Shoo Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 PC'en min sliter litt... Jeg har 3 harddisker. En 130GB, 80GB og 60GB. 120 og 60GB'en er splittet opp i andre partisjoner (130GB HDD'en: 125GB på en partisjon. 5GB på en annen partisjon. 60GB HDD'en: 55GB på en partisjon. 5GB på en annen partisjon.) Ganske ofte når jeg jobber med PC'en (ser på filmer og surfer), så hører jeg en slags "klikk" i PC'en. Jeg antar at det er 130'ern som lager den lyden. Det virker som om harddisken stopper i noen få sekunder, også begynner den å kjøre igjen. Men nå i det siste så har PC'en begynt å stoppe opp helt når jeg hører den ene "klikken" i harddisken. Ikke bare det, men det hender også at det kommer en "klikk" i harddisken like etter at harddisken har begynt å kjøre igjen etter den første "klikken". Så der skjer det og da bruker PC'en å stoppe helt opp, faktisk. Kan ikke bevege mus-knappen eller gjøre noe som helst. Og senest i dag så kom det flere "klikk" etterhverandre, PC'en stoppet opp før jeg til slutt fikk blåskjerm som da gjorde at jeg måtte restarte PC'en. Den her "klikkingen" skjer også når jeg skal f.eks defragmantere partisjonene som 130GB'en er delt på. Jeg har en anelse om at harddisken min er "ødelagt" ellerno i og med at den "klikker" så her irritbaelt mye, eller? Har AMD Athlon XP 1500 og 512MB RAM. Har noen av dere en anelse om hvordan jeg fikser dette? Må vel muligens kjøpe nytt harddisk da for å dekke over 130GB'en, hmm? Noen som har en anelse om hva jeg kan/bør gjøre? PS: Hard prøvd å koble fra harddisken, og da fungerer det fint, men jeg har behov for den 130GB disken. Det er forresten en Western Digital HDD. En annen ting jeg lurer på... Når jeg skal ta diskopprydding på uansett partisjon, så tar det utrolig med tid for PC'en å 'komprimere gamle filer'. Har latt den gjøre det over natta og imens man har vært på jobb uten at den har greid å komprimere ferdig de filene... Hvordan skal jeg da ta diskopprydding siden det her ikke fungerer..? Noen som vet og/eller har noen forslag til hva jeg skal gjøre med dette? Takker så meget for hjelpen på forhånd. Lenke til kommentar
Chevelle Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 Høres nesten ut som du har feil på en disk. Produsenten av diskene din har test verktøy som du finner på hjemmesidene. Lenke til kommentar
Shoo Skrevet 17. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2006 Finne ingen tester. Iallefall ikke hos Western Digital... Har de sånn teste-sak i det hele tatt? Lenke til kommentar
tukols Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 Ligger på ultimate boot CD. "klikkelyde" kunne tyde på problemer med lesearmen. Ville nok sørge for å kopiere data fra den disken som det første!. Stiger lesearmen av, har du ingen sjangs for å få dine data ut. Nok spørgsmål om tid før den krasher helt. Hvad med diskdefragmentering? Kjører du den med passe mellemrom? Hvis diskene er fragmenterte, kunne det jo være en forklaring. Når den deffekte disken blir frakoblet, er det så like langsomt? Hilsen tukols Lenke til kommentar
Shoo Skrevet 18. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2006 Får bare håpe at jeg får det her på garantien da... Kjipern å miste en 160GB etter bare 1 års forbruk. Skal prøve å defragge over natten da. Takker for hjelpen da... Lenke til kommentar
Bunchie Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Sikker på at du ikke belaster strømkabelen til harddisken ganske mye/belaster strømforsyninga mye? I "gamle dager" opplevde jeg også klikkelyder på en Western Digital 20GB disk når den var koblet på samme strømkabel som et 3DFX Voodoo 5-skjermkort. Koblet skjermkortet og harddisken på to forskjellige strømkabler, og opplevde ikke de klikkelydene lenger. Lenke til kommentar
Shoo Skrevet 19. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2006 Sikker på at du ikke belaster strømkabelen til harddisken ganske mye/belaster strømforsyninga mye? I "gamle dager" opplevde jeg også klikkelyder på en Western Digital 20GB disk når den var koblet på samme strømkabel som et 3DFX Voodoo 5-skjermkort. Koblet skjermkortet og harddisken på to forskjellige strømkabler, og opplevde ikke de klikkelydene lenger. 5628607[/snapback] Aha. Mulighet for at det som er problemet, ja. Menneh... hvordan tar jeg å fikser dette da..? Hvordan kobler jeg disken og skjermkortet på 2 forskjellige da..? Er litt n00bie når det kommer til slikt, desverre. Har nå prøvd å ta diskopprydding etter å ha fjernet disken som lager de "klikk"-lydene, men når jeg trykker på "Diskopprydding"-knappen, så kommer det bare frem til "Komprimer gamle filer" også står den stille på 3 blåe priikker (på måleren når diskoppryddingsvinduet kommer op). Dette skjer da på F:, som er der hvor Windows ligger. Hva skal jeg gjøre for å kunne gjennomføre diskopprydding på F: da? Lenke til kommentar
