Eulogy Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 (endret) Leste dette på cshop.no 10. RETUR AV UTSTYR Retur av varer aksepteres normalt sett ikke med mindre dette ikke skyldes feil hos Consensus. Eventuelt andre returer kan aksepteres ved særskilte forhold, men krever alltid skriftlig samtykke på forhånd og skjer for kjøpers regning og risiko. Ved slike returer vil kjøper normalt måtte godta et returgebyr på minimum 20% av salgsverdi ( minimum kr. 500). Det forutsettes at original emballasje blir brukt. Programvare med brutt forsegling og spesialbestilte varer taes ikke i retur. Hva betyr dette? Hvis jeg f.eks bruker angreretten, trekker de vekk 20% fra kjøpesummen slik at jeg sitter igjen med 20% mindre? Noen med erfaring med å bruke angreretten hos Cshop? Endret 13. februar 2006 av Eulogy Lenke til kommentar
WhiteFire Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Hørtes temmelig ulovlig ut. Bryter jo med vanlig reklamasjonsrett. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 (endret) Tja. Dette handler jo om returer dersom det ikke er feil på varen etter hva jeg leser. Står det noe om angrerett på den siden der da? Endret 13. februar 2006 av Alastor Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 13. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2006 Det der gjelder altså ikke angreretten? BETINGELSER 1. GYLDIGHET Disse salgsbetingelsene gjelder for ethvert salg av varer og tjenester fra Consensus ASA med mindre andre betingelser er skriftlig avtalt. Ved bestilling anses kjøperen skriftlig å ha godtatt salgsbetingelsene. 2. PRODUKTBESKRIVELSE OG TEKNISKE OPPLYSNINGER Selger er forpliktet til å levere et produkt som beskrevet i produsentens offisielle produktbeskrivelse og dokumentasjon. Brosjyrer og annet reklamemateriell tjener bare som veiledning, og må ikke oppfattes som endelig og bindende. 3. PRISER OG BETALINGSBETINGELSER Alle priser er oppgitt eks mva og miljøavgift. Consensus kan endre prisen ved endringer i leverandørpris i perioden fra kundens bestilling til ordrebekreftelse er avsendt. Ved forsinket betaling belastes morarente og purregebyr. Forfallsdato er å forstå som det tidspunkt da beløpet skal være godskrevet Consensus sin konto. Selger har salgspant i maskiner og programvare inntil de er betalt i sin helhet. Dette innebærer at varen kan bli begjært tilbakelevert jfr. Tvangsfullbyrdelsesloven kap.9-1 og 9-2. Dersom kjøper påberoper seg feil eller mangler, kan han kun holde tilbake betaling av en forholdsmessig andel av totalbeløpet. Hvis kjøper må antas være kommet i slik stilling at kjøpesummen ikke kan betales rettidig, har Consensus rett til å heve avtalen, eventuelt utsette leveringen inntil betryggende sikkerhet for kjøpesummen foreligger. Prisene er i konstant forandring og vi tar derfor forbehold om prisendring som en følge av endrede priser fra våre leverandører. Eventuelle prisendringer som skjer etter bestillingstidspunkt får ikke tilbakevirkende kraft. Vi tar forbehold om mulige skrive-/ artikkel-/ trykkfeil. 4. MONTERING/OPPLÆRING De avtalte priser for maskinutstyr og programvare omfatter ikke vedlikehold, klargjøring, installasjon, opplæring, tilpasning til andre typer utstyr eller andre tjenester. Nevnte tjenester kan kjøpes av Consensus. 5. LEVERINGSBETINGELSER Varer leveres fritt fra våre lokaler. Frakt ihht egne satser vil bli belastet kunde ved tilkjøring. Alternativt belastes kostnad ved forsendelse med annen speditør. Kjøper er ansvarlig for egnede lokaler, herunder tilfredsstillende elektrisk opplegg, kjøleanlegg etc.. Merkostnad påført Consensus som følge av kjøpers forhold (f.eks. forsinkelse, mangelfulle eller feilaktige opplysninger) kan Consensus kreve dekket av kjøper, eventuelt utsette levering. Leveringstiden kan forlenges som følge av forhold som Consensus ikke har herredømme over. Inn under denne bestemmelse går også feil i produkter og forsinkelser fra våre underleverandører. Consensus vil underrette kjøper straks vi får kjennskap til forsinkelse. Alle varer som transporteres av Consensus eller våre transportører dekkes av vår transportforsikring. 6. REISEKOSTNADER/KJØRING Alle prisoverslag er eksklusive reisetid og transportkostnader som belastes i tillegg etter faktisk medgått tid og utgifter. 7. TAUSHETSPLIKT Partene har taushetsplikt om alle opplysninger og materiale så lenge samarbeidet gjelder. 8. REKLAMASJON OG MANGLER Dersom kjøper påberoper seg feil eller mangler ved levert vare som ikke faller inn under garanti, se pkt. 9, skal han uten ugrunnet opphold skriftlig meddele dette og påvise hvilken mangel som er grunnlag for reklamasjonen, slik at feil kan rettes før fakturaforfall. Hvis reklamasjon ikke skjer i rett tid, anses leveransen som godkjent, og betaling skal skje i henhold til pkt. 3. Ved rettidig reklamasjon er selgers ansvar for feil og mangler begrenset til å avhjelpe feilen eller mangelen i den utstrekning det fremgår av bestemmelsene i pkt 9. Consensus fraskriver seg erstatningsansvar for mulig skade eller tap som direkte eller indirekte måtte bli forvoldt på grunn av feil eller mangler ved varen, med mindre Consensus har utvist grov uaktsomhet. Ansvaret skal ikke under noen omstendighet overskride kr. 100.000. 9. GARANTI Consensus garanterer varen mot fabrikasjonsfeil i henhold til fabrikantens bestemmelser. Garantitiden og sted for utførelse av feilretting er angitt i fabrikantens garantibestemmelser, eller maks 12 måneder. Garanti bortfaller dersom der er gjort inngrep av ikke autorisert personell, bruk av uoriginale deler, feil tilkopling, skjødesløs behandling, store spenningsvariasjoner, vannskade o.l. Uavhengig av garantibetingelser kan kunder få utført service på stedet mot utrykningstillegg. Leie av erstatningsutstyr kan avtales. Spesiell tilpasning av erstatningsutstyr belastes etter medgått tid, hvis garanti- eller service-avtalen ikke opererer med garantert feilrettingstid som ellers ville ha bli overskredet. 10. RETUR AV UTSTYR Retur av varer aksepteres normalt sett ikke med mindre dette ikke skyldes feil hos Consensus. Eventuelt andre returer kan aksepteres ved særskilte forhold, men krever alltid skriftlig samtykke på forhånd og skjer for kjøpers regning og risiko. Ved slike returer vil kjøper normalt måtte godta et returgebyr på minimum 20% av salgsverdi ( minimum kr. 500). Det forutsettes at original emballasje blir brukt. Programvare med brutt forsegling og spesialbestilte varer taes ikke i retur. 11. VOLDGIFT Løses ikke eventuell uenighet ved forhandlinger, kan hver av partene kreve saken avgjort ved Voldgift etter Tvistemålsloven kapittel 32. 12. FORSIKRING Oppdragsgiver er selv ansvarlig for forsikring av utstyr innlevert Consensus. Lukk vinduet Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Ser ut som cshop retter seg hovedsaklig mot bedrifter. De burde ha egne vilkår for forbrukere - da disse her ser ut til å være bedriftshandelsvilkår. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 de retter seg mot begge parter, men tror en burde sende dem en mail for å klargjøre hva som angår hvem. Minnes at moobi en gang i tiden hadde bedriftsvilkår for forbrukere, men de klargjorde det når jeg sendte en forespørsel Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 13. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2006 Da får jeg sende en liten mail og høre med dem da. Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 16. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2006 (endret) Hvis jeg sender en mail til en nettbutikk og spør om info angående angreretten og angrerettskjema, hva skal vanligvis nettbutikken gjøre da? Gi meg det jeg spør om eller spør de hvorfor jeg skal benytte meg av angreretten? Jeg har aldri brukt angrerett, derfor jeg spør her. Har kjøpt en pc fra cshop som jeg ikke er fornøyd med. Jeg har forklart situasjonen, men de gir meg ikke info om angrerett eller angrerettskjema. Hva skal jeg gjøre? Endret 16. februar 2006 av Eulogy Lenke til kommentar
xoop Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 Hvis du ikke har fått noen info om angrerett, blir faktisk angrefrist tiden utvidet. Lenke til kommentar
rulleguru Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 3. Angrefrist 14 dager (§11)Kjøper har en ubetinget angrerett på 14 dager. Kjøper behøver ikke begrunne hvorfor han ikke ønsker å kjøpe varen likevel. Dersom selger har unnlatt å informere kjøper om angreretten i det hele tatt, utvides angreretten til ett år. Dersom selger ikke har gitt alle opplysningene som kreves, eller har glemt å legge ved et angreskjema, utvides angrefristen til 3 måneder. Fristen løper fra den dag kjøper mottar varen, og kjøper må gi melding til selgeren innen utløpet av den dagen fristen løper ut. Ender fristen på en lørdag, helligdag eller høytidsdag, forlenges den likevel slik at den løper ut den nærmeste virkedagen som følger etter. Fristen anses overholdt dersom meldingen er avsendt innen fristens utløp og på en måte som er forsvarlig etter forholdene. Dette gjelder selv om meldingen blir forsinket eller på annen måte ikke kommer riktig fram. Lenke til kommentar
BennyXNO Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 Hvis du ikke har fått noen info om angrerett, blir faktisk angrefrist tiden utvidet. 5614467[/snapback] Spørsmålet er om pcen er bygd, altså tilvirkningskjøp eller om det er en ferdigpakke fra HP eller noe. Dette vil påvirke angreretten og gebyrer som CShop faktisk har lov til å ta. Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 16. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2006 Det er snakk om en bærbar. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 Det er snakk om en bærbar. 5614549[/snapback] Lenge siden du kjøpte den? Et av vilkårene for å bruke angrerett er jo at den er mer eller mindre som ny, så den kan selges til noen andre. Hvis de ikke har gitt deg noe angrerettskjema har du minst 3 mnd angrerett (forutsatt at varen er i god stand selvsagt). Du trenger ikke gi noen grunn til hvorfor du ønsker å bruke angreretten. Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 16. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2006 Hentet den på lørdag. Står ingenting om angrerett på nettsiden, det stod heller ingenting om det i ordrebekreftelsen. Angrerettskjema har jeg ikke fått. Pcen er så god som ny. Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 Hentet den på lørdag. Står ingenting om angrerett på nettsiden, det stod heller ingenting om det i ordrebekreftelsen. Angrerettskjema har jeg ikke fått. Pcen er så god som ny. Da kan du fritt bruke den i 2-3 måneder før du bestemmer deg for om du vil ha den eller levere den tilbake uten andre utgifter enn returporto :!: ...bare pass på at "varen ... leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde" (fra angrerettloven) Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 Hentet den på lørdag. Står ingenting om angrerett på nettsiden, det stod heller ingenting om det i ordrebekreftelsen. Angrerettskjema har jeg ikke fått. Pcen er så god som ny. Da kan du fritt bruke den i 2-3 måneder før du bestemmer deg for om du vil ha den eller levere den tilbake uten andre utgifter enn returporto :!: 5614732[/snapback] Det ville jeg ikke gjort. Pakk den sammen og vent på svar fra cshop. Lenke til kommentar
Jungel Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 Hentet den på lørdag. Står ingenting om angrerett på nettsiden, det stod heller ingenting om det i ordrebekreftelsen. Angrerettskjema har jeg ikke fått. Pcen er så god som ny. 5614684[/snapback] Vel, det synes jo åpenbart at vilkårene for å benytte seg av angreretten er tilstede, og at Cshop plikter å ta imot denne laptopen, og refundere pengene dine. Portoen for returen må du selvsagt besørge selv. Det burde jo være så enkelt som å sende dem en mail og forklare dem at du ikke fikk med noe angrerettskjema, men gjerne vil benytte deg av din lovfestede angrerett, og be dem om å fortelle deg hvordan du skal håndtere det videre. Lenke til kommentar
Jungel Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 Hvis jeg sender en mail til en nettbutikk og spør om info angående angreretten og angrerettskjema, hva skal vanligvis nettbutikken gjøre da? Gi meg det jeg spør om eller spør de hvorfor jeg skal benytte meg av angreretten? Jeg har aldri brukt angrerett, derfor jeg spør her. Har kjøpt en pc fra cshop som jeg ikke er fornøyd med. Jeg har forklart situasjonen, men de gir meg ikke info om angrerett eller angrerettskjema. Hva skal jeg gjøre? 5614406[/snapback] De har ingenting med hvorfor du vil benytte angreretten, de skal bare forholde seg til loven, og så enkelt er det. Hvis de ikke vil gjøre det, så får du eskalere saken til de rette myndigheter Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 17. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2006 De har klart å svare på en mail for flere dager siden, men virker som de unngår spørsmålet om angreretten. Hvor lenge skal jeg vente? Har gått 3 dager uten at jeg har hørt noe. Lenke til kommentar
Jungel Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 De har klart å svare på en mail for flere dager siden, men virker som de unngår spørsmålet om angreretten. Hvor lenge skal jeg vente? Har gått 3 dager uten at jeg har hørt noe. 5619471[/snapback] Hvordan klarer de å unngå et helt konkret spørmål som "Hei, jeg vil gjerne benytte angreretten min på et produkt jeg kjøpte hos dere for x dager siden. Hvordan skal jeg gå fram?" Hjelpe meg. Jeg ville i hvert fall holdt meg langt unna en slik butikk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå