Gå til innhold

160 gb HDD fikk RAW format etter Win XP reparasjon

Anbefalte innlegg

En av harddiskene mine,en 160 gb Samsung Spinpoint IDE,fikk RAW format etter at jeg reparerte Windows XP her om dagen.

Etter reparasjonen så fantes ikke SP2 i Windows(kan hende det er sånn det fungerer) og den ene harddisken,160 gb,som var NTFS før ble til RAW og jeg fikk spørsmål om å formatere disken når jeg trykket på den,fordi den ikke var formatert.I tillegg var den bare 128 gb,og jeg regner med det har noe med at Windows ikke "takler" over 137 gb.

Er det noen som vet hvorfor 160 gb disken min skiftet fra NTFS til RAW format etter reparasjonen?

Har også problemer med å få installert SP2.

Har også bla. en Seagate Barracuda 300 gb SATA som virker helt fint etter reparasjonen.

Men det jeg synes er rart at den disken ble berørt og ikke den SATA disken på 300 gb,kan noen fortelle meg hvorfor?

Er takknemlig for alle svar jeg får :)

Mvh Dark Lord

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er inne på problemet, første versjon av XP (før SP1) takler ikke IDE disker over 120 GB. Skal ikke si for sikkert nøyaktig hva som skjer, men tallet som addresserer over 137 GB blir ''kuttet av' og gir et tall som peker til begynnelsen av disken, og dermed overskrives partisjonstabellen.

SATA kontrollere blir ofte 'maskert' som en SCSI kontroller, og SCSI har ikke dette problemet.

For å unngå slikt kan man koble vekk alle store disker inntil SP2 er installert. Men det beste er å slipstreame SP2 inn på XP CD'en.

Referanser:

http://www.48bitlba.com/

http://www.winsupersite.com/showcase/windo..._slipstream.asp

Lenke til kommentar

Slenger meg på denne tråden de jeg har et lignende problem.

Etter strømbrudd ville ikke maskinen starte, forsøkte da og reparere xp

Når jeg da skulle starte fikk jeg meldingen no NTLDR trykk en tast for og starte om igjen og igjen osv.

Satte inn en annen disk som systemdisk og startet maskinen da er min samsung SP2014N (200GB/PATA) blitt til 32254 MB RAW og win spør om jeg vil formatere.

Står virkelig fast her,prøvd det meste noen med gode råd.

Vil helst ikke miste ca 165 GB med viktige data.

Heldigvis satt jeg her tidligere i kveld (i går) og brente ut backup så det aller viktigste er heldigvis reddet.

Virker som NTFS partisjonen er gått til Hel**te

Lenke til kommentar

Havde samme problem med RAW.

Hentede File Scavenger, og fik ALLe data tilbage.

Den kan i første omgang downloades gratis, og du kan så kjøre programmet. Nå kan du se de filene den kan redde. Vil du har filene ut, ja så må du ut og betale for det.

Jeg valgte å kjøpe ikke den "nyeste modell" og kom av med omkring 30 dollars.

Hilsen tukols

Lenke til kommentar
Havde samme problem med RAW.

Hentede File Scavenger, og fik ALLe data tilbage.

Den kan i første omgang downloades gratis, og du kan så kjøre programmet.   Nå kan du se de filene den kan redde.  Vil du har filene ut, ja så må du ut og betale for det.

Jeg valgte å kjøpe ikke den "nyeste modell" og kom av med omkring 30 dollars.

Hilsen tukols

5499227[/snapback]

Får prøve denne også da, alle andre recovery prog gir meg som sakt kunn tilgang på 32254 Mb og det er bare hakkemat av filer

Tror vel selv jeg her fått meg et hardiskkrasj, platefeil.

Er ingen diagnoseprogrammer som får tilgang til disken.

Er vel bare og slenge i søpla og ikke kjøpe samsung mer :roll:

Endret av ilstang
Lenke til kommentar

Seagate.

Har kjørt med Maxtor...............de er under all kritik.

Har en gammel seagate, og den har nå kjørt stabilt i 4-5 år. Ved nykjøp hos SHG (bor like ved siden av) anbefalte ekspedienten også seagate som et av de mærkene de hadde veldig lite reklamasjoner på.

Hilsen tukols

Lenke til kommentar

Grunnen til at Windows bare viser 127GB av disken er at pre sp2 versjoner av Windows "bare" bruker 40 bit til adressering. Med SP2 er det økt til 48. Mener det var 40/48, men om det er feil er det vel sikkert noen som kan rette det. Skal du kjøre rep på en Windows med SP2 er det vel å anbefale at du bruker eb XP plate med SP2 "slipstreamed".

Om du bruker en annen disk som ny system disk bør det orde seg når du får lagt inn SP2. Du skal da kunne importere den gamle disken via diskbehandling.

Lenke til kommentar
Du er inne på problemet, første versjon av XP (før SP1) takler ikke IDE disker over 120 GB. Skal ikke si for sikkert nøyaktig hva som skjer, men tallet som addresserer over 137 GB blir ''kuttet av' og gir et tall som peker til begynnelsen av disken, og dermed overskrives partisjonstabellen.

SATA kontrollere blir ofte 'maskert' som en SCSI kontroller, og SCSI har ikke dette problemet.

For å unngå slikt kan man koble vekk alle store disker inntil SP2 er installert. Men det beste er å slipstreame SP2 inn på XP CD'en.

Referanser:

http://www.48bitlba.com/

http://www.winsupersite.com/showcase/windo..._slipstream.asp

5492891[/snapback]

Har lest dit innlegg her noen ganger hårek.

Det er jo litt tricky det her med drev som plutselig blir til RAW. Fikk det på egen computer for et stykke tid siden, og det var på en 60 GB harddisk med slipstreamet SP2. Så..........

Man skulle kanskje helt gå over til SATA for å slippe dette?.

Hilsen tukols

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...