Gå til innhold

LØST: Reklamasjon på grafikkort kjøpt av en annen?

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kjøpt et grafikkort av en fyr som kjøpte det hos Elkjøp i mai 2005. Kortet viser seg å være defekt (problem med SM3.0), men kan jeg sende det til Elkjøp og reklamere på det, eller er det han som først kjøpte det som er nødt til å gjøre det? Jeg har originaleske m/innhold og originalkvittering fra Elkjøp (men da i hans navn, selvsagt).

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har nettopp kjøpt et grafikkort av en fyr som kjøpte det hos Elkjøp i mai 2005. Kortet viser seg å være defekt (problem med SM3.0), men kan jeg sende det til Elkjøp og reklamere på det, eller er det han som først kjøpte det som er nødt til å gjøre det? Jeg har originaleske m/innhold og originalkvittering fra Elkjøp (men da i hans navn, selvsagt).

5695560[/snapback]

Kan ikke se hvorfor du ikke skulle kunne gjøre det. For alt de vet er du en venn som ordner det for ham. Så lenge du har kvittering er det bare å kjøre på. Bare sørg for at de kontakter deg med eventuell løsning på saken og ikke forrige eieren.

Lenke til kommentar

Det er den som er i besittelse av kvitteringen så eier du jo stort sett også produktet. Selger/service personalet du da snakker med skal gå utifra at det er ditt produkt selv om det står ett annet navn på kvitteringen. Har selv mange produkter står i andres navn (av forskjellige grunner). Og det har ikke vært noe spm om produktet har vært mitt om det har vært inne til service.

-Thelle-

Lenke til kommentar

Jeg får håpe dere har rett. Jeg stakk innom www.elkjop.no for å sjekke om det stod noe om det der, men der stod det bare litt generell info, samt en setning om at man kunne se www.elkjop.no for full info.

Er litt som definisjonen av sirkulær logikk: Se logikk, sirkulær.

Lenke til kommentar
Garanti og reklamasjon gjelder pr produkt. Ikke pr eier.

5695896[/snapback]

Reklamasjon gjelder for produkt. Garantien kan forsvinne ved bruktsalg dersom produsenten ønsker det. Men i denne saken kan man uansett reklamere overfor Elkjøp ved å bruke springende regress, som Christian86 påpeker.

Lenke til kommentar

5695560[/snapback]

Dette skal gå helt fint det. Så lenge du har et bevis for at du har kjøpt kortet av han (kjøpskontrakt feks) så burde det være bankers. Men kan egentlig ikke se at det skulle være noe problem.

Du kan uansett ta direkte kontakt med produsent og om du vil, da kortet er innenfor garantiperioden sin.

Lenke til kommentar
Dette skal gå helt fint det. Så lenge du har et bevis for at du har kjøpt kortet av han (kjøpskontrakt feks) så burde det være bankers. Men kan egentlig ikke se at det skulle være noe problem.

Du kan uansett ta direkte kontakt med produsent og om du vil, da kortet er innenfor garantiperioden sin.

5696828[/snapback]

Kjøpskontrakt har jeg ikke, annet en en del mailer som jeg kan ta utskrift av. Jeg har uansett kontaktet Elkjøp per mail, så får vi se. Nå har de en gylden sjangse til å rette opp mitt ganske dårlige inntrykk av dem - blir spennende å se hvordan det går. :-)

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Nå har jeg fått svar fra Elkjøp, og de sier det skal gå greit å reklamere på det selv om jeg ikke er første eier, men de sa ingenting om jeg kunne sende det i posten eller ikke. Returnummer el lign var heller ikke nevnt.

Lenke til kommentar
De svarte generellt da de du har tatt kontakt med også er support for vanlige elkjøpbutikker.

Ta det med til din nærmeste elkjøpbutikk du, og reklamer der :).

5711258[/snapback]

Nærmeste Elkjøpbutikk er LAAAANGT unna der jeg bor, og jeg har ikke bil. Skulle jeg tatt buss ville billetten kommet på mer enn kortet koster. Derfor har jeg tatt kontakt med Elkjøp og fått en addresse å sende det til istedet.

Lenke til kommentar

Ikke for å være spydig, men her har dere faktisk feil hele gjengen.

Iflg kjøpsloven, har ikke kunde rettigheter når han har kjøpt en vare brukt.

De fleste butikker gir selvfølgelig reklamasjon og garanti, da dette ikke er noe som blir belastet butikken anyway. I teorien kan de nekte kunde reparasjon når varen er videresendt.

Var det forståelig.. var litt vanskelig å formulere :)

Lenke til kommentar

De fleste butikker gir selvfølgelig reklamasjon og garanti, da dette ikke er noe som blir belastet butikken anyway. I teorien kan de nekte kunde reparasjon når varen er videresendt.

5720169[/snapback]

Tja. For det første kan ikke men butikk "gi" reklamasjonsrett - da dette er en lovbestemt plikt de har etter forbrukerkjøpsloven. Garanti og reklamasjonsrett er også to helt forskjellige ting, garanti er en frivillig ordning produsent gir deg som skal gi rettigheter UTOVER det du får gjennom reklamasjonsretten. Og reklamasjonsretten er som sagt lovpålagt.

For det andre dekker ikke kjøpsloven trådstarter da grafikkortet er kjøpt som et forbrukerkjøp. Der har vi nemlig forbrukerkjøpsloven. Forbrukerkjøpsloven sier ingenting om videresalg, den sier kun at det er så og så lang tid reklamasjonsrett på produktet. Uansett hvem som eier tingen.

Jeg ber deg vise til kilder for dine påstander - da jeg overhodet ikke kan se hvorfor påstandene skal være rette, men om det skulle vises bevis på annet skal jeg selvfølgelig innrømme feil :).

Lenke til kommentar

5720169[/snapback]

Du bør lese om et begrep som kalles "springende regress mot tidligere salgsledd". Dersom du hadde gjort det før du skrev, hadde du sluppet å komme med fullstendig gale opplysninger.

Lenke til kommentar

Kanskje jeg burde påpeke enda en gang at denne saken ikke later til å være noe problem. Ikke bare har jeg såvidt jeg forstår dekning ihht forbrukerkjøpsloven, men Elkjøp har uansett godtatt reklamasjon (såfremt de klarer å replisere feilen, går jeg ut i fra, men det skulle ikke være vanskelig i og med at den knapt kan unngås (artifacts over alt)).

Altså: Inntil en evt videre og negativ utvikling er saken LØST.

Takk for hjelp og innspill, alle sammen!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...