Goliath Skrevet 13. januar 2006 Del Skrevet 13. januar 2006 Har de forskjellige forumskategoriene forskjellige regler på hvordan de skal modereres? Lenke til kommentar
Opus Skrevet 13. januar 2006 Del Skrevet 13. januar 2006 I utgangspunktet nei. Hvordan det? Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 13. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2006 (endret) Moderatorer i Spill delforumet stenger "Den store XXX-tråden" i hytt og pine med begrunnelse "Vi ønsker ikke en haug med store samletråder for ulike produkter på forumet, fordi det er uoversiktelig og lite brukervennlig" mens jeg vasser rundt ellers i forumet med "Den store XXX-tråden" i hver eneste hjørne Her er noen eksempler.. Digitale foto og video Den store Photoshop" tråden Den store bilder av fyrverkeri tråden Hardware Tråden for 1557*-brukere! Tråden for 1559 laptop brukere. Tips og tricks Den store ASUS A8N SLI tråden På tide med DELL 2005FPW tråd også? Tråden om DELL 2405 Lyd&Bilde Den store IDOL-tråden 2006 Den store Hotel Cæsar tråden! Den store Star Wars-tråden! Tråden for barne-tv nostalgikere Prison Break-tråden _med_ spoilers! .... Skulle lage en komplett liste over hver eneste delfoum men det hadde tatt timer, hvis ikke dager. Her er en enkel "Den Store" tittelsøk Det er så sinnsyk mange slike tråder ellers på forumet så hvorfor får ikke de som holder seg oftest på Spill delforum lov til å opprette generelle tråder hvor et bestemt produkt diskuteres? Slike tråder skaper ihvertfall ikke uoversiktlighet på forumet, tvert imot! Forumet blir spart for x antall søppelemner.. Endret 13. januar 2006 av überGoliath Lenke til kommentar
Opus Skrevet 13. januar 2006 Del Skrevet 13. januar 2006 Uoversiktlige er jo nettopp hva de blir, når tråden er på 200 sider og man leter etter èn post med ett spesifikt svar. Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 13. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2006 (endret) De gir ikke, etter min mening, en uoversiktlig forum. Brukere ønsker ofte en felles tråd hvor man kan diskutere et bestemt produkt. En tråd som brukere diskuterer et bestemt produkt, sparer forumet for unødvendige emner og holder dermed forumet ryddigere. Jeg er enig at en diskusjonstråd er uoversiktlig for de som ikke har blitt med fra starten med da er det dems sin oppgave å lese seg opp i diskusjonen. Men spørsmålet er om det er lov med slike tråder i Spill delforum når det er greit i alle de andre forumene?! Eller kjører moderatorer i Spill delforum sine egne regler i forhold til alle de andre delforumene? Endret 13. januar 2006 av überGoliath Lenke til kommentar
Opus Skrevet 13. januar 2006 Del Skrevet 13. januar 2006 Ikke uoversiktlig forum, nei, men tråden blir det. Slike tråder blir i 99.99% av tilfellene en tråd der en fast gruppe på kankje 5-6 brukere har oversikten, å forvente at "uinvidde" skal sette seg inni 200 sider med lesestoff skal ikke forventes. La oss si at det var en tråd som het "Den store jeg sitter fast i *spillet*- tråden" på 200 sider. Hadde du tatt deg bryet med å lese gjennom alle 200 sidene før du fant spørsmålet du hadde og svaret du var ute etter? Summa sumarum så har slike tråder null nytteverdi for dem som ikke deltar i dem fra starten av, og følgelig har en viss oversikt. Noe annet er å surfe gjennom en tråd på 200 sider med bilder, slikt kan være til glede og inspirasjon for enhver leser. Merk at jeg snakker på vegne av meg selv og ikke forumstyret® Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 14. januar 2006 Del Skrevet 14. januar 2006 (endret) Jeg synes "Den store [sett inn noe her] tråden" er særdeles praktisk, og kan ikke se "Det store problemet", nå som det er mulig å søke i Én tråd (nederst på siden). Disse trådene