Gå til innhold

Reklamasjon, garanti og bærbar PC. Info.


Lid/Ran

Anbefalte innlegg

Har registrert mange "triste" postinger her på forumet, hvor det er mange som ikke er klar over sine rettigheter som forbruker generelt og ved kjøp av bærbare PC'er spesielt.

 

Det er ikke lenge siden jeg selv fikk en slags "åpenbaring" når det gjelder mine rettigheter som forbruker. Garanti? Reklamasjon? Hva er hva og hva innebærer dette.

 

Vi bor heldigvis i et land hvor våre rettigheter som forbrukere er meget godt ivaretatt i lovverket. Dessverre bor vi også i et land hvor selgere, selv hos seriøse aktører, ikke har snøring på lovgivningen på området de opererer. Det krever at du som forbruker er ekstra våken. At elektriske produkter i tillegg er en varegruppe med relativt høy feilprosent gjør ikke dette mindre viktig, og på meg virker det som bærbare PC'er er veldig utsatt i så måte. Dette bunner nok i at det er snakk om svært avanserte og komplekst sammensatte produkter hvor kravet om lav pris og høyt produksjonsvolum er stort. Dette skal imidlertid ikke du som forbruker lide for.

 

Det finnes mye info om dine rettigheter på nettet, men tenkte å oppsummere det viktigste her, som et slags lavterskeltibud. Det er verdt å merke seg at det jeg her tar for meg kun gjelder forbrukerkjøp, dvs kjøp mellom privatperson og en butikk. Det gjelder ikke for bruktkjøp eller bedriftskjøp herunder også pc'er kjøpt gjennom såkalt "hjemme-pc"-ordning.

 

 

Reklamsjonsrett

 

Reklamasjonsretten er selve grunnfjellet i forbrukerkjøpsloven når det gjelder å sikre deg som forbruker mot mangelfulle varer. En vare er mangelfull dersom den ikke er som selger har opplyst at den skal være. Den er også mangelfull dersom den ikke har den levetid som er forventet av produktet, forutsatt normal slitasje og at det ikke er gjort noen brukerfeil. Reklamasjonsretten er enten 2 eller 5 år. Dersom en vare antas å ha en levetid vesentlig lengre enn 2 år, er reklamasjonsretten 5 år. Det er 5 års reklamsjonsrett på bærbare PC'er. Husk å reklamere innen 2 måneder fra feilen ble oppdaget.

 

Enkelt forklart: Slutter din bærbare PC å virke, eller det oppstår plagsomme feil som ikke skyldes unormal eller feilaktig bruk, har du innen 5 år fra kjøpsdato rett til følgende:

 

- Kostnadsfri utbedring av feilen. Du kan i utgangspunktet selv velge om du vil ha ny vare eller om du tillater reparasjon. Selger kan kreve reparasjon dersom ny vare (omlevering) blir uforholdsmessig dyrt. Vil tippe at bærbare PC'er kommer inn under det siste.

- Selger har to forsøk på å utbedre feilen. Dersom feilen da ikke er utbedret har du rett til å heve kjøpet, samt renter fra reklamasjonsdato.

- Dersom utbedringen tar mer enn en uke har du som hovedregel rett på lånegjenstand.

- Vær klar over at bevisbyrden for evt brukerfeil utelukkende ligger hos selger.

 

Mange lurer på hvordan det er med bærbare pc'ers batterier og reklamasjonsrett. Dette er litt verre. Men: Du har reklamasjonsrett, sannysnligvis (og i alle fall) 2 år. Batterier er imidlertid av en slik art at de vil slites over tid av naturlige årsaker. Et års bruk vil gi betydelig svekkelse av ytelsen, men er ikke berettiget utbedring eller omlevering av den grunn. Andre feil med batteriet som skulle oppstå er imidlertid ikke begrenset av denne faktoren.

 

 

Garanti

 

Garanti er noe selger eller produsent gir som en slags ekstra service. Garantien skal tilby noe mer enn det som alt ligger i lovgivningen. Det vil si at det er ulovlig av selger å gi en garanti som ikke tilbyr annet enn kostnadsfri utbedring av en feil som ikke skyldes brukerfeil. Her syndes det mye. Spør gjerne selger når du er og handler hva deres garanti innebærer. Innebærer denne ekstra service som hente/bringeservice, på-dagen-service, garanti mot ellers tolererbare pixelfeil etc så er det greit. Hvis ikke er faktisk selger skyldig i et lovbrudd.

 

Enkelt forklart: Garanti er ekstraservice. Garanti er ikke nødvendig for at du som forbruker skal få dekket utbedringer på en feilvare.

 

 

Moralen er

 

Dersom du kommer til en selger med en PC som ikke virker mer, og det ikke skyldes brukerfeil eller ytre påvirkning som lynnedslag etc (da er det en forsikringssak) kan IKKE selger hevde at garantitiden er gått ut. Vel, garantitiden er kanskje gått ut, men dette er irrelevant da det er din 5 års reklamasjonsrett som gjelder. Selger har ingen muligheter til å omgå dette og du har krav på kostnadsfri utbedring av feilen.

 

Ikke gi deg dersom slike situasjoner oppstår. Møt forberedt, henvis til forbrukerkjøpsloven som du selvsagt har satt deg inn i. På den andre siden; føl deg trygg på at du ikke har mishandlet produktet eller framprovosert feilen. Mistet du PC'en i gulvet kan du ikke klage på at den ikke virker etterpå (dere vil ikke tro hvor mange som prøver seg på slikt, det er idioter på begge sider).

 

 

Linker

 

Garantier og reklamasjonsrett

Enkel overssikt over temaet fra forbrukerrådet

 

Forbrukerkjøpsloven

Hele lovteksten

 

Et eksempel fra virkeligheten

En artikkel fra VG som burde gi deg den motivasjon og trygghet som trengs for å hevde 5 års reklamasjonsrett. Noen forhandlere vil nok prøve seg med 2 år.

 

Olav

Endret av olav1974
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

- Kostnadsfri utbedring av feilen. Du kan i utgangspunktet selv velge om du vil ha ny vare eller om du tillater reparasjon. Selger kan kreve reparasjon dersom ny vare (omlevering) blir uforholdsmessig dyrt. Vil tippe at bærbare PC'er kommer inn unner det siste.

 

 

 

Hei.

Fin tråd. Ser at dette er et tema som går igjen i mange av trådene. Men jeg synes du bør være nøyaktig når du lager en slik informasjonstråd.

 

Du kan ikke selv velge om du vil ha et nytt produkt. Selger har rett til å prøve å reparere varen.

Lenke til kommentar
- Kostnadsfri utbedring av feilen. Du kan i utgangspunktet selv velge om du vil ha ny vare eller om du tillater reparasjon. Selger kan kreve reparasjon dersom ny vare (omlevering) blir uforholdsmessig dyrt. Vil tippe at bærbare PC'er kommer inn unner det siste.

 

 

 

Hei.

Fin tråd. Ser at dette er et tema som går igjen i mange av trådene. Men jeg synes du bør være nøyaktig når du lager en slik informasjonstråd.

 

Du kan ikke selv velge om du vil ha et nytt produkt. Selger har rett til å prøve å reparere varen.

6794235[/snapback]

Først: meget fin tråd, tror det er mange som har bruk for denne, og alle kan vel trenge en liten oppfriskning.

 

men jeg tror faktisk trådstarter har rett her, i utgangspunktet kan du selv velge å få et nytt produkt. men videre så sier han at dersom dette blir uforholdsmessig dyrt har selger to forsøk på å utbedre feilen. for bærbare (og egentlig de fleste andre elektroniske produkter) vil dette gjelde, og i praksis vil det derfor altid bli slik at utbedring blir forsøkt før man evt. får en ny.

Lenke til kommentar
Er batteriet regnet som en del av den bærbare maskinen?

 

Garantitiden for batteri er jo kortere en resten av maskinen, vanligvis 6 - 12 mnd.

 

Spørsmålet blir da:  Gjelder 5 års reklamasjonsrett også for batteriene eller er det 2 år på disse?

6797937[/snapback]

Nei, batterier er forbruksmateriell... Sammenlign det med bremser på en sykkel! Du kan ikke forvente å få mer enn den garantien produsent gir deg.

Endret av christian1986
Lenke til kommentar
Spørsmålet blir da:  Gjelder 5 års reklamasjonsrett også for batteriene eller er det 2 år på disse?

6797937[/snapback]

5 år på et batteri kan du nok bare glemme. 2 år kan diskuteres ut fra hva feilen er. Dersom det er snakk om tap av kapasitet, så stiller du meget svakt selv for 2 års reklamasjon, siden det er naturlig at batterier taper kapasitet.

Lenke til kommentar
Spørsmålet blir da:  Gjelder 5 års reklamasjonsrett også for batteriene eller er det 2 år på disse?

6797937[/snapback]

5 år på et batteri kan du nok bare glemme. 2 år kan diskuteres ut fra hva feilen er. Dersom det er snakk om tap av kapasitet, så stiller du meget svakt selv for 2 års reklamasjon, siden det er naturlig at batterier taper kapasitet.

6798265[/snapback]

Ja, er selv forhandler og på det punktet der er det vanskelig.

Batterier til bærbare pc'er er noe skit.

 

Er det innen et år pleier jeg å greie og ordne noe fra leverandøren, men er det lenger siden så er det vanskelig pga. det er en "slitedel"... bruker man det så taper det seg med tiden.

 

Med tanke på at de fleste som har en pc bruker den litt hver dag så vil jeg si at holder et batteri i 2 år så er det pga. veldig godt og riktig bruk.

 

Jeg kunne egentlig tenke meg klarere retningslinjer når det gjelder slike ting som batterier så evt. tvister kan unngås.

Lenke til kommentar
5 år på et batteri kan du nok bare glemme. 2 år kan diskuteres ut fra hva feilen er. Dersom det er snakk om tap av kapasitet, så stiller du meget svakt selv for 2 års reklamasjon, siden det er naturlig at batterier taper kapasitet.

6798265[/snapback]

 

Jeg er enig i at batterier neppe har fem års reklamasjonsfrist. To år kan imidlertid ikke diskuteres. Den absolutte reklamasjonsfristen er to år også for batterier.

Lenke til kommentar

Dette er nok en nyttig tråd for mange.

 

Jeg har brukt forbrukerkjøpsloven flittig de siste årene, og spart veldig mye på det. Det jeg spesielt har lært er at man ALDRI skal stole på hva et firma (selger), en importør, en produsent etc. sier. Mange, enten med vilje eller av uvitenhet, feilinformerer om hvilke rettigheter man har som forbruker.

 

Et eksempel på en produsent som notorisk bryter forbrukerkjøpsloven er Nokia. De nekter å gi mer enn 2 års reklamasjonsrett på sine mobiltelefoner selv om det, gjennom høyesterett, er bestemt at en mobiltelefon SKAL holde vesentlig mer enn 2 år (dermed 5-års reklamsjonsrett). Selv om produsenten nekter, er det butikken som har ansvaret, og de kan ikke bare henvise til hva produsenten sier. Det blir en sak mellom butikken og produsenten.

 

Det som trådstarter ikke har sagt, noe som ikke er så rart med tanke på at tråden handler om bærbare PC'er, er at man stiller litt svakere når man har kjøpt en vare til under kr 300,- De samme lovene gjelder, men man kan da ikke føre saken til Forbrukertvistutvalget (de tar seg av reklamsjonssaker). Man kan bruke domstolene, men da øker også risikoen (tap av penger). Kjøper man derfor en elektrisk nesehårstrimmer til kr 299 som har feil (og hvor selger ikke påtar seg ansvar), bør man ha en veldig god sak før man tar den videre.

 

Mine viktigste råd ved reklamsjon, er:

1. Forbered deg

- Finn fram til loven du vil benytte deg av (Lovdata.no -> Forbrukerkjøp)

- Vit hva du skal si. Ikke vær nølende når du legger frem ditt krav (hva du ønsker skal bli gjort)

2. Hvis selger ikke aksepterer reklamsjon med en gang, skriv et brev og send det rekommandert til selger (firma). Inneholdene krav, henvisning til lovene og svarfrist (før saken blir sendt til Forbrukerrådet).

3. Ved svar fra selger:

- Ved postivt svar: Da er jo alt greit

- Ved negativt svar eller hvis selger ikke overholder fristen, send saken til ditt lokale Forbrukerråd

- Ved tilbud fra selger: Vær sikker på om du vil akseptere tilbudet. Mange selgere prøver seg for å slippe billig unna. Hvis du ikke aksepterer tilbudet, send et brev rekkomandert til selger hvor du sier at du ikke aksepterer tilbudet, og gi en ny frist (ikke så lang). Presiser at dette er siste mulighet for selger å akseptere reklamsjonen før saken sendes til Forbrukerrådet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hei.

Fin tråd. Ser at dette er et tema som går igjen i mange av trådene. Men jeg synes du bør være nøyaktig når du lager en slik informasjonstråd.

 

Du kan ikke selv velge om du vil ha et nytt produkt. Selger har rett til å prøve å reparere varen.

6794235[/snapback]

 

Direkte sitert fra forbrukerkjøpsloven:

§ 29. Retting og omlevering (avhjelp)

 

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

 

Da har vi det avgjort, ikkesant? :).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg er enig i at batterier neppe har fem års reklamasjonsfrist. To år kan imidlertid ikke diskuteres. Den absolutte reklamasjonsfristen er to år også for batterier.

6799027[/snapback]

Hvis du leser det jeg skriver, så vil du se at jeg sier det vil avhenge av hva feilen er. Du vil ikke få gjennom en reklamasjon på at batteriet har tapt kapasitet etter halvannet år.

Lenke til kommentar
Hvis du leser det jeg skriver, så vil du se at jeg sier det vil avhenge av hva feilen er. Du vil ikke få gjennom en reklamasjon på at batteriet har tapt kapasitet etter halvannet år.

6810824[/snapback]

 

Jeg leste det du skrev. Du skrev "2 år kan diskuteres ut fra hva feilen er", og det er feil. Det er riktig at tap av batterikapasitet ikke nødvendigvis er en mangel, og at en reklamasjon over dette derfor ikke nødvendigvis vil føre frem. Dette har imidlertid ingen sammenheng med reklamasjonsfristens lengde. Den vil fortsatt være to år.

Lenke til kommentar
Hvis du leser det jeg skriver, så vil du se at jeg sier det vil avhenge av hva feilen er. Du vil ikke få gjennom en reklamasjon på at batteriet har tapt kapasitet etter halvannet år.

6810824[/snapback]

 

Jeg leste det du skrev. Du skrev "2 år kan diskuteres ut fra hva feilen er", og det er feil. Det er riktig at tap av batterikapasitet ikke nødvendigvis er en mangel, og at en reklamasjon over dette derfor ikke nødvendigvis vil føre frem. Dette har imidlertid ingen sammenheng med reklamasjonsfristens lengde. Den vil fortsatt være to år.

6811956[/snapback]

 

Det er riktig. Man må foreta et skillet mellom forventet holdbarhet (levetid) og reklamasjonsfrist. F.eks. en liter melk har kanskje en holdbarhetstid på et par uker. Reklamasjonsfristen er to år. Men det er selvfølgelig ikke noe galt med melken selv om den blir sur før det har gått to år. Poenget er at det selvfølgelig er tillatt å selge produkter som har en kortere levetid en reklamasjonsfristen på to år.

Lenke til kommentar
Hvis du leser det jeg skriver, så vil du se at jeg sier det vil avhenge av hva feilen er. Du vil ikke få gjennom en reklamasjon på at batteriet har tapt kapasitet etter halvannet år.

6810824[/snapback]

 

Jeg leste det du skrev. Du skrev "2 år kan diskuteres ut fra hva feilen er", og det er feil. Det er riktig at tap av batterikapasitet ikke nødvendigvis er en mangel, og at en reklamasjon over dette derfor ikke nødvendigvis vil føre frem. Dette har imidlertid ingen sammenheng med reklamasjonsfristens lengde. Den vil fortsatt være to år.

6811956[/snapback]

Ren kverulering med andre ord. Greit å vite at du faktisk forstod hva jeg skrev, men bare måtte prøve å finne en annen måte å si det på.

Lenke til kommentar
Hei.

Fin tråd. Ser at dette er et tema som går igjen i mange av trådene. Men jeg synes du bør være nøyaktig når du lager en slik informasjonstråd.

 

Du kan ikke selv velge om du vil ha et nytt produkt. Selger har rett til å prøve å reparere varen.

6794235[/snapback]

 

Direkte sitert fra forbrukerkjøpsloven:

§ 29. Retting og omlevering (avhjelp)

 

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

 

Da har vi det avgjort, ikkesant? :).

6800619[/snapback]

Sletts ikke! Du må sitere hele paragrafen:

 

§ 29. Retting og omlevering (avhjelp)

 

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

 

Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren.

 

Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving.

Lenke til kommentar
Ren kverulering med andre ord. Greit å vite at du faktisk forstod hva jeg skrev, men bare måtte prøve å finne en annen måte å si det på.

6815975[/snapback]

 

Du misforstår. Meningen min var ikke å kverulere. Du har i to innlegg her påstått at det er en sammenheng mellom toårsfristen og hvilken feil det er snakk om. Det er ikke riktig, og det synes jeg det må være greit å påpeke.

Lenke til kommentar

PerB, du har tydligvis ikke lest dommen rundt dette i høyesterett?

 

En SKO til 900,- fikk godkjent reparasjon istedenfor omlevering. En sko tjener en butikk langt mer på en elektronisk produkt, og en kostnad kan være en god del høyere for en skobutikk enn en elektrosjappe før vi snakker om VESENTLIG kostnad.

 

Når så en skobutikk får avgjort til sin fordel at omlevering av en SKO er en VESENTLIG kostnad - ja da skal jeg si deg det at elektronikkprodukter og omlevering OGSÅ er dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...