r0gern Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 Heisann. Jeg kjøpte nettopp en ny Samsung Spinpoin 250 gb hdd til pc'en fra komplett.no. Fikk denne, og gledet meg til å boltre meg på ytterlige 250 gb. Jeg var veeeeldig forsktig ved montering, satt alt av kabler riktig, gjorde alt jeg skulle på BIOS, men da jeg kom til maskinvarebehandling så jeg at hdd'en kun kunne yte stusselige 31,49 gb. Er det noen som vet hva dette kan skyldes? Jeg tror det er at hdd har blitt skadet under transport, men tenkte jeg skulle forhøre meg her, før jeg sender den tilbake til komplett.no Noen som har noen forslag som kan hjelpe? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 Høres ut som en typisk software/BIOS begrensnig, hvilket OS bruker du? samt Hovedkort da? Lenke til kommentar
r0gern Skrevet 21. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2006 jeg bruker WinXp, men hva slags hovedkort jeg har, vet jeg desverre ikke. Kjøpte pc'en på elkjøp i 2003. Vet så mye at det er Asus..=P Lenke til kommentar
PerB Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 Enkelte harddisker har en jumper som begrenser størrelsen til 32Gb. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 en PC kjøpt i 2003 burde takle større disker enn ~40GB ja, mest sannsynlig ville begrensningen komme ved 128GB da (nok en relativt enkel å fikse software begrensning). Har du partisjonert korrekt? (evt. partisjonert all ledig plass på disken? Stikk inn på Control panel->Administrative tools->Computer management->Disk management... hva sier den der? Lenke til kommentar
r0gern Skrevet 21. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2006 Enkelte harddisker har en jumper som begrenser størrelsen til 32Gb. 5476576[/snapback] oki, men hvis dette er tilfelle, så hva må jeg gjøre da? det burde være mulig å få ytet alt av gb'en på en eller annen måte, ved mindre den er ødelagt. Lenke til kommentar
-Petter- Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 (endret) hehe, det er bare å lese den lappen du fikk med harddisken, der står det du skal flytte på jumperen for å få 250 gb, står den slik den kommer vil den være 31 gb, Etter du har jort dette vil det ikke være sikkert du får så mye du egentlig skal ha viss du ikke har Service pack 2 på maskinen. Men flytter du jumperen og har installert Service Pack 2 er alt som det skal Endret 21. januar 2006 av Bartman2k Lenke til kommentar
r0gern Skrevet 21. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2006 en PC kjøpt i 2003 burde takle større disker enn ~40GB ja, mest sannsynlig ville begrensningen komme ved 128GB da (nok en relativt enkel å fikse software begrensning). Har du partisjonert korrekt? (evt. partisjonert all ledig plass på disken? Stikk inn på Control panel->Administrative tools->Computer management->Disk management... hva sier den der? 5476581[/snapback] der står det: Kapasitet: 31, 49 gb Ledig Plass: 31,43 gb % ledig: 99 Feiltoleranse: Nei Bortkastet: 0% Lenke til kommentar
-Petter- Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 Har du i det hele tatt flyttet på jumperen? ' Viss du har en harddisk fra før med windows på sjekk at den står som "master" og sett din nye som "slave", kossen du gjør det leser du med bruksanvisningen du fikk med harddisken Standarden på mange harddisker er på 31 gb ved utlevering og ved å flytte på jumperen får du 250 gb. Lenke til kommentar
r0gern Skrevet 21. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2006 hehe, det er bare å lese den lappen du fikk med harddisken, der står det du skal flytte på jumperen for å få 250 gb, står den slik den kommer vil den være 31 gb, Etter du har jort dette vil det ikke være sikkert du får så mye du egentlig skal ha viss du ikke har Service pack 2 på maskinen.Men flytter du jumperen og har installert Service Pack 2 er alt som det skal 5476589[/snapback] Ja, nå ser jeg det! Her står det: Pin Setting (32 gb Clip Pin Setting), og på Slave, så er det bilde av sånn jeg har jumperen.. =P Da tar jeg å innstallerer servicepack 2, og fikser på det! Tusen Takk! Lenke til kommentar
-Petter- Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 hehe, da er det service pack 2 som må til ja Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 takk Bartman2k...for fremtidig hodebry spart her i huset iallefall Lenke til kommentar
-Petter- Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 hehe, det er bare å lese den lappen du fikk med harddisken, der står det du skal flytte på jumperen for å få 250 gb, står den slik den kommer vil den være 31 gb, Etter du har jort dette vil det ikke være sikkert du får så mye du egentlig skal ha viss du ikke har Service pack 2 på maskinen.Men flytter du jumperen og har installert Service Pack 2 er alt som det skal 5476589[/snapback] Ja, nå ser jeg det! Her står det: Pin Setting (32 gb Clip Pin Setting), og på Slave, så er det bilde av sånn jeg har jumperen.. =P Da tar jeg å innstallerer servicepack 2, og fikser på det! Tusen Takk! 5476635[/snapback] Husk etter du har installert Service Pack 2 må du oprette enda en partisjon, Kontrollpanel -> Administrive Verktøy -> Datamaskinbehandling -> Diskbehandling, der vil du finne en liste over partisjoner.. Der ser du vell da et upartisjonert område på 200+ gb som du høyreklikker på og partisjonerer, da vil den først formateres så kan du finne den på "Min Datamaskin" Lenke til kommentar
r0gern Skrevet 21. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2006 hehe, det er bare å lese den lappen du fikk med harddisken, der står det du skal flytte på jumperen for å få 250 gb, står den slik den kommer vil den være 31 gb, Etter du har jort dette vil det ikke være sikkert du får så mye du egentlig skal ha viss du ikke har Service pack 2 på maskinen.Men flytter du jumperen og har installert Service Pack 2 er alt som det skal 5476589[/snapback] Ja, nå ser jeg det! Her står det: Pin Setting (32 gb Clip Pin Setting), og på Slave, så er det bilde av sånn jeg har jumperen.. =P Da tar jeg å innstallerer servicepack 2, og fikser på det! Tusen Takk! 5476635[/snapback] Husk etter du har installert Service Pack 2 må du oprette enda en partisjon, Kontrollpanel -> Administrive Verktøy -> Datamaskinbehandling -> Diskbehandling, der vil du finne en liste over partisjoner.. Der ser du vell da et upartisjonert område på 200+ gb som du høyreklikker på og partisjonerer, da vil den først formateres så kan du finne den på "Min Datamaskin" 5476672[/snapback] ok, jeg takker, bukker , nikker og neier i fleng her.. Nå satt jeg her, og trudde at hdd hadde gått adundas..=P Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå