Gå til innhold

Er reklame samfunnsfientlig?


Anbefalte innlegg

Jeg har lenge irritert meg over mengdene med reklame vi overøses med og har tenkt litt på konsekvenser og effekter av reklame. Min korte konklusjon er at reklame er generellt samfunnsfientlig og tenkte jeg skulle dele tankene mine med dere. Selv om man reserverer seg mot reklame i postkassa og på telefon så blir man likevel lesset ned med reklame døgnet rundt. Her er en liten oversikt over fordeler og ulemper jeg mener reklame har:

  • Papiravfall
    • Enorme mengder treverk går med til å lage alt papiret
    • Enorme mengder CO2 produseres ved frakt og foredling av treverket til papir + en del andre miljøkonsekvenser
    • Store mengder arbeidskraft går med til å lage papir som ikke har noen samfunnsnytte
    • Enorme mengder arbeidskraft og energi går med til å distribuere alt papiret
    • Papiret medfører enorme mengder papiravfall som må håndteres enten ved brenning eller deponering.

    [*]Tidstyveri

    • Folk må bruke dyrebare sekunder og minutter av sin fritid til å flytte papirsøplet fra postkassa til søppelkassa, evt. fra Avisen til søpla eller fra innlegg i blader, kartonger osv til søpla. Noen bruker til og med tid på å se gjennom reklamen. Tid man kunne brukt på mer fornøyelige fritidsinterresser.
    • Folk utsettes daglig for flere titalls minutter med reklame på TV. 10 minutter hver dag i et helt liv tilsvarer ca 5 måneder bortkastet tid.
    • Bedrifter utsettes for reklame som medfører bortkastet arbeidstid.
    • Selv når vi kjører bil, går, sykler etc blir vi oversvømt med reklame på alle kanter som krever dyrebare millisekunder av vår oppmerksomhet. Hvor mange trafikkulykker medførte ikke Anna Nicole Smith når hun hang halvnaken på alle bigboards rundt i landet når H&M hadde sin første virkelig store kampanje på 90-tallet. Dyrebare millisekunder ble fort til dyrebare dager og uker på sykehus for de uheldige.
    • På internett tar det noe ekstra tid før nettsider kommer opp. Grunn: Reklame. Prøv f.eks å last VG.no med og uten reklamefjerning. Dråper i havet sier noen, men alle monner drar og for hver nettside vi klikker på adderer dette seg opp. Millisekunder for hvert klikk blir til timer og dager i løpet av et helt liv.

    [*]Bortkastede ressurser

    • Millioner av mennesker verden over jobber med reklame. De produserer ikke noe samfunnsnyttig men lager unyttige "produkter". Tenk om disse hadde laget nyttige produkter i stedet for? F.eks mat, klær, hus etc. Da kunne levestandarden (= nyttige produkter per verdensinnbyger) steget en god del i forhold til nå.
    • I Norge var det totale reklamemarkedet i 1984 på 2,2 milliarder kroner. I 2007 har det vokst til en plass mellom 25 og 30 milliarder kroner (litt ulike estimater). Det er rimelig mange bortkastede årsverk.
    • Som nevnt tidligere går det med mengder av skoger med til å lage papir, men det går også med store oljeressurser til å lage plastreklame som ballonger, kulepenner og mye annet. For ikke å snakke om blekk og alle mulige andre materialer som brukes til reklameformål. Jorden har begrensede mengder med ressurser og her sløses ressursene bort på totalt unødvendige ting.
    • Unødvendig emballasje med reklame som eneste formål er også bortkastede ressurser.
    • Båndbredde på internett kan også sees på som en ressurs. Betydelige deler av båndbredden på internett går med til nettopp reklame.

    [*]Urettferdigheter

    • Reklame er rent markedsvridende tiltak. Man reklamerer ikke for å ikke få noe igjen for det. Reklame koster og kostnaden skal tjenes inn ved økte markedsandeler. Hvor taes markedsandelene fra? Jo, det er litt fra andre som driver i samme bransje. F.eks Tine reklamerer for å ta markedsandeler fra Q-meieriene. Men de reklamerer også for å ta markedsandeler fra andre bransjer. F.eks det at Tine reklamerer for melk vil ta litt markedsandeler fra Juice-produsenter, brus-produsenter, kaffeprodusenter osv. Tine kan til og med ta markedsandeler fra Bang Olufsen (!). Sammenhengen er at man kanskje betaler 10kr mer for ost fra Tine enn fra andre produsenter. Man ser kanskje ikke noen sammenheng ennå, men resultatet av at reklamen får flere til å kjøpe dyrere ost får det til å bli generellt mindre penger på kontoen til andre ting. F.eks TV fra Bang Olufsen. Jepp, det er sikkert ikke mange som ser sammenhengen ennå eller synes argumentet er for tynnt selv om dere sikkert skjønner at det det er satt på spissen. Men se f.eks på noe så familiært som PCen deres. Hvis CPU-produsentene reklamerer sinnsykt mye for CPU'ene sine så vil det kunne medføre at de spiser av budsjettet som var satt av til skjermkort. Kanskje noen velger å kjøpe en ett hakk råere CPU på bekostning av skjermkortet. Alle har vi begrensede ressurser. Ofte bes folk om å øke budsjettet noe for å få både et rått skjermkort og en rå CPU. Men hva skjer egentlig da? Jo, man påvirkes til å flytte midler fra f.eks mobiltelefonbudsjettet til PC-budsjettet. Greit nok om dette var objektive råd, men hva om et var fordi produsentene av både skjermkort og CPUer ønsket å tjene mer penger? Da ville det vært et markedsvridende tiltak til ulempe for mobilprodusentene. All reklame er altså markedsvridende i den forstand at en produsent ønsker å tjene mer penger. Fra forbrukerens side vil mer penger til en bestemt produsent alltid medføre mindre penger til alle andre formål.
    • Hvem betaler egentlig for at folk blir utsatt for tidstyveri, miljøet belastes og for urettferdighetene? Jo, det er folk som kjøper nytteprodukter. Uten reklame kunne kanskje mange av disse produktene vært 10% billigere. Slik at man kunne jobbe 10% mindre og få samme levestandard. De f.eks 10% man må jobbe ekstra for å dekke inn kostnadene med at produsentene reklamer går utelukkende til å brødfø reklamebransjen. En bransje som faktisk fungerer parastittisk. Reklamebransjen bidrar i global sammenheng ikke til forhøyet levestandard men lever av det resten av verden produserer.
    • Reklame og merkevarebygging hindrer nye selskaper å etablere seg. De store blir større og de små blir mindre. Dette hindrer rettferdig konkurranse mellom store og små og mellom nyetablerte vs. gamle ringrever.
    • To selskaper som produserer varer av samme type, kvalitet og kvantitet bør i et reklamefritt samfunn selge omentrent like mye. (Kapitalismes mekanisme om tilbud og etterspørsel er også selvregulerende i et samfunn uten reklame). Men dersom den ene produsenten begynner å reklamere vil den stjele markedsandeler og kanskje kunne selge sine produkter dyrere. Dvs. de MÅ selge produktene sine noe dyrere for å dekke inn kostdaden ved å reklamere. Det andre selskapet svarer sansynligvis med å reklamere de også, men mer enn det første selskapet for å ta tilbake markedsandelene og gjerne litt til. Sånn baller det på seg i et kappløp om å reklamere mer og mer. Se på samfunnet nå vs. for 20 år siden og se hvor langt dette kappløpet har gått. Jeg tror ikke jeg tar mye feil om jeg sier det er 5 ganger mer reklame nå enn for 20 år siden. Bare for å sette det på spissen igjen: Hvis opprustningskappløpet i reklamekrigen får fortsette uhindret så kan vi se for oss en hypotetisk verden om 50 år der 80% av verdens beflokning jobber med reklame og reklameprodukter og 80% av den våkne dagen vår går med til å bli bombardert med reklame. Det er ingenting som heter fritid lengre. Enten blir man bombardert med reklame eller så bombarderer man andre med reklame. (eller sover selvsagt). En liten andel av verdens befolkning på f.eks 20% lager alle alle de matvarer og produkter verden trenger for å overleve. Tenk om 100% hadde laget nyttige produkter. Da hadde virkelig verden blitt et bedre sted å bo. Levestandarden ville økt enormt, både mareriellt, tjenestemessig også ville vi fått frigjort enorme mengder tid til fritidsinterreser osv. Verden hadde virkelig blitt et bedre sted å bo hvis reklame hadde blitt forbudt. :yes:

Endret av Simen1
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke helt enig med konklusjonen din. Verden er "avhengig" av reklame. Reklame formidler ikke bare at prisene på en vare er satt ned, men det formidler også informasjon omog fra bedrifter slik at det er lettere for å de å markedsføre seg.

 

Leverstandaren ville kanskje ha økt om de som produserer reklame hadde produsert noe annet også, men reklame er et produkt av konkuranse. Og konkuranse er i mine øyne sunt for alle. Mer reklame er et produkt av økt konkuranse. Bedrifter trenger dette for å proklamere seg selv og tjenestene de selger.

Lenke til kommentar
Er ikke helt enig med konklusjonen din. Verden er "avhengig" av reklame. Reklame formidler ikke bare at prisene på en vare er satt ned, men det formidler også informasjon omog fra bedrifter slik at det er lettere for å de å markedsføre seg.

 

Leverstandaren ville kanskje ha økt om de som produserer reklame hadde produsert noe annet også, men reklame er et produkt av konkuranse. Og konkuranse er i mine øyne sunt for alle. Mer reklame er et produkt av økt konkuranse. Bedrifter trenger dette for å proklamere seg selv og tjenestene de selger.

5603681[/snapback]

 

Jeg ser på reklame som konkurransevridene fordi de store bygger et image og en merkevare, slik at folk kjøper deres produkt, uavhengig av om de er beste. I dagens informasjonssamfunn kunne det feks vært portaler med forbrukeranmeldelser o.l slik at folk hører om nye produkter, og får et inntrykk av hva som er bra. Da vil det beste produktet gjøre det beste, det er det som er bra konkurranse i min mening.

 

For å oppsummere, jeg tror det blir "mindre konkurranse" av reklame.

 

AtW

Lenke til kommentar
Er ikke helt enig med konklusjonen din. Verden er "avhengig" av reklame. Reklame formidler ikke bare at prisene på en vare er satt ned, men det formidler også informasjon omog fra bedrifter slik at det er lettere for å de å markedsføre seg.

 

Leverstandaren ville kanskje ha økt om de som produserer reklame hadde produsert noe annet også, men reklame er et produkt av konkuranse. Og konkuranse er i mine øyne sunt for alle. Mer reklame er et produkt av økt konkuranse. Bedrifter trenger dette for å proklamere seg selv og tjenestene de selger.

5603681[/snapback]

 

Jeg ser på reklame som konkurransevridene fordi de store bygger et image og en merkevare, slik at folk kjøper deres produkt, uavhengig av om de er beste. I dagens informasjonssamfunn kunne det feks vært portaler med forbrukeranmeldelser o.l slik at folk hører om nye produkter, og får et inntrykk av hva som er bra. Da vil det beste produktet gjøre det beste, det er det som er bra konkurranse i min mening.

 

For å oppsummere, jeg tror det blir "mindre konkurranse" av reklame.

 

AtW

5603696[/snapback]

 

Såklart, konkuranse må kontroleres at forbrukerråd etc. Og reslutater som forbrukerrådene kommer med er nyttige å reklame med. Da vil også informasjonen om hvem som egentlig har det beste produktet/tjenesten kommer fram til ola nordmann.

 

Det er dog 2 ting som plager meg med reklame:

- Alle løgnene og tullet som står der "Vår balsam inneholder ekstrakter fra frukter fra en liten regnskog i afrika"

- Alt papiret og forsøpplingen.

 

Jeg har derimot ikke noe problemer med annonser i aviser, reklame på internettsider eller tv-reklame.

Lenke til kommentar
Jeg ser på reklame som konkurransevridene fordi de store bygger et image og en merkevare, slik at folk kjøper deres produkt, uavhengig av om de er beste. I dagens informasjonssamfunn kunne det feks vært portaler med forbrukeranmeldelser o.l slik at folk hører om nye produkter, og får et inntrykk av hva som er bra. Da vil det beste produktet gjøre det beste, det er det som er bra konkurranse i min mening.

For å oppsummere, jeg tror det blir "mindre konkurranse" av reklame.

5603696[/snapback]

 

Reklame fungerer som en informasjonsskilde om hva som er tilgjengelig av produkter og tilbud. Dette ser jeg som positivt. Alle ulempene er allerede listet opp tidligere her. ;).

 

Dersom et fritt marked skal fungere er man avhengig av informasjon.

 

To selskaper som produserer varer av samme type, kvalitet og kvantitet bør i et reklamefritt samfunn selge omentrent like mye. (Kapitalismes mekanisme om tilbud og etterspørsel er også selvregulerende i et samfunn uten reklame).

 

Det stemmer. "Problemet" er at markedet er svært fokusert på merkevarer. Jeg tror ikke vi kommer oss så lett vekk derfra. Kjøper man Sony, så regner man med å få noe bra. Det vil ta minst like mye tid som man bruker på reklame å sjekke forbrukertester osv hver gang man skal kjøpe noe. Kanskje. :p

Lenke til kommentar
Jeg ser på reklame som konkurransevridene fordi de store bygger et image og en merkevare, slik at folk kjøper deres produkt, uavhengig av om de er beste. I dagens informasjonssamfunn kunne det feks vært portaler med forbrukeranmeldelser o.l slik at folk hører om nye produkter, og får et inntrykk av hva som er bra. Da vil det beste produktet gjøre det beste, det er det som er bra konkurranse i min mening.

For å oppsummere, jeg tror det blir "mindre konkurranse" av reklame.

5603696[/snapback]

 

Reklame fungerer som en informasjonsskilde om hva som er tilgjengelig av produkter og tilbud. Dette ser jeg som positivt. Alle ulempene er allerede listet opp tidligere her. ;).

 

Dersom et fritt marked skal fungere er man avhengig av informasjon.

 

To selskaper som produserer varer av samme type, kvalitet og kvantitet bør i et reklamefritt samfunn selge omentrent like mye. (Kapitalismes mekanisme om tilbud og etterspørsel er også selvregulerende i et samfunn uten reklame).

 

Det stemmer. "Problemet" er at markedet er svært fokusert på merkevarer. Jeg tror ikke vi kommer oss så lett vekk derfra. Kjøper man Sony, så regner man med å få noe bra. Det vil ta minst like mye tid som man bruker på reklame å sjekke forbrukertester osv hver gang man skal kjøpe noe. Kanskje. :p

5603730[/snapback]

 

Informasjon kunne blitt gjort tilgjengelig på andre måter (som jeg skrev lenger opp her), jeg har kjøpt mange produkter jeg aldri har sett noen reklame for. Dessuten vil jeg si det meste av reklame er for produkter man vet om fra før, og jeg synes dermed ikke det virker som hovedpoenget med reklame er informasjon.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hoho. Reklame er kanskje irriterende, men livsnødvendig for bedriften og oss forbrukere. Jeg har ikke lyst til å betale for å f.eks være her inne på HW og heller ikke betale for 3 TV-kanaler...

5603750[/snapback]

 

Men du har lyst til å betale for mye for produkter som kunne vært bedre? Å hva mener du med "livsnødvendig" mener du at man ikke kan kombinere ett fritt marked og ingen reklame?

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Men du har lyst til å betale for mye for produkter som kunne vært bedre?

Det spørs... Men jeg har ikke lyst til å betale for f.eks å være her inne...

 

Å hva mener du med "livsnødvendig" mener du at man ikke kan kombinere ett fritt marked og ingen reklame?

Sånn som det er nå, så tjener alle på det.

 

- Bedrift A får penger for å publisere reklamen.

- Reklamen reklamerer for bedrift B

- Oss forbrukere får enkelte produkter fra bedrift A mye billigere enn det det vil være hvis de ikke publiserte reklamer, kanskje gratis og.

Lenke til kommentar
Men du har lyst til å betale for mye for produkter som kunne vært bedre?

Det spørs... Men jeg har ikke lyst til å betale for f.eks å være her inne...

 

Å hva mener du med "livsnødvendig" mener du at man ikke kan kombinere ett fritt marked og ingen reklame?

Sånn som det er nå, så tjener alle på det.

 

- Bedrift A får penger for å publisere reklamen.

- Reklamen reklamerer for bedrift B

- Oss forbrukere får enkelte produkter fra bedrift A mye billigere enn det det vil være hvis de ikke publiserte reklamer, kanskje gratis og.

5603967[/snapback]

 

Det er bare det at bedrifts B produkter blir dyrere, og bedrift C som har et mye bedre produkt, men ikke reklame, går konkurs, så du får et dårligere og dyrere produkt. Alt i alt koster reklamen penger, og bidrar til skjev konkurranse, som tilsammen koster oss forbrukere mye penger, når man gjør opp "hele regnskapet".

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Hvorfor er bedrift C så dumme at de ikke reklamerer for produktene sine?

5604009[/snapback]

Bedrift C tvinges på grunn av konkurrentenes reklame til å bruke penger og ressurser på reklame de også. Dette er er som den kalde krigen der det var ett mål: Overgå konkurrenten uten at det har noen nytteverdi. På sitt høydepunkt hadde USA og Russland nok atomvåpen til å utslette jorda 600 ganger. Altså helt absurd. Det handlet ikke om å ha noen nytteverdi, det handlet om å ha større tiss enn konkurrenten. Stormaktene innså heldigvis galskapen på slutten av 80-tallet (Reagen og Gorbatsjov). Etter det har det vært en nedrustningsavtale som har gjort at begge landene slipper å sløse bort unødvendige ressurser.

 

Slik driver man på innen reklame og markedsføring også. Det handler ikke lenger om å gi mest for pengene. Det handler om å ha større tiss enn konkurrenten. F.eks det å ha reklametid på den store lystavla på Time Square er et statussymbol som kun er til for å overgå konkurrentene som kanskje nøyer seg med bigboards.

 

Det hele er en galskap og ond spiral selskapene selv ikke kan komme ut av. (Jeg har ikke noen tro på noen "nedrustningsavtale" der f.eks AMD og Intel avtaler å ikke reklamere for sine CPU'er lengre for å spare penger og dermed gi mer for pengene til de som til slutt kjøper produktene likevel. Frivillig nedrustning er altså usansynlig. Slik nedrustning på påtvinges av myndigheter. Jeg tror faktisk bedrifter vil smile lettet over å bli hjulpet ut av avhengigheten på denne måten.

 

Til dere som mener reklame er produktingformasjon: Jeg er ikke enig. Produktinformasjon er noe man oppsøker eller forespør. Reklame er noe som oppsøker folk. Ikke omvendt. I tillegg har man objektiv folkeopplysning som f.eks blader folk kjøper og leser produkttester i, tester på nett, artikler om ny teknologi i f.eks illustrert vitenskap og andre blader og aviser. TV2 hjelper deg osv.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Slik driver man på innen reklame og markedsføring også. Det handler ikke lenger om å gi mest for pengene. Det handler om å ha større tiss enn konkurrenten. F.eks det å ha reklametid på den store lystavla på Time Square er et statussymbol som kun er til for å overgå konkurrentene som kanskje nøyer seg med bigboards.

5604119[/snapback]

 

Og dette er negativt fordi..?

Lenke til kommentar
Og dette er negativt fordi..?

5604152[/snapback]

Les første innlegg.

5604173[/snapback]

 

Jo, jeg har lest det. Men ser fortsatt ikke at det er noe negativt at de som klarer å lykkes økonomisk som en bedrift skal få ha muligheten til å markedsføre produktene sine.

Lenke til kommentar

Jeg kjøper bevisst så ofte jeg kan produkter som IKKE blir reklamert for. Billigere produkter som ikke blir reklamert for er billig nettopp fordi selskapet ikke bruker penger på reklame. Reklame er symbolet på alt som er gale med verden. Hvor dumme forbrukere vi er som lett kan bli manipulert til å kjøpe produkter. For ja, reklame funker som bare susen. Reklame produsentene er på jakt etter alfa-konsumenter. Altså personer i kontaktnettverket som de andre medlemmene av sub-gruppen ser opp til f.eks angående klesstil, musikksmak eller annet tøv som kapitalisten sier vi skal kjøpe.

Reklame er kapitalistens fremste våpen. Reklamen får oss til å kjøpe dritt vi ikke trenger(a la tvshop, div idiotiske treningsapparat, sminkefjerner, puppeoperasjon etc etc.) Hvorfor er det vikig for kapitalisten å skape ett behov hos forbrukeren som ikke er der fra før? jo for at kapitalisten skal tjene penger selvsagt.

 

Og hva skjer etterhvert som forbruket øker og vi trenger penger til å kjøpe flere puppeoperasjoner, flexinator 2000 etc? Jo vi jobber mer og mer, får mindre fritid, kapitalisten setter strengere effektivitetskrav til arbeiderne etc. Hva fører dette til? jo livsstilsykdommer som stress, angst, depresjoner(også pga presset til å se perfekt utslik som reklamen viser ved f.eks puppeoperasjon).

Altså produksjonen av reklame er dyrbar i form av tid og ressurser, men reklamen påvirker også livsstilen og tankemåten til mennesker.

 

Tror noen av wannabe kapialistene her inne bør se filmer som f.eks en av mine favorittfilmer fightclub og høre på folk som Bill Hicks (avbildet i avataren min)

Du blir ikke lykkelig av å kjøpe mach 3 turbo fremfor mach 3. Prisen er ikke satt ned fra 299 til 199kr med mindre det er produksjonsfeil i varen eller varen holder på å gå ut på dato etc. Står det nedsatt pris eller 3 for prisen av 2 så er det bare ett nytt latterlig salgstriks. Kapitalisten tjener på å selge produktet uansett.

 

Reklame virker i tillegg konkurransehemmede da det hindrer nye aktører i å etablere seg en posisjon i markedet uten en betydelig startkapital som kan brukes til reklame.

 

Branding og bygging av merkevarenavn er big buisness og det fins uttalige strategier for å lure deg til å kjøpe feil produkt. reklamer blir spesialisert mot ett spesielt segment av befolkningen for å treffe den aktuelle målgruppen. Så Ullvang idrettsklær eller ka-for-noe reklamen blir gjerne vist i pausen i programmer som gutta på tur, og andre tur programmer.

En måte å motarbeide reklamens effekt er å bevisstgjøre forbrukeren på de kyniske metodene som brukes i markedføringsstrategiene.

Lenke til kommentar
Jo vi jobber mer og mer, får mindre fritid, kapitalisten setter strengere effektivitetskrav til arbeiderne etc. Hva fører dette til? jo livsstilsykdommer som stress, angst, depresjoner(også pga presset til å se perfekt utslik som reklamen viser ved f.eks puppeoperasjon).

 

Akkurat dette er vel ikke helt riktig. Vi jobber mindre enn noensinne. Etter den industrielle revolusjon og kapitalismens fremvekst har vi faktisk fått fritid, det hadde man ikke tidligere. At det dog stilles høyere krav er nok riktig; produksjonen er tross alt blitt utrolig mye mer avansert enn tidligere.

Lenke til kommentar
Hvorfor er bedrift C så dumme at de ikke reklamerer for produktene sine?

5604009[/snapback]

 

Fordi de er for små til å ha råd til å reklamere like mye, og er de store, så bruker de masse penger på reklamene slik at produktene deres også blir dyrere. Det er ikke bare pengene man bruker på reklame forbrukerene taper, det er også det faktumet at produktene blir unødvendig dyre, fordi det er vanskeligere å konkurere seg fram.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...