Imsvale Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 (endret) Jeg har i det siste holdt på å overklokke den nye PC-en min. Jeg fant maks for HK på 293 MHz, klarte 4 timer i Prime95 helt fint. Jeg sliter litt med å få disse til å ville gå med på optimale settings. Ifølge Corsair.com har de en latency på 2-3-3-6-1T. Satt til Auto i BIOS kjører de på 3-3-3-8-2T, og det virker ikke som de vil ned under dette. Endrer jeg på noe så henger den etter første skjermen under oppstart. Jeg mener jeg fikk lurt Tcl ned til 2, husker ikke helt om den ville boote da, tror faktisk den restarta rett før login. Er det noe jeg har oversett eller ikke vet om? Kan noen forresten gi en kort forklaring på hva de ulike timingene er for noe? Foruten de fire-fem som oftest blir oppgitt, er det jo ytterligere noen i BIOS. Her finnes Tcl, Trcd, Tras, Trp, Trc, Trfc, Twr og Trwt samt 1T/2T. Hva gjør man med dem under overklokking og hva må man ta hensyn til? Endret 7. desember 2005 av TrondH86 Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 10. desember 2005 Del Skrevet 10. desember 2005 Hei. Har omtrent samme brikker, og omtrent samme problem her. Faktisk ble jeg nå litt forvirret når jeg leser på Corsair's hjemmeside. Mine brikker heter CMX Twinx3200C2, og da jeg kjøpte disse fant jeg fort ut at det sto med liten skrift hos Corsair at de var cas2,5 på A64... Når jeg ser igjen nå står det på samme brikkene såvidt jeg kan se ingenting om dette, men at de er testet på cas2 med Nforce2. Samme som det står om XMS. Uansett, jeg har i alle fall samme opplevelsen som deg, med hva timings blir satt til med auto. Så med andre ord yter de ganske dårlig hvis man ikke manuelt stiller de. Hos meg fungerer de fint på A64 med 2,5.3.3.6 og 1T, men med cas 2 vil det ikke boote. Har også brukt de på Intel, og der kjører de fint cas2, men da er de ikke særlig klokkevillige. Med 2,5.3.3.6 kom jeg til ca 240Mhz på A64. De andre settingsene bortsett fra 2,5.3.3.6 og 1T er det lite og hente av ytelse med og endre, og auto bruker å fungere helt fint og stabilt. Men den 2T innstillingen har ganske mye og si, så den bør du sette til 1T uansett hva du får til med de andre. Mine brikker har også vist seg og trives best med ca 2,8Volt. Under det blir de fort ustabile, og over det yter de ikke mer her i alle fall. Vil anbefale deg og prøve deg fram på akkurat din maskin, og når du gjør det kjør standard fart først, altså DDR400- 200Mhz minnefart. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 10. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2005 (endret) Takk så mye for svar. Trodde ikke jeg ville få noe. Jeg tror du har de samme som meg. Hvis det er 2x512 og de er svarte (ikke PT - Platinum Edition) og C2 (dette er vel kort for CAS2?), er det nok de samme. Er nokså sikker på at det står CAS2 på selve minnebrikkene også. Har dem ikke for hånden akkurat nå, skal dobbeltsjekke at det er riktig produkt (burde være riktig hvis det er riktig navn på selve brikkene ). Håper ikke Databutikken sendte meg 3200 i stedet for 3200C2. De som ikke er C2 har 3-3-3-8-1T, mens C2 har 2-3-3-6-1T. Mener det er disse to som er de eneste mulige for forbytting så vidt jeg ser. Håper uansett ikke det har skjedd. Når jeg tenker over det burde de vel i så fall stått til 1T om ikke annet, men det gjør de heller ikke. Så det er vel ikke særlig sannsynlig. BIOS finner vel disse settingene ved å sjekke brikkene, er det ikke SPD det heter der settingene står? Er det mulig at det er gjort en feil med disse i SPD? Men når de er 2-3-3-6-1T, skal de vel uansett kjøre uproblematisk på disse settingene hvis man ikke har overklokket noe? Hvis DRAM er satt til auto mens man klokker opp HK/CPU, så stilles frekvensen automatisk ned; var vel nede i DDR266 (133Mhz) på det meste tror jeg. Mulig jeg husker feil. Samtidig var den nokså grådig på å skru opp latency-instillinger for RAM-en. Det står jo i PDF-fila at de er testet både på Intel og AMD på 2-3-3-6, så dette er rart. Hvor var det du så at det sto CAS2,5 på A64? Takker for tips til volten og igjen for resten generelt. Surt om de ikke vil kjøre på CAS2 på A64. Endret 10. desember 2005 av TrondH86 Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 11. desember 2005 Del Skrevet 11. desember 2005 TrondH86 Postet i går, 23:22 Takk så mye for svar. Trodde ikke jeg ville få noe. Jeg tror du har de samme som meg. Hvis det er 2x512 og de er svarte (ikke PT - Platinum Edition) og C2 (dette er vel kort for CAS2?), er det nok de samme. Klart du får svar Men som sagt, jeg ble litt forvirret her nå, det står som du også nevner C2 på selve brikkene, og jeg har også 2x512MB svarte. Enda mer forvirrende er det at det på esken på mine står XMS, men selve brikkene heter når jeg går tilbake til ordren CMX... Uansett at de var cas2 på A64 sto nederst på samme siden som den du har linket til. Det sto da en stjerne ved 512 og 1024 MB C2 i tabellen, og nederst; *= CAS2 på Intel, CAS 2,5 på A64. Dette husker jeg da svært godt, fordi det ikke sto noe om dette på Komplett's side, og jeg i sin tid kjøpte brikkene for ca 1500Kr fordi de var cas2, og ble en smule skuffet da jeg sjekket etterpå hvorfor de nektet å være cas2 på min A64. Nå finner jeg altså ikke denne infoen noe sted hos Corsair, det eneste det står noe om er altså "testet cas2 på NF2" (hvem pokker bruker NF2 btw... ) Vel, jeg kan altså ikke med 100% sikkerhet si at våre brikker er like, men er sikker i min sak for mine brikkers vedkommende. Det står jo også i PDF filen at de av SPD settes til 2.3.3.6 1T, det er fler enn deg og meg, som kan bekrefte at det ikke er tilfelle i praksis. Jeg valgte og beholde mine, da jeg var fornøyd med klokkeevnen samt at de var stabile og fine. Men i ditt tilfelle, siden all dokumentasjon tilsier at de skal være cas2, kan jo klage til der du har kjøpt de. Jeg har i grunn trodd at de har kommet i en forbedret utgave siden jeg kjøpte, og at det derfor ikke lenger var noe forbehold om A64 . Så enten må du klage, ellers så kan du bruke de som forklart 2,5.3.3.6 1T. Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 11. desember 2005 Del Skrevet 11. desember 2005 jeg har Corsair XMS2 5400 DDR2 Twin2x 2*512....på Corsair sine sider står det 4-4-4-12..auto i bios 5-5-5-15 har null probs med å kjøre de på 4-4-4-12, men jeg syns bare det er litt rart Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 11. desember 2005 Del Skrevet 11. desember 2005 (endret) Ja, men at SPD setter brikker langt slappere enn de klarer er nok vanligere enn mange er klar over. Har vært borti en del her på forum, som har kjøpt dyre fancy brikker, smelt de inn med alt på auto, og kunne i prinsippet likgjerne hatt "noname" brikker til 700KR pr GB... Men en liten ting til TrondH86, som sagt har jeg også brukt brikkene på Intel, så vet at de ikke klokker særlig bra @cas2. Har også her et par Corsair 4400 C25, som kan kjøre cas2 opp til ca 220Mhz (2.3.3.6) med 2,5.4.4.8 går de opp til 300Mhz, så med dem har jeg forsket en del på "cas vs hastighet" og det er slett ikke sikkert du er tjent med å få de brikkene til og kjøre cas2, siden du klokker. Er vanskelig og si nøyaktig hvor skjæringspunktet går, men generelt kan man nok regne med at feks 2,5.3.3.6 @240Mhz yter bedre enn 2.3.3.6 @205Mhz... Endret 11. desember 2005 av pcp160 Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 11. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2005 Men en liten ting til TrondH86, som sagt har jeg også brukt brikkene på Intel, så vet at de ikke klokker særlig bra @cas2. Har også her et par Corsair 4400 C25, som kan kjøre cas2 opp til ca 220Mhz (2.3.3.6) med 2,5.4.4.8 går de opp til 300Mhz, så med dem har jeg forsket en del på "cas vs hastighet" og det er slett ikke sikkert du er tjent med å få de brikkene til og kjøre cas2, siden du klokker.Er vanskelig og si nøyaktig hvor skjæringspunktet går, men generelt kan man nok regne med at feks 2,5.3.3.6 @240Mhz yter bedre enn 2.3.3.6 @205Mhz... 5281587[/snapback] Okay, så hvis vi ser bort i fra at det er litt rart at Auto setter dem til noe annet enn det som står på websidene til produsenten, så vil de uansett yte bedre med andre instillinger (høyere latency og frekvens, opp til et visst punkt)? Jeg er fortsatt nokså grønn når det gjelder klokking, spesielt minne. Må prøve å samle noe kunnskap her. Forøvrig ser det ut som XMS (Xtreme Memory Speed) er navnet på serien med minnebrikker, mens CMX (kanskje Corsair Memory Xtreme eller noe ) bare er en del av modellnummeret. Siden vi nå er innpå dette og i tilfelle noen ikke visste det så er TWINX bare noe som viser at det er to identiske minnebrikker i pakken. E.g. TWINX1024 = 2x512 MB. Så ser det ut som jeg skal sette vDIMM til (ca.) 2,8 V, latency omtrent 2,5-3-3-6 samt 1T og dra opp klokkehastigheten en del. En annen ting som forvirrer meg litt; jeg har sett flere plasser at nForce 2 liker den siste verdien i latency høy, f.eks. 2,5-3-3-11(-1T). Asus A8N-SLI Premium har nForce 4. Er det som jeg tror at nForce 2 er en forløper til nForce 4 (som virker overveldende logisk ) og at jeg bare kan ignorere disse anbefalingene jeg ser rundt omkring til nForce 2? Forvirringen ligger i at folk fremdeles nevner nForce 2, mens nForce 4 er det nyeste. Spørsmålet er da om nForce 4 fremdeles liker den siste verdien høy. Noen som kan svare på dette? Ja, men at SPD setter brikker langt slappere enn de klarer er nok vanligere enn mange er klar over. Har vært borti en del her på forum, som har kjøpt dyre fancy brikker, smelt de inn med alt på auto, og kunne i prinsippet likgjerne hatt "noname" brikker til 700KR pr GB...5281587[/snapback] Så da tenker jeg vi konkluderer enkelt og greit med det at BIOS (iallfall i noen tilfeller) liker å sette latency en del lavere enn RAM-brikkene er ifølge produsenten er laget for, ved original klokkehastighet. Så skal jeg dobbelsjekke om de i det hele tatt vil kjøre på DDR400/200MHz med 2-3-3-6-1T. Takk så mye for alle svar! Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 11. desember 2005 Del Skrevet 11. desember 2005 Så ser det ut som jeg skal sette vDIMM til (ca.) 2,8 V, latency omtrent 2,5-3-3-6 samt 1T og dra opp klokkehastigheten en del. Det er helt korrekt oppfattet. Så da tenker jeg vi konkluderer enkelt og greit med det at BIOS (iallfall i noen tilfeller) liker å sette latency en del lavere enn RAM-brikkene er ifølge produsenten er laget for, ved original klokkehastighet. Så skal jeg dobbelsjekke om de i det hele tatt vil kjøre på DDR400/200MHz med 2-3-3-6-1T. Det er også helt riktig. Dette har med at det aller viktigste hk "tenker på" med sine auto funksjoner er stabillitet. Det samme gjelder feks om du på ditt A8N setter inn 4 minnebrikker, da vil du automatisk få senket farten til DDR333. Det betyr ikke at man ikke KAN kjøre DDR400 med 4 brikker. Og bare så du ikke er i tvil, ytelsen kommer ene og alene av hva du manuelt setter. "Auto" eller SPD er bare for de som ikke vil fikle selv, og de går da også glipp av en del. Høy fart med litt slakkere timings kan gi like godt resultat som stramme timings og lavere fart. Men som nevnt, akkurat hvor grensene går her vil ikke jeg spekulere i, det må du teste deg frem til, hvis det viser seg at du kan velge mellom cas2 og cas 2,5. En annen ting som forvirrer meg litt; jeg har sett flere plasser at nForce 2 liker den siste verdien i latency høy, f.eks. 2,5-3-3-11(-1T). Asus A8N-SLI Premium har nForce 4. Jeg syns det er på grensen til mistenkelig at Corsair babler om hva som fungerer fint på NF2... Så vidt jeg har testet meg frem til får jeg beste ytelse med 2,5.3.3.6 og så høyt klokket det går med disse brikkene på NF4 (A8N) Men skal du virkelig finne svaret på dette, har du mange timer med A64 tweeker og bechmark testing foran deg... Ellers har jeg fått en slags liten formel fra en annen forumbruker, som kan mer enn meg om minnets arbeidsmåte, og som jeg personlig har valgt å bruke som utgangspunkt for minnetider. Men her er det altså ikke noen absolutter, kommer an på akkurat hva du tester osv, samt hva som er stabilt med den farten, hk, og cpu du har. Bob Ibsen Postet 29/10-2005 : 11:07 tRAS = CAS + tRCD + 2, mens tRC = tRAS + tRP. tRFC bør ofte være 4 over tRC. (CAS 2,5 rundes av til 3) Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 11. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2005 Takker så mye for formelen, både til Bob Ibsen og til pcp160 som sprer det glade budskap. Den skal jeg notere meg! Nå skal ikke jeg tyne all mulig ytelse fra RAM-en min og kommer ikke til å sitte i timevis og teste og benchmarke. Hva RAM-en gjelder, vil jeg bare at den skal kjøre på det den er laget for, gjerne en tanke over. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 11. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2005 En ting til, jeg så et sted at det fantes mange ulike versioner av denne RAM-en, såkalte "revisions". Jeg har ikke RAM-brikkene for hånden akkurat nå, men jeg tror det sto Revision 5.1 på dem. Dette antyder noe i sammenheng med hva slags brikker det er snakk om (TCCD/Winbond etc for andre brikker, noe annet for mine v5.1/6.1, uten at jeg husker hva). Dette kan forøvrig ha noe med at de (tydeligvis) fjernet merknaden om CAS2,5 på A64. Men det virker ikke som de har fikset det likevel. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 11. desember 2005 Del Skrevet 11. desember 2005 (endret) Ok TrondH86, det var egentlig litt interessant, og absolutt en sansynelig teori til årsak. Jeg fikk faktisk feil på en brikke, og har nettopp fått tilsendt et nytt par, men minne bor nå i en Intel stue-pc så der kjører de cas2. Men hvis det passer seg slik en gang skal jeg jammen prøve de nye på A64, bare for å se om det fungerer cas2 der. Vet ikke revisjonen på mine heller. Når det gjelder dette med og sitte i timesvis og tweeke skjønner jeg godt at du ikke vil det. dette er ting for spesielt interesserte, og du vil umulig merke forskjell i normal bruk uansett. Det som er vesentlig for ytelsen er hastighet (Mhz) T1, cas og tildels RCD (det første etter cas), har du disse tingene i orden får du godt utbytte av brikkene dine. Når du skal prøve klokking har mine som nevnt vist seg best på ca 2,8V, men prøv generelt å holde den så lav som mulig, da produseres mindre varme. Jeg starter gjerne på 2,6V og klokker så langt det går, så prøver jeg 2,7- 2,75- 2,8 og ser om det gjør at jeg kommer lenger (altså kjører memtest feilfritt). Gjør det ikke det, er det tilbake på 2,6- 2,7V. Lykke til, si fra om du får de til å kjøre cas 2 da er du snill, er greit å høre om Endret 11. desember 2005 av pcp160 Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 12. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2005 Igjen, takk så mye for hjelp og forslag! Jeg poster en eventuell konlusjon etter testing ved en senere anledning. Forøvrig: Til TrondH86: Det at brikkene setter seg på feil hastighet er ikke noen ulempe da det (nesten) alltid viser seg å sette på hastigheter UNDER hva minnet kan klare, så det skal ikke bli ustabilitet av dette og betyr heller ikke at noe er feil men produsenten som har satt inn "barnesikring".Brikkene din skal stå på 2-3-3-6 1T 2.75V, dette har jeg fått bekreftet av "Ramguy" på Corsair sin kundeservice om mine brikker og dine er omtrent samme.. Viktige med Corsair brikkene er at man MÅ skru opp volten for at de skal kjøre stabilt med de timingsene samme hvilket HK man har.. 5283816[/snapback] Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 12. desember 2005 Del Skrevet 12. desember 2005 Ja du Trond, jeg har googlet litt mer rundt dette, og hvis du gjør det ser du fort at det er mange som sliter med disse brikkene @cas2- AMD. Jeg støtter det du sier, dvs det fra nahojdat vedrørende spenning osv. Og jeg ser også at Corsair angivelig skal ha sagt at alle deres C2 brikker fom nå støtter cas2 på AMD. Men nå fant jeg i alle fall litt dokumentasjon på det jeg har sagt fra Corsair. Fra Corsair's lab test av Twinx 1024 C2 på A8N Deluxe:Corsair Notes and CommentsWednesday, April 27, 2005 -------------------------------------------------------------------------------- Memory set manually to 2.7V, 2.5-3-3-6 latencies due to auto-detect incorrectly setting the timings to default. This is done through the Advanced Chipset menu and JumperFree settings. Se hele rapporten her Asus A8N-SLI Deluxe with Corsair TWINX1024-3200C2 Dette er da altså fra April i år, og brikkene er revisjon 1.4. Så da er det enten ikke mulig på vårt hk, eller man er avhengig av nyere revisjon enn 1.4 som du har vært inne på tidligere. Her er et utklipp fra en annen test med samme brikker; System auto-detected incorrect memory timings. Manually setting the memory timings fixed this problem. Keep in mind these modules are set for 2-3-3-6 on Intel platforms, but on AMD platforms they are set for 2.5-3-3-6 and adjusting the timings manually may prove necessary. Ja ikke vet jeg, men jeg finner ikke noen test hos Corsair som faktisk kjører disse @cas2 på A8N i alle fall. Du kan jo se litt her du også, bare og sette inn ønsket hk og minne, så får du testrapport corsairmemory.com/corsair/tech_reports.html Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 12. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2005 (endret) Ja du Trond, jeg har googlet litt mer rundt dette, og hvis du gjør det ser du fort at det er mange som sliter med disse brikkene @cas2- AMD.Jeg støtter det du sier, dvs det fra nahojdat vedrørende spenning osv. Og jeg ser også at Corsair angivelig skal ha sagt at alle deres C2 brikker fom nå støtter cas2 på AMD. Men nå fant jeg i alle fall litt dokumentasjon på det jeg har sagt fra Corsair. Fra Corsair's lab test av Twinx 1024 C2 på A8N Deluxe:Corsair Notes and CommentsWednesday, April 27, 2005 -------------------------------------------------------------------------------- Memory set manually to 2.7V, 2.5-3-3-6 latencies due to auto-detect incorrectly setting the timings to default. This is done through the Advanced Chipset menu and JumperFree settings. Se hele rapporten her Asus A8N-SLI Deluxe with Corsair TWINX1024-3200C2 Dette er da altså fra April i år, og brikkene er revisjon 1.4. Så da er det enten ikke mulig på vårt hk, eller man er avhengig av nyere revisjon enn 1.4 som du har vært inne på tidligere. Her er et utklipp fra en annen test med samme brikker; System auto-detected incorrect memory timings. Manually setting the memory timings fixed this problem. Keep in mind these modules are set for 2-3-3-6 on Intel platforms, but on AMD platforms they are set for 2.5-3-3-6 and adjusting the timings manually may prove necessary. Ja ikke vet jeg, men jeg finner ikke noen test hos Corsair som faktisk kjører disse @cas2 på A8N i alle fall. Du kan jo se litt her du også, bare og sette inn ønsket hk og minne, så får du testrapport corsairmemory.com/corsair/tech_reports.html 5285548[/snapback] Nå begynner vi å snakke her. Dette var virkelig nyttig informasjon. Jeg lette faktisk etter kombinasjonen mitt HK og min RAM der, men fant ikke. Tenkte ikke på å lete etter A8N-SLI Deluxe