Pain193 Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Hei! Jeg har begynt å lage meg et trekabinett, så jeg tengte at jeg kunne lage en worklog med det samme Har tegnet en skisse i SketchUp, men jeg er ikke helt ferdig med den enda. Men jeg vet ca hvordan jeg skal ha det. Jeg kommer helt sikkert til å få nye ideer etter hvert som jeg jobber med prosjektet, så jeg viser bare skissen slik som den er nå. Fargene som kabinettet skal bestå av, er svart, hvit, blå og uv. Kabinettet skal bygges av 12mm kryssfiner og diverse lexan og plexi. 12mm Kryssfinerplata som skal brukes. Mesteparten av platene kuttet. Det øvre rommet tar form. Andre siden til det øverste rommet. Som dere ser skal kabinettet bestå av to rom. I det øverste rommet skal det vere en radiator, vannpumpe og PSU. Det nederste rommet skal hovedkort, harddisker, DVD-brenner m.m. - Pain193. Lenke til kommentar
Pain193 Skrevet 28. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2006 (endret) Update! (14/09-2005 : 15:42) Hei igjen! Har jobbet litt mer med kabinettet, så jeg lager en liten update. Har begynt å bygge det store rommet til blandt annet hovedkort. Satte de to delene sammen for å vise hvor stort kabinettet blir. Her har jeg sparklet over skruehullene. Her klippes hovedkortplaten til slik at den blir litt mindre. Her "poppes" delene sammen etter kutting. Hullet skjært ut til hovedkortplata. Hovedkortplata passer fint i hullet sitt Tar til slutt med et bilde av hele kabinettet med hovedkortplata i. Nå, hva synest? Får se om jeg legger ut litt mer senere, for jeg skal ut å jobbe litt mer nå - Pain193 Endret 28. februar 2006 av Pain193 Lenke til kommentar
Pain193 Skrevet 28. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2006 Update! (14/09-2005 : 20:37) Joda! Har blandt annet begynt på sidedøren til det øverste rommet og laget hull til radiator. Begynnelsen på sidedør. Her har jeg tegnet opp mønsteret som skal skjæres ut. Ferdig utskjært. Min kjære Lexan-plate Lexanen skjæres ut. Klar til oppmerking. Oppmerket og klar for utskjæring (igjen). Passer perfekt. Måtte jo finne på noe lurt da blyet knakk Hull til radiator. Radiator klar for lakkering. Blå! Nå, noe kritikk? I morgen kommer det 3 plater plexi til meg i posten fra Netshop 3mm UV Blå, 8mm UV Blå og 8mm Klar. Så det kommer nok en update i morgen også. - Pain193 Lenke til kommentar
Pain193 Skrevet 28. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2006 Update! (16/09-2005 : 19:24) Hei, kommer med en liten update. Får begynne med bilde av radiatoren i et annet lys: Måten jeg satt fast vifta mens jeg boret huller til skruene. Tvinga er festet i vifta og en pinne som ligger på tvers over viftehullet. Hullene boret ferdig. Pakken fra Netshop. Plexi! 3 plater: 8mm UV Blå, 3mm UV Blå og 8mm Klar. Hull til 230V-inntak og hovedbryter som går til PSU. Eneste jeg fant til å bruke til grunning var denne gule vannbaserte malingen. Malt ett strøk inni... ...og ett tykt lag på toppen. - Pain193. Lenke til kommentar
Pain193 Skrevet 28. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2006 Update! (18/09-2005 : 17:14) Hei, og takk for komentarer Jeg har for det meste jobbet med baksiden til det øverste rommet i dag. 8mm blå plexi skjært ut til baksida. Plata skal festes her. Hullene til bryter og inntak. "Diamantkule" til å frese ut hull til lysdioder... ...her: Hullet ferdig. Har lagert hull til skruer. Lynet skal graveres ut. Graveringspenn. Hullet til lysdiodene kommer ikke til å vise når plata blir lakkert. Har begynt litt på topplata også. Hullet med lynet inni er viftegrillen. Det var alt for i dag. Hva synest dere? - Pain193. Lenke til kommentar
Pain193 Skrevet 28. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2006 Update! (20/09-2005 : 21:02) Hei! I dag har leg jobbet med Harddisk/DVD-rack og gjennomganger fra det øvre rommet til det nedre rommet. Harddisk/DVD-rack DVD-rom skal være nederst under alle harddiskene. Spor som hovedkortplata og DVD-rom skal ligge i... ...slik som dette. Merket opp hvor jeg skal skjære. Slik skal DVD-romen plasseres, og den skal selvsagt "stealtes" Bilde fra innsiden. HDD-rack skjært ut. Testplassering. Gjennomgang til strøm og vann Her har jeg laget hullene. Sett fra utsiden. XLR-koblingene som jeg skal bruke til å skjøte strømmen fra øvre rom til nedre rom. Vannslangen passer fint i hullet. I mellom de to rommene ligger det en lexan-plate som skal lyse blått eller hvitt. Begynt å lage rom for lysdiodene. Nå, hva synest dere? - Pain193. Lenke til kommentar
Pain193 Skrevet 28. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2006 Mini-update (29/09-2005 : 21:04) Hei! Ja nå har jeg kjøpt lysdioder! De hadde bare blå igjen på Clas, så jeg kjøpte alle (5pk) Lysdiodene lyser bra på 5V når jeg har koblet på en 150 Ohms motstand. Ferdig å lodde på ledninger (jeg koblet 12 lysdioder i parallell). Her står lysdiodene plassert slik at lexan-plata kan lyse opp. Det var det for i dag. Det kommer nok ikke noen update før etter helga fordi jeg skal på LAN. - Pain193. Lenke til kommentar
Pain193 Skrevet 28. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2006 Update! (04/10-2005 : 18:11) Hei! Jeg har ikke gjort noe i helga, men jeg har jobbet litt i dag. Nå er begge delene festet sammen Her er Lexanen pusset jevnt med treet. Lexan-laget er ikke pusset ned på alle sider enda. En test med lysdiodene. Jeg synest hvetfall det ble fint lys i Lexan-laget Tok med et bilde til fra en annen vinkel Viftene fra Microplex som skal brukes til kjøling av harddiskene. Uten blitz. Tanken som jeg bestilte i lag med viftene. Jeg tenker meg at den skal stå oppå kabinettet på plexien (den skal ikke stå slik som på bildet, men oppå det andre hullet). Det var alt for i dag. Hva synest folket? - Pain193. Lenke til kommentar
Pain193 Skrevet 28. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2006 Update! (17/10-2005 : 20:24) Hei! Da var det tid for en liten update igjen. Jeg bare gjør som vanlig, og skriver en liten tekst under hver tumbnail Her har jeg skjært ut luftehull, som skal dekkes med en aluminiumsplate full av huller. Alu-platen lagt ned i hullet og sparklet over. Finpusset sparkelet. ... Hullet til harddiskviftene. Plexi-plata som viftene skal skrues fast i. Her har jeg begynt å skjære ut viftehullene. Jeg borret først, så skjærte jeg med stikksag. Dumme meg skulle sjekke om den runde biten spratt visst jeg kastet den i bakken... selvsagt klarte jeg å knuse lysrøret som hang i taket Finpusser hullene. Ferdig... har også polert kantene med... ...denne. Maskeringstapen fjernet. Skal for det meste bruke skruer av denne typen på dette prosjektet. Diameteren på de er 5mm Derfor måtte jeg bore hullene større på viftene. Hullene var 4mm fra før. Viftene montert for test. Viftene lagt nede i hullet. Annen vinkel. Det var alt for denne gang. Noen komentarer? - Pain193. Lenke til kommentar
Pain193 Skrevet 28. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2006 Update! (22/10-2005 : 18:06) Hei! Jeg går rett på sak med bilder med undertekst som vanlig... Jeg lakkerte et lag for et par dager siden, og det har jeg pusset ned å lakkert oppå igjen i dag. Bildet er for å vise hvordan effekten ble i vifteramma når viftene er på. Close up... Har pusset ned, og lagt sparkel nedi noen småhull. Og pusset igjen. Pusset opp til 1000-grit, så du kan se speglbildet av sparkelboksen. Noen andre en meg som tenker på kuer av en eller annen grunn? Så lakkerte jeg igjen. Og et bilde fra andre sida. Det var alt... Noen komentarer? -Pain193 Lenke til kommentar
Pain193 Skrevet 28. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2006 Mini-Update! (01/11-2005 : 20:53) Hei igjen. Jeg har loddet til lysdioder som skal lyse opp plexiplata bakpå kabinettet. Fire lysdioder som lyser ut til hjørnene Kun tre av diodene som lyser. Men det var bare litt dårlig kontakt (som nå er fikset). Kanten lyser opp. - Pain193. Lenke til kommentar
Pain193 Skrevet 28. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2006 Mini-Update! (02/11-2005 : 17:51) I dag har jeg laget en terminal til å koble blandt annet viftene til. Delene jeg brukte: Aluminiumsplata satte jeg i skruestikka for å bøye den. Audiopluggene er bestilt fra Elfa. Plexien er blå UV-reaktiv ... Og baksida. Etter å ha testet at alt passet lakkerte jeg alu-plata. Jeg har forresten bestilt UV-blå sleevings fra Netshop. Får håpe de kommer på fredag Noen meninger om terminalen? - Pain193. Lenke til kommentar
Pain193 Skrevet 28. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2006 Enda en Mini-Update! (03/11-2005 : 18:48) Laget nettopp ferdig terminalen, så her er bildene Lakken tørket på aluplaten og klar for viderutvikling. Maskert og tapet fast plexien og klar til boring av skruehullene. Montert med fire umbraco-skruer. Og til slutt et bilde med pluggene i, i vanlig lys... ...og i UV-lys Nå trenger jeg bare de sleevingene som jeg har bestilt. - Pain193. Lenke til kommentar
Pain193 Skrevet 28. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2006 (endret) Update! (05/11-2005 : 19:32) Takker for kritikken I dag tenkte jeg at jeg kunne bestille en LCD fra www.hammar.no, så jeg bestilte en 4x20 med blå backlight. Jeg har også rippet en "gammel" DVD brenner som hadde tatt kvelden. Jeg skal bruke deler fra den til å feste LCDen på, slik at den skal komme ut av kabinettet Kuttet skuffa på midten for at den skal forkortes. Det samme ble gjort med ramma, og sparklet sammen de to delene. ... Skuffedelene tilpasset og klar til å sparles sammen. En ganske smal DVD-rom må jeg si. Det var alt for i dag... Noen spørsmål eller kritikk? Edit: Her er et bilde av finishen på lakken med det samme: Jeg har bare lakket den delen over Lexan-skillet nå, så skal jeg lakke resten i dag. - Pain193. Endret 28. februar 2006 av Pain193 Lenke til kommentar
Pain193 Skrevet 28. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2006 Update! Hei! I går fikk jeg LCDen fra Hammar.no (11/11-2005 : 13:50) Jeg loddet på parallellkobling og potmetrene for å teste den, og her er resultatet: Dette var oppi pakken. LCD med tilbehør og to UV kald katoder. Potmeter med krympestrømpe. Parallellkoblingen plugget i. LCDen som viser informasjon fra Winamp. Til slutt et bilde av LCDen uten blitz. - Pain193. Lenke til kommentar
Pain193 Skrevet 28. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2006 Update! (13/11-2005 : 12:46) Hei igjen Jeg kom på at jeg må ha en blå vifte til radiatoren også, så jeg tenkte at jeg måtte bestille en... Men så kom jeg på at jeg hadde an Mist 120mm med røde lysdioder i, så jeg plugget i loddebolten og fant frem noen blå 3mm lysdioder fra Clas Ohlson. Vifta før modifikasjonene, med og uten blitz. For å få tilgang til lysdiodene måtte jeg få bort loddetinnet som holdt fast listen. Lysdiodene fra Clas... En av de blå lysdiodene loddet fast. Når jeg hadde loddet på alle, loddet jeg sammen lista som lysdiodene er festet i og tapet rundt med tapen som var på fra før. Og her er da resultatet. Med og uten blitz. Jeg vet at dette ikke er noen stor og interessang update, men det var like greit å ta den med - Pain193. Lenke til kommentar
Pain193 Skrevet 28. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2006 Micro Update (14/11-2005 : 17:31) Hei! Jeg legger ut bilder av kabinettet etter lakkeringen. Jeg har også satt inn viftene. Bildene taler for seg selv... - Pain193. Lenke til kommentar
Pain193 Skrevet 28. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2006 (endret) Update! (20/11-2005 : 19:42) Hei! I dag har jeg moddet litt på vanntanken: Det første jeg gjorde var å "klone" det ene festet til tanken. Plutselig var den ferdig utskjært! Den i midten er den som jeg lakte i UV-blå plexi. På dette bildet ser dere at det går to rør igjennom festene til tanken. Jeg glemte desverre å ta bilde når jeg laget det De rørene kommer fra katoder, de er koblet til tanken slik at det renner vann igjennom de. Klar til test. Her er resultatet (Vannet er blandet ut med UV-reakiv væske.) Hva synest dere om tanken? - Pain193. Endret 28. februar 2006 av Pain193 Lenke til kommentar
Pain193 Skrevet 28. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2006 Update! (24/11-2005 : 22:14) Hei I dag har jeg håldt på med strømforsyningen og ledningene fra den. Dette er noen bokser som jeg bestilte fra Elfa. Siden jeg skal bore i dem, så har jeg maskert med maskeringstape. Hullene skal være store nok til at disse gummibeskyttelsene passer inn. Merkert opp hvor jeg skal bore. Hullene bores med søyleboremaskinen. Gummibeskyttelsen trykket inn i hullene. Boksen skrudd fast på siden av kabinettet. Jeg har også boret 3 hull for å trekke ledninger fra PSU igjennom. PSUen. Ledningene trekt igjennom. Lakkert dysjslange. Dysjslange tredd over den ene gruppen ledninger. Zoom... De flekkene som er på dysjslangen skal jeg lakke over. Dysjslange over alle ledningene. Merkerer opp hvor den andre boksen skal være. Boksen festet, og borret hull til å trekke ledningene igjennom. Kablene trekt igjennom boksen. Har også loddet på ledninger til XLR-koblingene. Ledningene som kommer fra PSU. Jeg skal lodde på ATX-kontakt og litt lengre ledninger. Zoom. Jeg kommer nok til å lage noe med lydioder i boksene, slik at de lyser opp. Bakplata festet, og kontaktene koblet til PSU. Dysjslangene skal jeg lage noen fester til slik at de ikke henger så skjeivt. Det var alt for i dag Noen komentarer eller spørsmål? - Pain193. Lenke til kommentar
Pain193 Skrevet 28. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2006 Update! (30/11-2005 : 21:22) Hei! Det jeg har gjort i dag er å lodde på ATX-koblingen og skjært ut sidedøra. Sidedøra utskjært. Sidedøra skal festes med noen hengsler. 8mm Klart Acryl Panel fra Netshop. Plata maskert. Markert opp sidevinduet. (370*330mm) ATX-kontakt. Skifte til UV-blå kontakt. ... Slik skal ledningene gå, men med kabelstrømper. Jeg brukte kabelstrømpe, saks, lighter og krympestrømpe. Og her er resultatet. Klar til lodding. Og loddet ferdig. Hovedkortplata på plass. Oversiktbilde. Det var alt for i dag - Pain193. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå