplysninger om at ma må ta backup. Selvfølgelig er jeg smart og tar slik backup, men det er ikke en selvfølge for at dette er tilfelle. Så spørsmålet blir vel om forbruker har lidd økonomisk tap som følge av at harddisken hadde en mangel. Har han derimot ikke lest bruksanvisningen (det står at man må ta backup av data) så vil man stå svakere. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Forhandler har jo objektivt ansvar i slike tilfeller så ansvarsforholdet er greit. Men det må jo være en slags begrensning på dette? Om jeg får en sjekk på 5 millioner, som jeg lagrer i skuffa i 10 år, så er kulepennen underskriften ble skrevet med så dårlig at blekkeet falmer, da kan vel ikke kulepennprodusenten skylde meg 5 millioner? AtW Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 At harddisken krasjer blir vel som at styringa på en bil plutselig slutter å virke når du er ute å kjører. Jeg ser det som helt opplagt at produsenten av bilen står ansvarlig for en slik feil, så lenge dette er innenfor garantitiden, akkurat som at diskprodusenter må kunne holdes ansvarlig for at en disk krasjer. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Synes egentlig at alle selgere av HD'er heller kunne tilby en ekstra frivillig forsikring på noen hundre kroner til de som øsnker det. 5708468[/snapback] Det blir nok en god del mer enn "noen hundre kroner". Etter mitt syn (som jeg tydligvis ikke er alene om) er og blir backup brukerens ansvar. Skulle omkostninger gå på produsenten ville prisene øke kraftig, kanskje måtte ganges med 10. Og vil hvis noen mistet filer grunnet fingertrøbbel. virus e.l. ville de være raskt ute å si at disse filene måtte harddiksprodusenten gjenskape. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 6. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2006 At harddisken krasjer blir vel som at styringa på en bil plutselig slutter å virke når du er ute å kjører. Jeg ser det som helt opplagt at produsenten av bilen står ansvarlig for en slik feil, så lenge dette er innenfor garantitiden, akkurat som at diskprodusenter må kunne holdes ansvarlig for at en disk krasjer. 5708495[/snapback] Men du kjøper jo ein gjenstand til fleire hundre tusen, i motsetning til ein billig harddisk der du sjølv står ansvarlig for det du legg inn på den. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Forhandler har jo objektivt ansvar i slike tilfeller så ansvarsforholdet er greit. Men det må jo være en slags begrensning på dette? Om jeg får en sjekk på 5 millioner, som jeg lagrer i skuffa i 10 år, så er kulepennen underskriften ble skrevet med så dårlig at blekkeet falmer, da kan vel ikke kulepennprodusenten skylde meg 5 millioner? AtW 5708486[/snapback] Sjekk er et dårlig eksempel. Den er verdiløs lenge før blekket kan begynne å falme. Lenke til kommentar
EskimoBob Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 (endret) At harddisken krasjer blir vel som at styringa på en bil plutselig slutter å virke når du er ute å kjører. Jeg ser det som helt opplagt at produsenten av bilen står ansvarlig for en slik feil, så lenge dette er innenfor garantitiden, akkurat som at diskprodusenter må kunne holdes ansvarlig for at en disk krasjer. 5708495[/snapback] I dette sammenligningen så blir det bilprodusenten som skal ha erstatningsansvar for de 4 cd-platene som lå i hanskerommet ved en evt krasj Endret 6. mars 2006 av EskimoBob Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Forhandler har jo objektivt ansvar i slike tilfeller så ansvarsforholdet er greit. Men det må jo være en slags begrensning på dette? Om jeg får en sjekk på 5 millioner, som jeg lagrer i skuffa i 10 år, så er kulepennen underskriften ble skrevet med så dårlig at blekkeet falmer, da kan vel ikke kulepennprodusenten skylde meg 5 millioner? AtW 5708486[/snapback] Sjekk er et dårlig eksempel. Den er verdiløs lenge før blekket kan begynne å falme. 5708520[/snapback] Det er jo akkurat det som er poenget mitt, en produsents dårlige produkt gjør min sjekk verdiløs. Er virkelig produsenten erstatningspliktig i et sånn tilfelle? AtW Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 At harddisken krasjer blir vel som at styringa på en bil plutselig slutter å virke når du er ute å kjører. Jeg ser det som helt opplagt at produsenten av bilen står ansvarlig for en slik feil, så lenge dette er innenfor garantitiden, akkurat som at diskprodusenter må kunne holdes ansvarlig for at en disk krasjer. 5708495[/snapback] Hva om bilen stopper å virke pågrunn mer eller mindre normal slitasje, feks at motoren skjærer seg, og den går utenfor veien, og du ødelegger mingvasen i bagasjerommet? Er bilprodusenten da ansvarlig? At man får ny harddisk er jo hevet over enhver tvil, men hva med innholdet? AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå