paalwa Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 Når jeg tar bilder i bulb inst med mitt EOS350D på div inst så får jeg røde, hvite og blå prikker på mine bilder. Dette skjer ikke når jeg tar bilder på ferdig inst eller når lukker er rask. Men så snart jeg holder lukker oppe i noen sek så får jeg dette på mine bilder. Noen som vet hva det skyldes eller har dette problemet selv? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 Tatt på lang tid? Hvis så er det støy fra brikken. Aktiver noisereduction som er anbefalt å benytte på lengre eksponeringer. Lenke til kommentar
paalwa Skrevet 2. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2005 Tatt på lang tid? Hvis så er det støy fra brikken. Aktiver noisereduction som er anbefalt å benytte på lengre eksponeringer. 5244254[/snapback] Bildene jeg tok er på alt fra 3 til 30 sek, med div iso inst ++. Prikkene er der like forbanna, grrrrr æ Lenke til kommentar
Rivers Skrevet 3. desember 2005 Del Skrevet 3. desember 2005 Det er pixlene på sensoren som blir varme og forårsaker fargefeil. Husker ikke hva det heter, men det er noe som kan skje på lange eksponeringer. En løsning er å ta et bilde til med de samme innstillingene, men med linsedekslet på, rett etter/litt etter du har tatt et bilde på lang eksponering. Og har du fått disse feilene på det første bildet så åpner du begge bildene i Photoshop. Legg bilde 2 (det med linsedekslet på) i ny layer oppå bildet som skal justeres. Inverter fargene i layer 2, gjør det 50% gjennomsiktig og "Flatten Image". Det skal fjerne fargefeilene siden bilde 2 skal ha de samme feilene på de samme plassene i bildet. Lenke til kommentar
paalwa Skrevet 3. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2005 (endret) Det er pixlene på sensoren som blir varme og forårsaker fargefeil.Husker ikke hva det heter, men det er noe som kan skje på lange eksponeringer. En løsning er å ta et bilde til med de samme innstillingene, men med linsedekslet på, rett etter/litt etter du har tatt et bilde på lang eksponering. Og har du fått disse feilene på det første bildet så åpner du begge bildene i Photoshop. Legg bilde 2 (det med linsedekslet på) i ny layer oppå bildet som skal justeres. Inverter fargene i layer 2, gjør det 50% gjennomsiktig og "Flatten Image". Det skal fjerne fargefeilene siden bilde 2 skal ha de samme feilene på de samme plassene i bildet. 5244446[/snapback] Så jeg kan ikke klage på dette hos canon da? Ettersom du mener dette er noe som kan skje? Er det dette som kalles "Hot pixels" tro? Uansett så er dette utrolig dårlig at de ikke har en løsning på dette mener jeg. Jeg får prøve det du sier da, selv om det er mye jobb med bildene da. Bildet nr 2 som tas(med deksel), her snakker vi kun om en kort eksponering? Takker for hjelpen folkens. Endret 3. desember 2005 av paalwa Lenke til kommentar
PerB Skrevet 3. desember 2005 Del Skrevet 3. desember 2005 (endret) Dette gjelder alle digitale kameraer uansett produsent. Det er ikke snakk om Hot Pixels (pixelfeil) men forårsakes av temperaturvariasjoner i brikken. Hvis ditt kamera har Noise reduction (NR) kan du aktivere denne når bilder på lengre lukkertid skal tas (over 1 sekund). Nikon har en slik funksjon. Her blir det atatt 2 bilder, et med lukker åpen og et med lukker igjen. Derpå kombineres bildene. I praksis blir dette samme fremgangsmåte som Rivers beskriver. Noise på lang lukkertid er hverken reklamasjonsgrunnlag eller klagegrunnlag. Se i manualen til kameraet ditt om det NR funksjon for bruk ved lengre lukkertider og hvordan denne aktiveres. Edit: På side 93 i en PDF brukermanual finner jeg følgende: Endret 3. desember 2005 av PerB Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 3. desember 2005 Del Skrevet 3. desember 2005 Bildet nr 2 som tas(med deksel), her snakker vi kun om en kort eksponering? For optimalt resultat så må eksponeringstiden være identisk og temperaturen på bildesensoren være identisk. Prøv "Long exposure noise reduction" som nevnt ovenfor, på de fleste kamera så vil det gjøre jobben helt fint. Du kan også søke litt på forumet, det er mange tråder om emnet. Lenke til kommentar
paalwa Skrevet 3. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2005 (endret) Vi prøver igjen med alle råd. Det bildet jeg tar med deksel på får de samma prikkene på de samme stedene. Fikk heller ikke til dette med invert i PS, når jeg prøvde ble linsebildet hvitt. Bruker PS Cs(8.0) Hmmm.. skal visst ikke være lett dette. Fler tips? Endret 3. desember 2005 av paalwa Lenke til kommentar
berntmh Skrevet 3. desember 2005 Del Skrevet 3. desember 2005 Det skal bli hvitt. Så bare følg beskrivelsen til Rivers. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 3. desember 2005 Del Skrevet 3. desember 2005 Har du benyttet instillingene beskrevet på side 93 i manualen din? Lenke til kommentar
paalwa Skrevet 3. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2005 Det skal bli hvitt. Så bare følg beskrivelsen til Rivers. 5246498[/snapback] Oppskrift fulgt men ble som dette. Sånn vil jeg jo ikke ha det. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 3. desember 2005 Del Skrevet 3. desember 2005 Har du forsøkt med autolevels? Lenke til kommentar
paalwa Skrevet 3. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2005 Har du forsøkt med autolevels? 5246573[/snapback] Auto levels hjalp ikke, men levels hjalp en del. Prikkene ble ikke 100% borte men er inne på riktig track nå. Ble ihvertfall mye bedre. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 3. desember 2005 Del Skrevet 3. desember 2005 Men fortsatt ikke forsøkt løsningen Canon selv beskriver i manualen? Lenke til kommentar
paalwa Skrevet 3. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2005 Men fortsatt ikke forsøkt løsningen Canon selv beskriver i manualen? 5246657[/snapback] Joda det er også gjort uten at det hjalp nevneverdig. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 3. desember 2005 Del Skrevet 3. desember 2005 Får vi se et resultat hvor bildet blir tatt med NR-funksjonen aktiv? Lenke til kommentar
paalwa Skrevet 3. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2005 (endret) Her har du et bilde med canons egne anbefalinger. Jeg får bare jobbe videre med saken og inst på kamera, finner nok noen inst jeg kan bruke til slutt. Takk for all hjelp, ble litt klokere. Endret 3. desember 2005 av paalwa Lenke til kommentar
Knutgrus Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 Kan man på noen måte ødelegge bildesensor ved å ha for lang eksponeringstid? Lurer fælt på å kjøpe speilrefleks selv... Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 Kan man på noen måte ødelegge bildesensor ved å ha for lang eksponeringstid? Både sensoren og filtrene kan bli ødelagte av direkte sollys og andre ekstreme lyskilder ved for lang lukkertid. Ved normal bruk er det ingen fare selv ved ekstremt lang lukketid. Lenke til kommentar
paalwa Skrevet 6. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2005 Har man Photoshop å sliter med det samme som meg så er kanksje dette noe for deg også? Fjernet ikke prikker 100% men hjalp fælt. PS denne pluggen er gratis:) Hent Plug Her! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå