Big SturL Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 (endret) Hei, grunnet dårlig respons på denne tråden reposter jeg den her, da den opprinnelig var postet på PSU og Elektronikk området. En kamerat av meg hadde et leit problem med maskinen. Den var ustabil og han fikk ofte blåskjermen. Dette var leit, da hardwaren han satt på var ganske bra (AMD 3800+, X800XL, Epox nForce4, 1GB Twinmos PC3200), bortsett fra strømforsyningen, en Q-tec 400W. Som den gode vennen jeg er, anbefalte jeg at han kjøpte seg en ny strømforsyning. Jeg hadde tidligere lest en produktanmeldelse på overklokking.no om en Sunbeam modulær PSU, som faktisk hadde fått ganske god kritikk. Jeg linka den til ham, og den falt i smak. Noen uker senere ble strømforsyningen, samt et Sunbeam kabinett bestilt fra microplex.no. Pakken ble mottat få dager senere, og i håp om å nå få oppleve den deilige følelsen av en maskin som kjører uten problem, ble strømforsyningen koblet opp mot komponentene hans. Han trykker på "ON" knappen, og hva skjer ikke nå? En røyksky uten sidestykke kommer ut av kabinettet, og ubrukelige komponenter sitter igjen. Lei av alle problem, ble dataen levert inn til den lokale datasjappa (ArData). Der ble det konstatert at strømforsyningen leverte altfor høy volt. Microplex.no ble kontaktet, men de ville kun betale for strømforsyningen. God service? I think not! Oppgitt over et slikt svar kontaktet han forbrukerombudet som gledelig tok saken, siden de tidligere hadde mottat flere klager på microplex.no. I kapittel 6, paragraf 33 av forbrukerkjøpsloven står dette: "Forbrukeren kan kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av at tingen har en mangel." Jeg føler at microplex kanskje blir litt glorifisert, liksom fordi de er en liten nettbutikk med spredt utvalg som klarer seg i Norge. Men når de nekter å gjøre opp for slikt, falmer glansbildet litt... Jeg stiller meg såklart noe partisk i saken da det er en venn av meg det omhandler. Jeg håper at en representativ fra microplex.no kommer med innspill, som forhåpentligvis avkrefter at servicen deres er såpass dårlig. Vil også utdype at dette er postet slik jeg selv har oppfattet det, og ikke på oppfordring av kameraten min. Skulle det da komme innspill med informasjon jeg må stille meg uvitende til, skal jeg ta kontakt med ham, slik at han får forklart det til meg. Endret 6. desember 2005 av Big SturL Lenke til kommentar
bengh Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 Helt klart at Microplex må dekke følgeskadene på PC'n. Kameraten din har jo også en dokumentasjon fra ARData at feilen skyltes strømforsyningen. Blir litt vanskeligere av at man har mekket selv og ikke overlatt dette til proffer, men Microplex lever jo av slike som mekker selv så da kan de ikke komme å hevde at de ikke har erstatningsplikt i denne sake. Jeg ville sendt de et brev med kopi til forbrukerrådet. Hvis det ikke kommer noe ut av det, ville jeg kjørt en sak gjennom forbrukerrådet/TV2/Forbrukerinspektørene. Lenke til kommentar
Big SturL Skrevet 2. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2005 (endret) Som jeg nevnte har han kontaktet forbrukerombudet, men ting tar gjerne tid i slike kretser. Det at det var selv-sammensatt hindre ikke strømforsyningen i å levere for høy volt. Det er også minimalt med feil en kan gjøre når det kommer til å koble til strøm, da alt bare passer én vei. Men som sagt, håper at en fra microplex kan komme med innspill. Endret 3. desember 2005 av Big SturL Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 (endret) Hvis skadene faktisk skyldes feil på strømforsyning så er Microplex/produsent ansvarlig for følgeskader. Saken hadde faktisk vært enklere om PSUen hadde vært defekt og huset hadde brent ned som følge av dette. Analogien er lik, bortsett fra at det hadde vært forsikringsselskapet som hadde tatt saken mot Microplex/produsent i det analoge tilfellet. Da hadde de nok ikke hatt mye de skulle sagt... Endret 2. desember 2005 av cybirg Lenke til kommentar
Big SturL Skrevet 2. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2005 Hvis skadene faktisk skyldes feil på strømforsyning så er Microplex/produsent ansvarlig for følgeskader. Saken hadde faktisk vært enklere om PSUen hadde vært defekt og huset hadde brent ned som følge av dette. Analogien er lik, bortsett fra at det hadde vært forsikringsselskapet som hadde tatt saken mot Microplex/produsent i det analoge tilfellet. Da hadde de nok ikke hatt mye de skulle sagt... 5241751[/snapback] Skadene skyldes nok det ja. Som jeg skrev, den leverte for høy volt, og svidde trolig av noen kretser. Lenke til kommentar
Big SturL Skrevet 3. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2005 Bumper denne tråden, da jeg ønsker at andre forumbrukere og evt. en ansatt hos microplex skal kommentere saken. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 3. desember 2005 Del Skrevet 3. desember 2005 Er PSU faktisk årsak til skaden, så er de lovlig forpliktet til å dekke tapet. Ettersom du har en konklusjon fra PSdata om at det nettop er en slik defekt på PSU, så står du en del sterkere. Fungerer PSU fremdeles? Hvis ja, så er det jo en smal sak å faktisk få sjekket om det leverer for høy volt enda. I så tilfelle så er det jo ingen tvil. -Stigma Lenke til kommentar
Big SturL Skrevet 3. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2005 (endret) Er PSU faktisk årsak til skaden, så er de lovlig forpliktet til å dekke tapet. Ettersom du har en konklusjon fra PSdata om at det nettop er en slik defekt på PSU, så står du en del sterkere. Fungerer PSU fremdeles? Hvis ja, så er det jo en smal sak å faktisk få sjekket om det leverer for høy volt enda. I så tilfelle så er det jo ingen tvil. -Stigma 5246903[/snapback] Det var fra ARdata Og ja, de har sjekket at den leverte for høy volt. Men ellers er det fint å vite at flere står på min/hans side Endret 3. desember 2005 av Big SturL Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 3. desember 2005 Del Skrevet 3. desember 2005 (endret) Synes det er utrolig at Microplex ikke tar dette med Sunbeam. Problemet her er vel at Microplex er importør og norsk lovverk ikke gjelder i utlandet. Norsk lov tilsier at du som forbruker skal få dekket alt tap, lovene i landet hvor Sunbeam holder til sier neppe det samme. Dette gjør at Microplex sitter igjen med svarteper og sansynligvis håper at du som forbruker bare sender stashet inn i retur til butikken du handlet det fra. Endret 3. desember 2005 av CrZy_T Lenke til kommentar
Big SturL Skrevet 3. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2005 Synes det er utrolig at Microplex ikke tar dette med Sunbeam. Problemet her er vel at Microplex er importør og norsk lovverk ikke gjelder i utlandet. Norsk lov tilsier at du som forbruker skal få dekket alt tap, lovene i landet hvor Sunbeam holder til sier neppe det samme. Dette gjør at Microplex sitter igjen med svarteper og sansynligvis håper at du som forbruker bare sender stashet inn i retur til butikken du handlet det fra. 5247040[/snapback] Om microplex importerer eller ikke er irrelevant, da trolig 95% av alle varer som selges i Norge kommer fra utlandet, altså, at de er importert. Dessuten vil jeg tro at slike lover gjelder i alle land... Lenke til kommentar
geirwh Skrevet 3. desember 2005 Del Skrevet 3. desember 2005 Den historien tror jeg ikke noe på, at et power skal levere så høy volt at den ødelegger alle komponentene i en pc. Tror ikke det. Selv om et annet datafirma har sagt det så betyr ikke det at det er sant. Dette høres rett og slett svært tvilsomt ut. Røyk ut av datamaskin etter at han slo på, mmm, tror heller at han hadde glemt noe i maskinen. Hvordan kan de si at strømforskyningen har levert for mye strøm/spenning når den garantert gikk dukken samtidig, uansett om den virket etterpå så har nok datafirmaet rett og slett tatt en spansk en. De har ikke skjønt hva det var og siden strømforskyningen ikke har vært solgt hos dem så sier de bare at den leverte for mye volt. Tviler 100% på dette. bare tull. Uansett så kan man ikke bare måle en strømforskyning uten last. Man bør også ha noegenlunde bra måler. Det er synd at det skjedde, men dette er nok ikke Microplex sitt problem. Jeg tror nok noe annet har skjedd her. Lenke til kommentar
espenah Skrevet 3. desember 2005 Del Skrevet 3. desember 2005 Dette synes jeg var en veldig bra post! Men hvis tilfellet er slik du sier, så er det merkelig at Microplex ikke tar på seg ansvaret for å erstatte maskinen. Det har vært en del kritikk mot Microplex i det siste, men jeg synes ikke de er så ille. Har selv bestilt flere komponenter fra Microplex gjennom et par år, og jeg er meget fornøyd. Men det er jo min erfaring med dem. Dette blir jo en litt større sak, siden kompisen din lider et betydelig økonomisk tap. Håper Microplex kan komme med et utsagn slik at vi kan se saken fra begge sider Sånn jeg ser det nå, burde Microplex ta mer ansvar her. /Espen Lenke til kommentar
storken Skrevet 3. desember 2005 Del Skrevet 3. desember 2005 hva om et potmeter inni strømforsyninga hadde ei løs lodding som datt av.. tviler du fortsatt på at strømforsyninga leverte for høy volt? Lenke til kommentar
Ko_deZ Skrevet 3. desember 2005 Del Skrevet 3. desember 2005 For høy spenning kan uten problemer svi elektronikk. Hvorfor kommer ellers kondensatorer med maksimal spenning skrevet på seg? Er forresten sinnsykt gjøy å kjøre for høy spenning på kondiser... Sette dem i en kontakt som går på via en lysbryter... Vart skræmt no? Dersom det er målt for høy spenning fra strømforsyningen, så har strømforsyningen skylden, selv om det bare er snakk om noen få volt for mye. Dette vil enhver med litt elektro bakgrunn kunne forklare grunnen til. Microplex må følge norsk lov, som alle andre i landet, og hoste opp ny hardware til deg. -Morgan- Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 3. desember 2005 Del Skrevet 3. desember 2005 Den historien tror jeg ikke noe på, at et power skal levere så høy volt at den ødelegger alle komponentene i en pc. Tror ikke det. Selv om et annet datafirma har sagt det så betyr ikke det at det er sant. Dette høres rett og slett svært tvilsomt ut.Røyk ut av datamaskin etter at han slo på, mmm, tror heller at han hadde glemt noe i maskinen. Hvordan kan de si at strømforskyningen har levert for mye strøm/spenning når den garantert gikk dukken samtidig, uansett om den virket etterpå så har nok datafirmaet rett og slett tatt en spansk en. De har ikke skjønt hva det var og siden strømforskyningen ikke har vært solgt hos dem så sier de bare at den leverte for mye volt. Tviler 100% på dette. bare tull. Uansett så kan man ikke bare måle en strømforskyning uten last. Man bør også ha noegenlunde bra måler. Det er synd at det skjedde, men dette er nok ikke Microplex sitt problem. Jeg tror nok noe annet har skjedd her. 5247263[/snapback] Her var det mye tull... Har du overhodet noe å vise til når det gjelder diverse påstander i denne posten? Det eneste du klarer å lire av deg er spekulasjoner. Temmelige svake sådan. Røyk ut av datamaskin etter at han slo på, mmm, tror heller at han hadde glemt noe i maskinen. Glemt noe i maskinen? Hva i alle dager skal det bety? Hvorfor er det mer logisk, og hva skulle han eventuelt ha "glemt i maskinen" som laget røyken? En røykmaskin? Om vi legger godviljen til og antar at du mente at han hadde glemt av å kople til noe (eller noe lignende), så er det omtrent like lite sannsynlig. Hva skulle han for eksempel ha glemt av som kunne ha forårsaket røykdannelse? Hvordan kan de si at strømforskyningen har levert for mye strøm/spenning når den garantert gikk dukken samtidig Hvorfor er det garantert? Uansett så kan man ikke bare måle en strømforskyning uten last. Man bør også ha noegenlunde bra måler.Det er synd at det skjedde, men dette er nok ikke Microplex sitt problem. Jeg tror nok noe annet har skjedd her. Gidder jeg å si noe til det her? Nei, det gjør jeg faktisk ikke. Lenke til kommentar
Big SturL Skrevet 3. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2005 Den historien tror jeg ikke noe på, at et power skal levere så høy volt at den ødelegger alle komponentene i en pc. Tror ikke det. Selv om et annet datafirma har sagt det så betyr ikke det at det er sant. Dette høres rett og slett svært tvilsomt ut.Røyk ut av datamaskin etter at han slo på, mmm, tror heller at han hadde glemt noe i maskinen. Hvordan kan de si at strømforskyningen har levert for mye strøm/spenning når den garantert gikk dukken samtidig, uansett om den virket etterpå så har nok datafirmaet rett og slett tatt en spansk en. De har ikke skjønt hva det var og siden strømforskyningen ikke har vært solgt hos dem så sier de bare at den leverte for mye volt. Tviler 100% på dette. bare tull. Uansett så kan man ikke bare måle en strømforskyning uten last. Man bør også ha noegenlunde bra måler. Det er synd at det skjedde, men dette er nok ikke Microplex sitt problem. Jeg tror nok noe annet har skjedd her. 5247263[/snapback] Du tror ikke det? Vel, la beviset tale for seg selv. Tror du virkelig ikke et etablert firma med kyndige teknikere kan avgjøre dette bedre enn deg? Kjør f.eks. 12v gjennom noe som er spesifisert til 5, og se hva som skjer. Tviler på at det var så stor forskjell, men nå er det ikke mer enn avvik på 0.5v som trengs heller... Kan ikke måle en strømforsyning uten last? Hæ? Lenke til kommentar
geirwh Skrevet 3. desember 2005 Del Skrevet 3. desember 2005 Vel, et power som leverer, som dere antyder, 2-3 volt for mye lager ikke noe røyksky ut av pc'en. Det burde dere vite. Trådstarter hevder at det til og med var en stor røyksky. nope. Det burde alle med litt elektronikk bagrunn vite. Skal litt mere til enn det. Har selv kjørt et power på nesten 15 volt (14,7 v) uten at det skjedde noe som helst. Dessuten har bare microplex pliktig til og erstatte poweret, hvis det var ødelagt, ikke hele pc'en. De måtte da bevist vite at noe var galt med poweret før de solgte den for at de skulle erstatte hele pc'en. Dessuten har jeg ikke hørt om power fra sunbeam som gjør at pc'en ryker, hehe. Lest litt på forum andre stedere, ikke noe kjent problem. Lenke til kommentar
Big SturL Skrevet 3. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2005 Vel, et power som leverer, som dere antyder, 2-3 volt for mye lager ikke noe røyksky ut av pc'en. Det burde dere vite. Trådstarter hevder at det til og med var en stor røyksky. nope. Det burde alle med litt elektronikk bagrunn vite.Skal litt mere til enn det. Har selv kjørt et power på nesten 15 volt (14,7 v) uten at det skjedde noe som helst. Dessuten har bare microplex pliktig til og erstatte poweret, hvis det var ødelagt, ikke hele pc'en. De måtte da bevist vite at noe var galt med poweret før de solgte den for at de skulle erstatte hele pc'en. Dessuten har jeg ikke hørt om power fra sunbeam som gjør at pc'en ryker, hehe. Lest litt på forum andre stedere, ikke noe kjent problem. 5247619[/snapback] Er du dum? Altså... OT: skriv PSU eller strømforsyning pls. Så, hvis PSU'en leverer for høy spenning vil dette føre til at komponenter som kondensatorer og andre elektriske komponenter vil gå i stykker på grunn av varmeutvikling, som igjen vil skape røyk og muligens flammer i værste fall. Om det var en STOR røyksky eller ikke vet jeg ikke, men er det egentlig relevant? Komponentene funker ikke uansett... Nei, du har IKKE kjørt 15V gjennom en datakomponent som er spesifisert til 12V, da er nok dine avlesningsmetoder feil. Sikker på at du ikke jobber hos microplex? Fordi de kom med samme tåpelige svaret, at strømforsyningene fra Sunbeam ikke leverer for høy spenning. Hørt om fabrikasjonsfeil?! Og tror du virkelig ikke at microplex er pliktig til å erstatte ALT? Vel, jolly old sire, da kan ikke du forbrukerrettighetene dine. Det er det samme som å si at Elkløp selger noen en vaskemaskin som brenner opp klærne dine, eksploderer, oversvømmer huset ditt og setter fyr på det ( :!: ), og så er ikke de pliktig til å betale noe fordi de "ikke visste" at noe var feil med den? Vil nødig gå til personlig angrep på noen av forumbrukerne, men denne fyren har jeg lyst til å gå fysisk til verks på! Lenke til kommentar
Big SturL Skrevet 3. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2005 Nå snakket jeg nettop med ham dette angår. Det viste seg at strømforsyningen leverte 18V (!). Lenke til kommentar
ghost7 Skrevet 3. desember 2005 Del Skrevet 3. desember 2005 Nå snakket jeg nettop med ham dette angår. Det viste seg at strømforsyningen leverte 18V (!). 5247730[/snapback] er psuen fortsatt i livet? ( apostroff eller ke det kallast brukes ikkje i det norske språk so å skrive PSU'en er feil, det skal vere PSUen ) 18V høyres jo gøy ut det.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg