Gå til innhold

Vannblokk til skjermkort - heldekkende el kun GPU?

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaringer med bruk av heldekkende vannblokk og vannblokk som kun dekker GPU? Finnes det noen sammenligninger?

Har sett på forumet her at noen er misfornøyde med de heldekkende løsningene, både de med og uten fjærregulerende gpu-del.

Dersom vi kun vurderer kjøling av gpu og ram, vil en gpu-blokk + heatsinks på ram-brikkene tillate høyere overklokk enn en heldekkende blokk? Blir ram-brikkene så varme at aktiv kjøling vil gi stor effekt? 5-10 mhz overklokk er i mine øyne lite hvis flow-raten på vannkjølingen blir så dårlig at det går utover CPU og chipset-temperaturer. Ulempen er selvfølgelig at overskuddsvarme fra ram-brikkene varmer opp lufttemperaturen i kabinettet. Fordeler med kun gpu-blokk er vel høyere flow og bedre passform og kjøling av gpu.

Kom gjerne med erfaringer eller synspunkter. Har bestilt DD Maze 4 til gpu etter å ha lest tester og erfaringer med brikken. Virker som om det er den beste gpu-blokken.

PCinpact.com har gjort en komparativ test

Har brukt og bruker 6800 utgaven av denne blokka. Vil ikke dirkekte annbefale den. Grunnen er at det er vansklig å få kjølt alle minnebrikkene, core og spenningsregulatorene like bra. Det vil oftest forekomme høydeforskjeller som fører til at ikke alt får like god kontakt. Det beste er å bruke en vannblokk som kun kjøler core, og eller bruke ramsinks på minne. Spenningsregulatorne kjøles like bra av den medfølgende kjøleenheten.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=449443&hl=

jeg også hadde problemer med denne blokka.... på grunn av de forskjellige høydene på komponentene fikk jeg ikke ordentlig kontakt mot GPU (ja, jeg er klar over at det er fjærbelastet og i teorien skal gi god kontakt, men erfaringen min tilsier noe annet)... byttet GPU blokk, og temp sank 15 grader med en gang

min erfaring i alle fall....

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=449443&hl=

Har selv erfaring med blokker som kjøler både Ram og Core, og etter min meninger de langt fra optimale. Det er veldig vansklig, om overhodet mulig å få like god dekking på både ram og core samtidig da blokkene er for ugjevne.

Derimot er MAZE 4 Azetalblokka god. Mange ref til XS som beviser dette.

Endret av cybirg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp, jeg har faktisk 4x 120mm som blåser inn i kabinettet, luften går ut av gitteret på siden (TT Shark). Problemet er at viftene enten er for svake eller støyer for mye. Har Papst og ADDA, alle på laveste rpm. ADDA støyer for mye selv på laveste, mens Papst drar lite luft. Har tenkt å få inn et par litt stillere Papst i stedet for ADDA så håper jeg det blir nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...