Gå til innhold

BBS-folk hvor er dere?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg også savner BBS-tiden. Husker for ett par års tid siden, så prøvde jeg å koble meg opp mot en BBS jeg brukte i 96/97 med modemet mitt (en ganske stor BBS i Sandefjord eller noe, husker ikke navnet), men da fikk jeg bare "Hallo?.... HALLO???..." i modem-høyttaleren.

Nå har jeg verken ISDN eller analogt modem... bruker bredbånd. Så da får jeg vel ikke koblet meg opp til gode gamle BBS'er lengre uansett. Men fint å få vite om det fortsatt eksisterer ett BBS miljø der ute. Kanskje jeg får lyst til å kjøpe meg ett ISDN modem bare for å oppta hobbyen? :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-01 15:41, Afseth skrev:

Jeg også savner BBS-tiden. Husker for ett par års tid siden, så prøvde jeg å koble meg opp mot en BBS jeg brukte i 96/97 med modemet mitt (en ganske stor BBS i Sandefjord eller noe, husker ikke navnet), men da fikk jeg bare "Hallo?.... HALLO???..." i modem-høyttaleren.

Nå har jeg verken ISDN eller analogt modem... bruker bredbånd. Så da får jeg vel ikke koblet meg opp til gode gamle BBS'er lengre uansett. Men fint å få vite om det fortsatt eksisterer ett BBS miljø der ute. Kanskje jeg får lyst til å kjøpe meg ett ISDN modem bare for å oppta hobbyen? :smile:

Det er et visst miljø der ute. Vet at Circle of Protection i Bergen fortsatt er oppegående. De har også en web-basert tilkobling tror jeg. Var innom der for et par måneder siden. I tillegg er det Errors BBS i nærheten av Bergen.. de har vel http://www.errors.no tenker jeg.. :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-01 15:41, Afseth skrev:

Kan det ha vært Dasan?

Lenke til kommentar

Tregt? På 2400bps? Neida, jeg husker fortsatt mitt første på 300bps... Og ren skjær glede når 1200bps modemet kom i hus!

300bps egnet seg såvidt til tekst. Husker at det å hente ned bilder tok EVIGHETER, men på en annen side så er det ikke alt som ser like kult ut på en CGA skjerm (4 farger) heller da... :smile:

Men det var gøy så lenge det varte da!

Svenn-Erik

Lenke til kommentar

Til deg/dere som lurte på hva BBS er/var:

Se for deg en BBS som en webside, men man ringer direkte til den med telefonnummer, logger inn med personlig brukernavn/passord.

Brukte spesielle programmer for å ringe og vise tekst osv, all grafikk var ren ASCII/ANSI grafikk (tastaturtegn etc).

Disse basene hadde store filområder, meldingsområder (ikke langt unna dagens forum).

Basene hadde ofte flere noder som gjorde at flere brukere kunne være inne samtidig, og kunne da chatte direkte med hverandre ala MSN. Man kunne også nårsomhelst snakke med sysop (eieren av basen) hvis han var tilstede.

Filområdene inneholdt hva som helst som brukerne lastet opp (som ble lagra direkte på BBS'n sin harddisk), og basene var stort sett delt opp i "elite"-bbs'r med piratkopiert software, og PD-baser (public domain) med kun shareware-stuff på.

Elite-bbs'ene vokta veldig på telefonnummeret sitt, hvem ville vel ha besøk av onkel politi? Og det bygde seg opp en egen "scene" rundt disse med tradere, releasegrupper osv som krangla om å release/cracke ting først..akkurat som internet-gruppene gjør nå for tida.

Kan vel kanskje sammenlignes med Public servere i CS, og lukkede klan-servere.."bermen" henger på pubservers, eliten henger på lukka servers..spiller ikke CS btw :smile:

Majoriteten av BBS'r var dog helt lovlydige plasser med seneste shareware/freeware programmer, diskusjonsgrupper, bilder osv. Disse spredte tlf-nr sitt via BBS-lister i datablader o.l.

Internet var stort sett noe folk ikke hadde hørt om før 1994.

Fantest en haug forskjellige systemer, noen bedre enn andre.

Noen av de store gamle BBS'ene eksisterer enda, men de fleste har gått vekk fra telefonnummer og over på telnet (internett), og sprer ip-adressen sin i IRC-kanaler.

BBS'er har vel eksistert siden midten av 80-tallet med C64 sin mulighet for å bruke modem. De spredte seg som paddehatter da BBS var eneste måten å kommunisere med andre datafreaks, laste ned ting og finne nyheter.

Håper dette hjalp litt til de undrende små barna :razz:

----

"Gjort er gjort og spist er spist" sa elgen i Hakkebakkeskogen under våpenhvilemøtet mellom Mikkel Rev og de andre dyra. >www.dragonforce.com/sound.html < ! Metalium ruler også. :evil:

[ Denne Melding var redigert av: Bitex på 2002-09-01 20:22 ]

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

*mimre*

Brukte mest InfoLink BBS (som idag har blitt til InfoLink AS, http://www.infolink.no) hvor Gunnar Johnsen (GuJo som han kalte seg) var SysOp.

Hvis jeg ikke husker feil var det 8 linjer som var "public" og 4 linjer inn for de som hadde abonoment hos InfoLink (noe alle seriøse BBS'ere hadde... :smile:

Systemet kjørte på MBBS lagd av Mike Robertson, og det var vel det mest populære BBS-systemet som var brukt i Norge på den tiden? Satte selv opp en egen BBS hjemme med 2 linjer og på to maskiner, slik at mine kammerater kunne dele sine filer med meg, og omvendt.

Husker også når GuJo annonserte at InfoLink skulle legges ned, og hvor da Inge Vabekk (hvis jeg husker riktig) dro igang en innsamlings-aksjon for å få inn nok penger til å kjøpe Infolink BBS av Gunnar Johnsen. Mener å huske at eierbevisene ble solgt for 1000kr stykket, og målet var kr50.000,- i egenkapital for å drive InfoLink BBS vidre, om enn med noe færre noder enn det det var opprinnelig. Kjøpte selv 2 "aksjer" og har dem fremdeles liggende i en bankboks.

Mike Robertson hadde satt opp en telnet-tilknyttning til sin egen BBS (Mike's BBS hvis jeg ikke husker feil), men når jeg prøver den nå får jeg ikke kontakt. Han har vel funnet noe bedre å bruke den maskinen til tenker jeg... :sad:

Uansett, adressen var telnet://bbs.gar.no.

Brukte også en BBS på Gjøvik (tror jeg) som het Pink Panter eller noe i den duren. Vanskelig å huske alle detaljene etter så mange år.

Var det ikke en BBS i Bergen som het ZIP (www.zip.no) eller noe i den retningen??

Ah, det var morro med data i de gode gamle dager før internet tok over all (data)kommunikasjon og hvor man betalte 3-4000kr i måneden i telefon-utgifter... :smile: Lenge før Pentium, ISDN og bredbånd, og hvor det var så farlig at det ikke gikk så fort fordi man hadde tid til å gå ut å spille litt fotball mens man uploaded/downloaded filer...

Nå er alle bortskjemte og hyler hvis det går tregere enn 100kbit/sec... :razz:

Magnus Lie

Lenke til kommentar

Alpha Plus, Amiga Forum, Crusaders, Infolink, Mediafoto, Oslo Hard Disco, Mike's, Rodeløkka, Timotei, Yankee Rose, Zirkonium ++++ :grin:

For dem som vil mimmre litt mer, så finner dere lister her.

La igjen en del penger i kassa til Televerket, siden jeg ikke hadde noen BBS'er i nærheten og måtte stort sett ringe rikstakst.

Husker ikke helt, men var ikke rikstakst svinedyrt, rundt 1,5 kr. pr. tellerskritt eller noe?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...