Gå til innhold

Digitalkameraet med best videofunksjon prisuavh.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette lurer jeg også på. Det jeg i hvert fall kan si er at det ikke finnes noe speilreflekskamera med god videofunk. Siden det ikke finnes et speilref. med video funk i det hele tatt(speilet er i veien for "opptak").

Skulle gjerne funnet er kamera med litt mere zoom enn 750. Vet noen hvordan det står til med videofunk. på fujifilm 9500?

Lenke til kommentar

Canon Powershot S2 IS skal være meget bra på video. Om det er bedre enn Ixus 750 tør jeg ikke uttale meg om da jeg ikke har prøvd den, men videofunksjonen fremheves ihvertfall som et av S2 IS sine sterke sider. Det har også mye mer zoom enn 750, da det har 12x optisk zoom og optisk bildestabilisator.

Lenke til kommentar

Hvilken oppløsning gir bra kvalitet på film fra digitalkamera da?

Jeg er også ute etter "god" videokvalitet, men veit ikke helt hva jeg skal se etter.

Jeg kommer til å ha med meg kameraet en del ved vannet og i alpinbakker så

de kameraene jeg er mest interresert i er pentax Wpi og Mju

Er Pentaxen bra nok på video? Video 320X240 30b/s?

eller må jeg opp på 640x480 for å få bra nok kvalitet?

Lenke til kommentar

Videofunksjon på digitale stillbildekamera er jo ikke like bra som et videokamera uansett, men det kan fint brukes som dokumentasjon. Mer "avanserte" greier, som familiefilmer og slikt, egner de seg dårlig til både på grunn av kvalitet (høy kompresjon og bildebrikke uegnet for video) og lagringsmediet (noen få minutter selv på store minnekort).

Vanlig tv/video har en oppløsning på 720x575 pixler med 25 bilder i sekundet (b/s). Du bør derfor opp på 640x480 for å få noe som i beste fall kan sammenlignes med video.

Lenke til kommentar

Jeg kan "snakke for" Canon Powershot S2 IS igjen jeg da....

S2 har

Videoopptak 640 x 480 - 30 fps , lagres som AVI fil på minnekortet...

Det har også Stereo lyd, som ikke er helt vanlig på kompaktkamera...

Men, video tar 100Mb pr minutt på max kvalitet.. som da fyller et 1Gb kort på 10minutter.......

( se akams test av S2 for å se en video fra kameraet..)

Lenke til kommentar
Jeg kan "snakke for" Canon Powershot S2 IS igjen jeg da....

S2 har

Videoopptak  640 x 480 - 30 fps , lagres som AVI fil på minnekortet...

Det har også Stereo lyd, som ikke er helt vanlig på kompaktkamera...

Men, video tar 100Mb pr minutt på max kvalitet.. som da fyller et 1Gb kort på 10minutter.......

( se akams test av S2 for å se en video fra kameraet..)

5275996[/snapback]

En annen fordel med S2 IS er at det har egen knapp for å starte videoopptak, så du kan gjrøe det uten å måtte skifte modus først. Fint hvis det dukker opp et motiv som bør filmes heller enn fotograferes. Omvendt kan du ta et bilde mens du filmer. Filmingen stopper da ca ett sekund, og du hører en klikkelyd i filmen. Ellers ingen ting. Du trenger ikke avbryte filmingen.

Hvis man skal se filmen på widescreen-TV, kan Panasonic Lumix LX1 være interessant, da den har ekte widescreenopptat i 848x480.

Ingen av disse kameaene har mulighet til å zoome mens man filmer. Noen kameraer har det i dag, blant annet gjelder det Casio Exilim Pro EX-P505, og ultrazoomkameraer med zoomring på objektivet.

Erik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...