Gå til innhold

Problemer med DVI

geobirk

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en Fujitsu-Siemens Scaleoview w19-1.

Skjermen har tilkobling for både vga og dvi.

Jeg koblet til med dvi, men medfølgende kabel på et ATI Radeon x700-pro skjermkort.

Skjermen nekter å vise bilde, den bare går i standbymodus.

Når jeg kobler til på vga, fungerer alt.

Er det noen som har tips til feilsøking? Jeg har desverre ikke en annen skjerm med dvi, eller en annen PC med dvi, forslag til hvordan jeg kan finne ut hva som er feil?

Takk for alle innspill! :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du to utganger på skjermkortet? En VGA, og en DVI?

Et scenario vil være at du får BIOS bilde uansett hvilken tilkobling du bruker, og at du ser Windows laste inn, men at du kun får bilde ved skrivebordet når du bruker VGA ettersom dette er skjermutgang #1 (primærutgang). DVI utgangen er skjermutgang #2 (sekundær), og denne er ikke aktivert på din maskin.

Løsningen kan være å skifte utgang i ATi Catalyst Control Center. Dette gjør du ved å gå inn i Display Manager, trykke på "Main" skjermen din, og velge "Swap display mapping". Du vil få et sort bilde, og må da koble over til DVI for å få bildet, dvs. du har nå deaktivert VGA utgangen i Windows til fordel for DVI utgangen. Hadde du f.eks. nå hatt to skjermer, kunne du kjørt begge samtidig for dualhead.

Dersom ikke dette fungerer, kan du høyreklikke på skrivebordet og gå inn i skjerm instillinger (Display properties-->Settings, jeg har engelsk Windows). Du vil få et bilde med to skjermer, hvor skjerm #1 er tydelig og skjerm #2 er diffus (uklar). Velg skjerm #2, og klikk på "Extend my desktop onto this monitor". Velg deretter "Use this device as the primary monitor" som plutselig dukket opp. Velg til slutt skjerm #1, og fjern "Extend my Windows desktop onto this monitor". Du har nå skiftet primærutgang fra VGA til DVI, men når du trykker OK må du skifte til DVI fort som fy (10s?) i tilfelle Windows ber deg bekrefte at alt er OK og eventuelt tilbakestiller hvis en ikke rekker å bekrefte.

Lenke til kommentar

Takk for innspill.

Desverre så fungerer det ikke.

Uansett hva jeg velger, både i Catalyst, og i Windowsopsettet, blir det svart skjerm i 2 sekunder så hopper den tilbake til slik det var før (Main display#1 - display #2 inaktiv). På display #2 vises det inaktiv og "standard monitor".

På display #1 står det plug and play - w19-1.

Jeg har prøvd å koble til DVI under den tiden også, uten noe suksess.

Det kommer ingenting i Bios under oppstart med DVI, bare VGA!!

Kan det tyde på at det er noe feil på kort eller skjerm?

Takk for hjelpen :thumbup:

Lenke til kommentar

Det er riktig, det kan velges analog eller digital i menyen til skjermen.

Dette har jeg også prøvd, uten hell. Skjermen blir svart, så hopper den tilbake til analog.

Videre har jeg koblet til en crt skjerm på analog, prøvd å utivde skrivebordet til den digitale, men den digitale vises ikke - hverken som inaktiv eller aktiv.

Skjønner ikke dette. Det må vel være noe hardwarefeil - og det på skjermkortet??

Siste jeg har prøvd: Koblet til skjermen med vga til dvi adapter på dvi-ut, restartet maskinen og fikk bilde.

Da kan det kanskje se ut som at skjermens dvi-inngang er defekt....

Noen andre som kan tenke ut noe mer :ermm:

Endret av geobirk
Lenke til kommentar

God morgen C-:

Har du forsøkt to skjermer samtidig, analogt? Bare for å se om DVI utgangen på skjermkortet i det hele tatt fungerer? Det burde være en DVI-DSUB/VGA adapter i pakken til skjermkortet ditt som du kan bruke, det kan kjøres analogt ut av denne utgangen også ettersom det sendes både digitalt og analogt (og man kan benytte de analoge signalene med en adapter, ingen konvertering).

Veldig rart at du forresten ikke får bilde i BIOS....men jeg oppdaget en liten detalj - skjermen har en oppløsning på 1440x900, kan det være at du må sette denne i Windows? Eller f.eks. 800x600? 60Hz?

EDIT: Beklager, fikk akkurat med meg at du allerede hadde forsøkt adapteret for å kjøre VGA.

Jeg vil anbefale deg å uninstallere driverene, og reinstallere Catalyst! Har selv hatt mange snodige problemer med å kjøre digitalt på LCD skjermene mine, f.eks. får jeg 1604x1200 framfor 1600x1200 (som betyr skalering, og at alt blir uklart) dersom jeg kjører DVI porten som primær....tror jeg, er ikke helt våken enda :) Har løst problemet med å bytte gjennom software "display mappings". Ellers kan det jo saktens være selve DVI kabelen, skjønt det skal vel rimelig mye til hvis du ikke bruker 5m eller lengre hvor faktisk signalene svekkes såpass mye at du får sort bilde.

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Sitter med samme skjerm her selv. Fikk den i dag :S

Jeg har samme problem som deg, på digitalt signal fungerer ikke skjermen. Bildet blir bare helt svart. Jeg har koblet til begge kablene nå, men det skal vel ikke ha noe å si?

Jeg sitter her med ATI X800XL.

Lenke til kommentar

Har ikke vært på Elkjøp enda, og ikke ser det ut som det er noe vits heller, når to andre har samme problem.

Er det noen som har skjermen som i det hele tatt har fått den til å fungere?

Kanskje det er en ide å kontakte Fujitsu-Siemens?

Tror jeg skal ringe...

Lenke til kommentar

Det der burde det da være mulig å finne en løsning på...kan ikke ha det sånn! :) Alle her ser ut til å ha ATi kort, ingen som har forsøkt skjermen digitalt på et nVidia kort? Jeg vet at jeg hadde problemet med at skjermutgangen måtte aktiveres i Windows, ettersom min DVI utgang er #2 (secondary). Jeg vet også at ikke alle oppløsninger fungerer, men at f.eks. 800x600 60Hz burde fungere uansett skjerm. Til slutt, skjermen min (LaCie photon20visionII 20" 4:3) ble ikke gjenkjent av Catalyst driverene til ATi, men ble gjenkjent av nVidia driverene. Men i begge tilfeller har jeg bilde fra og med BIOS, uansett om jeg kjører analogt eller digitalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...