Gå til innhold

Haster! Klage på Pentax kamera! "Nå med bilder"

Anbefalte innlegg

Hei,

Fikk et Pentax Optio WPi til jul, og jeg synes billedkvaliteten er elendig, og skarpheten er veldig dårlig! Nå har jeg knipset ca 3-400 testbilder for å se om jeg kan stille på noe for å få bildene bedre, men det virker som om kameraet er helt ubrukelig til å ta bilder inne. Ute har bildene stort sett blitt OK, men sammenlignet med Ixus 430 kameraet som er et utgått kamera, er bildene elendige!

Så til spørsmålet. Angrefristen er utløpt med noen få dager. Håper selvfølgelig de går med på å bytte det i et annet, iogmed at romjulen er den store byttetiden, men det går jo litt på goodwill. Og det er vanskelig å vise til noe feil ved kameraet, det er bare helt elendig!

HP 430 Rimi kamera til 800,-:

post-6574-1136485166_thumb.jpg

Og Optio WPi kamera til 2800,-

post-6574-1136485828_thumb.jpg

Skarpere bilde enn dette har jeg ikke klart å ta.

Av en eller annen grunn ble bildet endel skarpere når størrelsen ble redusert, men 250 av 300 bilder har mye dårligere kvalitet enn dette.

Endret av mistercartman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte et Konica Minolta X60 her om dagen men da jeg kom hjem syntes jeg bildekvaliteten var drit. Jeg ringte til butikken og spurte om jeg fikk byttet det i et annet og det gikk som smurt. Så nå har jeg en tilgodelapp som må brukes innen 2 år ;)

Håper det ordner seg for deg også!

bmp

Lenke til kommentar

Min far kjøpte seg et OptioWP for ikke så lenge siden, og det er ikke så verst. Er bildene helt utrolig ræva er det nok noe i veien. Nå er ikke jeg noen proff-fotograf (ikke hobby heller), men bildene så da helt ålreite ut etter min grad av kompetanse...

Lenke til kommentar

Broren til samboeren har også Optio WP kameraet, og det virker mye bedre faktisk! Er noe i veien med fokusen på WPi kameraet som gjør at kanskje 150 av 200 bilder blir veldig uklare, og de siste 50 blir sånn passe brukbare. Forventer jo skarpe bilder selv om kameraet skal være vanntett. Koster jo tross alt nesten 3000,-, og Pentax er jo ikke dårlige kameraer?

Lenke til kommentar

Er innebildene tatt med eller uten blits? Husk det er lite lys innendørs - dette medfører lengre eksponeringstid/større blenderåpning [uten blits] som begge deler påvirker skarpheten negativt.

EDIT: Kameraet har fast glass i front (objektiv er inne i kameraet). Er glassflaten beskyttet av et belegg/film som ikke er fjernet?

Endret av PerB
Lenke til kommentar

Det er mulig at Pentax Optio WPi har for mange megapixel i forhold til bildebrikken.

Min Optio WP er jeg godt fornøyd med. Tar bra bilder.

Men les bruksanvisningen og sett iso manuelt på 100. Da blir nok bildekvaliteten bedre, og med mindre støy i bildene.

Lenke til kommentar

Hei. Det er ikke noe beskyttelsesfilm over linsen, og kameraet er nå blitt satt opp likt med et Optio WP kamera som har vært i bruk av en mer eller mindre proff kar. Hans fokus fungerer mye bedre, og den lille grønne firkanten som skal angi hvor fokuspunktet er, og at kameraet har fokusert, kommer mye raskere på hans kamera. Og også mye oftere.

Lenke til kommentar

Bildet tatt med HP-kameraet (lagt inn i kveld) var ikke bra som sådan. Har du eksempler på tilsvarende bilde tatt med Pentaxkameraet? Helst bilder tatt samtidig med samme settinger (ISO, tid, blender)?

Edit: Hvis mulig oppgi disse sentrale informasjonene for begge kameraene også (Exif-info).

Endret av PerB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...