Jaffe Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 (endret) TEST AV SIEMENS SF65 Siemens har mange ganger prøvd seg med diverse design-telefoner, uten at det har vært noen suksess. Tvert i mot - resultatet har som regel vært forferdelig. Hvem husker vel ikke Xelibri-serien? Med Siemens SF65 er dette faktisk ikke tilfellet. Tvert i mot - SF65 er vakker! Men som ordtaket sier; skinnet kan bedra. Og det gjør det faktisk til en viss grad når det gjelder SF65. Innvendig er den langt i fra like imponerende som dens ytre... Design og kvalitet Som sagt i innledningen, denne telefonen er vakker. Svært vakker. Den er preget av et enkelt design, men som alikevel er stilfullt og fint. Når telefonen er lukket, er det en enkel Siemens-logo og en vakker kameralinse med tilhørende tekst "1.3 MEGAPIXEL" som smykker baksiden av telefonen, og på motsatt side er det to enkle lys som varsler om nye meldinger eller samtaler. Som sagt, stilfullt og enkelt. Noe som er stilig, er at skjermen er vridbar. Den kan vris 180 grader rundt, og legges ned igjen. Da startes automatisk kameramodus, og telefonen ligner da et vanlig digitalkamera. I tillegg, er det plassert fire knapper rundt skjermen, slik at man kan slette bilder, bla i de, osv., uten å måtte åpne skjermen igjen. Kvaliteten på telefonen er også upåklagelig. Den knirker ikke i det hele tatt (tatt i betraktning at det er en Siemens-telefon), og kjennes ut til å være bygget i et svært godt materiale. Tastene er også gode, og er meget gode å trykke på. De har akkurat passe motstand. Skjerm og menyer Som sagt, er designet det eneste som virkelig imponerer med telefonen. Det er mye som skuffer, og når man åpner skjermen og slår på telefonen, kommer den første skuffelsen. Skjermen. Skjermen er på snaue 128*160 piksler, noe som er alt for lite til å være skjermen i en av Siemens toppmodeller. Og den er i alle fall alt for liten til en megapikseltelefon. Bilder ser forsåvidt greie ut, men man får jo da et inntrykk av at bildet er noe dårligere enn det det egentlig er. Når man etter å ha fått det første "sjokket" trykker på meny-knappen, ser man menyen og resten av brukergrensesnittet på telefonen. Menyen er i og for seg grei nok den, men hvor er det blitt av Siemens-grensesnittet og menyene? Dette minner mer om Philips menyer. Det er ikke så rart. Dette er en Philips-telefon. Det stemmer, dette er enda en slik ODM-telefon fra Siemens - altså en telefon som ikke er utviklet av de selv, men av et annet merke, og i dette tilfellet Philips. Eneste jobben Siemens har gjort, er designet. Dersom du er vandt med Siemens-menyene, er SF65 med andre ord en skuffelse. Menyene er raske og responsive, og er forsåvidt logisk oppbygde. Noe som er litt rart, er at det ikke er noe kamera-ikon i menyen. Man må faktisk snu skjermen og legge den ned for å kunne ta bilder. Det gjør at man for eksempel ikke kan ta bilder av seg selv... Maskinvaren SF65 er som sagt rask og responsiv i menyene. Det er den også i kameramodus, der bilder blir tatt rimelig fort, uten noen stor forsinkelse. Å bla i bilder er også en fryd, og her imponerer telefonen faktisk en god del. Jeg har aldri vært borti en telefon, spesielt en Siemens-telefon, som er så rask å bla i bilder som denne. Java-ytelsen er midt på treet, med xxx poeng i JBenchmark 1.0. Høyttaleren i SF65 er mildt sagt elendig. Lyden spraker, og mangler totalt bass. Samtalekvaliteten er forholdsvis god, så det er høyttaleren som er den store synderen her. Telefonen har selvfølgelig polyfoniske ringetoner, og disse slår andre Siemens telefoner med glans (kanskje fordi det ikke er en Siemens-telefon?). 64-kanalers ringetoner kan den by på, og i tillegg har den en Wavetable synthesizer slik at MIDI-tonene høres mer "ekte" ut, i motsetning til andre Siemens-telefoner som har en tonegenerator som lager instrumentlydene. Telefonen er en dual-band telefon, så den kan ikke tas med til USA. Noe som imponerer litt, er den interne minnestørrelsen. Minnet er på 21MB, som er dynamisk - med andre ord; det kan brukes til alle mulige typer data (bilder, lyd, etc.). Dette holder til rundt 100 bilder i topp kvalitet, og adskillig flere i middels og lav kvalitet. Den har desverre ikke støtte for minnekort, noe som ikke er urimelig for en såpass dyr telefon. Funksjoner og underholdning Å sende meldinger med denne telefonen er noe av det verste jeg har vært med på. For det første, måtte man skrive mottakers nummer først, og deretter skrive meldingen, noe som heller ikke er lett. T9-ordbok er valgt som standard, og må slås av hver gang man skriver en melding dersom man ikke vil skrive med det. Telefonen er heller ikke spesielt rask å skrive med, og man kan ikke trykke pil ned eller noen andre knapper for å slippe å vente når man skal skrive en bokstav på samme knapp som forrige. Irriterende. Å sende MMS'er derimot, er noe helt annet. MMS-editoren er noe av det bedre jeg har sett på lenge, og har et lettfattelig og godt grensesnitt. Nesten som jeg lurer på om Siemens har hatt en finger med i spillet alikevel, når det gjelder akkurat den. Å ringe med telefonen var heller ingen fryd. Tvert i mot - ringekvaliteten var elendig. Den dårlige høyttaleren gjorde at stemmen i den andre enden hørtes dårlig, og spraket veldig. Dårlig! Adresseboken var toppen. Her kan man lagre hele navn, etternavn og nummer! Fantastisk... Telefonen stiller også midt på treet når det gjelder funksjoner. Man får ikke mer enn man betaler for i alle fall. Av nyttefunksjoner, har man en enkel kalender, organiserer, en heller dårlig kalkulator, og andre småfunksjoner. Jeg er faktisk mer fornøyd med nyttefunksjonene i min AX75 som er en billigtelefon i A-serien til Siemens. Kalenderen er forsåvidt grei, det er resten av nyttefunksjonene også, men kalkulatoren er noe for seg. Den er mindre avansert enn kalkulatoren til Siemens C60. Det burde tale for seg... Telefonen har som sagt støtte for Java. Treg Java. De medfølgende spillene og programmene i Java-format, er trege, og noen ganger laster de ikke i det hele tatt. Noe som irriterer, er at man må inn i et eget "Java-program" for å kjøre Java-programmer. Hos meg har dette programmet slutte å fungere... I tillegg, finnes det få programmer og spill til Philips-telefoner siden de er lite utbredt, her i Norge i alle fall. Av spill, følger det med to stykker, Marble Crossing og Worms. Sistnevnte var jeg litt overrasket over å se bundlet med en telefon. Worms trenger jeg ikke forklare så mye rekner jeg med - det er et avhengighetsskapende og kjekt spill. Marble Crossing, er også et veldig bra spill. Det går ut på å snu på forskjellige "rør" slik at forskjellig fargede klinkekuler kommer til det rette hullet sitt med samme farge. Rimelig avhengighetsskapende dette også... Bruker du telefonen mye til å gå på nettet og lese nyheter, og lignende, kan du bare velge vekk SF65 med en gang. Den nettleseren er noe av det dummeste jeg har sett. Jeg prøvde å lese nyheter på WAP-sidene til VG, og etter jeg hadde bladd noen få linjer ned, kom det en link der det stod "<mer...>". Slik fortsatte det hele tiden, og nyhetslesingen ble mer til å trykke på menyer og lignende... Kamera Hvis det er noe denne telefonen imponerer med utenom designet må det være kameaet. Kanskje ikke selve kameraet, men hvordan kameraet fungerte med telefonen. Når man har displayet snudd og lukket, får man en skikkelig "kamerafølelse" når man tar bilder med telefonen, og bildet i displayet hakker ikke i det hele tatt, noe som kan være tilfellet på enkelte telefoner. I tillegg, sikrer de fire knappene på hver sine sider av skjermen, at man kan bla i bilder, zoome inn, osv., uten problemer - akkurat som på et digitalkamera. Den har også et sterkt LED-lys ved siden av linsen, slik at man kan ta bilder i mørket. Selve kvaliteten på bildene er ikke noe særlig. Ikke misforstå, for bilder, spesielt tatt ute, ser gode ut - både på skjermen og på PCen. Men bildene lider av uskarphet og "prikker", under visse lysforhold. Konklusjon Hvis du er ute etter en ny telefon og vil kjøre stil og samtidig bruker telefonen mye til å ta bilder, er Siemens SF65 den rette telefonen for deg. Den er også svært billig for tiden, så den er et godt kjøp. Er du i midlertid en av de fleste, som sender en del meldinger, ringer og generelt bruker telefonen til litt mer enn å bare ta bilder og å se på, bør du styre langt unna denne telefonen - men ikke styr unna Siemens! Husk, dette er en Philips-telefon. Selv er jeg ikke spesielt glad i denne telefonen, og bytter den nok mest sannsynlig i en Siemens CX75 som til omtrent samme pris stiller med MP3-støtte, Bluetooth, minnekort og gode gamle Siemens-menyer. + God skjermkvalitet + Godt kamera og "kamera-konsept" + Gode taster + Veldig fint design - Ikke Siemens-telefon, derfor uvandt for Siemens-brukere - Elendig ringekvalitet - Dårlig å skrive på / sende SMS med - Dårlig Java-støtte - Elendig nettleser Endret 16. desember 2005 av Johan123321 Lenke til kommentar
Shhhh Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 Du skriver bra, både denne og Ax75 testen. Stå på! Men kan ikke du legge ved noen bilder som er tatt med mobilen? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 17. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2005 (endret) Du skriver bra, både denne og Ax75 testen. Stå på! Men kan ikke du legge ved noen bilder som er tatt med mobilen? 5303154[/snapback] Takk, takk! Jeg fikk ikke tid til å ta bilder, for jeg leverte inn telefonen igjen. Byttet den i en CX75... Men de bildene som ble tatt var ikke spesielt gode, og led av prikker og uklarhet inne. Ute var de greie nok, men var fortsatt litt uklare. I tillegg fikk jeg nesten aldri sjansen til å laste over bildene, for av og til nektet telefonen å kommunisere med PCen i det hele tatt (via datakabel) Endret 17. desember 2005 av Johan123321 Lenke til kommentar
Shhhh Skrevet 17. desember 2005 Del Skrevet 17. desember 2005 Håper du skriver en test om CX75 også Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 17. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2005 Jada, det skal jeg gjøre. Og fra nå av skal alle testene mine være slik som AX75 sin test, altså med skjermbilder osv. Lenke til kommentar
Comprade Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 (endret) Hvordan fikk du egentlig bildene dine over på dataen? EDIT: Nevermind, fant det ut. Endret 7. juni 2007 av Comprade Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå