Gå til innhold

Vedlikeholds-oppgradering av liten server

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Trenger noen råd her; Har fått i oppdrag å komme med forslag til en "vedlikeholds-oppgradering" av en liten filserver som står på et advokatkontor med fire brukere. Serveren bygde jeg selv for tre år siden, og etter det har den jobbet trofast "twentyfour-seven".

Spesifikasjonene er ikke akkurat fete men det holder for deres bruk:

• Intel Pentium 4 2.0 GHz Boxed PC400
  • Sapphire Radeon 7500 64MB DDR
  • Abit BD7II-RAID Hovedkort S478/533mhz
  • TwinMOS PC2100 DDR-DIMM 512MB CL2.5
  • 3Com Etherlink XL 10/100Mbit PCI Kort
  • HighPoint RocketRAID 404 U-ATA/133
  • 4stk. WD 80GB IDE 7200RPM i 2 x raid1
  • Adaptec SCSI Ultra160 kort (denne er noe nyere)
  • Sony SDX-400 SCSI Tape drive (denne er noe nyere)
  • Windows 2000 server

Jeg har sett tegn til at diskene begynner å bli "slitne" og har i den forbindelse fått beskjed om å gjøre noen endringer for å sikre stabil gange videre.. Min første tanke var å bytte alle komponenter med bevegelige deler. Dvs. alle vifter, strømforsyning og disker eventuelt også skjermkortet (husker ikke om dette har vifte). Er det noen som har noen tanker/innvendiger rundt dette? Slik jeg ser det, bør vel resten av komponentene takle _mye_ mer enn tre år..?

Tanken var å klone diskene som står i maskina slik at den var oppe å gikk igjen i løpet av kort tid. Dette sparer meg for timevis av arbeid med softwareoppsett (maskinen fungerer fint sånn den står nå, så kloning av diskene ser jeg som beste løsning). Her trenger jeg gjerne også noen innspill.. Er dette en ryddig jobb? Tenker på å bytte en og en disk i raid 1 oppsettet og bruke rebuild funksjonen..

Går det eventuelt å ta en og en av diskene å koble dem på en ide-kontroller i en annen maskin? (ser for meg en enkel løsning der jeg tar en og en disk og kloner dem i en annen maskin vha. f.eks. Norton Ghost for deretter å koble de nye diskene i samme rekkefølge til raid kortet). Vil raid kortet få problemer med å gjenkjenne diskene (siden det nødvendigvis blir en annen model/størrelse), eller ligger den informasjonen raidkortet trenger for å "se" raid 1 oppsettet på diskene?

Videre, ny strømforsyning, 3-5 nye vifter, ny cpu-vifte og 4 nye IDE disker; noen anbefalinger her? Vil gjerne ha tips om hardware som har en slags "minste antall timer i kontinuerlig drift"-garanti.. På den måten får jeg bedre kontroll over utskiftninger som må gjøres fremover..

Håper noen har tid til å hjelpe meg/diskutere dette litt med meg. På forhånd takk for responsen :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er litt redd for at RAID-kontrolleren ikke vil kjenne igjen en klonet ny disk i RAID-et og ikke vil kunne bygge opp igjen basert på denne. Den tungvinte løsningen blir i så fall å ta sette inn en ny disk, bygge opp, bytte ut den andre gamle disken og bygge på nytt. Dette kommer jo til å ta en del tid med fire disker, men jeg tror det er eneste løsning med Rocket-kontrolleren.

Nå tror jeg ikke jeg har sett desktop-harddisker med garantert levetid, men Seagate er vel eneste produsent som tilbyr 5 års garanti, om det hjelper.

Lenke til kommentar

Det er nok kun software RAID som overlever å bli flyttet på "overalt" ja. Har hvertfall aldri vært borti en raid kontroller som støtter at andre raid sett blir koblet til.

Forøvrig lurer jeg litt på hva du skal med et såpass "bra" skjermkort i den, en server trenger ikke mer en nok til at du får frem et ok skjermbilde når du må jobbe på den. :)

Hvis det foregår mye lesing mot diskene anbefaler jeg RAID 5 da det er "lynende" rask til det. Samt du har den fordelen at du ikke mister data selv om en disk skulle takke for seg. (skift disken og slå på maskinen igjen)

Endret av Ueland
Lenke til kommentar
Det er nok kun software RAID som overlever å bli flyttet på "overalt" ja. Har hvertfall aldri vært borti en raid kontroller som støtter at andre raid sett blir koblet til.

Forøvrig lurer jeg litt på hva du skal med et såpass "bra" skjermkort i den, en server trenger ikke mer en nok til at du får frem et ok skjermbilde når du må jobbe på den. :)

Hvis det foregår mye lesing mot diskene anbefaler jeg RAID 5 da det er "lynende" rask til det. Samt du har den fordelen at du ikke mister data selv om en disk skulle takke for seg. (skift disken og slå på maskinen igjen)

5389627[/snapback]

Compaq/HP sine Smart Array-kontrollere (med untak av 2DH(?), hvertfall en eldgammel en) takler at du flytter rundt omkring på arrays og disker så lenge de kommer fra en annen Smart Array-kontroller, trenger ikke huske rekkefølgen engang. Kan til og med plukke ut OS-disker fra servere og plugge de i et Compaq/HP-SAN med Smart Array-kontrollere og maskina finner igjen diskene sine i SANet og booter på de! Rimelig sykt ja, men så vidt jeg vet er ikke dette vanlig på RAID-kontrollere, hvertfall ikke "softwareRAID-kontrollere".

Mange vil sikkert kalle det overkill, men en SCSI-RAID-kontroller, en drivecage (f.eks SuperMicro sin) og 4-5 80pins hotswap disker i RAID5 så er du hvertfall litt bedre sikret i tillegg til at du har en diskløsning som vil holde i mange år for de 4 advokatene.

Lenke til kommentar

Heisann, takk for alle svar :)

CrZy_T:

Jeg er ikke ute etter å oppgradere noe som helst (i ordets rette forstand, kun vedlikeholde).. Skulle jeg det hadde jeg helt klart byttet til raid5 med scsi disker. Takk for tipset om Smart Array-kontrollerene uansett.

enden:

Jepp, regner med at jeg går den tungvindte veien :p Regner med at det går greiest ved å bygge opp raidet men en og en disk. Når det gjelder levetid på disker var det akkurat det jeg var redd for. Har kikket litt på Caviar Raid-Ed. diskene til WD, disse er ihvertfall laget for å stå i raid.

Ueland:

Det skjermkortet var bare et eller annet jeg kjøpt når jeg bygde servern, husker ikke hvorfor jeg kjøpte et som var så "bra".. Ser du anbefaler raid5, raidkortet som står i servern støtter ikke raid5 derfor velger jeg å beholde raid1 oppsettet da jeg ikke har tenkt å oppgradere noe. Raid1 har jo like god sikkerhet som 5, bare ikke ytelsen (dessuten trenger vi ingen ytelsesøkning).

Generelt:

- Det er ingen som har kommet med innspill på det å bytte kun "slite-deler" dvs. komponenter med bevegelige deler. Er det noen som har erfaring med dette? Er det grunn til å tro at f.eks. hovedkort, ram, raidkort eller scsi-kontrolleren skal ta kvelden etter tre år? (mulig jeg ikke har dyp nok forståelse her, men disse komponentene blir vel ikke slitt/gamle...? måtte eventuelt vært kondensatorene som kunne bli for gamle..)

- Siden jeg først er igang her har jeg et par nye spørsmål; Er det noen som med suksess har klart å flytte en systemdisk (koblet til en vanlig ide-kontroller) over på en raidkontroller og deretter klart å boote systemet? Bør ikke dette la seg gjøre med f.eks. programvare som Acronis True Image? Tenkt fremgangsmåte: sett opp et raid, boot fra acronis's boot cd (som støtter de fleste raid-kontrollere og har en haug drivere), bruk clone-funksjonen for å klone systemdisken over på raidet, installer en bootmanager alà Acronis safe zone, PQ bootmagic el. og til slutt koble ut den gamle systemdisken.. Noen erfaringer/innvendinger?

Lenke til kommentar
- Det er ingen som har kommet med innspill på det å bytte kun "slite-deler" dvs. komponenter med bevegelige deler. Er det noen som har erfaring med dette? Er det grunn til å tro at f.eks. hovedkort, ram, raidkort eller scsi-kontrolleren skal ta kvelden etter tre år? (mulig jeg ikke har dyp nok forståelse her, men disse komponentene blir vel ikke slitt/gamle...? måtte eventuelt vært kondensatorene som kunne bli for gamle..)

Jeg tror nok du kan være trygg på å la ikke-bevegelige deler være. Disse blir nok slitt disse også, men det kan nok en serviceelektrikker svare deg på :) Uansett er nok levetiden betydelig over tre år dersom forholdene ikke er forferdelige. Strømforsyninger er vel heller ikke det som ryker når det først har fungert en stund, men det koster jo ikke mye...

- Siden jeg først er igang her har jeg et par nye spørsmål; Er det noen som med suksess har klart å flytte en systemdisk (koblet til en vanlig ide-kontroller) over på en raidkontroller og deretter klart å boote systemet? Bør ikke dette la seg gjøre med f.eks. programvare som Acronis True Image? Tenkt fremgangsmåte: sett opp et raid, boot fra acronis's boot cd (som støtter de fleste raid-kontrollere og har en haug drivere), bruk clone-funksjonen for å klone systemdisken over på raidet, installer en bootmanager alà Acronis safe zone, PQ bootmagic el. og til slutt koble ut den gamle systemdisken.. Noen erfaringer/innvendinger?

5392231[/snapback]

Det du må gjøre før du flytter en systemdisk over på en RAID-kontroller er å installere driverne til kontrolleren. Flytter du først kan du risikere at Windows ikke har drivere til kontrolleren og dermed ikke får startet opp :) Ellers er det null problem å flytte fra IDE til RAID.

- Legg inn drivere

- Sett inn to nye disker og bygg RAID

- Klon inn fra gammel disk

Jeg har utført en slik operasjon selv på 10 PC-er.

Lenke til kommentar
Det du må gjøre før du flytter en systemdisk over på en RAID-kontroller er å installere driverne til kontrolleren. Flytter du først kan du risikere at Windows ikke har drivere til kontrolleren og dermed ikke får startet opp :) Ellers er det null problem å flytte fra IDE til RAID.

- Legg inn drivere

- Sett inn to nye disker og bygg RAID

- Klon inn fra gammel disk

Jeg har utført en slik operasjon selv på 10 PC-er.

Takker så mye :D Det var akkurat det jeg håpet.

Takk for hjelpende svar, jeg legger inn en post hvis jeg støter på eventuelle problemer underveis (for fremtidig referanse for andre brukere)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...