Populært innlegg Midnight_walker Skrevet 25. november 2005 Populært innlegg Del Skrevet 25. november 2005 (endret) Dette er en tråd som folk kan komme med det de kan av japansk for andre å prøve å lære litt japansk! Jeg er veldig interessert i japansk kultur og historie. Jeg har alltid hatt lyst til å lære Japansk, det tøffeste språket i verden! Skriftspråk: Hiragana: Hiragana er et japansk skriftspråk som er basert på vokaler og stavelser. Katakana: Katakana er et japansk skriftspråk som blir brukt på låneord, merkenavn, onomatopoetikon osv. Kanji: Kanji er et japansk skriftspråk som er modifiserte kinesiske tegn. Kanji blir brukt til å beskrive hele ord og skille flere betydninger av et ord. Tall 数: 1 = Ichi 2 = Ni 3 = San 4 = Shi 5 = Go 6 = Roku 7 = Shichi 8 = Hachi 9 = Kyu 10 = Juu 11 = Juuichi 12 = Juuni 20 = Nijuu 100 = Hyaku 1000 = Sen 10,000 = Ichiman 20,000 = Niman 100,000 = Juuman Grammatikk 文法: Partikler: Wa = Indikerer et subjekt Eksempel: Kore wa hon desu = Dette er en bok (Indikerer at det er "dette" som er subjektet i setningen) No = Possessiv-partikkel Eksempel: Kore wa watashi no enpitsu desu = Dette er min blyant Mo = Også Eksempel: Kore mo hon desu = Dette er også en bok ("Wa" erstattes med "Mo", men "dette" er fortsatt subjektet i setningen) Ka = Indikerer et spørsmål Eksempel: Sore wa tsukue desu ka = Er det en pult? (Ved å legge til "ka" kan du snu setningen fra, "Det er en pult" til "Er det en pult?") To = Og (Fullstendig rekke) Eksempel: Kore wa hon to tsukue = Dette er en bok og en pult Ya = Og (Brukes hvis du bare skal nevne en del av en rekke) Eksempel: Hon ya isu ya tsukue ya kami =Bok, stol, pult, papir (osv./+flere) "Å være": Desu blir brukt for å binde deler av en setning, nesten som et "er lik" tegn (=). Kore wa hon desu = Dette er en bok Sore wa watashi no hon desu = Det er min bok Kore wa hon desu ka = Er dette en bok? Titler 敬称: Dette er titler som brukes etter fornavn for å indikere ens status. Man bruker dog ikke tittel når man snakker om seg selv. San = Mr./Mrs. Kun = Gutter Chan = Jenter, småbarn Sensei = Lærer, doktor, advokat, politiker, proffessor osv. Senpai = Person med høyere status (i høyere klasse) i firmaer, skoler osv. Kouhai = Person med lavere status (i lavere klasse) i firmaer, skoler osv. Sama = En mer respektfull versjon av San. Blir brukt om en person av betydelig høyere rang enn deg selv. Shi = En ekstremt formell tittel. Aikido-terminologi: Domo arigato gozaimashita = Tusen takk Onegai shimasu = Vær så snill/Vær velkommen Seiza = Japansk sittestilling Kamae = Grunnstilling Ukemi = Fallteknikk/Mottak Hidari = Venstre Migi = Høyre Mae = Foran/Forover Ushiro = Bak/Bakover Uke = Mottaker/Forsvarer Tore/Tori = Angriper/"Den som tar" Torifune = Ro-øvelse Shikko = Knegående Gyaku-hanmi = Speilvendt posisjon Ai-hanmi = Lik posisjon Irimi = Entrè/steg rett fram Tenkan = Vending "bakover" Sokumen = Vending "til siden" Katate-dori = Håndleddsgrep Kata-dori = Skuldergrep Kosa-dori = Håndleddsgrep på kryss Shomen-uchi = Håndkantslag, rett fram Yokomen-uchi = Håndkantslag, fra siden Tsuki = Vanlig slag rett fram Ryote-dori = Grep med to hender Endret 13. september 2009 av Midnight_walker 14 Lenke til kommentar
Populært innlegg übert? Skrevet 25. november 2005 Populært innlegg Del Skrevet 25. november 2005 Yamete! Oshiri ga Itai! = Stopp! det gjør vondt i rumpa! er det eneste jeg kan 14 Lenke til kommentar
zyrex Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 Dama studerer japansk på universitet, så hu lærer meg Lenke til kommentar
AssKicR Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 Sumi Masen = Beklager/Unnskyld Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 Baka yamete-yo, shitsukoi. Lenke til kommentar
Dwagon Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 Nippon <- Japan i diverse skriftfo:rmer Kanji 漢字 / Romanji 音韻 日本 Kana / Hiragana / fonetisk にっぽん og navnet på det japanske språk: nihongo/nippongo Kanji 漢字 / Romanji 音韻 日本語 Kana / Hiragana / fonetisk にっぽんご Lenke til kommentar
D3nnis Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 Wheee! altid ville lært japans!! noe som vet om en oversetter på nette eller noe !? engelsk til japansk ellen noe !!;P Lenke til kommentar
danilovic Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 Sayonara = Ha det Sayonora = Fis/fjert Eller noe sånt. Det har iaffal jeg hørt. Lenke til kommentar
bror_bror Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 Wheee!altid ville lært japans!! noe som vet om en oversetter på nette eller noe !? engelsk til japansk ellen noe !!;P 5205587[/snapback] Jeg også, har alltid villet lære det Konitchua(sp?) - God Dag (er det ikke det? ) Lenke til kommentar
ZanZel Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 konnichiwa Chan = Kjent (kvinnelig) person Det stemmer vel ikke helt.. chan er et tillegg som brukes ofte på barn, slik at de betegnes som akkurat ja barn.. Lenke til kommentar
morningstar665 Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 Det kan være gøy å lære asiatisk språk. Der har man ikke bøyingsformer, men ord som man legger til for å definere fortid, nåtid eller fremtid. Og mange ord alene gir ingen mening/eller annerledes mening enn at de står sammen med andre ord. En annen ting er at én uttalelse kan ha forskjellige tegn som igjen har forskjellige betydninger, men man forstår sammenhengen ved å høre med hvilke andre ord det blir brukt i forbindelse. 1 Lenke til kommentar
Even. Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 Det kan være gøy å lære asiatisk språk. Der har man ikke bøyingsformer, men ord som man legger til for å definere fortid, nåtid eller fremtid. Og mange ord alene gir ingen mening/eller annerledes mening enn at de står sammen med andre ord. En annen ting er at én uttalelse kan ha forskjellige tegn som igjen har forskjellige betydninger, men man forstår sammenhengen ved å høre med hvilke andre ord det blir brukt i forbindelse. 5206247[/snapback] Høres vanskelig ut Har alltid hatt lyst til å lære et eller annet Afrikansk språk. Er det kontinentet jeg er mest fascinert av. Har aldri vært spessielt fascinert av Asia i grunn, men sikkert mange som føler det motsatt. Har for tiden nok med å lære meg spansk. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 Ni hao. tror je, som betyr noe ganske likt som hei. eller var det kinesisk? Lenke til kommentar
Earendil Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 Ohaio = God morgen Lenke til kommentar
Camron Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 Anata no ikei wo miru to totemo koufun shimasu Lenke til kommentar
VegardStr Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 Wheee!altid ville lært japans!! noe som vet om en oversetter på nette eller noe !? engelsk til japansk ellen noe !!;P 5205587[/snapback] Just fucking google it. søkte på english to japanese og første treff var http://www.freedict.com/onldict/jap.html Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 Anata no ikei wo miru to totemo koufun shimasu 5207287[/snapback] Izure-se? Lenke til kommentar
Camron Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 Fikk ikke helt med meg den goophball Lenke til kommentar
VegardStr Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 (endret) Anata no ikei wo miru to totemo koufun shimasu 5207287[/snapback] Izure-se? 5207368[/snapback] hvor får dere disse ordene fra? alle dei ordbøekene som eg har sett på nettet er drit dårlige. Endret 25. november 2005 av vegis Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 (endret) Den frasen han fant der stod vel på en eller annen side der en hadde funnet masse ord og prøvd å lage en setning. Camron, 'hvem er?' lurte jeg på. Vegis, altfor elementært japansk via latinske alfabetet, mer eller mindre n00bish. Endret 25. november 2005 av Goophy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå