Gå til innhold

Fordypningsprosjekt - bruk av kontraster i foto


Anbefalte innlegg

Opprinnelige tråd: Til neste uke starter et 5-ukers fordypningsprosjekt på skolen, og jeg har planer om å velge foto som tema. Problemet jeg sitter med er at jeg ikke helt vet HVA innenfor foto jeg vil velge.

 

Det jeg trenger er en slags problemstilling som skal gis svar på i en skriftlig oppgave med fotografier. Jeg har litt lyst på portrettfotografi, med et tema bak bildene. En ting jeg har tenkt på er portrettfotografier med mennesker som ikke passer inn i omgivelsene, men som skrevet så vet jeg ikke hva jeg skal velge.

 

Noe annet jeg kanskje kunne tenke meg er noe som har med arkitektur, men trenger en problemstilling i form av et spørsmål, som skal besvares i løpet av oppgaven.

 

Derfor henvender jeg meg til dere, med håp om at noen her kanskje har hatt en lignende prosjekt, eller har noen ideer til gjennomføringen av oppgaven, som er den største oppgaven i år, og som i stor grad kan avgjøre karakteren i et eller flere av de medierelaterte fagene.

 

Tusen takk for svar.

 

Fredrik.

------------------

 

Legger ut litt av hva jeg har hittil i denne tråden, tilbakemeldinger settes pris på.

Endret av fredrikrb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ut ifra bilde du har som avtar virker det som om du har litt humoristisk sans og ikke tar alt bunnseriøst, derfor synes jeg forslaget ditt var godt og det ville blitt en oppgave som avspeilet deg som person også. Men først ville jeg tatt i betrakning om den som skal evaluere oppgaven din også har litt humoristisk sans, det kan nemlig høres ut som det kan komme til å bli litt sprø og morsomme bilder slik jeg så det for meg.

 

Normalt på et studie vil man få hvertfall litt pluss for at man velger noe utradisjonelt.

Lenke til kommentar

Jeg har vel en humor uten helt klare grenser, og jeg vil si at læreren min i foto-delen har en humor som forstår litt av hvert.

 

Det med å velge noe utradisjonellt er noe jeg også har tenkt på. Jeg har ikke så lyst til å velge noe som er gjort mange ganger før, og noe av det jeg hadde i tankene med portretter med personer som ikke passer inn er for eksempel en person i pene klær på et industriområde (noe det ikke er langt til her i Skien), og lignende.

 

En eventuell problemstilling kunne jo vært noe sånt som: «Kan man bruke kontraster mellom personer og omgivelser for å skape gode portretter?» eller lignende.

 

Takker for svar. :)

Lenke til kommentar

Ganske nye innen for å gi denne interessen en sjangsen :)

 

Men leste innlegget ditt og jeg liker veldig ideen om kontraster.

Liker veldig godt bilder fra industri områder godt.

Og siden jeg har en liten interesse for bil har jeg sett meg uten location for bilder av min bil på et industri områder. Gjerne et kaldt lager med litt rustne ubehandla deler rundt.

 

Med en nyvaska hel og nyere fin bil vil det skape kontraster. Bare en nye ide.

Dessuten kan du jo med ilustasjon bilder vise kontrasten på et industri område med en velkledd person ved siden av en "møkkete arbeider".

 

lykke til

Lenke til kommentar

Svendsen, det du beskriver med bilde av bil er mye brukt, og fungerer veldig bra. Industriområder og "røffe" områder er veldig interessante omgivelser.

 

Det med møkkete arbeider rundt en finkledd person er også noe jeg har tenkt på, og bør ikke være for vanskelig å gjennomføre. Har mekanisk på skolen min blant annet.

Lenke til kommentar

Nettopp – et element tatt ut av sin naturlige kontekst, for så å bli satt i en annen sammenheng, der resultatet er en ny mening. Så kobler du det hele opp mot kulturelle konvensjoner som kreves i institusjonalisert kunst, og kommer med noen festlige problemstillinger angående hva som er akseptabelt og effektivt i så måte.

Lenke til kommentar

Hmm.. Du stiller en vanskelig problemstilling her..

 

 

Om du da skulle velge portretter, har du det standard, høykontrastholdige portrettbildet som er ganske vanlig.

 

Hva med no helt anna? Unøytrale farger, rødt lerrett, skrikende klær? Noe som skinner ut av sammenheng?

 

Bare et forslag..

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hva du mener, akkurat her, men kan forklare litt om hva jeg har tenkt meg.

 

Portrettene, om jeg kan kalle de for det, skal helst bli tatt ute på location, rundt om i distriktet, med variasjoner i hva personen skal vise, og hva omgivelsene gir folk en følelse av.

 

Har tenkt å holde meg litt unna det standard studio-portrettet, tenkte jeg.

Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt hva du mener, akkurat her, men kan forklare litt om hva jeg har tenkt meg.

 

Portrettene, om jeg kan kalle de for det, skal helst bli tatt ute på location, rundt om i distriktet, med variasjoner i hva personen skal vise, og hva omgivelsene gir folk en følelse av.

 

Har tenkt å holde meg litt unna det standard studio-portrettet, tenkte jeg.

5671311[/snapback]

 

 

God idè, hold deg utafor studio. Hold deg utafor det konvensjonelle, som vi så ofte ser (gjør det selv, er klar over det).

 

Sånn, "politisk korrekt" fotografering med nøytrale farger, svart-hvitt, perfekt belysning og høye kontraster blir litt for vanlig. Slå til med noe uvanlig. Noe folk ikke har sett før.

Lenke til kommentar

Der har du det jeg håper å få til.

 

Jeg elsker eksperimentelle fotografier, og håper å få til noe som får folk til å tenke "Hva i...?" når de først ser bildet.

 

Jeg satser på å oppnå kontrastene ved hjelp av antrekkene til menneskene mot omgivelsene.

 

Triste omgivelser, skrikende farger, for eksempel. Skole i morgen, så jeg skal høre med læreren da, og få til en problemstilling som jeg vil kunne gjøre en oppgave av denne størrelsen til.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...