tukols Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Du har kjørt en diskdefragmentering på den først? Hilsen tukols Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Den F: som har windows, er den på 5Gb ? Jeg har mistanke om at windows skriver til andre disker fordi disken er full eller annet, og hvis du fjerner en disk så står den der og lurer på hvor i all hverden ble det av filene som ... , og OS burde væra på C:, tror eg! Lenke til kommentar
Bunchie Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Aha. Mulighet for at det som er problemet, ja. Menneh... hvordan tar jeg å fikser dette da..? Hvordan kobler jeg disken og skjermkortet på 2 forskjellige da..? Er litt n00bie når det kommer til slikt, desverre. 5632519[/snapback] Du åpner PC-en og finner ut hvor hver enkelt strømkabel fra strømforsyninga går... prøv å koble skjermkortet alene på en strømkabel, og fordel harddiskene, CD/DVD-stasjonene og liknende likt på de andre kablene og pluggene. Har du ikke nok kabler og plugger til dette, koble minst mulig til strømkabelen til skjermkortet (DVD/CD-stasjon trekker vel ikke så mye strøm)... Lenke til kommentar
Shoo Skrevet 19. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2006 Du har kjørt en diskdefragmentering på den først? Hilsen tukols 5633517[/snapback] Hmm... Ney, men skal prøve å gjøre det slik nå da. Den F: som har windows, er den på 5Gb ? Jeg har mistanke om at windows skriver til andre disker fordi disken er full eller annet, og hvis du fjerner en disk så står den der og lurer på hvor i all hverden ble det av filene som ... , og OS burde væra på C:, tror eg! 5633650[/snapback] Ja, den er på 5GB. Den har 1GB ledig plass (eller 970mb for å være nøyaktig). Hmm... Har det virkelig noe betydning om OS ligger? If so, vel, da kommer jeg til å slite med å endre OS fra F: til C: ettersom C: min er en 60GB disk. Du åpner PC-en og finner ut hvor hver enkelt strømkabel fra strømforsyninga går... prøv å koble skjermkortet alene på en strømkabel, og fordel harddiskene, CD/DVD-stasjonene og liknende likt på de andre kablene og pluggene. Har du ikke nok kabler og plugger til dette, koble minst mulig til strømkabelen til skjermkortet (DVD/CD-stasjon trekker vel ikke så mye strøm)... 5633681[/snapback] Jahaja... Skal prøve meg frem. Ser ut som om alle kablene går opp i opp... Jeg har 3 harddisker + 1 DVD-brenner, så da må jeg surre kablene bra meget for å kunne sette det opp slik du foreslår, så jeg får vel prøve meg frem... Lenke til kommentar
tukols Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 5 GB er i minste laget. Jeg har hen tommelfingerregel om at jeg minst skal ha 50% ledig plass på min systempartisjon. Mener at har du under det så begjynner det hele å bli lansommere. (Kan ikke huske hvor jeg har det fra) Hvis du kobler fra alle andre disker enn den disken som F ligger på. Den skal være kobla til IDE0 (Primary IDE) på hovedkortet, og bruk IKKE det mitterste stikket til harddisken. Det skal være det andre endestikket . Gjenstarter maskinen. Før de andre diskene så blir koblet til igjen, ville jeg nok sørge for å utvide (nå) c drevet. Dette kan gjøres med partition Magic eller lignende programmer. (Hvis det er ledig plass på disken) Du kan selvfølgelig også formatere disken og installere/partisjonere forfra. Så skal du selvfølgelig ha overført alle data som ligger på annen partisjon på den disken til annet sted så lenge. Når dette er gjort, kan du koble de andre diskene til igjen. Lenke til kommentar
Gforce Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 (endret) Hei Hvilken Harddisk har du ? Ide eller SATA ? Hvis ide så kan du jo slå av maskinen og sjekke om 12v Strømpluggen sitter godt nok på , eventuelt prøve en annen 12v plugg. Hadde problemer med "klikke" lyder fra harddisken før og alltid hvert strømpluggen som forårsaket det. Ser sånn ut Pluggen: Molex Strømplugg Endret 20. februar 2006 av Gforce Lenke til kommentar
Shoo Skrevet 20. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2006 (endret) Hei Hvilken Harddisk har du ? Ide eller SATA ? Hvis ide så kan du jo slå av maskinen og sjekke om 12v Strømpluggen sitter godt nok på , eventuelt prøve en annen 12v plugg. Hadde problemer med "klikke" lyder fra harddisken før og alltid hvert strømpluggen som forårsaket det. Ser sånn ut Pluggen: Molex Strømplugg 5635099[/snapback] Jeg mener at jeg har en IDE disk... Står iallefall MAXTOR 3.5 SERIES på den... Hmm... Jeg har nå prøvd å ta en titt på hva slags strømplugg jeg har i PC'en, men den strømkabelen som jeg bruker å ha vanligvis koblet til den harddisken som lager de klikkelydene, har også kabler som leder til strømmen på DVD-brenneren. Også har jeg 1 til ledig strømkabel... Ser ikke ut som om den kommer fra andre steder enn strømforsyningen, så er det trygt for meg å koble den strømkabelen til harddisken da, eller? Er litt småredd for at den skal klikke maskinen min mer enn den allerede er... Den skal være kobla til IDE0 (Primary IDE) på hovedkortet, og bruk IKKE det mitterste stikket til harddisken. Det skal være det andre endestikket . Selv det der forstod jeg ikke så mye av, desverre. tukols, altså... skal jeg _først_ ta å koble av alle harddisker utenom F:, også bruke Partition Magic til å fikse F: til C: da, eller? Hva med den disken min som allerede er C: da? Hva vil skje med den når jeg kobler den på igjen? Blir ikke det rot i systemet da, kanskje? Ai ai... Virker som voldsomt styr m.t.p all formatering, flytting og installering på nytt av partisjoner og sådan... Hvordan... Ney, huff... Dette blir desverre for vanskelig. EDIT: Nå har jeg prøvd å fjerne den hakkete disken min som bråker så meget også har jeg prøvd å defragmantere F: disken min (den med Windows). Det hjalp tydeligvis ikke... Det nytter ikke å trykke på "Diskopprydding"-knappen lenger. Den låser seg på "Komprimer gamle filer" også står den stille der... Huff. Endret 20. februar 2006 av Shoo Lenke til kommentar
Bunchie Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 Så lenge strømpluggen passer i harddisken, så er ikke det noe problem! Hvis ikke det hjelper å ha harddisken på den kabelen: Hvor kraftig strømforsyning har du egentlig (i watt)? Har du prøvd den harddisken som klikker i en annen PC? Så lenge du bare har DVD-stasjonen på samme kabel som harddisken som klikker, vil jeg ikke tro at det er problemet... men du kunne jo ha prøvd å koble DVD-stasjonen ut. Lenke til kommentar
tukols Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 (endret) Jeg prøver en gang mere. Vi tar litt av gangen. Ta ut kabler og stikk til alle andre harddiske end den disken som inneholder F partisjonen som du har windows på. Dernest sjekker du IDE kablet til den gjensittende disken: hvor det sitter på hovedkortet. Man har som regel to stikk på hovedkortet til IDE kabler. Det ene stikket heter IDE 0 (Primary) Det andre IDE 1 (Secondary) Det står med veldig smått nede på hovedkortet ved siden av. Så en lommelykte er en god ting. Kablet skal sitte i IDE 0. Hvis det er et mitterstikk på det brede kablet, så bruk ikke dette. Det kan brukes til andre diske. Når dette er ordnet, så starter du computeren opp igjen. Du vil nå se at du har fått nye partisjonsbokstaver. Sansynligvis C og D. Når dette er gjort, tar vi det derfra. Men du skal ikke ut og "Fikse fra F til C" eller noe som helst. Det ordner windows selv på den her måten. Hilsen tukols Endret 20. februar 2006 av tukols Lenke til kommentar
Shoo Skrevet 22. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2006 Så lenge strømpluggen passer i harddisken, så er ikke det noe problem! Hvis ikke det hjelper å ha harddisken på den kabelen: Hvor kraftig strømforsyning har du egentlig (i watt)? Har du prøvd den harddisken som klikker i en annen PC? Så lenge du bare har DVD-stasjonen på samme kabel som harddisken som klikker, vil jeg ikke tro at det er problemet... men du kunne jo ha prøvd å koble DVD-stasjonen ut. 5637358[/snapback] Ok. Jeg prøvde å sette den strømkabelen jeg nevnte i harddisken, men jeg får bare "Not detected" når boot menyen kommer frem og den skal finne diskene... Det snodige er jo at nå har "Not detected" begynt å komme også med den opprinnelige strømkabelen. AV og til finner den disken, men for det meste kommer det bare "Not detected" når jeg restarter. En annen ting som skjer, er at NÅR den finner disken og den går helt inntil Windows. Etter at jeg har surfet litt osv, stopper oppgavelinjen helt opp. Jeg kan verken starte programmer eller trykke på oppgavelinjen. Ikke kan jeg ta frem oppgavebehandling heller. Den kommer ikke opp. MEN, jeg kan skifte vindu med ALT + TAB også styre på med de eksisterende vinduene, men kan ikke starte opp noen nye vinduer. Det ender med at jeg må bare restarte. Dette skjer kun når jeg har den "defekte" 160GB'en koblet til OG når maskinen finner disken ved boot. Ser desverre ut som om disken er helt ferdig... Sukk. Har en 300W strømforsyning. Er det for lite, kanskje? Jeg prøver en gang mere. Vi tar litt av gangen. Ta ut kabler og stikk til alle andre harddiske end den disken som inneholder F partisjonen som du har windows på. Dernest sjekker du IDE kablet til den gjensittende disken: hvor det sitter på hovedkortet. Man har som regel to stikk på hovedkortet til IDE kabler. Det ene stikket heter IDE 0 (Primary) Det andre IDE 1 (Secondary) Det står med veldig smått nede på hovedkortet ved siden av. Så en lommelykte er en god ting. Kablet skal sitte i IDE 0. Hvis det er et mitterstikk på det brede kablet, så bruk ikke dette. Det kan brukes til andre diske. Når dette er ordnet, så starter du computeren opp igjen. Du vil nå se at du har fått nye partisjonsbokstaver. Sansynligvis C og D. Når dette er gjort, tar vi det derfra. Men du skal ikke ut og "Fikse fra F til C" eller noe som helst. Det ordner windows selv på den her måten. Hilsen tukols 5637385[/snapback] Skal prøve på det her i morgen for å se om jeg får det til... Men hva er "mitterstikk"..? Og det er vel IDE-kabel som er den BREDE kabelen som er koblet til harddiskene, sant? Er litt usikker jeg, desverre. Lenke til kommentar
tukols Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 (endret) Ja, IDE kabel er det brede kabelet. De fleste IDE kabler har tre stikk. Se vedlagte bilde. Her ser du de to. Det siste sitter i hovedkortet. Hilsen tukols Endret 22. februar 2006 av tukols Lenke til kommentar
Shoo Skrevet 17. april 2006 Forfatter Del Skrevet 17. april 2006 Ok... En god stund siden man sist postet her... Men ja, nå har disken min korrupta helt. Den disken jeg nevnte fra første post av, altså. Jeg prøvde å koble til den korrupte disken via sånn USB-port, men det som skjedde da var at jeg fikk frem de riktige volumene, men at begge volumene var tomme... (volume G: og H: er på disken) G: hadde dog 2.5GB ledig plass og totalstørrelse = 5.5GB ellerno. Men når jeg åpnet mappa hvor filene skal være, var mappen tom. Og H: hadde ingenting. TOM var den. Ikke viste den heller hvor mye ledig plass det var der heller... Prøver jeg å koble den korrupte disken ved å åpne PC'en også koble til kablene i PC'en, begynner den å lage de samme klikkelydene like før Windows XP-logoen popper opp ved oppstart, og der står den stille inntil jeg må restarte PC'en. En annen ting er at jeg får beskjed som sier noe som f.eks: "G:/ har forsinket innskriving av data. Dette skyldes at disken er korrupt. Lagrede data har gått tapt." <- Omtrent slik lyder beskjeden som er markert i tray'en inni sånn varsel-trekant. Nå har jeg den korrupte disken koblet av, men jeg regner med at jeg har mistet all data fra den korrupte disken nå, sant? Er det fremdeles lurt av meg å la Windows skifte F: -> C: slik tukols forklarte tidligere? Og hva er "midterstikk i den brede kabelen" som tukols nevner? Jeg lurer på om det er lurt å skaffe seg en disk på ca. 10-20GB som kun er til operativsystemet, eller? Hva mener dere? Ble _litt_ mange spørsmål her, ja, men jeg håper at dere kan hjelpe meg... Frister ikke å være uten PC i flere uker lenger... :/ Lenke til kommentar
Shoo Skrevet 17. april 2006 Forfatter Del Skrevet 17. april 2006 Ingen som har noen forslag..? Er svært nysgjerrig på om det er vits i å skaffe egen HDD for operativsystemet eller ei... Har tenkt til å skaffe meg en Hitatchi 250GB, så da kan jeg vel bare ha det slik jeg har det nå; HDD'en hvor WinXP er, er splittet til 2 partisjoner (F: og C:, WinXP ligger på F:) Må vel kanskje switche de to om, eller? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå