prh Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Hei Jeg søger info og råd omkring valg af objektiv til nær fotografering af designer smykker i højopløste detaljer. Kameraet er et Nikon D70s, og jeg tænker det skal enten være et Nikon eller et Sigma objektiv. Jeg har lysanlæg og studie udstyr, men mangler altså fortsat et godt objektiv! Alle forslag er velkomne! På forhånd tak! Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Ta en titt på Sigma 150mm F2.8 EX DG APO IF Macro HSM. Jeg legger ved et av de første bildene jeg tok med det objektivet. Lenke til kommentar
prh Skrevet 7. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2005 Wow! Det ser godt ud. Men det er et halvdyrt objektiv. Tror du at jeg får forholdsvist mere for pengene, end hvis jeg eksempelvis vælger Sigma 105mm F2.8 EX DG Macro for Nikon Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Litt pussig det med prisen. Jeg betalte ca 1000 kr mindre for mitt. Sigma 105mm F2.8 EX DG Macro for Nikon er et meget bra makroobjektiv som antakelig tar like gode bilder. Siden brennvidden er kortere så må du nærmere motivet og det mangler ultrasonisk autofokus. Autofokus trenger man ikke ofte til makroarbeid med stativ så det vil ikke være noe spesielt tap. Hvis arbeidsavstanden heller ikke er så viktig så vil 105mm gi deg en god del mer for pengene med de prisene som er i produktguiden. Lenke til kommentar
kawak Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Kjenner ikke mye til objektive som er nevnt, men skal du fotografere et stillestående objekt, vil det logisk sett bli skarpest med en kortere brennvidde. Tror du fint vil få skarpe bilder med 150mm, men teoretisk sett vil dine egen "skjelving" bli mer fremtredende ved 150mm. Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 (endret) Litt pussig det med prisen. Jeg betalte ca 1000 kr mindre for mitt. Sigma 105mm F2.8 EX DG Macro for Nikon er et meget bra makroobjektiv som antakelig tar like gode bilder. Siden brennvidden er kortere så må du nærmere motivet og det mangler ultrasonisk autofokus. Autofokus trenger man ikke ofte til makroarbeid med stativ så det vil ikke være noe spesielt tap. Hvis arbeidsavstanden heller ikke er så viktig så vil 105mm gi deg en god del mer for pengene med de prisene som er i produktguiden. 5262846[/snapback] Jeg tror trådstarter får mest for pengene med 105mm. Jeg har nettopp kjøpt 105mm-macroen, og førsteinntrykket er at den den virker bra på alle måter. Med 1:1 får du en arbeidsavstand på ca 10 cm fra objektivfront til objekt, men du trenger bare gå litt ned på skala for å få større avstand - på 1:2 blir det ca 27 cm. Det er såpass kort og lett at jeg tror det med kamerahuset montert på et solid stativ blir stødig nok uten speillåsing. (Objektivet har ikke stativfeste.) Dybdeskarpheten blir jo endel større enn på 150 mm, og sida en også kan gå helt opp mot 2.8 og isolere motivet, men fortsatt få bra skarphet, er kanskje dette et argument for 105mm framfor 150 eller høyere dersom det ikke er spesielle detaljer som skal isoleres. Jeg hadde nok prøvd en kortere makro eller et normalobjektiv med mellomring i tillegg, for å takle enda flere situasjoner. (Skal prøve 50mm/1.8 med mellomring sjøl.) Tamrons 90mm er også veldig bra i test, og et litt rimeligere alternativ vil være makroobjektiver med kortere brennvidder, 50-60mm. Prøv ulike løsninger! Det er jo bare å ta med seg kamera og et par smykker og gå i en butikk for å teste. Endret 7. desember 2005 av capricorny Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 (endret) Tror du fint vil få skarpe bilder med 150mm, men teoretisk sett vil dine egen "skjelving" bli mer fremtredende ved 150mm. 150 mm objektivet veier dobbelt så mye og har festebrakett for stativ så det er nok betydelig mer stødig enn 105 mm objektivet. Endret 7. desember 2005 av Kristallo Lenke til kommentar
olemm Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Det som det kan komme litt an på er hva slags overflater du skal fotografere. Er det høyrefleksive flater kan du være tjent med lange brennvidder siden den maksimale vinkelen som innfallende lys reflekteres slik at det synes på bildet ditt er mindre. Samtidig, hvis du skal fotografere gjenstander som har "linse"-effekt, altså litt som vinglass fulle av vann, gjennomskinnelige perler o.l. vil du være tjent med en kortere brennvidde da en slik brennvidde vil vise mindre av bakgrunnen i det gjennomskinnlige objektet. Hvor små er motivene, skal 22x15 mm store objektiver fylle hele bilderammen? Hvis motivene er forholdsvis store (halskjeder, klokker, o.l.) så kan det være fornuftig å se inn i perspektivkontrolløsninger, først og fremst hvis dette er i en kommersiell sammenheng. Slike løsninger kan gi svært selektiv dybdeskarphet, eller dybdeskarphet i hele ruta nesten uansett hvilken vinkel du tilnærmer deg motivet med. Slike løsninger koster en del, rundt 1000 USD, og kan nås med TS/PC-objektiver (f.eks. PC nikkor 85) eller med belg og objektiv til større format (Novoflex Balpro T/S). Det finnes en del budsjettløsninger for dette også, Arsat lager en TS 80 med utgangspunkt i en Pentacon-normal til Kiev 6, en slik løsning koster rundt 3-400 USD. Überbudsjettalternativet er å kjøpe et 6x6-objektiv og lage belg sjøl, vet ikke hvor suksessfullt det er, men billig. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Feilposter, flyttet til riktig kategori Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Hvis motivene er forholdsvis store (halskjeder, klokker, o.l.) så kan det være fornuftig å se inn i perspektivkontrolløsninger, først og fremst hvis dette er i en kommersiell sammenheng. Slike løsninger kan gi svært selektiv dybdeskarphet, eller dybdeskarphet i hele ruta nesten uansett hvilken vinkel du tilnærmer deg motivet med. Slike løsninger koster en del, rundt 1000 USD, og kan nås med TS/PC-objektiver (f.eks. PC nikkor 85) eller med belg og objektiv til større format (Novoflex Balpro T/S). Det finnes en del budsjettløsninger for dette også, Arsat lager en TS 80 med utgangspunkt i en Pentacon-normal til Kiev 6, en slik løsning koster rundt 3-400 USD. Überbudsjettalternativet er å kjøpe et 6x6-objektiv og lage belg sjøl, vet ikke hvor suksessfullt det er, men billig. 5263546[/snapback] Bare et spørsmål angående perpektivkontroll (PC): Hvis det ikke er linjer som skal rettes opp, men dybdeskarphet som skal håndteres, kan en prøve å med kortere brennvidder og nedblending som en slags "poor man's PC"? Lenke til kommentar
olemm Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 Antakelig vil du kunne få litt av den samme effekten. Har leita etter et bilde som demonstrerer effekten av TS, og har et veldig fint ett av Canon TS-E 45 som viser et dekket bord hvor fokusplanet er tilta maksimalt, slik at dybdeskarpheten fyller hele flaten til tross for bruk av f/2.8. Imidlertid har jeg dette på papir Dette bildet viser forsåvidt noe av effekten, her er fokusdybden kort men "dyp": http://www.pbase.com/image/48251894 Imidlertid har man også den motsatte muligheten, til å gjøre fokusplanet svært kort, et eksempel med TS-E 45/2.8: http://www.pbase.com/image/31872438 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå