Gå til innhold

Strømskap til 3fas kontakter ... Hvor?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ironi kommer så dårlig frem på nett >_<

Skulle slengt på en :p:p

EDIT: det opprinnelige utsagnet mitt var ment som en liten kommentar angående hans valg av kategori. Var ikke akkurat ute til etter å være frekke mot elektronikere, da jeg selv er interessert i det området.

Anyways så regner jeg elektronikk som svakstrøm og det er da <50V, med unntak av en del kraftelektronikk som også brukes på sterkstrøms-området.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Svakstrøm = under 50v

Sterkstrøm = fra 50 til 1000V (ganske sikker på at det er opp til 1kV)

Over dette er vi inne på høyspent, og det har også forskjellige klasser etter hva jeg har skjønt.

Men jeg lurer på om trådstarter finner ut av det jeg?

Lenke til kommentar
Svakstrøm = under 50v

Sterkstrøm = fra 50 til 1000V (ganske sikker på at det er opp til 1kV)

Over dette er vi inne på høyspent, og det har også forskjellige klasser etter hva jeg har skjønt.

Men jeg lurer på om trådstarter finner ut av det jeg?

5415826[/snapback]

Kvifor heiter det då svakstrøm og sterkstrøm når definisjonen gjelder spenning? :hmm: Over 1kV er det jo høgspenning, ikkje høgstrøm. Svakspenning, sterkspenning :p

Høgare spenning blir jo helst brukt på utstyr med høgt straumtrekk, men sjølve straumen ved 400V er jo ikkje spesielt høg så lenge du ikkje har utstyr som trekker mykje.

Lenke til kommentar

Vel strømmen er jo porposjonal med spenningen dersom motstanden er konstant. Men det er vel for å ungå forvirring i forhold til høyspenning, tenker jeg. Samt at for en del år siden, da disse ordene ble "oppfunnet" så var strøm synonymt med spenning for mange. (det er det jo fortsatt men :p)

Lenke til kommentar

Byggestrømskap får du tak i enten ved å henvende deg til et elektrikerfirma eller tavlebygger.

Elektrogrossistene selger også byggstrømsskap men ikke til mannen i gata.

Ettersom du skal ha 3~ så regner jeg med det er for å ta ut litt effekt så det enkleste hadde vært å ta kontakt med elektrikerfirma og forklare hva du skal ha og hva du skal bruke det til så kobler de det opp med byggestrømsabonemang tilkoblet E-verkets nett.

Lenke til kommentar

Da jeg tok GK1 elektro* lærte vi at alt under 400V var lavspent, 400-4000V var mellomspenning og over 4000v var det høyspent.

(*slutten av 80-tallet så jeg *kan* huske feil ;) )

Jeg har faktisk aldri lest en skikkelig definisjon på forskjellen mellom svak- og sterkstrøm. Det er jo høyspent i en TV mens boksen som helhet gjerne regnes som svakstrøm?

Endret av Kahuna
Lenke til kommentar
Da jeg tok GK1 elektro* lærte vi at alt under 400V var lavspent, 400-4000V var mellomspenning og over 4000v var det høyspent.

(*slutten av 80-tallet så jeg *kan* huske feil ;) )

Jeg har faktisk aldri lest en skikkelig definisjon på forskjellen mellom svak- og sterkstrøm. Det er jo høyspent i en TV mens boksen som helhet gjerne regnes som svakstrøm?

5420992[/snapback]

I NEK 400 : 2002 står følgende:

Høyspenningsanlegg

Elektrisk anlegg for nominell spenning høyere enn 1000 V vekselspenning eller høyere enn 1500V likespenning

Lavspenningsanlgg

Elektrisk anlegg for nominell spenning opp til og med 1000V vekselspenning eller opp til og med 1500V likespenning.

Ekstra lav spenning, ELV

extra low voltage, ELV (IEC 61140, 3.26)

Enhver spenning som ikke overstiger den relevante spenningsgrense spesifisert i IEC 61201

Endret av Yngvejos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...