Gå til innhold

1mnd intensiv trening for opptakskrav?


Anbefalte innlegg

hei.

jeg har akkurat fått brev fra militæret der de informerer om et jeg kan ta lederutdannelse og bli sersjant, noe jeg har planer om å søke på, men når jeg leter gjennom sidene deres ser jeg at det er ett fysisk opptakskrav:

 

Kroppsheving i bom: 4 stk

Push-ups: 16 stk

Sit-ups: 20 stk

3000m løp: 15 min

Svømming 200 meter: ubegrenset

 

jeg er ganske sikker på at jeg klarer det meste, men dette er minstekravet for å bli vurdert, jeg vil ligge godt over det, men jeg har ett problem, jeg skal ut 4 januar, jeg har altså bare 1 mnd på meg til å forbedre min fysiske form, er dette mulig?

 

noen tips til hvordan jeg bør trene?

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er ikke den rette, men tyve situps var jo sympatisk, samme med femten minutter på 3000. Det ville jo til og med jeg klart!

 

Lykke til, så får vi håpe noen treningseksperter "stikker inneom" og hjelper deg på vei.

5227232[/snapback]

 

 

joda, men kravene er ikke for å finne de beste, men for å luke ut de dårligste, men får også karakter på det, så jo mer man tar jo bedre er det, er masse annet som er med i opptaket, en del fysisk og masse psykisk

Lenke til kommentar

Dette er standard natokrav til vanlige soldater og du vil nok klare de, spesielt om dere er flere og alle heier på deg =)

 

Det jeg synes var tyngst var hangups (definitivt) og så var det push ups (husk at håndflatene skal intill skulderene og ikke langt ut på siden ;) )

 

Dette skal du nok klare, er ikke farlig å prøve =) og så får du vel colatillegget som sersjant ;p

Lenke til kommentar
Dette er standard natokrav til vanlige soldater og du vil nok klare de, spesielt om dere er flere og alle heier på deg =)

 

Det jeg synes var tyngst var hangups (definitivt) og så var det push ups (husk at håndflatene skal intill skulderene og ikke langt ut på siden ;) )

 

Dette skal du nok klare, er ikke farlig å prøve =) og så får du vel colatillegget som sersjant ;p

5227319[/snapback]

 

 

skal nok klare det uten større problemer, men man får karakter på det, og jeg vil gjøre det bra, er ikke i topp form lengre :cry:

 

er arbeidsledig for tiden, så jeg kan trene mye...

 

 

får forresten cola-tillegg ja :)

Lenke til kommentar

Man yter mye bedre om man er skikkelig varm i muskulaturen.

Husk det før du begir deg ut på kroppshevinger og armhevinger.

 

Noen som tar 2.20 på 200 svømming? :evil:

 

Edit: Hvis du vil trene for å ta disse kravene er vel oppskriften enkel.

- 50 til 100 sit-ups hver morgen og kveld

- 40 til 80 armhevinger hver morgen og kveld

- Prøv å få til litt trening av kroppshev. En mer skånsom øvelse som vil gi bedre utslag er å ha en lav bom (ca. 1 m) og ta kroppshev med strake bein og hælene i bakken (do forstår det når du prøver).

- 0,5 til 1 time jogging hver eller annenhver dag (bare husk at du ikke må pådra deg forkjølelse i det kalde været)

- Stikk i en lokal svømmehall og sjekk at du greier å svømme 200 meter (8 lengder i et 25-meter-basseng, eller 4 lengder i et 50-meter-basseng).

 

Hvis du tar disse øvelsene så godt som hver dag vil du merke stor forskjell etter 1 mnd.

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar

jeg vet hva jeg skal gjøre for å trene, har trent kampsport i mange år(er en stund siden), men vet ikke helt om man kan få merkbare resultater etter bare 1 mnd...

 

er det greit å trene f.eks hver dag, 2x hver dag eller?

hvilke tillegg bør jeg ta, hvis noen?

burde jeg trene på det som står der, slik jeg skal gjøre det under opptaket eller noen annet?

 

trenger å vite hvordan man kan bli sterkest mulig på 1 mnd

Lenke til kommentar
jeg vet hva jeg skal gjøre for å trene, har trent kampsport i mange år(er en stund siden), men vet ikke helt om man kan få merkbare resultater etter bare 1 mnd...

 

er det greit å trene f.eks hver dag, 2x hver dag eller?

hvilke tillegg bør jeg ta, hvis noen?

burde jeg trene på det som står der, slik jeg skal gjøre det under opptaket eller noen annet?

 

trenger å vite hvordan man kan bli sterkest mulig på 1 mnd

5227961[/snapback]

En god regel jeg alltid har holdt meg slavisk til er å prøve å ikke utsette samme muskelgruppen for trening to dager på rad - da skal det nevnes at dette da er rimelig tung trening med vekter - men i ditt tilfelle burde det gå ganske greit å trene hver dag, da det ikke utsetter kroppen for noen direkte store belastninger, noe du kanskje allerede vet :)

 

Videre ville jeg kanskje tatt litt benkpress om du føler at pushups ikke gir helt rett effekt, nettopp den øvelsen kan gi underverker, riktignok ikke så veldig mye på så kort tid, ikke at jeg har målt resultatet av en måned styrketrening mot antall pushups :)

Bare husk å ta det med ro. :)

Lenke til kommentar
Videre ville jeg kanskje tatt litt benkpress om du føler at pushups ikke gir helt rett effekt, nettopp den øvelsen kan gi underverker, riktignok ikke så veldig mye på så kort tid, ikke at jeg har målt resultatet av en måned styrketrening mot antall pushups :)

Bare husk å ta det med ro. :)

5228576[/snapback]

Jeg har hørt at benkpress og armhevinger er to helt forskjellige øvelser.

Men jeg kan garantere deg at du vil merke stor forskjell etter 1 mnd. om du tar f.eks 50-70 armhevinger hver morgen og kveld.

Å gå fra å greie 20 til å greie 40 skal ikke så fryktelig mye til så lenge man konsentrerer seg og følger et program slavisk.

 

Armhevinger har også en del med tilvenning og teknikk å gjøre.

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar

Eneste jeg feilet på var kroppsheving. Klarte 3. Mens de andre klarte jeg med glans. Når det gjelder sit-ups så skal albuene være på høyde med knærna når du tar sit-ups. De skal også helst berøre knærna. Slik var det når jeg var i militæret. Og push-ups så skulle brystet helt ned, en av befalene ligger på gulvet foran deg og ser at alt går som det skal, pluss at han har hånda under brystet ditt, på gulvet altså. 3000 meter bestod jeg med glans. Løp den på 12 blank. Det som er rart at du ser ofte at folk som ikke har trent noe, klare alle de kravene. Men så er det noen som ikke klarer 1 push-up engang.

 

Tipset mitt er å ta seg god tid. Du har all verdens av tid til å klare en drøss med sit-ups og push-ups. Ikke stress. Det er så mange som tror at man ikke kan ta små pauser.

Lenke til kommentar
Eneste jeg feilet på var kroppsheving. Klarte 3. Mens de andre klarte jeg med glans. Når det gjelder sit-ups så skal albuene være på høyde med knærna når du tar sit-ups. De skal også helst berøre knærna. Slik var det når jeg var i militæret. Og push-ups så skulle brystet helt ned, en av befalene ligger på gulvet foran deg og ser at alt går som det skal, pluss at han har hånda under brystet ditt, på gulvet altså. 3000 meter bestod jeg med glans. Løp den på 12 blank. Det som er rart at du ser ofte at folk som ikke har trent noe, klare alle de kravene. Men så er det noen som ikke klarer 1 push-up engang.

 

Tipset mitt er å ta seg god tid. Du har all verdens av tid til å klare en drøss med sit-ups og push-ups. Ikke stress. Det er så mange som tror at man ikke kan ta små pauser.

5229412[/snapback]

 

hva skjedde når du ikke klarte 4, kom du ikke videre da eller?

og vet du hvor mye de fysiske kravene teller?

 

jeg får vel starte på trenings-studio i morgen

Lenke til kommentar

Jeg har trent i "studio" i to måneder, og du er liksom veldig innstilt når du har kommet deg ned dit, og går opp trappen til apparatene. Mer innstilt enn det du er når du skal ha tre hundre sit ups eller hva det er de foreslår for deg, hjemme i stuen.

 

Tredemøller er også kjekt, selvom det er litt annerledes enn å løpe på bane(jeg antar 3000-testen kjøres på bane??).

 

Jeg ønsker deg lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler deg aa ikke starte med et opplegg med to treninger om dagen. Jeg vet ikke helt hva slags bakgrunn du har, men det er ganske tungt med to om dagen... Et godt tips er aa skynde seg langsomt, selv om du kanskje ikke har tid til det.. Husk at du boer roe ned i det minste noen dager foer du drar inn, du boer bygge opp litt overskudd, det hjelper veldig, og sov godt og regelmessig hele maaneden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Ta mye push-ups fordelt utover dagen. Det funker som faen. Så må du ha god kondis. Prøv å kom deg i alle fall under 11.30 på 3000 meteren. I tillegg bør du ta rundt 10 hang ups og 50 sit ups.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei, jeg skal som mange snart inn i militæret og har bestemt meg for å trene litt før det.

Noen osm har noen gode treningstips for å komme raskt i form på en måned?

Har ikke penger til treningstudio, så det eneste jeg har er noen manualer som kan bruke.

 

Det jeg gjør nå og er godt i gang med er manualer 15x3 annen hver dag, såppass tunge at jeg ikke klarer mere. Øker vekta om jeg føler at jeg klarer mere.

 

Og annen vær dag armhevninger til eg stuper. Da så mange på en gang jeg klarer ingen repetisjoner.

 

Poenget er ikke å se bra ut, bare få opp styrken.

 

Jogging er selvfølgelig best, men det orker jeg ikke nå på vinteren.

 

Har trent intensivt Taekwondo helt fram til denne uka, men det er det slutt på i år. Så jeg håper at beinstyrken skal holde seg til jeg skal inn i militæret 10. Jan.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...