Gå til innhold

Vannkjøling fra springen!

Anbefalte innlegg

Jeg lekte litt med tanken om vannkjøling rett fra springen og fant ut at det kansje ikke er en så dum tanke alikavell, men vill det gå?

Vist f.eks jeg kobler en slange til ett vannutak i huse f.eks på bade. Og kobler den til pc'en. Der det er et nesten komplett vannkjølings system bortsetfra radiator, vanntank og pumpe. Der ifra går vanne igjennom CPU, Grafikkort, HD, RAM og kansje GPU så ut av pc'en igjen og ned i sluken f.eks vasken.

Er dette en helt tåpelig tanke eller kan det faktisk fungere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hehe :) kjedeligt vis vannet blir stengt av rørlegger pga arbeid/påkobling av nye abb

eller lekasjer på hoved-vannledninger.....noe som ivertfall skjer minst 1 gang per år

biip biip..... :tease:

men man får vel noe slags alarmsystem som oppvasmaskinner bruker vis vannet går!

tenker selv på å sette en uteradiator (bil) men kordan skal man isloere?

uten å få kondensproblemer?

tenker på å bruke vannrør (koperrør med plast)

som rørleggere legger i husene

må det være 100% tett rundt rørene? i ventilen (der det går inn)

tenkte å isolere med sånn "Varmvanns isolasjon"

og så bruke fugeskumm og tette en lufte-ventil?

eller kommer det kondens uansett? :innocent:

Lenke til kommentar
Det vil fungere ja, men er jo sløsing med vann, i tillegg må du isloere for å ikke få kondensproblemer, da vann i springen er ganske kaldt til tider.

5395307[/snapback]

det vannet faller i hode på meg hele åre så å bruke mye vann bryr meg ganske lite! hehe... det e jo ikke snakk om full sprut hele tiden. kansje en svak stråle hehe... men kondens kan jo være et problem ja!

vist noen har bra peiling på kondens så må dere legge inn et svar!

Lenke til kommentar
Jeg kommer snart med en liten worklog/presentasjon av "Project Freeflow" som er et slikt type system.

Det er fremdeles under konstruksjon, men skal sansynligvis være ferdig et sted mellom slutten av januar og tidlig februar.

-Stigma

5412624[/snapback]

det høres fett ut du må vise noen bilder og dele noen erfaringer når du får det til å fungere! lykke til

Lenke til kommentar
hehe  :)  kjedeligt vis vannet blir stengt av  rørlegger pga arbeid/påkobling av nye abb

eller lekasjer på hoved-vannledninger.....noe som ivertfall skjer minst 1 gang per år

biip biip.....  :tease: 

men man får vel noe slags alarmsystem som oppvasmaskinner bruker vis vannet går!

tenker selv på å sette  en uteradiator (bil) men kordan skal man  isloere?

uten å få kondensproblemer?

tenker på å bruke vannrør (koperrør med plast)

som rørleggere legger i husene

må det være 100% tett rundt rørene? i ventilen (der det går inn)

tenkte å isolere med sånn "Varmvanns isolasjon"

og så bruke fugeskumm og tette en lufte-ventil?

eller kommer det kondens uansett?  :innocent:

5412895[/snapback]

det e jo ikke verre en at pc'en slår seg av vist vannet vorsvinner og pc'en blir for varm. jeg har aldrig merket at vannet våres har forsvunnet helle... no har ikke jeg stått forran springen hele livet heller da, men men...:p

e ikke godt å si hvordan du skal isolere den bilradiatoren din.. men blir ikke den litt stor?

det var en god ide med å bruke rørlegger rør med plast isolasjon! men inni pc'en blir det jo vanlig plast slanger...

å isolere hele pc'en tror ikke jeg er noe lurt! jeg snakket med en som hadde max vannkjøling i pc'en sin og han sa at det MÅ være minst en vifte inne i pc'en.. ellers blir luften helt statisk og varmer opp alle andre kompnenter i pc'en...

Lenke til kommentar

Hei gijen... No har jeg tenkt til å prøve meg på vannkjøling rett fra springen.. Men jeg trenger litt hjelp....

vist noen kan fortelle meg hva som passer best til pc'en min?

jeg har:

ABIT-AN7 HK

AMD Atlhon XP 3000+ CPU

GeForce 6600 GT

jeg lurer på hva jeg trenget til desse! og om noen vet om noen bra Strømforsyninger med vannkjøling...

Lenke til kommentar
har tenkt på det... men jeg tror ikke det kommer noe mer kondens fra vannet i springen en fra et vanlig vannkjølings sett!

5437288[/snapback]

Hvorfor tror du det da? Du kan jo gå på badet og sette på kaldvann, og se hva som skjer med springen etterhvert...

Lenke til kommentar

Jeg hadde en liten teori om at kondens på vasken på bade kommer pg. mye fuktighet i luften. så jeg tokk nettopp en liten test. jeg slo på kranen på bade og kranen på vaskeromet... men det kom nok kondens på begge :(

håper på at det ikke kommer så mye kondens i pc'en vist jag har ganske lav flow

men kom på en an ide.. vist jeg tilter HK 90 Grader så vil alle drøper som samler seg på CPU osv. falle rett å ikke renne langs HK

Endret av Stress87
Lenke til kommentar

For at du skal få fuktighet inn i pc i det hele tatt, må temperatur inne i pc være lavere enn temperatur i rommet, da fuktighet går mot det kaldeste punktet. Selv om det kaldeste punktet er inne i pc'n, vil ikke fuktighet krysse den varme lufta som er inne i pc'n for å komme dit. dårlig forklart, men....

Lenke til kommentar

Jaha ja!

Ute på en liten sykkeltur nå, RRhoads?

Lufttemperaturen i PC´n har absolutt ingen betydning. Det som derimot har stor betydning, er overflatetemperaturen på slanger og blokker.

Disse flatene vil gjennomgående ha en vesentlig lavere temp som følge av springvannet.

Det som da vil skje, er at fuktigheten i luften, nær sagt uavhengig av temperatur, vil kondensere på de kalde flatene.

Faktisk er det også slik at varm(ere) luft kan inneholde større mengder fuktighet, og dermed vil faren for kondens øke i takt med lufttemperaturen.

Finn frem fysikkboka di, RRhoads! :tease:

Lenke til kommentar
Jaha ja!

Ute på en liten sykkeltur nå, RRhoads?

Lufttemperaturen i PC´n har absolutt ingen betydning. Det som derimot har stor betydning, er overflatetemperaturen på slanger og blokker.

Disse flatene vil gjennomgående ha en vesentlig lavere temp som følge av springvannet.

Det som da vil skje, er at fuktigheten i luften, nær sagt uavhengig av temperatur, vil kondensere på de kalde flatene.

Faktisk er det også slik at varm(ere) luft kan inneholde større mengder fuktighet, og dermed vil faren for kondens øke i takt med lufttemperaturen.

Finn frem fysikkboka di, RRhoads! :tease:

5438666[/snapback]

Dette er ufullstendig. Når du skrur på pc'n er temperaturen i og utenfor pc'n den samme. Temperaturen vil øke mer inne i pc'n enn utenfor. Så langt er du enig? Og du er vel enig i at når temperatur stiger vil luften og vannets volum øke? Ville da pc'n ha mindre fukt inne i seg?

vedlagt bilde viser hvordan det er med luftfuktighet.

De buede linjene som går oppover mot og mot høyre viser den relative fuktigheten.

Eksempelet jeg har lagd viser at det først er 22 grader og så varmer du det opp til 40. Hva skjer da med den relative fuktigheten? Jo den synker fra 0,35 til 0,15.

post-75934-1137274841_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Okei.. la oss si at kaldtvannet fra springen holder 4 grader.. hva tror du skjer med denne luften (0,15 relativ fuktighet ved 40 grader), når den kommer i kontakt med et rør som holder 4-5 grader? Det er bare å strekke en lodrett strek ned, så ser du at ved 6 grader vil kondens oppstå.

Så som Skrue sier.. lufttemperaturen har ingenting å si.. det er overflatetemperaturen på slanger og blokker som luften kommer i kontakt med som betyr noe. (Luften som er i kontakt med de kalde overflatene mister temperatur og kondenserer).

Forresten vil jeg påstå at det gjennomsnittlige gutterom/data-rom har noe høyere luftfuktighet enn 0,35 ved 22 grader, så kondens vil oppstå tidligere enn 6 grader.

Lenke til kommentar

Hører det e mye diskusjon om kondens og det er veldig mange fine teorier. Jeg er ikke helt sikker på hvem jeg skal høre på, men hvis noen kan hjelpe meg med å finne ut hvilke blokker jeg skal kjøpe så kan jeg nemmelig teste ut hva som vil skje. :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...