Gå til innhold

Forskjell på OEM og retail?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

OEM-versjonen selges kun til PC-byggere (Original Equipment Manager), og om du ikke kjøper en ferdigbygd maskin med XP installert må du kjøpe en vital del (hovedkort eller prosessor) for å få lov til å kjøpe OEM-lisens. Selve programvaren er akkurat den samme i OEM- og retail-versjonene, det er bare pakningen og måten den selges på som er forskjellig.

Om jeg ikke husker feil får du heller ikke kundesupport direkte fra Microsoft når du kjøper OEM-versjon, men hvem trenger vel det når vi har diskusjon.no? ;)

Lenke til kommentar

Men hvordan fungerer det med tilbudet til de som har uekte lisens, der man får tilbud om å kjøpe "Windows Genuine Advantage Kit hjelper kunder som har mottatt et uekte eksemplar av Windows, med å konvertere systemet til ekte Windows." Det koster bare 1155kr, gjennom microsoft. Synes dette er et bra tilbud fra microsoft. Så helt sånn hypotestisk. Ville det ikke da være mer lønsomt å få tak i en ugyldig versjon og så kjøpe denne pakken for 1155kr? Er ikke ment som en oppfordring til å gjøre noe ulovlig. Har selv ekte saker :)

Lenke til kommentar

Den kanskje viktigste forskjellen på OEM og Retail er at en OEM lisens ikke kan overføres til ny maskin. Nå har Microsoft bestemt at bytte av hovedkort gjør at du må kjøpe ny lisens.

Hvis du ikke er en nerd som bytter all innmaten i PC'en to ganger i året er OEM lisensen det gunstigste kjøpet.

Lenke til kommentar
OEM-versjonen selges kun til PC-byggere (Original Equipment Manager), og om du ikke kjøper en ferdigbygd maskin med XP installert må du kjøpe en vital del (hovedkort eller prosessor) for å få lov til å kjøpe OEM-lisens. Selve programvaren er akkurat den samme i OEM- og retail-versjonene, det er bare pakningen og måten den selges på som er forskjellig.

Om jeg ikke husker feil får du heller ikke kundesupport direkte fra Microsoft når du kjøper OEM-versjon, men hvem trenger vel det når vi har diskusjon.no? ;)

5703605[/snapback]

fra komplett.no: :thumbup:

Produktet kan nå kjøpes løst ( ikke sammen med hardware ) hvis det skal innstalleres i egenbygd PC. ( og hvem som kontrollere dette ? )

NB! Det er bare 1 bruker lisens som følger med pakken

Produktinformasjon

Produktbeskrivelse Microsoft Windows XP Professional w/SP2 - lisens og medier

Operativsystem Microsoft Windows XP Professional SP2

Lisenstype Lisens og medier

Antall lisenser 1 bruker

Lisensprissetting OEM

Språk Norsk

Media CD-ROM

Pakketype OEM

Endret av gaggen
Lenke til kommentar

Takk for svar folkens. Jeg så denne notisen hos Komplett, men var likevel usikker på om dette var en full versjon. Sinnsyk prisforskjell...

Har nettopp kjøpt nye komponenter og tenkte meg en fersk, ferdig SP2 oppgradert full versjon Win XP på engelsk i stedet for min gamle upgrade versjon.

Men betyr det som er nevnt over at denne versjonen ikke kan brukes dersom jeg bytter hovedkort?

Lenke til kommentar

om det er mlig pr.dags dato vet jeg ikke, men som Mythos sier så har ms bestemt at kjøper du nytt kort, må du kjøpe ny OEM lisens.

spørsmålet er om nå dette skjer/har skjedd.

men jeg ville ikke tatt sjansen på det. evt kjøpe en OEM, men vente med og bruke den til du får kjøpt deg nytt hovedkort.

Lenke til kommentar

Takk for linker. Egentlig ganske frekt av MS dette, synes jeg. Det bidrar vel ikke akkurat til at folk flests oppfatning av MS blir bedre... :no:

Men jeg har akkurat bestilt nytt hovedkort, og skal installere denne versjonen på det. Pleier å gå et par år mellom hver gang jeg oppgraderer, så jeg skal prøve å ikke la dette irritere meg frem til neste oppgradering...

Lenke til kommentar

spurte i dag komplett.no div. spørsmål ang. forskjellene på de forskjellige win xp pro utgavene, fikk ikke akkurat svar på alle sørsmål.

Men dette svarte de på ang. re installering

Alle lisenser kan kun installeres 5 ganger.

Det gjelder alle lisanser av win xp . må regges via web eller tlf

Lenke til kommentar
spurte i dag komplett.no div. spørsmål ang. forskjellene på de forskjellige win xp pro utgavene, fikk ikke akkurat svar på alle sørsmål.

Men dette svarte de på ang. re installering

Alle lisenser kan kun installeres 5 ganger.

Det gjelder alle lisanser av win xp . må regges via web eller tlf

5711056[/snapback]

Du kan vel installere så mange ganger du vil, men må aktivere på telefon om du installerer mange ganger på kort tid.

Regges? Hva betyr det. Hvis du mener registrering så er det en helt frivillig prosess som ikke har noe med aktivering å gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...