Gå til innhold

Privatisering av offentlig helsevesen og eldreomsorg


Anbefalte innlegg

Kommune la pleietrengende ut på anbud

 

Enkeltpersoner legges ut på anbud i Helse-Norge. Pleie av en mann på over 70 år ble lagt ut på anbud i Hobøl. 

 

"Kjøp av heldøgns omsorgstilbud, mann over 70 år" lød overskriften på annonsen i Norsk lysingsblad for noen uker siden, skriver Dagsavisen.      Mannen trenger tilsyn 24 timer i døgnet. I dag bor han på et bo- og behandlingssenter i Hobøl kommune i Østfold. Men siden kommunen ikke mener de har kapasitet til å ta seg av ham lenger, er omsorgen satt ut på anbud.      -Dette er et skrekkscenario som vi har fryktet skulle skje lenge. Det er helt fryktelig at mennesker blir behandlet som varer, sier Steinar Westin, professor i sosialmedisin ved NTNU til Dagsavisen.

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=299714

 

Et nytt eksempel på hva privatisering inne visse sektorer kan by på, nå er enkeltpersoner ren salgsvare i "velstandsnorge" :no::no:

Mildt sagt skremmende utvikling som skjer, der penger bestemmer alt .

 

God Jul

mvh. Snekker`n

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kommune la pleietrengende ut på anbud

 

Enkeltpersoner legges ut på anbud i Helse-Norge. Pleie av en mann på over 70 år ble lagt ut på anbud i Hobøl. 

 

"Kjøp av heldøgns omsorgstilbud, mann over 70 år" lød overskriften på annonsen i Norsk lysingsblad for noen uker siden, skriver Dagsavisen.      Mannen trenger tilsyn 24 timer i døgnet. I dag bor han på et bo- og behandlingssenter i Hobøl kommune i Østfold. Men siden kommunen ikke mener de har kapasitet til å ta seg av ham lenger, er omsorgen satt ut på anbud.      -Dette er et skrekkscenario som vi har fryktet skulle skje lenge. Det er helt fryktelig at mennesker blir behandlet som varer, sier Steinar Westin, professor i sosialmedisin ved NTNU til Dagsavisen.

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=299714

 

Et nytt eksempel på hva privatisering inne visse sektorer kan by på, nå er enkeltpersoner ren salgsvare i "velstandsnorge" :no::no:

Mildt sagt skremmende utvikling som skjer, der penger bestemmer alt .

5318348[/snapback]

 

1. Det er ikke personen som er til salgs

2. Alt koster penger. At ting utføres av det offentlige betyr ikke at det er graits. Det er bare en illusjon

3. At det offentlige kan kjøpe tjenester av private når de selv ikke har kapasitet er bare positivt

 

Få bestemor og bestefar ut på anbud! La private bedrifter kjempe om å gi våre gamle best mulig tjenester! :thumbup:

Lenke til kommentar
Kommune la pleietrengende ut på anbud

 

Enkeltpersoner legges ut på anbud i Helse-Norge. Pleie av en mann på over 70 år ble lagt ut på anbud i Hobøl. 

 

"Kjøp av heldøgns omsorgstilbud, mann over 70 år" lød overskriften på annonsen i Norsk lysingsblad for noen uker siden, skriver Dagsavisen.      Mannen trenger tilsyn 24 timer i døgnet. I dag bor han på et bo- og behandlingssenter i Hobøl kommune i Østfold. Men siden kommunen ikke mener de har kapasitet til å ta seg av ham lenger, er omsorgen satt ut på anbud.      -Dette er et skrekkscenario som vi har fryktet skulle skje lenge. Det er helt fryktelig at mennesker blir behandlet som varer, sier Steinar Westin, professor i sosialmedisin ved NTNU til Dagsavisen.

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=299714

 

Et nytt eksempel på hva privatisering inne visse sektorer kan by på, nå er enkeltpersoner ren salgsvare i "velstandsnorge" :no::no:

Mildt sagt skremmende utvikling som skjer, der penger bestemmer alt .

5318348[/snapback]

 

1. Det er ikke personen som er til salgs

2. Alt koster penger. At ting utføres av det offentlige betyr ikke at det er graits. Det er bare en illusjon

3. At det offentlige kan kjøpe tjenester av private når de selv ikke har kapasitet er bare positivt

 

Få bestemor og bestefar ut på anbud! La private bedrifter kjempe om å gi våre gamle best mulig tjenester! :thumbup:

5318543[/snapback]

 

Dypt uenig med deg her,mennesker er ikke handelsvare og slettes ikke folk som har betalt for en trygg alderdom gjennom et langt arbeidsliv.

Det er mildt sagt tragisk at de som har bygget landet nå er en belastning for oss samtidig som vi velter oss i luksus.

OG nei jeg er ikke imot private sykehjem,men alt har sin pris ikke bare i kroner og ører, men det finnst noe som iallefall jeg lærte av mine foreldre som heter medmenneskelighet/varme og respekt for andre :hmm:

 

God Jul

mvh. Snekker`n

Lenke til kommentar
Kommune la pleietrengende ut på anbud

 

Enkeltpersoner legges ut på anbud i Helse-Norge. Pleie av en mann på over 70 år ble lagt ut på anbud i Hobøl. 

 

"Kjøp av heldøgns omsorgstilbud, mann over 70 år" lød overskriften på annonsen i Norsk lysingsblad for noen uker siden, skriver Dagsavisen.      Mannen trenger tilsyn 24 timer i døgnet. I dag bor han på et bo- og behandlingssenter i Hobøl kommune i Østfold. Men siden kommunen ikke mener de har kapasitet til å ta seg av ham lenger, er omsorgen satt ut på anbud.      -Dette er et skrekkscenario som vi har fryktet skulle skje lenge. Det er helt fryktelig at mennesker blir behandlet som varer, sier Steinar Westin, professor i sosialmedisin ved NTNU til Dagsavisen.

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=299714

 

Et nytt eksempel på hva privatisering inne visse sektorer kan by på, nå er enkeltpersoner ren salgsvare i "velstandsnorge" :no::no:

Mildt sagt skremmende utvikling som skjer, der penger bestemmer alt .

5318348[/snapback]

 

1. Det er ikke personen som er til salgs

2. Alt koster penger. At ting utføres av det offentlige betyr ikke at det er graits. Det er bare en illusjon

3. At det offentlige kan kjøpe tjenester av private når de selv ikke har kapasitet er bare positivt

 

Få bestemor og bestefar ut på anbud! La private bedrifter kjempe om å gi våre gamle best mulig tjenester! :thumbup:

5318543[/snapback]

 

Dypt uenig med deg her,mennesker er ikke handelsvare og slettes ikke folk som har betalt for en trygg alderdom gjennom et langt arbeidsliv.

5318580[/snapback]

Se punkt 1.

 

Det er ikke personen som selges.

 

Det er omsorgstjenester som i dette tilfelle kjøpes og selges. Ikke personene.

 

Det er mildt sagt tragisk at de som har bygget landet nå er en belastning for oss samtidig som vi velter oss  i luksus.

OG nei jeg er ikke imot private sykehjem,men alt har sin pris ikke bare i kroner og ører, men det finnst noe som iallefall jeg lærte av mine foreldre som heter medmenneskelighet/varme og respekt for andre  :hmm:

5318580[/snapback]

Blir det noe mindre medmenneskelighet og varme fordi om man søker etter private som kan utføre tjenester kommunen ikke kan utføre?

 

Utdyp!

Lenke til kommentar
Kommune la pleietrengende ut på anbud

 

Enkeltpersoner legges ut på anbud i Helse-Norge. Pleie av en mann på over 70 år ble lagt ut på anbud i Hobøl. 

 

"Kjøp av heldøgns omsorgstilbud, mann over 70 år" lød overskriften på annonsen i Norsk lysingsblad for noen uker siden, skriver Dagsavisen.      Mannen trenger tilsyn 24 timer i døgnet. I dag bor han på et bo- og behandlingssenter i Hobøl kommune i Østfold. Men siden kommunen ikke mener de har kapasitet til å ta seg av ham lenger, er omsorgen satt ut på anbud.      -Dette er et skrekkscenario som vi har fryktet skulle skje lenge. Det er helt fryktelig at mennesker blir behandlet som varer, sier Steinar Westin, professor i sosialmedisin ved NTNU til Dagsavisen.

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=299714

 

Et nytt eksempel på hva privatisering inne visse sektorer kan by på, nå er enkeltpersoner ren salgsvare i "velstandsnorge" :no::no:

Mildt sagt skremmende utvikling som skjer, der penger bestemmer alt .

5318348[/snapback]

 

1. Det er ikke personen som er til salgs

2. Alt koster penger. At ting utføres av det offentlige betyr ikke at det er graits. Det er bare en illusjon

3. At det offentlige kan kjøpe tjenester av private når de selv ikke har kapasitet er bare positivt

 

Få bestemor og bestefar ut på anbud! La private bedrifter kjempe om å gi våre gamle best mulig tjenester! :thumbup:

5318543[/snapback]

 

Dypt uenig med deg her,mennesker er ikke handelsvare og slettes ikke folk som har betalt for en trygg alderdom gjennom et langt arbeidsliv.

5318580[/snapback]

Se punkt 1.

 

Det er ikke personen som selges.

 

Det er omsorgstjenester som i dette tilfelle kjøpes og selges. Ikke personene.

 

Det er mildt sagt tragisk at de som har bygget landet nå er en belastning for oss samtidig som vi velter oss  i luksus.

OG nei jeg er ikke imot private sykehjem,men alt har sin pris ikke bare i kroner og ører, men det finnst noe som iallefall jeg lærte av mine foreldre som heter medmenneskelighet/varme og respekt for andre  :hmm:

5318580[/snapback]

Blir det noe mindre medmenneskelighet og varme fordi om man søker etter private som kan utføre tjenester kommunen ikke kan utføre?

 

Utdyp!

5319707[/snapback]

 

Oljefondet er pr i dag verdens nest største fond, vi har over 1 300 milliarder på bok og så skal gamle legges ut på anbud der den som forlanger minst får tilslaget, hilken sosialomsorg er dette,hvilke forhold får den enkelte, det som skjer er at du risikerer enorme forskjeller alt etter hvilken kommune du bor i .

Dette har ikke noe med om det er offentlig eller privat drift av sykehjemmet, men at ALLE gamle har krav på et likt og værdig tilbud uansett hvor i landet de bor og uansett om tjenesten er privat eller offentlig.

Med dette systemet har en ingen garanti for hva den gamle får da det fort kun kan spekuleres i å stue flere in på enkeltrom da de får betalt per person, dette ser vi flere steder allerede .

Så stikkordet er enkelt og greit : Likebehandling og likeverd .

 

Ha en riktig god Jul

mvh. Snekker`n

Lenke til kommentar
Oljefondet er pr i dag verdens nest største fond, vi har over 1 300 milliarder på bok og så skal gamle legges ut på anbud der den som forlanger minst får tilslaget, hilken sosialomsorg er dette,hvilke forhold får den enkelte, det som skjer er at du risikerer enorme forskjeller alt etter hvilken kommune du bor i .

5319915[/snapback]

Dette er et sammenblanding. Jeg er helt enig i at eldreomsorgen er mye dårligere enn den burde vært. Jeg er helt enig i at kvaliteten på eldreomsorgen ikke bær være avhengig av kommuneøkonomien og tilfeldigheter i lokalpolitikeres prioriteringer. At kommuner handler private tjenester har ikke noe med dette å gjøre.

 

Jeg mener systemet er feil, og jeg vil påpeke at det er de sosialistiske partiene som ønsker dette systemet. Representanter for dagens regjering har gjentatte ganger i debatter forsvart systemet, og hevdet at bare det kommer mer penger til kommunene, så vil alt bli så meget bedre. Jeg er helt uenig i det.

 

 

Dette har ikke noe med om det er offentlig eller privat drift av sykehjemmet, men at ALLE gamle har krav på et likt og værdig tilbud uansett hvor i landet de bor og uansett om tjenesten er privat eller offentlig.

5319915[/snapback]

Det er jeg helt enig i. Derfor er jeg for systemet der staten betaler, der penga følger klienten/pasienten, klienten har valgfrihet i forhold til institusjon, og private og offentlige isntitusjoner er likestillt.

 

 

Med dette systemet har en ingen garanti for hva den gamle får da det fort kun kan spekuleres i å stue flere in på enkeltrom da de får betalt per person, dette ser vi flere steder allerede .

5319915[/snapback]

Ikke i et system der klienten selv velger. Da velger de bort slike institusjoner.

 

Man kan også stille minstekrav til institusjonene slik at denne typen behandling ikke blir tillatt.

 

Så stikkordet er enkelt og greit : Likebehandling og likeverd .

5319915[/snapback]

Tomt prat dersom det ikke følges opp med konkrete løsninger på problemet.

Lenke til kommentar
Jeg mener systemet er feil, og jeg vil påpeke at det er de sosialistiske partiene som ønsker dette systemet. Representanter for dagens regjering har gjentatte ganger i debatter forsvart systemet, og hevdet at bare det kommer mer penger til kommunene, så vil alt bli så meget bedre. Jeg er helt uenig i det.

 

Er DELVIS enig med deg her, for du sier de skal følge brukern og jeg sier de skal ØREMERKES til det de er ment til, jeg er usikker på hva som blir best,men at jeg heller til øremerking er nettop det at jeg er redd for at det da blir "budrunder" der den som byr lavest får tilslaget og at det da må fylles opp med 2 på et enerom for å få det til å gå rundt.

Så vil jeg påpeke en "liten" ting siden du presiserer at det er sosialistene som er for systemet, ja greit nok, men det er vitterlig de borgerlige som har kuttet kommunaløkonomien og dermed forårsaket de enorme kuttene i eldreomsorg og skole, greit å ta med begge sider :)

 

Det er jeg helt enig i. Derfor er jeg for systemet der staten betaler, der penga følger klienten/pasienten, klienten har valgfrihet i forhold til institusjon, og private og offentlige isntitusjoner er likestillt.

 

dette høres fint ut problemet er bare at det er kun i de største byene vi vil få en slik valgfrihet, i resten av landet er det ikke like attraktivt for private å satse,da det ikke ligger nok penger i det der :hmm:

 

Ikke i et system der klienten selv velger. Da velger de bort slike institusjoner.    Man kan også stille minstekrav til institusjonene slik at denne typen behandling ikke blir tillatt.

 

det finnest slike minstekrav problemet er bare at de ikke overholdes, for 3 år siden ble det bygget nytt og det gamle ble bygget om og da fikk kommunen ekstrabevilgninger for å bygge enerom og det gjorde de jo.

Men hva skjer så, jo det ble stående tomt fordi det ble for dyrt og drive,dermed fikk de dispansasjon til å stue to på hvert enerom dette uten å øke bemanningen, dermed fikk de først ekstra tilskudd til byggingen,så disp slik at nå betaler 2 eldre for et rom som en skulle betale for og nei de betaler ikke halvparten hver, for satsene er satt pr pers ikke etter antall på hvert rom.

Husk den eldre betaler ca 90% av trygden sin for å bo der .

 

God Jul

mvh. Snekker`n

Lenke til kommentar
Det er jeg helt enig i. Derfor er jeg for systemet der staten betaler, der penga følger klienten/pasienten, klienten har valgfrihet i forhold til institusjon, og private og offentlige isntitusjoner er likestillt.

 

dette høres fint ut problemet er bare at det er kun i de største byene vi vil få en slik valgfrihet, i resten av landet er det ikke like attraktivt for private å satse,da det ikke ligger nok penger i det der :hmm:

5320605[/snapback]

I verste tilfelle vil det altså enkelte steder fungere som i dag.

 

Jeg har aldri skjønt hvordan det kan være et motargument mot å forbedre det andre steder? :hmm:

 

Ikke i et system der klienten selv velger. Da velger de bort slike institusjoner.    Man kan også stille minstekrav til institusjonene slik at denne typen behandling ikke blir tillatt.

 

det finnest slike minstekrav problemet er bare at de ikke overholdes, for 3 år siden ble det bygget nytt og det gamle ble bygget om og da fikk kommunen ekstrabevilgninger for å bygge enerom og det gjorde de jo.

Men hva skjer så, jo det ble stående tomt fordi det ble for dyrt og drive,dermed fikk de dispansasjon til å stue to på hvert enerom dette uten å øke bemanningen, dermed fikk de først ekstra tilskudd til byggingen,så disp slik at nå betaler 2 eldre for et rom som en skulle betale for og nei de betaler ikke halvparten hver, for satsene er satt pr pers ikke etter antall på hvert rom.

Husk den eldre betaler ca 90% av trygden sin for å bo der .

I et system der klienten har muligheten til å velge bort disse stedene, så vil institusjonene tape på slik dårlig service.

 

Dessuten vil vi tjene mye på å fjerne ansvaret for finansiering fra kommune og overføre det til staten. I dag er det slik at samme innstans skal finansiere og etterse at kravene følges. Det er kommunen som passer på kommunen. Dermed kan kommunene slippe unna med dårlig service. Og pasientene/klientene har ikke valgfrihet og kan ikke komme seg vekk. Det er et håpløst system.

 

Derfor mener jeg ansvaret for finansiering må over på staten. Kommunen følger pasienten og sørger for at pasienten får det vedkommende har krav på, både av finansiering fra staten, og at institusjonene, som gjerne er private, gjør jobben sin.

 

Et slik system vil slevsagt heller ikke være perfekt. Mange steder vil institusjonene fortsatt drives av kommunene, fordi ingen private finner det lønnsomt å drive der. Men dette er igjen et værste-tilfelle som ikke er noe værre enn dagens situasjon.

Endret av JBlack
Lenke til kommentar
I verste tilfelle vil det altså enkelte steder fungere som i dag.    Jeg har aldri skjønt hvordan det kan være et motargument mot å forbedre det andre steder?

 

Har vel aldrig nevnt at det ikke kunne forbedres, det jeg sier er at det da blir i de største byene og satsingen blir stor der, altså en liten del av befolkningen skal nyte godt av dette menst resten får ta til takke med det som er :hmm:

Nei jeg liker ikke det, husk ALLE eldre betaler det samme for å bo der uansett om de har et stort enerom eller blir plassert på et gammelt bad og dette er ikke riktig.

Uansett hvem som driver burde prisen være fast, altså en fast øremerket pris pr person som befandt seg i den aktuelle kommunen. SAMTIDIG burde det være krav om at prisen var avhengig av om de hadde enkeltrom eller dobbeltrom, der det var enkeltrom skulle det ikke være lov å ha flere på rommet og det skulle være et maks antall eldre pr ansatt.

Dette ville gi temmelig like forhold for alle.

 

God jul

mvh. Snekker`n

Lenke til kommentar
I verste tilfelle vil det altså enkelte steder fungere som i dag.     Jeg har aldri skjønt hvordan det kan være et motargument mot å forbedre det andre steder?

 

Har vel aldrig nevnt at det ikke kunne forbedres, det jeg sier er at det da blir i de største byene og satsingen blir stor der, altså en liten del av befolkningen skal nyte godt av dette menst resten får ta til takke med det som er :hmm:

Nei jeg liker ikke det, husk ALLE eldre betaler det samme for å bo der uansett om de har et stort enerom eller blir plassert på et gammelt bad og dette er ikke riktig.

5321417[/snapback]

Nå er det ikke en liten del av befolkningen som bor i og rundt de største byene. Alternativet er dessuten at alle må ta til takke med det som er. Og som sagt, jeg kan ikke se hvorfor man skal ha et dårlig system fordi et godt system ikke er perfekt. Jeg skjønner ikke hvorfor alle skal ha et dårlig system fordi det et forbedret system ikke vil bli en forbedring for absolutt alle. Målet må jo være å gjøre det best mulig for flest mulig?

 

Husk også at dersom det blir fritt valg av for eksempel gamlehjem, så kan man velge seg bort fra det lokale gamlehjemmet også om man bor i utkantstrøk. Med dagens system kan man ikke det. Så det ville blitt en forbedring for alle.

 

Uansett hvem som driver burde prisen være fast, altså en fast øremerket pris pr person som befandt seg i den aktuelle kommunen. SAMTIDIG burde det være krav om at prisen var avhengig av om de hadde enkeltrom eller dobbeltrom, der det var enkeltrom skulle det ikke være lov å ha flere på rommet og det skulle være et maks antall eldre pr ansatt.

Dette ville gi temmelig like forhold for alle.

5321417[/snapback]

Stem frp du. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...