csm-101 Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Har en god gammel pc med en enorm 1,4ghz amd prosessor. Uansett, tenkte jeg skulle legge noen få kroner i den for å få den litt mer oppdatert. Kjøpte Club3Ds 6600gt i agp-versjon. Får ikke kortet til å funke helt bra, så sjekker min psu. Den er på 200w og på boksen til kortet står det at den trenger min. 350w! Wups! Kjøpte en 400w Silver Power psu på Computer City og regner med at saken er biff. Vel, når jeg tester 3dmark '03 går alt meget bra helt til det plutselig begynner å sakke og jeg blir kasta ut av 3dmark '03 og får opp en beskjed fra noe Nvidia-kontrollpanelsak at grafikkprosessoren fikk for lite strøm og dermed skrudde ned effekten for å unngå skade på systemet. !? Jaha? Grunnen til at jeg poster her og ikke i psu/elektronikk kategorien er fordi jeg kan ikke skjønne at det er psu'en som er for svak, den er da på mer enn anbefalt. I tillegg har jeg en "gammel" prosessor som helt sikkert trekker vesentlig mye mindre strøm enn de nyeste mer avanserte prosessorene? Derfor tror jeg kanskje dette har noe med skjermkortet og at jeg må gjøre noen instillinger der, eller kanskje noen justeringer i bios? Noen som har noen forslag? Eller kan det hende at psuen er for svak til tross for sine oppgitte 400w? (finnes det noe sted jeg kan sjekke om den faktisk yter 400w?) Håper dere kan hjelpe meg? Kan jeg redde dette med innstillinger på maskina, eller er det kun ny og kraftigere psu som gjelder? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 har du koblet til evt. ekstra strømkontakter på skjermkortet? Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 (endret) Det er en heller kjent sak med 6600GT at driver/register-konflikter kan gi den mld selv om det ikke er sant. Først og fremst finn ut om den faktisk skrur seg ned. Edit: og som MrLee sier, sjekk at du har koblet ekstra strøm til skjermkortet.. Endret 20. januar 2006 av nahojdat Lenke til kommentar
vitamin2 Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Jeg har kjørt 6600gt på en pc med 280 W PSU av tvilsom type. Med en 400 W PSU så tror jeg feilen er et annet sted Lenke til kommentar
OldSchoolPhotoSnapper Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Onkelen min har samme problemet. Her er en tråd som handler om det samme https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=517456&st=20 Det er mange som sier at man må rense opp i registeret, men det er vel ikke noe vits når man reinstalerer os og ikke instalerer stort mer enn det som trengs for å få testa kortet? Lenke til kommentar
csm-101 Skrevet 20. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2006 (endret) Til informasjon, jeg har satt i strømkabelen til kortet. Det skal sies at jeg har litt problemer med å installere de nyeste driverne, maskinen låser seg når de oppdateres, slik at jeg pr. idag kjører noe eldre drivere. Ser forøvrig at det er flere idag som får samme feilmelding (https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=526678) Har noen tips til hvordan jeg kan sjekke hvorvidt ytelsen blir skrudd ned eller ikke? Dog er det slik i 3dmark '03 at ca. ett sekund før jeg blir kasta ut og får feilmelding om lite strøm, synker fps'en drastisk - så utifra det kan det se ut som om ytelsen blir redusert. Om den gjør det vet jeg ikke - forslag? Skal også sies at jeg har reinstallert xp flere ganger de siste ukene for å forsikre meg om at det ikke ligger gammelt gruff der... Har og oppdatert bios til det siste tilgjengelige for mitt hovedkort (asus a7m266), forøvrig. Er det og noen måte å sjekke hvor mye strøm psu'en pøser ut og hvor mye systemet trenger? Et slags program som måler, og logger dette? Hvordan kan jeg finne ut at det evt. ikke er psu'en? Jeg tror jo det må være noen innstillinger et eller annet sted, men hva? hvor? Endret 20. januar 2006 av csm-101 Lenke til kommentar
csm-101 Skrevet 20. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2006 (endret) Har nå prøvd å koble fra alt usb-utstyr samt begge dvd-drivene. No sigar. Får fremdeles feilmelding om at det rapporteres at skjermkortet får for lite strøm - dette kan da ikke være tilfelle? Har forøvrig også problemer med å installere drivere i 80.xx -serien. Har prøvd noen gamle 77 og 78 -varianter, funker fint (bortsett fra strøm-problematikken) Kan det være rett og slett et kompatibilitetsproblem mellom skjermkortet og hovedkortet (asus a7m266) som skaper disse problemene? (on a sidenote: tror jeg skal kunne få returnert skjermkortet mitt. Hadde et radeonkort tidligere og det funka iallefall fint. kanskje prøve et nytt radeonkort?. Vil et X1600pro-kort gi tilsvarende ytelse som 6600gt?) Endret 20. januar 2006 av csm-101 Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Hvilke minnebrikker bruker du? En kamerat jeg snakket med nå hadde samme problemet med 6600GT med de strøm-meldingene men det gav seg med nytt HK, gamle fikset ikke Twinmos brikker særlig godt. Lenke til kommentar
csm-101 Skrevet 20. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2006 (endret) Vel, jeg har faktisk en stk twinmos 512mb brikke. Har og en annen på 128mb, men der sto det ikke noen produsent. Prøvde å ta ut 512-brikka, men da fikk jeg ikke maskina til å starte. Et nyere hovedkort og andre minnebrikker hadde jo vært fint det, selvsagt - men da må jeg og ha ny prosessor (har et socket a hk og det selges vel ikke lengre?) og da blir det fort noen kroner. Planen her var jo å bare freshe opp den "gode" gamle pcen litt med noe bedre skjermkort. Ser ut som den planen går i vasken... EDIT: Til info: har gitt opp prosjektet og returnert skjermkortet. Endret 27. januar 2006 av csm-101 Lenke til kommentar
cpy Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Du kan lese om problemet her: http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=1029 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå