Gå til innhold

Skal jeg kjøpe fz 30 eller pro 815?


Anbefalte innlegg

Nå har det vert en del tester av samsung pro 815 og panasonic fz 30, og ut i fra det jeg kunne forstå med mine engelsk kunnskaper så ser det ut til at pro 815 er det beste valget og tar de beste bildene.samtidig så vant jo fz 30 diwa gull pris,så jeg er litt usikker på hva jeg skal velge.på samme bilder tatt med de to kamraene ser det jo ut til at pro 815 har skarpest og best bilder,har størst display,mm.Jeg vil ha flere synspunkter fra dere før jeg endelig bestemmer meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke må ha videofunksjon, er Sony DSC R1 det beste valget. Det er fullstendig overlegen både panazonic fz30 og Samsung pro 815. I følge Dcpreview er bare linsen på Sonyen verdt prisen alene. Kan sammenlignes med speilrefleks påsatt bra objektiver. Det er først på ISO fra 1600 og oppover at DSLR er bedre.

Lenke til kommentar
Hvis du ikke må ha videofunksjon, er Sony DSC R1 det beste valget.  Det er fullstendig overlegen både panazonic fz30 og Samsung pro 815. I følge Dcpreview er bare linsen på Sonyen verdt prisen alene. Kan sammenlignes med speilrefleks påsatt bra objektiver. Det er først på ISO fra 1600 og oppover at DSLR er bedre.

5270462[/snapback]

Video er for videokamera, så det bør ikke være noe problem, men det kan jo hende han trenger kraftigere tele enn det R1 kan varte opp med? I sitt zoomområde er R1 uslåelig (skulle da også bare mangle når man ser på sensorstørrelsen) men telestyrken er jo langt unna det du får med Pro-815/FZ-30. Dette må jo trådstarter selv vurdere, men generelt kan jeg si at dersom 120mm tele er nok er R1 selvskreven, og ønsker du sterkere tele er FZ-30 sannsynligvis det beste valget på grunn av den optiske bildestabilisatoren.

 

Vil også tilbakevise det svært generelle utsagnet om at DSLR er bedre enn R1 fra ISO1600 og oppover. Det er store forskjeller mellom ulike DSLR-modeller, og ja, de beste (5D, 1Ds, etc) er nok noe bedre enn R1 på høy-ISO, men generelt sett kan man si at R1 er minst like bra som konkurrerende DSLR-kameraer (altså de i samme prisklasse).

Lenke til kommentar

Jeg er kun inntresert i anbefaling mellom pro 815 og fz 30 de andre modellene er ikke aktuelle for meg nå,selvfølgelig ville jeg valgt sonyen,men det viktigste for meg akkurat nå er zoom og bildekvalitet av overnevnte,og vil ha så mange sunspunkter som mulig før jeg bestemmer meg !takk for alle synspunkter

Lenke til kommentar

Jeg har selv nyulig kjøpt FZ30 etter å ha ni-lest alt jeg kom over om FZ30, S9500 og Pro815. De er jo rimelig i samme klasse, nesten-speilrefleks. Det ble ikke enkelt, da alle 3 har sine styrker og svakheter. Du har sikkert lest en del selv, men her er noen av kriteriene jeg kikket på:

 

Brennvidde:

 

S9500: 10,7x (28-300)

FZ30: 12x (35-420)

Pro815:15x (28-420)

 

Jeg liker både kraftig zoom og vidvinkel, men syntes FZ30 ble et greit kompromiss

 

Bildestabilisator:

 

S9500: Nei

FZ30: Ja

Pro815: Nei

 

Jeg har tidligere hevdet at dette ikke er nødvendig, men har skiftet mening!!

 

LCD:

 

S9500: 2", 115000 punkter, kan vippes opp

FZ30: 2", 235000 punkter, kan vris og snus helt rundt og skjules

Pro815: 3.5", 235000 punkter, ikke bevegelig

 

Det er dramatisk forskjell på 115K og 235K punkter på samme størrelse skjerm. Men 235K på en 3.5", som da blir bortimot 4x så stor på areal, kan ikke bli i nærheten like sylskarp som FZ30. Jeg har fysisk sett S9500, og min var svært mye bedre.

 

Fysisk størrelse:

 

S9500: zoomen kommer et godt stykke ut ved zooming

FZ30: all bevegelse foregår inne i objektivet, og altså ikke en mm lengre ved zooming

Pro815: zoomen kommer perverst lang ut ved zooming, og blir dermed en anelse uhåndterlig.

 

Jeg synes det var svært behagelig at linsa ikke forlenges, det gir stødig grep til en hver tid

 

Støy:

 

S9500: Best

FZ30: Greit nok

Pro815: Dårligst

 

Dette er min egen mening, samt noe fra omtaler. Jeg hadde opprinnelig bestilt Pro815 kun basert på omtale, men etter å ha sett tidlige testbilder tatt i lav ISO, avbestilte jeg. Det var svært mye støy selv i ISO 50 og 100. FZ30 begynner å støye ved ISO 200, og er markant ved ISO 400. Jeg har imidlertid lært meg å bruke ISO 80 eller 100 for det meste, og kompensere deretter. Det har gitt meg glimrende bilder. S9500 har i følge tester minst støy. Men dette gjelder jo hovedsaklig bilder tatt i mørke omgivelser. De fleste bilder tas jo i dagslys. Dessuten har jeg skrevete ut bilder med synlig støy på skjerm i A4, og så ikke et fnugg på disse.

 

Manuell betjening:

 

Alle 3 har manuelle mekaniske ringer for zoom og manuell fokus, det gir en god speilrefleksfølelse og er svært mye medre enn f.eks. vippebryter for zoom. Pro815 har i tillegg en ring for manuell ISO. Her er det derfor lite som skiller

 

Blits:

 

Alle 3 har relativt god blits som spretter høyt opp over objektivet, og dermed motvirker røde øyne. Alle 3 har også sko for ekstern blits

 

Samlet gikk jeg derfor for FZ30, og er meget fornøyd. Av andre ting jeg liker ved mitt (er usikker på de andre her) kan nevnes:

- 2 funksjonsratt på håndtaket, slik somspeilrefleks, for bl.a manuelle innstillinger.

- gode luker for minnekort og batteri

- stativfeste er sentrert i forhold til linsa

- mange motivvalg

- god videofunksjon

- solid byggekvalitet og meget godt grep

 

Hvis det ikke skinner gjennom etter dette, vil jeg altså varmt anbefale dette. Noen testbilder kan du se på www.manskow.net/kameratest, se under Panasonic. Grottebildene fra Gibraltar sier litt om hva det er godt for inne, uten blits.

Lenke til kommentar
Har du ikke skjønt at spm. her gir svar du ikke ønsker og en masse alternativer som folk mener du burde ta hensyn til.

 

Unnskyld meg, men når trådstarter spør om tips og evt. erfaringer, må det vel være tillatt å komme med nettopp dette?

 

Å lese spec er en ting, å høste erfaringer fra noen som faktisk har et aktuelt kamera kan da ikke skade. Jeg synes det var en unødvendig kommentar.

Lenke til kommentar

[Det er to gode kameraer, men jeg er ikke i det minste tvil om at du vil bli mest fornøyd med Panasonic FZ30. Jeg var selv veldig i tvil og vurderte begge disse to kameraene opp mot Konica 5d og Nikon 70. Jeg syntes at jeg fikk en mere komplett løsning med Pansonicen. De forskjellene som ble listet opp i Manskow`s sammenligning. bekrefter de som jeg også la vekt på ved valget.

Jeg har så langt tatt et par tusen bilder med FZ30 og er svært, svært fornøyd. Har ikke sett noe til støy-problemene som mange har kritisert Panasonic for.

Positive egenskaper:

- Bildekvalitet

- Lettbetjent og utrolig mange innstillinger

- Særdeles god blitz

- Rask oppstart

- svært skarp LCD med vipp/vri

- bildestabilisator

- mekanisk zoom (vedlig bra - kommer ikke lengre ut)

- solid, robust, passe vekt/størrelse og god balanse + + + + + +

Negative egenskaper

- Ikke stropp til linsedeksel

- Bør kjøpe et ekstra batteri

 

http://www.dpreview.com kan du se på sammenligning mellom begge kameraene;

Link: http://www.dpreview.com/reviews/compare_po...mcfz30&show=all

 

Men, for all del, Samsungen er også et bra kamera, men jeg synes ihvertfall du får ett veldig bra redskap for fotoglede ved Panasonic. Uansett, er det opp til deg som fotograf å skape gode bilder.

 

Fornøyd FZ30-eier

Tom

Lenke til kommentar
- Bør kjøpe et ekstra batteri

 

Støttes. Uansett kamera og kapasitet, passer det aldri når det er tomt for strøm. Jeg har alltid hatt ekstrabatterier på alle mine kamera. Når det gjelder Panasonicen bruker den desverre proprietær batteriløsning, det måtte i tilfelle være et av mine ytterst få klagepunkter, i tillegg til manglende linsedekselstropp, som nevnes her. Billigste nettsjappe tar hårreisende ca. 890,- for et batteri. Selv kjøpte jeg derfor hele 2 stk batterier på eBay, fra Hong Kong, til den nette sum av totalt 250,- levert rett i postkassa. Anbefales....

Lenke til kommentar
men hvis man liker å ta en del zoom bilder da burde vel fz 30 være det beste alternativ av disse 2 eller?

5279929[/snapback]

 

Ja, det er helt klart en stor fordel med stabilisator ved lange zoom-bilder.

Men, uansett bilder ved zoom på over x10 krever gode lysforhold, helst stativ, helst stabilisator og en fotograf som kjenner kameraet sitt.

 

Men, svar på spørsmålet:FZ30 er nok bedre på zoom-bilder, p.g.a bl.annet stabilisatoren.

 

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...