Gå til innhold

Kan flyet ta av?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Er en liten ting jeg lurer på.

 

I fysikk-klassen i går, gav læreren vår oss et spørsmål som jeg ikke helt skjønner poenget med.

 

Han spurte da om at hvis man hadde et fly, og satte det på ett rullebånd, slik at hastigheten på rullebåndet alltid ville være lik hastigheten på flyet, kunne det lette da?

 

Hva er svaret?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For at flyet skal kunne ta av må det ha en minimum relativ hastighet i forhold til lufta da det er dette som skaper løft.

 

Videre vet vi at jetmotor/propell bruker lufta til å "sparke fra" i. Dermed vil flyet kunne lette da det uansett vil oppnå relativ hastighet i forhold til luft uavhengig av hvor fort hjulene i landingsstellet går rundt (om man ser bort fra friksjon osv.)

 

Så svaret må vel bli ja, at flyet kan lette. Rullebåndet gjør bare at hjulene går fortere rundt.

Lenke til kommentar

Ja, det vil kunne ta av, fordi rullebåndet vil fungere på samme måte som hjulene gjør til vanlig. Det eneste som er avgjørende er hastighet i forhold til luften rundt.

 

Det er i praksis mulig å ta av med en hastighet i forhold til bakken lik null eller negativ, dersom vinden er sterk nok.

 

Ørjan...

Lenke til kommentar
Han spurte da om at hvis man hadde et fly, og satte det på ett rullebånd, slik at hastigheten på rullebåndet alltid ville være lik hastigheten på flyet, kunne det lette da?

5687304[/snapback]

Be læreren din om at dette rullebåndet også må få akselerere ;)

Dersom du har akselerasjon (og hjulene er 'låst', så de ikke spinner), vil flyet ta av :)

Endret av Zethyr
Lenke til kommentar
Rullebåndet gjør bare at hjulene går fortere rundt.

5687320[/snapback]

 

Har jeg misforstått noe ?

5687332[/snapback]

Hm. Antok at rullebåndet går i motsatt retning av den flyet skal rette i. Om flyet har en relativ hastighet i forhold til lufta og lufta står stille på 300kn vil relativ hastighet i forhold til bakken bli 300kn. Om man derimot har et rullebånd som går i motsatt retning i samme hastighet som flyet vil den relative hastigheten i forhold til rullebåndet bli det dobbelte, og hjulene må gå fortere rundt.

 

Eller er det jeg som har misforstått?

:)

Lenke til kommentar
Rullebåndet gjør bare at hjulene går fortere rundt.

5687320[/snapback]

 

Har jeg misforstått noe ?

5687332[/snapback]

Hm. Antok at rullebåndet går i motsatt retning av den flyet skal rette i. Om flyet har en relativ hastighet i forhold til lufta og lufta står stille på 300kn vil relativ hastighet i forhold til bakken bli 300kn. Om man derimot har et rullebånd som går i motsatt retning i samme hastighet som flyet vil den relative hastigheten i forhold til rullebåndet bli det dobbelte, og hjulene må gå fortere rundt.

 

Eller er det jeg som har misforstått?

:)

5687411[/snapback]

 

Er faktisk litt i tvil om vi snakker om en rullebånd som rører på seg ?

Hvis det er tilfelle så har hjulene til flyet ingen betydning for saken.

Lenke til kommentar

Jeg går ut ifra at dette er et motorfly. Vi regner med at båndet går mot flyet, slik som asfalten ville gjort hvis flyet hadde takset på bakken. I og med at flyet ikke har hjuldrift, så vil jeg påstå at motoren(e) må holdes igang for at flyet ikke skal forsvinne av båndet. Flyet vil kunne ta av, hvis ikke båndet akselrerer, og flyet klarer å overstige den hastigheten som båndet holder. Vingen vil jo skape løft hvis det oppnås nok airflow, så flyet må gå framover uansett hva som sies.

Lenke til kommentar
Rullebåndet gjør bare at hjulene går fortere rundt.

5687320[/snapback]

 

Har jeg misforstått noe ?

5687332[/snapback]

Hm. Antok at rullebåndet går i motsatt retning av den flyet skal rette i. Om flyet har en relativ hastighet i forhold til lufta og lufta står stille på 300kn vil relativ hastighet i forhold til bakken bli 300kn. Om man derimot har et rullebånd som går i motsatt retning i samme hastighet som flyet vil den relative hastigheten i forhold til rullebåndet bli det dobbelte, og hjulene må gå fortere rundt.

 

Eller er det jeg som har misforstått?

:)

5687411[/snapback]

 

Er faktisk litt i tvil om vi snakker om en rullebånd som rører på seg ?

Hvis det er tilfelle så har hjulene til flyet ingen betydning for saken.

5687433[/snapback]

Hjulene har jo ingen betydning uansett, siden framdriften skjer med propell/jet og ikke ved drift på hjulene. Dermed har det ingen som helst betydning for det relevante spørsmålet hvilken retning båndet går eller om det står stille; flyet vil uansett kunne oppnå relativ hastighet i forhold til luft og ta av.

Lenke til kommentar
Jeg går ut ifra at dette er et motorfly. Vi regner med at båndet går mot flyet, slik som asfalten ville gjort hvis flyet hadde takset på bakken. I og med at flyet ikke har hjuldrift, så vil jeg påstå at motoren(e) må holdes igang for at flyet ikke skal forsvinne av båndet. Flyet vil kunne ta av, hvis ikke båndet akselrerer, og flyet klarer å overstige den hastigheten som båndet holder. Vingen vil jo skape løft hvis det oppnås nok airflow, så flyet må gå framover uansett hva som sies.

5687464[/snapback]

 

 

I dette tilfelle vil flyet stå stille i forhold til bakken og airflow og vil ikke kunna lette...

Lenke til kommentar

For å i det heletatt kunne holde seg på båndet, må flyet benytte seg av motoren. Så lenge motoren har overskuddskraft til å dra flyet fremover på båndet, istedenfor å stå stille, så vil det kunne lette. Som sagt, fly har ikke drift på hjulene, og flyet vil derfor ikke kunne stå i ro på båndet uten å benytte seg av motorkraft.

Lenke til kommentar
Jeg går ut ifra at dette er et motorfly. Vi regner med at båndet går mot flyet, slik som asfalten ville gjort hvis flyet hadde takset på bakken. I og med at flyet ikke har hjuldrift, så vil jeg påstå at motoren(e) må holdes igang for at flyet ikke skal forsvinne av båndet. Flyet vil kunne ta av, hvis ikke båndet akselrerer, og flyet klarer å overstige den hastigheten som båndet holder. Vingen vil jo skape løft hvis det oppnås nok airflow, så flyet må gå framover uansett hva som sies.

5687464[/snapback]

 

Men flyet vil aldri overstige hastigheten på rullebåndet og vil i praksis i alltid stille. Da vil den ikke få nok bæreevne og vil heller ikke kunne lette. Dermed basta!

Lenke til kommentar

Flyet vil ikkje letta. Det er det at luften går fortare under vingen, enn over som skaper oppdrift. Viss flyet står stille i den forstand at rullebåndets hastighet er lik flyets hastighet vil ikkje vingene få noko luft forbi seg, og då vert det ingen oppdrift.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...