Gå til innhold

Fokusproblemer KM Dynax 5D

Anbefalte innlegg

Kjøpte min første DSLR, KonicaMinolta Dynax 5D i september med kit-linsa. Hadde fokusproblemer med det første eksemplaret, som jeg derfor returnerte. Neste eksemplar var mye bedre, selv om jeg har slitt noe med fokus ved sportsfotografering.

For noen dager siden mottok jeg mitt andre objektiv; Minolta 50 mm f 1,4. Erfaringen med denne er at fokus blir riktig i godt lys og med tydelige kontraster. Når lysforholdene blir mer dunkle, sliter autofokusen. Den jobber raskt, men bildene blir ikke i fokus. Selv når motivet ikke er i bevegelse. I bilde etter bilde ser jeg at det er bakgrunnen som er i fokus. Jeg har prøvd med både spot AF-område og bredere AF-område. Har også prøvd kontinuerlig AF. Jeg snakker her om innendørs i idrettshall, hvor lyset tilsvarer instillingene ISO 800/1600, lukkertid 1/250 og f 3,2.

Dersom det er feil med utstyret her, ligger problemet i objektivet eller i kamerahuset? Er det mulig ut fra disse opplysningene å si noe om eventuelle feil jeg gjør? Er det noen som har samme kamera som har noen erfaringer å dele?

Er veldig usikker på om jeg skal returnere objektivet innen fristen, men samtidig har jeg vanskelig for å skjønne at problemet med fokusfeil ligger i objektivet. Er takknemlig for svar og tips. Legger ved et bildeeksempel. Gutten i framskutt posisjon har jeg prøvd å fokusere på, men bakveggen og målet er det som er i fokus.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er normalt dessverre, i følge en kompis som jeg har i Bergen med 7D, og som har akkurat samme problem med sitt 50mm f:1.4. Dette skjer ikke på andre objektiver.

Bruk manuell fokus på ditt ellers utmerkede objektiv, og gled deg over at du har en utmerked Anti Shake-funksjon som ingen andre dSLR-kamera har idag.

Lenke til kommentar

Det er vel litt drastisk og si at det er normalt at kameraet ikke greier å fokusere, jeg har det samme kameraet selv og har aldri opplevd slike problemer som du nevner her.

Tror jeg ville fått kameraet sjekket hvis det skjer med begge objektivene du har.

Endret av qtek
Lenke til kommentar
Flott tilbakemelding qtec.

Kanskje det er en eller annen felles feil med kamera eller objektiv?

Skal sende denne tråden til min kompis for vurdering.

Takk skal du ha.

5444960[/snapback]

Jeg kom til å tenke på en liten ting her, blir det brukt blitz når problemene oppstår?

5D har jo ingen innebygd autofokus hjelpelampe og hvis det da fotograferes i dårlig belysning uten bruk av blitz kan kameraet få problemer med fokuseringen.

Bruk enten den innebygde blitzen som da også vil fungere som hjelpelampe eller ekstern blitz som har innbygd lampe(hjelpelampen på ekstern blitz fungerer selv om blitzen er slått av)

Et annet tips er og kun bruke senterfokus punktet og sikte det inn på et sted i motivet som har høy kontrast(hvis mulig). Det vil si at hvis du fokuserer på et punkt der hvor to forskjellige farger møter hverandre, på skillet mellom sort/hvitt i motivet eller andre ting som skiller seg litt ut i motivet, da er sjansen for å få korrekt fokus mye større.

Prøv dette før kameraet leveres inn for sjekk.

Endret av qtek
Lenke til kommentar

Tusen takk for nyttig respons!

Jeg har ikke brukt blits da avstanden til motivene har vært 5 til 20 m. Ellers så var lyset såpass bra at jeg har problemer med å akseptere at kamerahus/objektiv ikke skulle finne riktig fokus. Men det er helt klart at objektivet finner riktig fokus når lys og kontraster er gunstig. Men hva er vitsen med et lyssterkt objektiv når det ikke greier å fokusere når lysforholdene er slik at disse egenskapene skulle komme til nytte? Objektivet ble kjøpt først og fremst for å kunne fotografere uten blits under vanskelige lysforhold. Jeg har ikke prøvd kitlinsa i nøyaktig samme forhold, men erfringene er bedre her, selv om jeg mener å ha sett tendensen.

Manuell fokus syns jeg er vanskelig siden søkeren ikke har noen "hjelpemidler". Der ser jeg ikke at autofokusen er unøyaktig. Kan kanskje tippe avstand og bruke avstansangivelsen på selve objektivet.

Selve kit-et ble kjøpt på Japan Foto i Trondheim, mens objektivet ble kjøpt i en nettbutikk. Gruer litt for å gå til butikken med problemene dersom det skulle være objektivet som har en mangel. Er fortsatt usikker på om jeg skal gi opp dette objektivet. Er svært takknemlig for flere tips/kommentarer som kan hjelpe meg til en beslutning.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har testet objektivet mot kit-objektivet, og det er ingen tvil om at kit-objektivet klarer å fokusere under lysforhold hvor 50 mm'rn bommer. Har derfor valgt å benytte angreretten. Samtidig har jeg bestilt samme objektivet hos en fotobutikk hvor de vil la meg få teste det før jeg bestemmer meg.

Lenke til kommentar

Nytt objektiv ble testet i dag i fotobutikken, og det ble samme resultat. Problemet synes å være at kamerahuset bakfokuserer litt, men det det viser seg først når blender er større eller lik 2,2. Da først blir fokusert punkt utenfor fokusområdet. Dette er sannsynligvis årsaken til at en ikke merket problemet med kit-objektivet, som ikke har større blender enn 3,5.

Kamerahuset ble sendt inn til rep. idag.

Til skarsk: Din kamerat i Bergen med 7D vil sikkert også ha behov for å få justert sitt kamera. I følge seviceverkstedet i Sverige skal dette være et mer aminnelig problem med 7D.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Etter 7 uker på verksted i Sverige, så fikk jeg kamerahuset tilbake uten at noe ble bedre. Da fikk jeg av Japan Photo et nytt kamerahus, som i går ble testet og funnet å være ganske så bra. Dette frontfokuserte en smule, men ikke værre enn at det er til å leve med.

Det viser seg altså at objektivene er helt i orden, men at flere kamerahus har større eller moderate problemer med feilfokusering. Noen så små at de avsløres først når en bruker lyssterk optikk.

Det jeg har lært av dette er at neste gang jeg kjøper et kamerahus (om 2-3 år??), så skal jeg kjøpe det i en butikk etter at jeg har testet fokusen med blender 1,8 eller større.

Lenke til kommentar

Det har du sannelig rett i. Uvant som jeg er med kamera med noen som helst form for automatikk i kamera, så kjøpte jeg min 20D usett. Jeg var uheldig med zoomen, men heldig med huset. Det fokuserer riktig på både 50mm og Sigmazoomen min. Jeg skal sannelig være mer forsiktig i fremtiden, det er sikkert.

Ellers er det vel muligheter for at du kan få det nye huset til å bli helt perfekt når Sony tar over servicen (1 april). De har erfaring med proffkunder på videosiden, og tar sikkert slike jobber alvorlig. Jeg hadde i alle fall følt meg trygg på riktig reparasjonsservice på et SonyMinolta-kamera.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...