Gå til innhold

trenger hjelp med ett koblingsskjema.


Anbefalte innlegg

skal lage en basskasse på skolen og innmaten planlegges nå.

 

her har jeg en tegning av koblingsnettet så langt:

 

5a621eb7.jpg

 

og så kommer spørsmålene:

 

1. går det greit å splitte signalet fra mp3 spillern i to? (tror det selv)

 

2. hvordan kan jeg koble til høytalern på 40W?

 

3. jeg har jo en del leds inni her (10 stk) og lurer på om jeg skal ha dem til å blinke i takt med musikken. med ett VU meter da. hvordan kobler jeg til det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En basskasse med et element på 10w? Blir ikke store greiene... Hvilken forsterker bruker du når du får 10w fra forsterkeren?

VU-meter kommer i flere utførelser, noen reagerer på lyd (stillbar sensitivitet), andre kan du koble via høytalerkabelen, du får se litt rundt...

Det går fint å splitte signalet ja, bare kjøp en rca-splitter (vet ikke om det er det det heter men)

Lenke til kommentar
En basskasse med et element på 10w? Blir ikke store greiene... Hvilken forsterker bruker du når du får 10w fra forsterkeren?

VU-meter kommer i flere utførelser, noen reagerer på lyd (stillbar sensitivitet), andre kan du koble via høytalerkabelen, du får se litt rundt...

Det går fint å splitte signalet ja, bare kjøp en rca-splitter (vet ikke om det er det det heter men)

5703366[/snapback]

 

 

basskasse :blush: skulle være høytalerkasse.

 

den skal være liten slik att den kan tas med overalt

 

den største høytalern er en vifa 40W 8ohm fulltoneelement

og de 4 små er vel 1 tomme eller no. de er på 5 W hver.

 

jeg vil koble VUmeteret via høytalerkabelen.

 

de to forsterkerne jeg har er på 10W hver og kommer fra ett høytalersett til pc-høytalere.

 

 

her kommer spørsmål:

 

1. hvordan kan jeg koble til det største elementet?

 

2. hvordan kobler jeg inn ett VU meter?

 

3. rca splitter. kjøpes det på elfa?

 

4. kan noen tegne inn hvordan jeg kan koble sammen alt sammen?

 

Edit: her kommer nytt bilde

 

koblingsskjema2.jpg

Endret av storken
Lenke til kommentar

Skal du ha alt i en kasse?

Kan kjøpe det i elektrobutikken (en som har lyd) det er enkelt og greit en ledning som deler seg i to, trenger ikke bestille fra elfa (om du ikke kan besøke de da)

Om du skal plassere forsterkerne "sammen" kan du se etter en med to hannkontaker og en hunnkontakt, koble de to hannkontaktene til forsterne og selve "linja inn" kobler du via hunn-kontakten.

Men slik jeg ser det må du lodde på ledninger til forsterkerne (er vel ikke rca tilkobling, eller? I dette tilfellet trenger du bare å lage en rca inngang på høytalerkassen og lodde til ledninger som går til forsterkerne...

Lenke til kommentar
det var no fryktelig mange transformatorer du skulle bruke da.....  det er no bedre med en som kan drive alt.....

5704282[/snapback]

 

jeg har ingen stor trafo.

 

jeg har til nå slakta 2 logithech pchøytalersett og fått ut de delene der.

de skal jeg bruke.

 

er det ingen som kan svare skikkelig på det jeg spør om? :ermm:

Lenke til kommentar
Et standar uv meter kan du bygge, men det bruker opp amper, da er det bedre og kjøpe ett fer dig oppset hvor du bare lodder komponetnene på et printkort som følger med. Det går også ann og lage et uv meter som ikke trenger ekstern strøm men som drives av forsterkeren.

5716533[/snapback]

 

uvmeter? nå er jeg ikke helt med...

 

vil bare koble til den store høytalern enklest mulig og kanskje ha ett VU meter hvis det ikke er så altfor komplisert

Lenke til kommentar

"VU-meter" ikke UV (Ultra Violet Light)

Som du ser på forsterkeren din så er det vel ikke RCA inngang sant? Så hvorfor kjøpe RCA splitter?

Du kjøper en RCA inngang (samme som en høytalertilkobling) som du fester på høytaleren din, på innsiden av denne lodder du bare ledninger som du kobler til forsterkeren og vips så er det klart... En idé er å bruker kabelsko slik at du kan ta av ledningene uten å måtte kutte kabelen...

Lenke til kommentar
"VU-meter" ikke UV (Ultra Violet Light)

Som du ser på forsterkeren din så er det vel ikke RCA inngang sant? Så hvorfor kjøpe RCA splitter?

Du kjøper en RCA inngang (samme som en høytalertilkobling) som du fester på høytaleren din, på innsiden av denne lodder du bare ledninger som du kobler til forsterkeren og vips så er det klart... En idé er å bruker kabelsko slik at du kan ta av ledningene uten å måtte kutte kabelen...

5719274[/snapback]

 

ok

 

men som dere ser i post 1 , det koblingsskjemaet, kan noen tegne inn kobling til den størst høytalern og plassere ett VU meter inn i kretsen?

Lenke til kommentar

Fro å være ærlig tror jeg det muligens er best å begynne på noe ferdiglagde kretser, istedenfor å lage egne kretser. Velleman har en del byggesett, sjekk HER. I tillegg finnes det en del andre elektronikksider rundt om, f.eks E-panorama. Spesielt her...

 

Forøvrig mener jeg det ikke er vits i bygge to forsterkere til fire høyttaler, sett to og to i parallell, og en forsterker til fulltoneelementet. Eventuelt skipp helle fulltoneelementet.

Endret av Mr Burns
Lenke til kommentar
Du skriver: 'Output: 9V 0,5A' på trafoene. Det blir 4,5W det. Hvor skal du få de resterende 5,5W fra slik at forsterkeren får nok?

Dessuten gir ikke en forsterker ut like mye som den tar inn. Du må kanskje fôre den med 15W for å få 10W ut.

5727327[/snapback]

 

det var det som sto på trafoen som var i logitech høytalern :hrm:

 

men gir ikke mp3 spillern en watt uansett?

 

tror uansett jeg går for forslaget til mr burns om å sette en forsterker til de 4 høytalerne og 1 til fulltoneelementet.

 

men du burns: hvordan finner du prisene på den sia?

 

kommer ikke opp noe til meg :s

 

Edit: tenker på denne http://www.velleman-kit.com/ot/en/product/view/?id=9184

Endret av storken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...