eller andre i samme serie; de vil jo være nokså like. Derimot fant jeg endelig lista over ulike revisions, denne er virkelig god og utfyllende. Hører kanskje hjemme på en sticky eller noe. Uansett, denne sier at revision 5.1 har en chip (flere?) ved navn Mosel Vitelic 5ns (tilsvarende Winbond, TCCD etc for andre brikker). Hva dette har å si for CL vet jeg ikke. Men poenget er at disse er åpenbart nyere og noe modifisert, dermed kan det hende de skal støtte CL2 nå, ettersom det ikke lenger står noe om dette i produktlista på Corsair.com. Selve lista over ulike revisions finner du her. Forøvrig vil BIOS være av nyere dato også, og de har kanskje fikset noen problemer angående dette siden april. Siden mitt HK er nokså nytt, og jeg dermed har nokså ny BIOS, kan dette være grunnen til at jeg aldri hadde oppstartsproblemer før jeg faktisk begynte å tukle med innstillingene, i motsetning til mange andre. Men det ser ut til at BIOS likefullt gjør det samme som i april, nemlig å sette latency til 3-3-3-8, så noen markant forbedring har det ikke vært. Det ser ut til at dette altså er default for HK, og ikke (nødvendigvis) en sikring som tidligere foreslått, og at BIOS setter dette ved en feil ved bruk av Autodetect. Grunnen til dette er ennå uklar, men det ser ut som en bug i BIOS som må rettes av Asus. Okay, men nå er det litt viktig å understreke det faktum at her har vi å gjøre med to separate problemer: Problemer med Corsair TWINX1024-3200C2 på Athlon 64 (vil ikke kjøre CL2) Problemer med Autodetect for DRAM i BIOS for A8N-SLI-serien (for høye timings) Av den grunn har jeg laget en ny tråd angående problemet med A8N-SLI her. Alt som har med det å gjøre bes (fra nå av iallfall) postes der. Alt som eksplisitt har med RAM-brikkene å gjøre, kan holdes her. Dette for lettere å kunne holde oversikten. Endret 12. desember 2005 av TrondH86 Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 12. desember 2005 Del Skrevet 12. desember 2005 Grunnen til at det fremdeles står CL2.5 i AMD systemer på specs er rett og slett at Corsair ikke har fått oppdatert det ennå.. Alle CL2 minnene fra Corsair er garantert å kjøre i CL2 i både intel og AMD systemer med HK som er produsert for tiden, dette stod også på forsiden deres for litt siden.. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 12. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2005 (endret) Som sagt, dette har jeg ennå til gode å sjekke med RAM-en min. Hvis det stemmer er jo alt som det skal være. Endret 12. desember 2005 av TrondH86 Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 12. desember 2005 Del Skrevet 12. desember 2005 (endret) Ja da kan det se ut som det er fra og med rev 5.1 som skal kunne kjøre cas2 da. Søren nå blir jeg jo nødt til å teste dette på A64 med de nye brikkene jeg har fått.. Men det får bli senere en gang Når det gjelder denne Autosettingen så er ikke det bare et A8N problem, det samme skjer på mange andre hk også. Så det er et høyst generelt "problem" at de fleste minnebrikker og hk settes slappere enn de klarer og er spesifisert som, av stabillitets grunner. Akkurat som også nahojdat har sagt. Bare for å ha nevnt det siden du nevner bios, mine Asus hk klokker vanvittig mye bedre med eldre bios enn nyeste sammen med enkelte cpu'er. Så dette kan det være vel verdt å prøve seg litt frem med. Tror ikke Auto innstilliger har endret seg på de 12 biosene jeg har testet på A8N Deluxe. Men mulig jeg tar feil altså, for jeg endrer alltid manuelt uansett. Endret 12. desember 2005 av pcp160 Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 12. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2005 (endret) Jeg er enig i det du sier, men du ser jo selv at Corsair mener RAM-en får *feil* instillinger ved bruk av Auto. Om dette er med vilje eller ikke, vet vel bare Asus. Men jeg kan vanskelig forestille meg at HK er så følsomt at det må sette såpass mye slakkere timings på RAM-en. Så vidt jeg har forstått burde det jo sette det som er tenkt for RAM-en. Men dere har vel rett. Det er vel kanskje et ekstra sikkerhet- og stabilitetsmoment å sette timings slik at det er 100 % stabilt... Synes likevel det er litt drøyt. Men, men. Jeg gidder nok ikke gå gjennom alt dette med ulike versjoner av BIOS, så jeg tenker jeg stoler sånn noenlunde på Asus og holder meg til siste non-beta. For å friske opp litt har jeg nå et nytt spørsmål. Jeg ser i denne lista at Corsair TWINX1024-3200C2 rev 5.1 har Mosel Vitelic 5ns chip, mens de fleste andre har Winbond eller TCCD. I hvor stor grad er dette en fordel/ulempe, ettersom de har forandret? Hva slags forskjell gjør det? Jeg ser forøvrig på toppen av den lista at Winbond og TCCD regnes som de beste chip'ene. Hvorfor har Corsair gått over til en annen? Endret 12. desember 2005 av TrondH86 Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 12. desember 2005 Del Skrevet 12. desember 2005 Helt ening med deg i at det er vel drøyt, cas3 og 2T er faktisk ganske dramatisk... Det med bios er bare noe du bør ha i bakhodet hvis klokkingen din stopper mye tidligere enn forventet, og du har en cpu/minne som ikke er av de aller nyeste. Jeg gikk fra 2,6Ghz til 2,98Ghz ved å gå fra 1013 til 1006 på A8N med en A64 Clawhammer 3500+, og fra 3,3 til 3,85Ghz med P4 Prescott på samme måten. Bruker begge hk i eksempelet nå med helt nye cpu'er og da er nyeste bios helt super. Så poenget er at det er ikke selve bios det er noe galt med, men de fleste fix går på bedre støtte for nye ting, og dette kan ha negativ effekt bakover. he he, men nok om det- er ikke sikker på hva det i praksis får for konsekvenser om det er Mosel Vitelic, annet enn at det er navnet på chipene, så det får andre svare på. Så er jeg spent på å høre om du får kjørt cas2 og hvordan det eventuelt klokker Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 12. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2005 Helt ening med deg i at det er vel drøyt, cas3 og 2T er faktisk ganske dramatisk...Det med bios er bare noe du bør ha i bakhodet hvis klokkingen din stopper mye tidligere enn forventet, og du har en cpu/minne som ikke er av de aller nyeste. Jeg gikk fra 2,6Ghz til 2,98Ghz ved å gå fra 1013 til 1006 på A8N med en A64 Clawhammer 3500+, og fra 3,3 til 3,85Ghz med P4 Prescott på samme måten. Bruker begge hk i eksempelet nå med helt nye cpu'er og da er nyeste bios helt super. Så poenget er at det er ikke selve bios det er noe galt med, men de fleste fix går på bedre støtte for nye ting, og dette kan ha negativ effekt bakover. he he, men nok om det- er ikke sikker på hva det i praksis får for konsekvenser om det er Mosel Vitelic, annet enn at det er navnet på chipene, så det får andre svare på. Så er jeg spent på å høre om du får kjørt cas2 og hvordan det eventuelt klokker 5286923[/snapback] Det får en si var en markant forbedring! Så du mener at etter hvert som maskinvare eldes og blir erstattet av nyere, vil man få redusert støtte og dermed ytelse hvis man fortsetter å oppdatere BIOS, fordi man programmerer inn bedre støtte for ny maskinvare på bekostning av eldre? Og at det derfor lønner seg, etter en viss tid, å holde seg til den BIOS-versjonen man har? Det er jo litt surt, og gjør visse ting vanskelige. Altså er en grei tommelregel å bruke en BIOS som er i fra omtrent samme tidsrom som når maskinvaren var ny, og ikke for lenge etter. Når du sier A8N, så mener du Deluxe-versjonen, som du har nevnt tidligere? Jeg ser at BIOS for Premium ikke har kommet lenger enn til 1011 ß, 1009 Final. Spør fælt nå, men skal mye til for å tilfredsstille nysgjerrigheten min. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå