Gå til innhold

Lydkort til profesjonell innspilling


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har tenkt å spille inn musikk, men trenger litt veiledning fra dere.

 

Saken er den at bandet vårt har en laptop til disposisjon, men vi har testet et M-Audio lydkort som ikke gir oss tilstrekkelig opptakskvalitet samtidig som det er høy latency og problemer med Nuendo 3 når vi skal sende lydsignaler ut til monitorene.

 

Vi er et helt vanlig band med et ønske om å spille inn på best mulig måte. Hva må vi kjøpe (lydkort, Cardbus adapter/lydkort) for å få minst mulig latency med størst mulighet for å høre det vi spiller samtidig som vi kan spille inn hvert instrument (dele mikrofonene inn i hvert sitt spor) ved øvinger.

 

Budsjettet vårt er på rundt 8.000.

 

På forhånd takk.

 

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel... Først må dere vurdere hva dere skal bruke disse opptakene til. Hvis det bare er for gjennomhøring av øvinger vil jo ikke lydkvaliteten være viktig. Men jeg skjønner av innlegget ditt at dere ikke har bra nok kvalitet nå, så jeg regner med dere ønsker å ha mulighet å lage egne demoer, EP'er osv.

 

Da bør dere ha mulighet for å spille inn i minimum 48kHz, 24 bit. Jeg bruker 44,1 kHz, 24 bit på liveopptak av rockeband. Dette fordi i livesammenheng vil det være flere faktorer som drar ned lydkvalitet, sånn som overhøring mellom mic'er mm, så det er ikke mye vits i å bruke harddiskplass på større samplingsfrekvens. Jeg mener derimot ar det er viktig å benytte seg av den større bit-dybden under opptak, da man sjelden tar opp uten å ha et visst headroom før klipping.

 

Jeg benytter et RME Fireface 800, med to RME Octapre tilkoblet via Adat. Dette gir meg totalt mulighet for 26 spor inn samtidig. Jeg bruker Cubase SX3. Dette er for deres bruk det samme som Nuendo. Forskjellen er, som kjent, stort sett bare innen videoredigering. RME har den geniale muligheten at jeg kan gi monitoring uten at dette går igjennom Cubase. Derfor trenger jeg ikke tenke på latency, buffersize o.l.

 

Det som derimot kan gi problemer er laptopen deres. Mine erfaringerer at det må være en Centrino basert maksin med Pentium M prosessor, eller bedre. Dette fordi lydredigering er veldig basert på vektoriserbare flyttallsberegninger.

 

I tillegg er mange laptoper uegnet for mange spor opptak samtidig, da PCI-bussen eller Firewire/USB-kontrollere blir en flaskehals. Jeg klarer 26 spor med en Asus W5A, etter mye styr, og innkjøp av cardbus Firewire 800-kontroller. Men det er ikke noen ideell løsning.

 

Derimot kan det hende dere klarer f.eks 16 spor fint. Hvis dere er et vanlig sammensatt band, burde jo det holde?

 

Jeg vil på det sterkeste anbefale RME sine produkter, men da vil budsjettet deres ryke. Mitt oppsett koster over 40 000, når jeg regner med harddisker og ekstra FW-kontroller.

 

Jeg vil anbefale dere å kikke på www.prolyd.no

Mulig dere finner en løsning fra RME, Motu, Edirol, eller M-Audio som dere har råd til.

 

Husk bare at lydkvaliteten på opptaket like mye er avhengig av kildesignal, og kvalitet på mikrofoner osv.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...