Gå til innhold

IDE dvdbrenner i usb harddisk-kabinett

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det skal i teorien fungere. Men om du får støtte for det i praksis er jo ett annet spm. Det er igrunn ikke værre enn å prøve.

Det vil jo gå treigt om du kobler den til en usb 1.1 port da. Men ellers skal det nok gå bra. Lykke til.

-Thelle-

Lenke til kommentar
har usb kabinett til 3.5 ide harddisker, kan jeg koble en dvd brenner i den og så bruke den?

5695810[/snapback]

Funker helt fint. Husk å ha enheten satt til master eller single drive. Med USB1.1 får du bare ca 4x, men det vil funke.

Lenke til kommentar
har usb kabinett til 3.5 ide harddisker, kan jeg koble en dvd brenner i den og så bruke den?

5695810[/snapback]

Funker helt fint. Husk å ha enheten satt til master eller single drive. Med USB1.1 får du bare ca 4x, men det vil funke.

5695894[/snapback]

holder på med det samme jeg.. hvordan får jeg til dette master, single drive greia? må det taes i bios?

plugga min inn og den finner ikke spilleren :nei:

vært i bios nå fant ingen ting :whistle:

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar
holder på med det samme jeg.. hvordan får jeg til dette master, single drive greia? må det taes i bios?

5707744[/snapback]

Settes på IDE-enheten. Bruksanvisning for settingene står på enheten.

Lenke til kommentar

5695810[/snapback]

Ja, hvis kabinettet ditt er stort nok til å romme 5.25"-enheter!

Jeg regner med at det ikke er noe problem for deg, ellers hadde du neppe spurt, men jeg ville bare nevne det, svart på hvitt, så ingen tilfeldige lesere i befippelsen skulle gå hen og bestille seg et for lite kabinett ...

Et av mine mange påbegynte prosjekter går ut på å montere en IcyDock ramme (for uttagbare disk-skuffer) i et slikt USB-kabinett (i aluminium). Ideen er å få en nesten-Hot Swap løsning; jeg må slå power av og på kabinettet når jeg skifter disk, men jeg trenger ikke å gjøre det på PC'en.

Problemet er bare at IcyDock-rammen er for lang for alu-kabinettet. Noen som har noen glimrende ideer til hvordan jeg kan få satt dette sammen til en noenlunde solid enhet? (Billett merket "Ingen sveising, takk!")

Lenke til kommentar

5707744[/snapback]

Settes på IDE-enheten. Bruksanvisning for settingene står på enheten.

5708633[/snapback]

trenger te-skje foring her :blush: tenker du på og sette den på i bios? finner ikke spor av den i bios. og desverre ingen bruksanvisning på enheten

Lenke til kommentar

Er nok ikke snakk om noe i BIOS, men heller jumper-settings; de "pinnene" som er ved siden av IDE-pinnene på enheten. Hvordan man setter disse til master/single finner du som nevnt antagelig på driven.

Lenke til kommentar

leifeinar: På baksiden av DVD-brenneren, til venstre for kontakten til flatkabelen, vil du sannsynligvis se en gruppe med 6 pinner; 3 horisontalt, 2 vertikalt. Der skal du sette inn en "kortslutningsdings" mellom en av de øvre pinnene og den tilhørende nedre pinnen. Det sitter antageligvis en sånn dings der fra før.

Det er tre måter å sette dingsen inn på, ettersom det er 3 pinner i den horisontale rekken. Setter du dingsen lengst til høyre blir DVD-brenneren satt som Master, setter du dingsen i midten blir DVD-brenneren Slave, og setter du den til venstre, velger du Cable Select-adressering.

I et USB-kabinett skal man som regel alltid sette IDE-enheten til Master, altså skal "kortslutningsdingsen" sitte til høyre, mellom den øvre høyre og den nedre høyre pinnen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...