Gå til innhold

Silly Question fra en nybegynner innen digital

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Objektiver da? 18-70 for eksempel, hva tilsvarer det?
18-70 sier noe om brennvidden på objektivet. Man sier gjerne at 50mm tilsvarer det øyet ser.

På de fleste Nikon digitale speilreflekser har man en cropfaktor på 1.5x, det vil si at det bildeutsnittet som du får på bildene dine tilsvarer 1.5x brennvidden. Ett 18-70 objektiv vil da gi ett bildeutsnitt tilsvarende 27-105mm på 35mm film.

Eksempel på ulike brennvidder og hva dette gjør med bildet/utsnittet ditt:

http://opd.usa.canon.com/html/eflenses/len...ngth/index.html

Litt forklaring og eksempler på crop-faktor:

http://www.millhouse.nl/digitalcropfactorframe.html

Lenke til kommentar

Synes denne tråden var et utmerket eksempel på enkle spørsmål som kan svares på, og jeg tror jeg skriver for alle når jeg mener at det er mye bedre enn de irriterende "hvilket kamera skal jeg kjøpe for 2000" som vi har blitt overlesset med i det siste.

Velkommen tilbake en annen gang med et "dumt" spørsmål. Du må jo lære av noen, og du stiller i alle fall spørsmål vi kan svare på :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg tenker også på å investere i speilrefleks, en av "intro-modellene".

"Problemet" mitt er at alle jeg har sett på har sine ulemper.

Canon 350d er rett og slett for lite for meg, min bror har dette kameraet og jeg har fått prøvd det. de andre har jeg kun holdt i butikken.

Nikon d50 mangler "grid lines" i søkeren. Mangel av dof preview knapp og låsing av speil vet jeg ikke hvor viktig disse funksjonene er.

Olympus e-500 har ikke noen dedikert hjelpelampe og må bruke blitzen som hjelpelampe samt har mer støy ved høy iso enn konkurrentene.

Noe annet jeg lurer på er om manglende belysning på topp-panel displayet til nikon d50 er et irriterende minus for de som har kameraet. Noen meninger om dette?

Samtidig lurer jeg på om det kan være noe i å gå for d50 hus + et fast objektiv, tenkte på f.eks. Nikon Nikkor AF 50mm f/1.8D, ønsker lyssterkt objektiv, men gir dette objektivet meg nok "vidvinkel"? Bruker så å si aldri zoom på mitt canon a75 kompaktkamera.

Endret av modellmakt
Lenke til kommentar
He-he. Har lest mange tester i det siste, og jeg vingler vel litt mot å kjøpe "folkemodellen" EOS 350...

5438162[/snapback]

Pent og godt kamera. Har selv god erfaring med både Canon og KM. Ingen kamera-merke er bedre enn de andre, så kjøp det du har lyst på. Hvis du ender opp med den modellen, ville jeg personlig valgt å kjøpe det i en butikk som selger det som kit med Sigma 18-50mm i steden for Canon 18-55mm. Den zoomen er klart skarpere, ikke mye men merkbart. I tillegg leveres den med original solblender, det gjør ikke Canons zoom. Det er nødvendig for å unngå flare på solrike dager, og i tillegg beskytter den linsen. Du kan m.a.o. spare pengene du ellers måtte bruke på UV-filter for beskyttelse av frontlinsen.

Den kombinasjonen koster sikkert noen hundrelapper mer enn Canons egen kit-løsning, men legger du til at du får solblender, og derfor slipper å kjøpe filter, går prisen opp i opp.

Jeg eier begge objektivene, men bruker bare Sigmas. I tillegg bruker jeg den billige 50mm/1,8 til portretter og nærbilder. På den måten føler jeg at jeg har dekket behovet for familieknipsing med anstendig kvalitet, og portrett/nærfoto i ganske god kvalitet :yes:

Selv om de fleste av oss her bruker Canon, med Nikon på klar andreplass, betyr ikke det at du skal velge likt oss. Ser at de som bruker Olympus, Pentax og KM er like fornøyde som vi er. Det er forøvrig verdt å merke seg at de eneste som er jevnt over fornøyd med kit-zoomen er de som bruker Olympus. Noen klager over dårlig utvalg i optikk til dette merket, men det er ikke helt riktig. Jeg tror de fleste objektivene til Sigma også leveres med 4/3-fatning.

Lykke til med valg av kamera. Ingenting er så gøy som å vandre rundt i butikker å finne ut hvordan alternativene føles i hånden. Hvis du synes 350D virker litt liten for hendene dine, så selger Japan Foto vertikalgrep til den modellen for under 600. Da får du i tillegg muligheten for å ha to batterier i kamera samtidig. Da kan det hende at du slipper å ta med lader på helgeturer.

Lenke til kommentar
...

Noe annet jeg lurer på er om manglende belysning på topp-panel displayet til nikon d50 er et irriterende minus for de som har kameraet. Noen meninger om dette?

Samtidig lurer jeg på om det kan være noe i å gå for d50 hus + et fast objektiv, tenkte på f.eks. Nikon Nikkor AF 50mm f/1.8D, ønsker lyssterkt objektiv, men gir dette objektivet meg nok "vidvinkel"? Bruker så å si aldri zoom på mitt canon a75 kompaktkamera.

5438292[/snapback]

Jeg bruker belysningen av topp-panelet på min 20D ofte, så ja, det er en ulempe. Hvorfor utelukker du KM5D fra listen din? Har hatt det i hånden, samt testet storebroren 7D, og jeg har virkelig sansen for lay-out'en. Spesiellt genialt med eksponeringshjul på høyre side. Klassisk!

Ellers er du inne på en god idè med fastoptikk. Med Nikon, Pentax og KM får du en cropfaktor på 1,5. Det gir deg en 135-ekvivalent brennvidde på 75mm, og det er en nesten ubrukelig brennvidde som normal. Det blir for snevert til alt annet enn nærbilder. Perfekt brennvidde til DX-sensor er 35mm. På Canon blir det for snevert også, men på Nikon fungerer det utmerket. Brennvidden blir tilsvarende 52,5, og det er temmelig nær de klassiske normalobjektivene. Normaloptikk regnes som brennviddene mellom 42 og 55mm. Dermed hører brennviddene 28, 30 og 35mm innefor normalbegrepet på dslr.

Personlig synes jeg det er den beste løsningen for de som seriøst vil lære å fotografere. Da har du samme utgangspunkt som alle de store mestrene hadde da de gikk i lære. Jeg begynte med Nikkor 55mm makro, og læringen tok et tilbakesteg da jeg byttet det ut i en 28-85 zoom. Den byttet jeg videre ut i kombinasjonen 35/50/105, og læreprosessen begynte å akselerere igjen. Brukte 35mm til Nikon finnes det mange av, så det trenger ikke bli mange kronene dyrere enn kit. Adidas-zoomen tvinger deg til å ta mer bevisste valg av utsnitt, og bildene blir både skarpere og med finere kontraster. Nærgrensen er bedre enn med zoom, og lysstyrken er mye bedre. Det holder egentlig med å velge en rimelig 2,5 eller 2,8 variant. Brukt koster en slik mindre enn kit-zoomen.

Altid hyggelig når ferske fotografer velger en så lur pedagogisk løsning som fast brennvidde :w00t: Jeg kan garanter at du blir en bedre fotograf fortere enn hvis du bruker zoom, selv om du kanskje ikke forblir like konservativ som meg resten av livet. Lykke til.

Lenke til kommentar
Hvorfor utelukker du KM5D fra listen din? Har hatt det i hånden, samt testet storebroren 7D, og jeg har virkelig sansen for lay-out'en. Spesiellt genialt med eksponeringshjul på høyre side. Klassisk!
utelukker det ikke, har ikke stiftet bekjentskap med det ennå, verken i form av lesing eller føling

Ellers er du inne på en god idè med fastoptikk. Med Nikon, Pentax og KM får du en cropfaktor på 1,5. Det gir deg en 135-ekvivalent brennvidde på 75mm, og det er en nesten ubrukelig brennvidde som normal.Det blir for snevert til alt annet enn nærbilder.
dessverre skjønner jeg ikke hva dette betyr.
Perfekt brennvidde til DX-sensor er 35mm. På Canon blir det for snevert også, men på Nikon fungerer det utmerket. Brennvidden blir tilsvarende 52,5, og det er temmelig nær de klassiske normalobjektivene. Normaloptikk regnes som brennviddene mellom 42 og 55mm. Dermed hører brennviddene 28, 30 og 35mm innefor normalbegrepet på dslr.

Personlig synes jeg det er den beste løsningen for de som seriøst vil lære å fotografere. Da har du samme utgangspunkt som alle de store mestrene hadde da de gikk i lære. Jeg begynte med Nikkor 55mm makro, og læringen tok et tilbakesteg da jeg byttet det ut i en 28-85 zoom. Den byttet jeg videre ut i kombinasjonen 35/50/105, og læreprosessen begynte å akselerere igjen. Brukte 35mm til Nikon finnes det mange av, så det trenger ikke bli mange kronene dyrere enn kit. Adidas-zoomen tvinger deg til å ta mer bevisste valg av utsnitt, og bildene blir både skarpere og med finere kontraster. Nærgrensen er bedre enn med zoom, og lysstyrken er mye bedre. Det holder egentlig med å velge en rimelig 2,5 eller 2,8 variant. Brukt koster en slik mindre enn kit-zoomen.

Altid hyggelig når ferske fotografer velger en så lur pedagogisk løsning som fast brennvidde :w00t: Jeg kan garanter at du blir en bedre fotograf fortere enn hvis du bruker zoom, selv om du kanskje ikke forblir like konservativ som meg resten av livet. Lykke til.

5438422[/snapback]

Kan du anbefalle noen konkrete objektiv? Den linsen jeg tittet på, hva slags fotografering egner den seg til egenlig? er helt grønn

:blush:

Lenke til kommentar

5438292[/snapback]

Nei, 50mm gir deg ikke noe vidvinkel, da dette objektivet tilsvarer 75mm på ett Nikon D50. Det vil si at det er ett (svakt) teleobjektiv.

Vidvinkel regnes fra omlag 35mm og nedover, og på Nikon D50 må du pga crop-faktoren ned på 24mm og nedover for å oppnå denne brennvidden. Men jeg vil samtidig påpekte at dette er ganske lite vidvinkel, og at selv en 18mm tilsvarer 27mm på ett Nikon D50.

Årsaken til at en 18mm tilsvarer 27mm på ett Nikon D50 er at bildebrikken er mindre enn en 135-film og at man derfor får ett "utsnitt" av det man er vant til på 135-kameraer. For å regne ut hvor mye ett objektiv tilsvarer på ett Nikon D50, ganger du brennvidden (f.eks 18mm) med 1,5.

Her ser du hvordan ett motiv vil bli seende ut med alt fra 21mm, 50mm og 300mm.

Ett annet eksempel:

digitalcameralenses3.htm_txt_focallengthcomp.gif

Endret av kkristi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...