Gå til innhold

hvilket kamera burde jeg gå for.

Anbefalte innlegg

hei.

har nå endelig bestemt meg å kjøpe meg en video kamera,men for en nybegynner innenfor dette feltet så er det en stoor jungel for meg. håper derfor noen her kan hjelpe meg med tips. har sett på følgende kameraer:

1- HITACHI DZMV730

DVD-Camcorder kan spille direkte inn på plate. DVD-Ram og DVD-R. I tillegg kan du spille stillbilder inn på SD-kort. Ekte 16:9 opptak, Meget høy bildekvalitet. 10 x zoom og høy lysfølsomhet. Meget elegant kompakt design. Redigering uten tilleggsutsyr rett på platen (DVD-Ram). 800k Pixel sensor for stillbilde

2- SONY DCRDVD92

Kompakt DVD-kamera med 20x optisk zoom som gir deg mulighet til å filme rett på DVD og spille av direkte i din DVD-spiller. 2,5" Hybrid LCD touchskjerm med funksjonsknapper på rammen gjør kameraet superenkelt å bruke. Leveres med AC-adapter, oppladbart batteri, AV-kabel og en 8 cm DVD-R plate.

3-PANASONIC NVGS75E

Kompakt 3 CCD-kamera med mange praktiske funksjoner. I kombinasjon med 3 CCD-teknologien gir den nye fargeprosessoren en meget bra fargegjengivelse. Joystick-kontroll for enhåndsmanøvrering og norske menyer gjør at kameraet er veldig enkelt i bruk. Kameraet har både DV- og USB-utgang. Filmen kan overføres til PC via USB og DV-utgang. Kamera har også stillbildefunksjon. Stillbilde på 1,7 megapiksler.

kunne tenkt meg et kamera til max 4000kr

takker for alle svar.

Endret av AQUAMAN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er diskutert fordeler og ulemper med DVD kamera her i forumet før, og konklusjonen de fleste dro, var at mini-DV fortsatt er det beste valget av disse to. Ergo ville jeg gått for valg nr. 3.

Hvis du leter, så finner du sikkert litt info om DVD kamera i tråder her på forumet.

5214036[/snapback]

Hei,

Jeg er i samme situasjoin, og veier dvd-kamera opp mot DV. Det eneste som kan være bedre på et DV-kamera er vel bildekvaliteten. Men kan noen vise til sammenligninger/tester av dette?

Med tanke på at en dvd-plate kan settes rett inn i en hvilken som helst spiller, hvor som helst uten å måtte ha med kamera (nei, få/ingen har dv-kamera koblet opp mot tv`en sin til vanlig selv om de tilfeldigvis skulle ha dv-kamera) er det mer lettvint. Det er heller ingen spoling når man bruker dvd-plater. Prisen på plater har jeg ikke satt meg inn i, men regner med den er noe høyere enn kassetter.

Å bruke kassett fremfor plate virker gammeldags, og som sagt, hvis ikke bildekvaliteten er mye bedre, ser jeg få fordeler ved dv-kamera.

Lenke til kommentar
Har du kjøpt panasonic kameraet nå?

Gi oss tilbakemelding  :yes:

5219975[/snapback]

nei,har ikke fått kjøpt kameraet ennå, grunnet uforventet prob.(fartsbot) :blush: ,må nok kameraet vente til neste uke, men skal komme med en tilbakemelding om kameraet så fort jeg får kjøpt det

Lenke til kommentar

I første (eller andre) linken du har postet er det innlegg fra en som faktisk har brukt både DV-kamera og DVD-kamera (photoguy). Virker ikke som om folk flest som skriver negativt om dvd-kameraene faktisk har testet et, men heller studerer spesifikasjoner og trekker konklusjoner ut fra det pluss litt egen synsing.

Jeg kommer til å kjøpe dvd-kameraet nå før jul, og om det er så elendig som enkelte skal ha det til, så blir det byttet i et dv-kamera. Men jeg vil tippe fordelene veier godt opp for ulempene for meg, så om det ikke er vesentlige forskjeller kommer jeg til å beholde det.

Endret av mistercartman
Lenke til kommentar

Det var vel meg du snakka til...

Du har eit lite poeng. Sjølv har eg aldri testa DVD-kamera, og eg tviler på at eg nokon gong kjem til å gjere det. Mine uttalelsar byggjer litt på synsing, og litt på kva andre, t.d. Afseth, har sagt.

Eg kan vere einig i det som photoguy seier, at det finst ein del menneskje som ikkje vil gjere noko med det ein har filma i ettertid, anna enn å sjå på det. For dei vil nok ikkje DVD-kamera vere nokon dum ide.

Men om det er slik eg trur (nei, eg veit ikkje dette), at det er langt frå alle redigeringsprogram som støtter dei filene eit DVD-kamera lager, vil eit DV-kamera vere betre, ettersom alle redigeringsprogram støtter det. Det kan vere det følgjer med eit program, men det er ikkje sikkert at det programmet dekkjer alle behov ein har. Sjølvsagt, om det ikkje er noko problem med kompabilitet, so fell det argumentet bort.

Lenke til kommentar

Hei,

Jeg var innom og så på litt forskjellige kameraer idag, og dvd kameraet falt bort. Ikke på grunn av formatet, men fordi jeg syntes de aller fleste kameraene til <4000 var ræva. Treg fokusering, treg/dårlig zoom og endel annet. Alt virket uakseptabelt på de fleste kameraene, og jeg måtte opp på ca 5.000,- før de virket gode nok. Vurderer nå HDD kamera fra JVC til 5500,- og 8000,-.

Spørsmålet er egentlig om stillbildefunksjonen er bra nok for å ta bilder sånn til vanlig.

Lenke til kommentar

Selve mediet DVD 8cm har også vært et h*lvete å få tak i. Er kanskje blitt lettere nå, men det er så langt et mye mindre utbredt medie enn mini-dv, som nå er å få tak i i en hvilken som helst elektronikk eller fotobutikk. Mini-dv er også billigere, og kan brukes flere ganger (dvd-rw 8cm er enda dyrere).

Vi selger både DVD og mini-DV kamera der jeg jobber. Selv om jeg ikke lar min skepsis til DVD kamera smitte over til kundene, er det svært få som har vist interesse for dette. Min teori om at DVD kommer til å bli en forbigått for kamera, og at HDD kamera med mange gigabyte og deretter kamera med en brukbar mengde flash-minne vil komme for raskt til at DVD får fotfeste på kamerasiden, står ved lag. Det vil bety at det kan bli enda vanskeligere å få tak i DVD 8cm plater om kun et par år, enn det er i dag. Mini-DV kommer til å eksistere i flere tiår fremover da det er så mange som bruker det. Man får fortsatt lett tak i Video-8 kassetter selv om det er lenge siden man sluttet å lage kameraene... nettopp fordi det er så utbredt og fordi mange fortsatt bruker de.

DVD kameraet er også mer utsatt for støt og slag på grunn av mediet, da opptak kan ødelegges av dette.

Det er også klare fordeler ved redigering. Skal du redigere opptaket fra en DVD plate, må den konverteres til AVI eller annet filformat først. Dette vil ta lang tid, og samlet tror jeg du vil spare tid på å bruke firewire fra et mini-DV kamera, samtidig som du får bedre kvalitet (også fordi du slipper konvertering).

Skal du vise film fra et mini-DV kamera, er det ikke verre enn å ha en kabel liggende klar som du plugger inn i kamera (følger med ethvert mini-DV kamera). Deretter vil det være like enkelt å se på opptaket på TV som på en DVD plate. Ulempen er selvsagt at du må spole om du skal til et annet sted på tapen.

Ok, bildekvaliteten er ikke mye dårligere på en DVD plate, selv om den er liten og videoopptaket må komprimeres kraftig. Men komprimeringen er der, noe som også kan skape problemer når det kommer til redigering eller etterbehandling av opptaket, noe som kan behøves i visse tilfeller.

Eneste minuset jeg ser med mini-DV, er at man må spole for å komme til et annet sted i opptaket. Er ikke så ofte jeg irriterer meg over det da jeg tross alt redigerer det meste jeg filmer til en fornuftig lengde, samt overfører til DVD... i bedre kvalitet enn et DVD kamera klarer å lage på en DVD 8cm plate (pga. mindre plass og høyere komprimering).

De som sverger til DVD kamera må gjerne komme med motinnlegg, men av personlig erfaring ville jeg gått for mini-DV også i dag (gjorde det faktisk ganske nylig).

Lenke til kommentar
At man må ta med kameraet rundt for å få sett minidv tapes er et forholdsvis viktig punkt for meg, men nå heller jeg mer over mot hdd kamera. Synd at "20" kameraet ble så ekstremt slaktet. Tror jeg kjøper "50" modellen og leverer det tilbake om jeg ikke er fornøyd.

5239157[/snapback]

Det er vel større sjans for at du må ta med et HDD kamera rundt, for å få sett opptaket? Veldig mange har mini-DV kamera i dag, slik at man stort sett kan klare seg med å ta med kun tapen. Harddiskene i de kameraene er det litt mer slit med å ta ut og sette inn i en persons datamaskin.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke at det skal være noe problem å måtte ta med seg videokameraet bort til folk. Så stor og tung er den da ikke?!?

Men det aller beste er jo om man ta med en redigert dvd-plate, for hva er vel ikke mer kjedelig enn å sitte og se på andres opptak direkte fra tape'n? Det blir (som regel) aaaaltfor langtekkelig og kjedelig! :no:

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg heller mot hdd kamera er fordi det er lite og lett, og klippene kommer opp med thumbnails på tv-skjermen. Så kan man velge de klippene man vil se uten å spole.

Men det virker ikke som om hdd kameraene er helt klare for markedet enda. For mange kompromisser. Kanskje kjøpe et dvd kamera, bytte det inn i et hdd kamera dersom jeg ikke er fornøyd, og så bytte i et crappy minidv kamera om jeg ikke er fornøyd med hdd kameraet for så å spare en slump penger, og heller kjøpe et skikkelig hdd kamera når teknologien blir bedre.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...