Gå til innhold

Voldsomt bråk fra vifte, hva skal jeg gjøre?

subw00fer

Anbefalte innlegg

Jeg har en AMD Athlon 64 prosessor hvis vifte har begynt å lage et forferdelig leven. Viftelyden har blitt mye høyere, nærmest skjærende, det høres nesten ut som en dårlig trimma gressklipper, går opp og ned i tone og er utrolig ubehagelig å høre på.

Jeg har vært innom Hardware Monitoren, og der vises Chip fan speeden fra 0 til drøye 5000 når jeg slår på datamaskinen, går ned til 0 igjen, deretter opp til 5000, 2500 - 3750 - 2800 - 3200 - 3500 - 3750 osv..

Hva er galt, og hva kan jeg gjøre for å slippe dette forferdet?

På forhånd takk for svar

mvh sub

(skal prøve å få lagt ut et opptak av lyden i den nærmeste fremtid)

Endret av subw00fer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Chip fan speeden min gikk nå fra 1000 til 1500 RPM da jeg starta maskina på nytt for å sjekke BIOS..

CPU Temp 42 grader

M/B Temp 33 grader

CPU Target Temp 72 grader

Tror ikke det har så mye å si med temperaturen der inne, lurer på om det er noe galt med vifta slik at det bråker fælt, eller er jeg på viddene nå?

Lenke til kommentar
sikker på at det ikke er chipset vifta du mener? typisk at di F###'s vepsene dør ut og lager et F###'s leven rett før den dør

5665838[/snapback]

Det stemmer faktisk helt korrekt, nå har den lille vifta begynt å virre rundt og det var denne som lagde lyden jeg trodde kom fra prosessorvifta.. jeg har en Northbridge Cooler, en slik taggete liten sak uten vifte, men hvordan får jeg av den lille vepsen?

Lenke til kommentar
sikker på at det ikke er chipset vifta du mener? typisk at di F###'s vepsene dør ut og lager et F###'s leven rett før den dør

5665838[/snapback]

Det stemmer faktisk helt korrekt, nå har den lille vifta begynt å virre rundt og det var denne som lagde lyden jeg trodde kom fra prosessorvifta.. jeg har en Northbridge Cooler, en slik taggete liten sak uten vifte, men hvordan får jeg av den lille vepsen?

5672587[/snapback]

Tenkte bare jeg skulle dele min erfaring med chipsett vifter. Min daua for et par veker siden, jeg har ikke gjort noe med det og pc'en surrer og går stabilt fortsatt. Jeg er av den oppfatning av at chipsett'et egentlig ikke trenger kjøler, ihvertfall har ikke jeg fått problemer med at vifta mi ikke går. Dette på et "gammelt" Epox 8KHA+ hovedkort.

Om du absolutt skal gå for kjøling på chipsettet ville jeg ihvertfall gått for en passiv kjøling, denne fra Zalman feks: Zalman Chipsett cooler

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...