brukes uansett som regel til småting/småprat - er det spesifikke problemer/ting pleier det som regel å startes egne tråder. Jeg foretrekker forresten å sette meg inn i en gedigen tråd om et bestemt tema, enn å lete gjennom 100 tråder om samme emne. Eksempel: "På tide med DELL 2005FPW tråd også?" - om jeg skulle kjøpt meg den skjermen hadde det vært helt ufattelig mye greiere å ha den ene tråden å forholde meg til, enn å pløye gjennom hele skjermer-kategorien for å lete etter hver eneste tråd hvor denne skjermen er nevnt. Grunnen til at jeg nevner akkurat dette eksempelet, var fordi det var nettopp det jeg gjorde når jeg gikk til innkjøp av den skjermen (på et annet forum riktignok - leste en tråd om skjermen med over 1500 svar, og fikk svar på absolutt alt jeg trengte å vite - enkelt og greit, samlet på et sted). Endret 14. januar 2006 av Lurifaksen Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 14. januar 2006 Del Skrevet 14. januar 2006 Men poenget her er vel ikke om de er nyttig eller ikke. Saken er at de stenges i spill forumet, men ikke andre plasser. Hvorfor? Noen som kan svare på det? Ørjan... Lenke til kommentar
TSP Skrevet 14. januar 2006 Del Skrevet 14. januar 2006 (endret) Husk at det i spillforumet også er noe som heter Spillkategorien, hvor de mest omdiskuterte spillene får en plass. Når det da blir opprettet en samletråd for et spill, har dette spillet mindre sjanse til å få sin egen kategori. Ofte ligger det hele 10-20 potensielle forskjellige tråder i en slik stor tråd. Ja, sier du. og fortsetter: Men det er jo ikke alle spill som kommer inn i spillkategorien da.. Nei, men om du sa i stad: Det blir en uoversiktlig emneoversikt som blir overfylt av tråder som bare omhandler et emne/spill, andre tråder blir dyttet bak i rekkene. Og ja det stemmer, men spillkategorien er altså en løsning for å motvirke at det blir opprettet mange tråder om et spill i en "generell" -kategori, om det blir for mange tråder om et spill blir det opprettet en kategori bare til det spillet og alle tråder blir flyttet dit. Så de store trådenes siste argument om at de kan holde orden i emneoversikten, blir blåst bort i akkurat spillkategoriens kategorier. Derimot, i andre forumdeler, finnes det ikke slike løsninger. Og det tror jeg en del moderatorer tenker og dermed lar trådene være "store" for de vet at selv om det blir femogtjue tråder om IDOL kommer det sannsynligvis likevel ikke bli laget en egen kategori bare om det.. Men en kategori jeg kunne ønsket meg var en kategori som het noe ala: Høyt diskuterte emner og som lå under OffTopic, der kunne det for eksempel blitt opprettet slike midlertidige kategorier, som omhandlet et emne som var høyt diskutert, som for eksempel at det ble opprettet en egen Idol -kategori, når den kategorien døde ut, ble den fjernet igjen (ikke at det er på min ønskeliste å opprette en egen kategori for Idol.. kun et eksempel). TSP Endret 14. januar 2006 av The Strategy-player Lenke til kommentar
ErlendRU Skrevet 14. januar 2006 Del Skrevet 14. januar 2006 Har ikke noe stort problem med de store trådene jeg, synes det er bedre enn mange andre småtråder. Hvis jeg skal finne noe i en stor tråd, så bruker jeg jo bare søkefunksjonen. Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 14. januar 2006 Del Skrevet 14. januar 2006 TSP fikk der sagt mye av det jeg hadde sagt om jeg ikke kom etter ham, men det får jeg leve med. Jeg kommer desverre til å gjenta mye av det han sa fordi jeg må få en oversikt i posten min. Håper det ikke blir for mye for dere. Vel, i all hovedsak skal de forskjellige kategoriene ha de samme reglene, men det er ikke til å legge under at man har litt forskjellige regler i de forskjellige kategoriene. For eksempel har TWFA skrevet noen regler som bare står i PRS-kategorien, fordi det var behove for noen spesielle regler der. Så ja, jeg ville tro at det modereres litt forskjellig i de forskjellige kategoriene, mye pga. at de forskjellige kategoriene tar for seg forskjellige emner. Man kan nesten aldri behandle forskjellige emner likt da de nettopp er forskjellige, og man må derfor behandle de som det emnet de faller under. En annen problemstilling med slike tråder er at søkefunksjonen på forumet kan bli mer begrenset. Man vil ikke lenger kunne søke på emnetittel og finne det man ønsker, for nå er jo forumet fylt opp av "Den store "Sett inn noe her"". For eksempel vil man ikke kunne finne ut hvordan man fikser et nettverksproblem i et bestemt spill ved å søke i emnetittelen nettopp fordi spillet bare hadde en "Den store "Spilltittel"tråden". Det vil altså ødelegge litt av brukervennligheten om man tillater slike tråder i spill-delen av forumet og andre kategorier. Ja, i Off-topic-kategorien finnes det flusst av slike tråder. Du lurer kanskje på hvorfor de tillates og ikke "lignende" tråder i spill-kategorien. Det er flere svar på dette og TSP nevnte jo noen av dem. For det første ville det være tåpelig å opprette en kategori kun for Idol. Det samme ville det være for Fyrverkeri. Om man skulle spørre om spesifikke ting anngående Idol ville man jo fort se at det ble startet 30+ tråder noe som absolutt ikke ville hjelpe noe på. Det er rett og slett en vanskelig problemstilling det der. Jeg tror det fungerer best når alle de mest populære off-topic emnene er samlet i slike "Den store "Sett inn her"-tråden". Dette fordi vi da slipper at alle de mindre populære emnene blir dyttet ned på side 5. Mange av de store samletrådene er også bildetråder. Vi har foreksempel "The Recent Pic Post", "The Babethread", "Nicest Ass" og mange flere. Jeg har ikke gitt korrekt navn for de nå, men det er noe i den duren de heter. Dere forstår sikkert. Her skal det postes bilder av personer og å lage en ny tråd for hver eneste person ville jo ikke vært mindre enn tåpelig. Så derfor kan vi vel si at samletråder for bilder er en grei ting? Jeg synes hvertfall det. Jeg er også kalr over at man kan søke i tråder, men er alle klar over dette? Jeg tror man bør være litt forsiktige med å gjøre ting for kompliserte. Derfor mener jeg at det er best slik det er nå, og kommer til å fortsette å stenge samletråder som opprettes i spill-kategorien. Jeg vil videre få presisere at det er forumet-styret som tar seg av regler, og jeg har derfor ingen ting med reglene å gjøre. Jeg håndhever dem abre for dem. I spillkategorien selvfølgelig. Snorre Lenke til kommentar
xD^^ Skrevet 14. januar 2006 Del Skrevet 14. januar 2006 Har ikke noe stort problem med de store trådene jeg, synes det er bedre enn mange andre småtråder. Hvis jeg skal finne noe i en stor tråd, så bruker jeg jo bare søkefunksjonen. 5436094[/snapback] Eneste problemet er vel at de blir liggende i toppen av "Mine innlegg"? Har innlegg i diverse store tråder, kan bli irriterende til slutt. Lenke til kommentar
ErlendRU Skrevet 14. januar 2006 Del Skrevet 14. januar 2006 Har ikke noe stort problem med de store trådene jeg, synes det er bedre enn mange andre småtråder. Hvis jeg skal finne noe i en stor tråd, så bruker jeg jo bare søkefunksjonen. 5436094[/snapback] Eneste problemet er vel at de blir liggende i toppen av "Mine innlegg"? Har innlegg i diverse store tråder, kan bli irriterende til slutt. 5437236[/snapback] Ja, har jo blitt foreslått en del ganger at det går ann å lage noe at man kan fjerne enkelte tråder fra Mine innlegg, men det var visst ikke så aktuelt Ueland sier at vi må bruke Favoritter, så får vel gjøre det da.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg