Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

WRT54G og QoS - reguleres upload eller download?


Anbefalte innlegg

Jeg har etterhvert forstått at de fleste routere (som vi dødelige kan få tak i) enten regulerer upload eller download, ikke begge. Etter hva jeg har forstått regulerer D-Link DGL-4300 upload, som virker som det mest fornuftige, mens Asus WL-500G regulerer download, i følge et forum et sted. Og da er mitt spørsmål, hva gjør WRT54G? Og jeg snakker her om offesiell firmware, eller firmware som er gratis...

 

Takker for alle svar! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har etterhvert forstått at de fleste routere (som vi dødelige kan få tak i) enten regulerer upload eller download, ikke begge. Etter hva jeg har forstått regulerer D-Link DGL-4300 upload, som virker som det mest fornuftige, mens Asus WL-500G regulerer download, i følge et forum et sted. Og da er mitt spørsmål, hva gjør WRT54G? Og jeg snakker her om offesiell firmware, eller firmware som er gratis...

 

Takker for alle svar! :thumbup:

5562985[/snapback]

 

Vet i alle fall at DD-WRT firmware'n (gratis... www.dd-wrt.com) regulerer både uplink og downlink med QoS. Anbefaler denne firmwaren, har samme funksjonalitet, om ikke bedre enn Sveasoft, men den er i motsetning til Sveasoft helt gratis.

Lenke til kommentar

Det høres veldig bra ut. :yes: Men jeg hadde litt problemer med å finne ut hva jeg evt. skulle laste ned fra sida. Det var rimelig mange versjoner, selv innenfor samme versjonsnummer. Er det da "dd-wrt.v23.voip.zip" jeg skal bruke, siden jeg skal kjøre QoS for å forbedre IP-telefoni, eller er det samme funksjonalitet i "std"-versjonen?

 

Forøvrig noen som vet hvordan det er i Linksys' egen firmware?

Lenke til kommentar
Det høres veldig bra ut. :yes: Men jeg hadde litt problemer med å finne ut hva jeg evt. skulle laste ned fra sida. Det var rimelig mange versjoner, selv innenfor samme versjonsnummer. Er det da "dd-wrt.v23.voip.zip" jeg skal bruke, siden jeg skal kjøre QoS for å forbedre IP-telefoni, eller er det samme funksjonalitet i "std"-versjonen?

 

Forøvrig noen som vet hvordan det er i Linksys' egen firmware?

5564976[/snapback]

 

Bruk standard du :)

 

I Linksys sin firmware, kan man bare stille inn uploaden.

I DD-WRT sin kan man stille inn både upload og download.

 

IKKE kjøp WRT 54G kjøp WRT 54GS en liten forskjell på endelse. G v.5 kan IKKE oppgraderes med annen firmware enn original.

 

Det kan GS, Det har vært ØRTEN klager på 54G V.5 ... Den er MILDT sagt buggete. Men, V4 og GS som kan oppgraderes med uoriginal firmware får man dønn stabil

5564992[/snapback]

 

Vel, WRT54GS er kommet med en v5 også. Altså Ikke-Linux utgave.

Så da bør han gå for WRT54GL :)

 

For mer info, sjekk her.

Endret av MrGlenn
Lenke til kommentar
I Linksys sin firmware, kan man bare stille inn uploaden.

I DD-WRT sin kan man stille inn både upload og download.

5565185[/snapback]

Men holder det ikke med å regulere upload? Det virket som HW.no var fornøyd med det i D-Link DGL-4300... I så fall burde det vel ikke være noe i veien for å bruke Linksys' firmware... :shrug:

Lenke til kommentar

voip-versjonen av dd-wrt er hvis du skal kjøre voip-server på routeren din. Hvis du bare er voip-client (f.eks. skype, eller sip) bruker du standard eller mini versjonen. mini-versjonen er mindre og raskere, men mangler noen av funksjonene med standard versjonen. vpn er hvis du har bruk for OpenVPN (google...)

 

Har du versjon 4 av routeren må du flashe til mini versjonen først, før du kan flashe til en av de andre versjonene.

Lenke til kommentar
I Linksys sin firmware, kan man bare stille inn uploaden.

I DD-WRT sin kan man stille inn både upload og download.

5565185[/snapback]

Men holder det ikke med å regulere upload? Det virket som HW.no var fornøyd med det i D-Link DGL-4300... I så fall burde det vel ikke være noe i veien for å bruke Linksys' firmware... :shrug:

5565221[/snapback]

 

Om du laster ned mye kan det være lurt å regulere download også.

 

 

 

Noen som vet hvilken eller hvilke 3 parts firmware versjoner som passer til wrt54gl.?? Ser på www.dd-wrt.com, men finner alt utenom wrt54gl.

5567433[/snapback]

 

Du skal bruke den som er til WRT54G, da WRT54GL egentlig er en WRT54G v4. De har bare byttet navn på den ;)

Lenke til kommentar
Noen som vet hvilken eller hvilke 3 parts firmware versjoner som passer til wrt54gl.?? Ser på www.dd-wrt.com, men finner alt utenom wrt54gl.

5567433[/snapback]

 

WRT54GL er det samme som WRT54G versjon 4, de la til en 'L på slutten for å vise at den modellen fremdeles kjører linux, noe versjon 5 av WRT54G ikke gjør. DD-WRT fungerer utmerket med WRT54GL. Lykke til!

Lenke til kommentar
GS hadde dobbelt så mye minne som normal WRT54G

5569585[/snapback]

 

WRT54GS har dobbelt så mye RAM og flashminne.

Dessuten har WRT54GS en såklart "Speedbooster"-funksjon, som skal "booste" hastigheta/ytelsen på nettverket med 35%.

 

Mer info om WRT54G/S/L finnes her.

Endret av MrGlenn
Lenke til kommentar
Så GS-versjonen er den jeg har lyst på altså?

5570900[/snapback]

 

Nei, ikke versjon 4 av GS, den er helt lik versjon 4 av G, og speedbooster kan du også få på G versjonen, da det er en software-løsning og ikke hardware, så speedbooster fungerer med G-versjoner også med rett firmware. Forskjellen på GS versjon 4 og G versjon 4 er firmwaren og ikke noe annet...

 

Se etter GS versjon 1 til 3, da de har dobbelt så mye ram og rom.

Lenke til kommentar
Se etter GS versjon 1 til 3, da de har dobbelt så mye ram og rom.

5573617[/snapback]

Dette begynner å bli vanskelig. Hvordan skal jeg få sjekket hvilken versjon som selges? Må jeg bare sende mail og spørre? Eller er det noen som vet om hvor de evt. selges og kan legge ut link? :innocent:

Lenke til kommentar
Se etter GS versjon 1 til 3, da de har dobbelt så mye ram og rom.

5573617[/snapback]

Dette begynner å bli vanskelig. Hvordan skal jeg få sjekket hvilken versjon som selges? Må jeg bare sende mail og spørre? Eller er det noen som vet om hvor de evt. selges og kan legge ut link? :innocent:

5573667[/snapback]

 

Send dem en mail og spør om de første 4 bokstavene/nummerene i seriebummeret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...