Gå til innhold

På tide med ny skjerm ? Flicker free ?

gamerman

Anbefalte innlegg

Jeg har en Eizo FlexScan F930 som kan ta 1600x1200 100 hz men det hjelper

lite når faktisk skjermen ikke er flicker fri . Når jeg flytter på åpne

mapper , vinduer slik som winamp osv så flikker det på siden av mappen

eller vinduet . Det gjør også dette i spill noen ganger.

Skjønner dere hva jeg mener ?

Jeg mener ikke flimmring av bildet men altså flimring på siden av mapper du flytter , i spill som sagt når en beveger seg så er det akkuratt som flere streker eller linjer over hele skjermen å følelsen at bildet ikke holdes sammen.

Er det på tide med ny skjerm ?

Dette er en 3-5 år gammel CRT skjerm.... Spec står i profilen (Dette er skjermen vil jeg tro)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det vertical sync du refererer til? Etter det jeg har forstått, kan det virke som desktop/2D ikke har VSYNC ON. Som vil si at deler av skjermen overskrives når du gjør endringer som å flytte vinduer, ettersom datamaskinen/skjermkort rendrer raskere enn skjermen tegner. Effekten virker mer tydelig på 60Hz LCD skjermer enn på 100Hz CRT, etter det jeg husker fra overgangen. Men hvis du skrur på VSYNC ON i skjermkort kontrollpanelet vil du i det minste få VSYNC i 3D openGL og Direct3D :) Med nyere 3D skrivebord får man bare anta at denne effekten vil forsvinne?

Du får bare leve med det. Hvis det er det jeg erfarer, har det ingenting med øynene (plage a-la skikkelig "flicker") eller skjermen å gjøre, og du kan bare slappe av!

Lenke til kommentar
Er det vertical sync du refererer til? Etter det jeg har forstått, kan det virke som desktop/2D ikke har VSYNC ON. Som vil si at deler av skjermen overskrives når du gjør endringer som å flytte vinduer, ettersom datamaskinen/skjermkort rendrer raskere enn skjermen tegner. Effekten virker mer tydelig på 60Hz LCD skjermer enn på 100Hz CRT, etter det jeg husker fra overgangen. Men hvis du skrur på VSYNC ON i skjermkort kontrollpanelet vil du i det minste få VSYNC i 3D openGL og Direct3D :) Med nyere 3D skrivebord får man bare anta at denne effekten vil forsvinne?

Du får bare leve med det. Hvis det er det jeg erfarer, har det ingenting med øynene (plage a-la skikkelig "flicker") eller skjermen å gjøre, og du kan bare slappe av!

5196888[/snapback]

Ok , men jeg merket ikke dette når jeg spilte Flatout med Ati Kortet mitt ... Dette er vel det du snakker om at VSYNC gjør slik at det ikke kommer slikt i spill ?

Kan jeg aktivere dette i spill eller skal jeg aktivere det i kontrollpanelet slik at det skjer automatisk i alle spill ?

Eller begge deler ?

Lenke til kommentar

Yes :)

På ATi kortet mitt skrur jeg VSYNC på i kontrollpanelet, men noen spill tillater også VSYNC i selve spillet.

Men VSYNC er ikke helt perfekt, og skaper fort andre problemer. Dersom framerate ikke holder seg over f.eks. 100FPS når du kjører skjermen din på 100Hz, kan du ende opp på 50FPS istedenfor 99FPS. Med VSYNC av vil du faktisk kunne få 99FPS, og ingen skade er skjedd. Men du kan også få 110FPS, noe som plutselig skaper tegneproblemer fordi noen bilder må overskrives delvis.

Hovedpoenget med VSYNC skrudd på er i praksis å sikre at skjermkortet venter med å sende data til "skjerm" har tegnet hele bildet. Når bildet er tegnet 100% på skjermen, kan et nytt bilde sendes. I teori synkroniseres tegne/renderraten med Hz, dvs. tegnerate ut av skjermkort blir slik at man med VSYNC på og 100Hz aldri vil få høyere enn 100FPS. Kjører man 85Hz vil max FPS være 85FPS. Kjører man f.eks. VSYNC av, kan man fort få 193FPS eller noe annet sinnsvakt, og det sier seg selv at skjermkortet kjørende på 100Hz bare takler 100 hele frames/bilder i sekundet. For LCD brukere blir tallet fryktelig fort 60Hz :)

Jeg anbefaler at du laster ned FRAPS - http://www2.fraps.com/FRAPS271.EXE - og undersøker selv så du ikke blir lurt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...