el_salvad Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 (endret) Har av oppfatning av det er mange som er veldig forvirret om alt Pentim-M/Centriono/Sonoma osv, og det kan jeg lett forstå. Så kanskje vi skulle hatt en sticky om hva det egentlig er? Tar meg den friheten å quote Snorreh sin gode oppklaring. "Sonoma" er ikke en CPU, men et kodenavn på 2. generasjons Intel Centrino. Centrino er en pakke som består av Intel prosessor, Intel brikkesett og Intel WLAN-kort. Da 1. generasjons Centrino under kodenavnet "Carmel" ble lansert i 2003 så bestod den av prosessoren Pentium-M "Banias" med 1MB cache/400MHz FSB, brikkesettene i855PM "Odem" uten integrert grafikk og i855GM "Montara-GM" med integrert Intel Extreme Graphics2-grafikk, og Intel PRO/Wireless 2100 WLAN-kort med støtte for 802.11b. Denne pakken støttet bare AGP 4X-skjermkort og DDR266-minne. I 2004 ble Centrino-pakken oppgradert med prosessoren Pentium-M "Dothan" med 2MB cache/400MHz FSB, samme brikkesett og Intel PRO/Wireless 2200BG WLAN-kort med støtte for 802.11b/g. Denne pakken støttet forøvrig AGP 4X-skjermkort og DDR333-minne. I år ble 2. generasjons Centrino lansert under kodenavnet "Sonoma", og består av prosessoren Pentium-M "Dothan" med 2MB cache/533MHz FSB, brikkesettene i915PM "Alviso" uten integrert grafikk og i915GM "Alviso-GM" med integrert Intel GMA900-grafikk og Intel PRO/Wireless 2915ABG WLAN-kort med støtte for 802.11a/b/g. Denne pakken støtter PCI-Express x16-skjermkort og DDR2-400/533-minne. Neste generasjons Centrino blir lansert 1. kvartal neste år under kodenavnet "Napa", og vil bestå av dobbelprosessoren Pentium-M "Yonah" med 2MB delt cache/667MHz FSB, brikkesettene i945PM "Calistoga" uten integrert grafikk og i945GM "Calistoga-GM" med integrert Intel GMA950-grafikk og Intel PRO/Wireless 3945ABG WLAN-kort med støtte for 802.11a/b/e/g. Denne pakken vil trolig støtte både PCI-Express x16-skjermkort og DDR2-667-minne. Jeg håper dette oppklarer eventuelle missforståelser mhp. Centrino Endret 23. november 2005 av el_salvad Lenke til kommentar
mar Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 Helt enig!! Mulig overskriften bør endres til "Det du trenger å vite om Centrino("Carmel", "Sonoma" og "Napa")", eller noe sånt. Ble kanskje litt lang, men jeg tror det kan være en fordel å få ordet "Sonoma" med på en eller annen måte. Er jo ganske mange som roter med dette fortiden, inkludert de fleste butikkene. Lenke til kommentar
el_salvad Skrevet 23. november 2005 Forfatter Del Skrevet 23. november 2005 Helt enig!! Mulig overskriften bør endres til "Det du trenger å vite om Centrino("Carmel", "Sonoma" og "Napa")", eller noe sånt. Ble kanskje litt lang, men jeg tror det kan være en fordel å få ordet "Sonoma" med på en eller annen måte. Er jo ganske mange som roter med dette fortiden, inkludert de fleste butikkene. 5195776[/snapback] Done. Ja når tilogmed webshopene begynner å rote med dette, da kan det tenkes. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 Centrino er uheldigvis et altfor godt innarbeidet uttrykk blant de store massene, og uttrykker for dem noe veldig godt og solid som garantert er bra. Vi hører f.eks på reklamene "...du får unna alt med Intel Centrio Mobile Technology..." som om det skulle vært det aller beste i hele hele verden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå