TBPhoto Skrevet 22. november 2005 Rapporter Del Skrevet 22. november 2005 Som jeg har nevnt før, låner jeg ett Sigma 70-300 APO DG objektiv for tiden. Vurderer og kjøpe det hvis det skal selges og prisen er ok. Så langt er jeg rimelig godt fornøyd med det, med unntak av noen få ting (bl.a. at frontenden og hele forlengelsen roterer ved fokusering og andre småting). Nå har jeg derimot fått tilbud om å kjøpe ett pent brukt Sigma 135-400mm F/4.5-5.6 APO Aspherical objektiv i stedet. Ny pris på dette er ca. 4000 kroner, og jeg kan få kjøpt det for 2700 kroner. Det er kjøpt nytt i februar i år, og er lite brukt og i meget god stand etter hva jeg kan se. Nå er ikke dette ett DG optimalisert objektiv fra Sigma, og det er det jeg lurer mest på om er ett problem eller ei? Ser at Sigma akkurat nå har lansert en utgave av 135-400 som er DG optimalisert, men har ikke funnet noen priser på det enda (er vel ikke kommet på markedet enda antar jeg). Objektivet skal brukes på mitt D50, så jeg lurer på om dette kan være ett bra kjøp selv om det ikke er ett DG objektiv? Er det noen med f.eks. D100 eller D70 som har dette objektivet og kan dele noen erfaringer med det? Jeg vil tro at det er bedre enn 70-300'en jeg låner for øyeblikket, men er altså litt usikker på om DG greiene har noe stort å si? Fordelene med 135-400 sånn jeg ser det, er vel disse; -400mm som lengste brennvidde mot 300 på det andre -RF (rear focusing), så front og forlengelse ikke roterer ved fokusering -Tripod collar Ulempene derimot blir dette; -Tungt! (veier 1,2 kg mot 0,5 kg på 70-300) -77mm filterdiameter - filtere koster en formue... -Begynner på 135mm, som kan bli trangt (men jeg har også en Sigma 18-125, så egentlig burde det ikke være noe problem å skifte mellom de to - da dekker jeg nesten hele området fra 18mm til 400mm med 2 objektiver!) Her er linker til objektivet; Produktguiden Sigma's egen informasjon Info om det nye 135-400 DG objektivet Skal brukes til dyrefotografering og sikkert noe motorsport - iallefall inntil jeg kjøper meg ett 70-200 F/2,8 en gang neste år. Bør jeg kjøpe dette? Lenke til kommentar
TBPhoto Skrevet 23. november 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 23. november 2005 Hmm for å svare meg selv for en gangs skyld... Jeg leste alle erfaringene hos fredmiranda.com. ( http://www.fredmiranda.com/reviews/showpro...7&cat=37&page=2 ) Og det virker absolutt som dette er ett objektiv som er verdt pengene! Så også på en del bilder tatt med dette objektivet, og jeg er vel 99% overbevist for øyeblikket på at jeg kjøper dette objektivet. Leste også hos Sigma om bl.a. DG merkingen og de andre karakteristikkene på dette objektivet (ASP., APO og RF). Så vidt jeg kan lese meg til har ikke den nye DG optimaliserte utgaven noen store forskjeller. Dette står det om DG; DG (DG Lens)These are large-aperture lenses with wide angles and short minimum focusing distances. With an abundance of peripheral illumination, they are ideal lenses for Digital SLR Cameras whilst retaining suitability for traditional 35mm SLRs. Begge utgavene har dette; This lens uses one aspherical lens and three SLD glasses for excellent correction of various chromatic aberrations Eneste jeg kan se at DG utgaven skal gjøre noe bedre, er i så fall dette; The new multi layer lens coating and lens design reduce flare and ghost Uansett, til prisen tror jeg ikke jeg får noe bedre. Og det er vel ingen tvil om at det er ett litt bedre objektiv enn 70-300 DG APO. Så, med mindre noen her har noen store innvendinger mot dette objektivet eller har noen negative erfaringer med det, tror jeg at jeg satser på det. Får skaffe meg en monopod og selge bilen så jeg har råd til filtere... :!: Lenke til kommentar
olemm Skrevet 23. november 2005 Rapporter Del Skrevet 23. november 2005 Forskjellene på DG-obj. har i enkelte forum blitt hausa opp (har i alle fall sett det i forhold til EX70-200, hvor før og etter beskrives av enkelte som to forskjellige objektiver), men det er bare coatinga som er forskjellig. Ikke noe stort problem mao. Det som KAN være et problem er det berømmelige "ERR99" problemet med gamle sigma-obj på digitalhus, derfor sjekk at det fungerer på huset og sørg for å få med (evt. kopi av) kvittering for kunne få reparert problemet innenfor reklamasjonstid. Kjøp filtre gjennom bruktmarkeder o.l,. der er det alltid noen som piratimporterer store filterdimmer, ca. 500 for kvalitets-UV og polafilter. Lenke til kommentar
HotShotChicken Skrevet 23. november 2005 Rapporter Del Skrevet 23. november 2005 -RF (rear focusing), så front og forlengelse ikke roterer ved fokusering Dette er vel motsatt, med rf forlenges og roterer fronten ved fokusering, og med if er det ingen rotering eller forlengelse. Lenke til kommentar
TBPhoto Skrevet 23. november 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 23. november 2005 med rf forlenges og roterer fronten ved fokusering, og med if er det ingen rotering eller forlengelse. 5197633[/snapback] Hmm, er du helt sikker på det? IF på Sigma optikk er at det ikke er noen forlengelse, der er vi enige. Men ifølge Sigma sin egen beskrivelse av dette objektivet, så skal ikke fronten rotere ved fokusering; Covering the most frequently used focal lengths, from mid to long-range telephoto, this one convenient lens lets you handle an unprecedented range of subjects from landscapes to fast action sports. Sigma's advanced design incorporates a 5-group zoom system to achieve sharp, high contrast results throughout the entire zoom range. Three SLD glass elements eliminate the secondary spectra effect normally associated with telephotos. And the rear focus system keeps the front lens from rotating, giving you easier use of polarizing filters. A convenient built-in rotary tripod mount eliminates vibration during shutter release Uansett finner jeg det ut, skal og ta en titt til på objektivet og da tar jeg med meg min D50 så jeg får testet det. Lenke til kommentar
HotShotChicken Skrevet 24. november 2005 Rapporter Del Skrevet 24. november 2005 hmm.. det er vel bare forlengelse da, og ikke rotering... Lenke til kommentar
espen_s Skrevet 30. november 2005 Rapporter Del Skrevet 30. november 2005 IF står for Inner Focus, dvs at linsen ikke beveger seg utvendig.. Problemet med et objektiv som ikke er DG er som sagt denne Err99-meldingen (som jeg har fått på mitt Canon EOS 350D med en 100-300mm Sigma-linse). En DG-linse sprer lyset bedre til kantene og du har mindre sjangs for å få problemer med linsen/kameraet.. Lenke til kommentar
olemm Skrevet 30. november 2005 Rapporter Del Skrevet 30. november 2005 Et DG-objektiv har annen coating og ikke no annet. og ERR99-meldingen har ingenting med hvorvidt objektivet har betegnelsen DG eller ikke. Så fort Canon gjør endringer i sin propretiære objektivfatning igjen vil også DG-objektiver kunne få det samme problemet. Det eneste man kan gjøre i forhold til dette er å A) teste (brukte) objektiver på huset det skal brukes på B) sørge for å ha kvittering slik at Sigma kan fikse problemet om det oppstår (5 års frist, angivelig - antakelig pga. reklamasjonslovgivning). Lenke til kommentar
kak Skrevet 30. november 2005 Rapporter Del Skrevet 30. november 2005 (endret) -77mm filterdiameter - filtere koster en formue... Ett 77 mm Hoya HMC SUper UV(0) koster ikke mer enn 304,- inkludert frakt hvis du kjøper det på ebay (fra Hong Kong). Ta bare en titt her! Jeg har selv de siste ukene kjøpt ett Nikon EN-EL3a batteri (258 kr inkl frakt) og ett 67mm Hoya HMC Super UV(0)-filter (234 kr inkl frakt) fra disse, og varene lå i postkassen etter 7 kalenderdager begge gangene! Endret 30. november 2005 av kkristi Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 30. november 2005 Rapporter Del Skrevet 30. november 2005 Uansett finner jeg det ut, skal og ta en titt til på objektivet og da tar jeg med meg min D50 så jeg får testet det. 5197746[/snapback] Spent på å høre resultatet! På 400mm skal dette objektivet iflg Sigma på full åpning være ganske skarpttegnende over nesten hele flata på en DX-brikke, omtrent like bra som på 135 mm full åpning. (se Sigmas egne data her. Er det tilnærma så bra i virkeligheten, bør det være et kjempekjøp for deg.. Lenke til kommentar
HotShotChicken Skrevet 30. november 2005 Rapporter Del Skrevet 30. november 2005 (endret) IF står for Inner Focus, dvs at linsen ikke beveger seg utvendig.. 5229261[/snapback] Det er jeg fullt klar over og det var da ikke det vi lurte på Dette er vel motsatt, med rf forlenges og roterer fronten ved fokusering, og med if er det ingen rotering eller forlengelse. det er hvorvidt rf roterer eller utvider seg som var spørsmålet Endret 30. november 2005 av Mikkle Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 30. november 2005 Rapporter Del Skrevet 30. november 2005 IF står for Inner Focus, dvs at linsen ikke beveger seg utvendig.. 5229261[/snapback] Det er jeg fullt klar over og det var da ikke det vi lurte på Dette er vel motsatt, med rf forlenges og roterer fronten ved fokusering, og med if er det ingen rotering eller forlengelse. det er hvorvidt rf roterer eller utvider seg som var spørsmålet 5234132[/snapback] Fra Sigmas nettsider: RF (Rear Focus)This lens is equipped with a system that moves the rear lens group for highspeed , silent focusing. IF (Inner Focus) To ensure stability in focusing, this lens moves the inner lens group or groups without changing the lens' physical length. F.eks bruker Sigmas 70-200/2.8 og 100-300/4 IF, mens 135-400 og 50-500 bruker RF. I begge tilfeller unngås rotasjon av fronten, og begge konstruksjoner tillater i prinsippet bruk av telekonverter. Lenke til kommentar
TigerBlack Skrevet 3. desember 2005 Rapporter Del Skrevet 3. desember 2005 Objektivet er kjempefint. Har prøvd dette og sammenliknet med resultatene fra en Canon 100-400 IS L USM. Så lenge du blender ned ett par hakk så er Sigmaen helt flott. Skarpheten er kjempefin og fokuseringen er ganske kjapp til ikke å være HSM/USM. Ulempen med denne er som med de fleste "F4-5.6" objektivene jeg har vært bortil er at ingen av dem gir virkelig bra resultater før rundt F7.1 - F8, så du må regne med at du trenger endel lys for at den skal fungere optimalt. Men alt i alt ett kjempefint objektiv Lenke til kommentar
espen_s Skrevet 5. desember 2005 Rapporter Del Skrevet 5. desember 2005 Et DG-objektiv har annen coating og ikke no annet. og ERR99-meldingen har ingenting med hvorvidt objektivet har betegnelsen DG eller ikke. Så fort Canon gjør endringer i sin propretiære objektivfatning igjen vil også DG-objektiver kunne få det samme problemet. Det eneste man kan gjøre i forhold til dette er å A) teste (brukte) objektiver på huset det skal brukes på B) sørge for å ha kvittering slik at Sigma kan fikse problemet om det oppstår (5 års frist, angivelig - antakelig pga. reklamasjonslovgivning). 5229524[/snapback] Klipp-og-lim fra Sigma: The DG designation applied to certain newer Sigma lenses (mostly wideangle and wide zoom type lenses) indicates that the lens is especially suited for use with digital SLR cameras. The DG lenses feature improved (more even) light distribution from image center to edge, especially at maximum aperture, compared to conventional fast wideangle lenses. This is important in digital photography, but is also useful in 35mm photography, especially when slide film is used. Also, the shorter focal lengths are desirable, because most digital SLR cameras have image sensors whose dimensions are considerably smaller than a 35mm negative (usually by a factor of 1.3X to 1.7X), making the lens’ angle of view equivalent to that of a longer lens on a 35mm cameras. Har snakket med Camera & Videoteknikk (verkstedet som Elite Foto bruker) i dag. Hvis man hadde kjøpt objektivet på en Elite Foto-butikk så var det gratis å gjøre det hos dem.. Vet ikke hvordan det er ellers.. Lenke til kommentar
Msport Skrevet 5. desember 2005 Rapporter Del Skrevet 5. desember 2005 Har du fått teste objektivet, MrMagoo? Venter spent for å høre hva du mener om det Lenke til kommentar
TBPhoto Skrevet 5. desember 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 5. desember 2005 Har du fått teste objektivet, MrMagoo? Venter spent for å høre hva du mener om det 5257440[/snapback] Testet og kjøpt! Har ikke fått prøvd det så veldig mye enda derimot... testet det på forskjellige blenderåpinger og diverse før jeg kjøpte det, og fikk aldri noen "err99" eller noe annet tull. (Objektivet var brukt på ett D100 forøvrig, uten noe feil der etter sigende.) Men er det på spesielle innstillinger, blenderåpninger eller brennvidder at dette problemet med "err99" har forekommet? Har ikke fått den enda som sagt, men så har jeg ikke fått fotografert så mye med det enda... så det kan jo i verste fall dukke opp? Har uansett kvitteringen fra da det ble kjøpt. Men la oss i verste fall si at jeg får problemer - da plikter vel Sigma eller leverandør i Norge og få fikset det? Eller kan det by på problemer? Er det noen spesiell tidsfrist? Objektivet er nytt i februar i år. Blendet ned til alt fra F/7,1 og nedover er det ingen problem med skarphet. Synes heller ikke det er så verst vidåpent verken på 135 eller 400mm! Men det er ett tungt objektiv... håndholdt er ikke å anbefale. Men på tripod fungerer det glimrende. Skal få kjøpt meg en monopod også, så jeg får litt mer frihet med objektivet. Så alt i alt så langt er jeg godt fornøyd - kan heller komme tilbake med noe mer utfyllende hvis det skulle dukke opp noen positive eller negative erfaringer etterhvert! Lenke til kommentar
Kigulu Skrevet 6. desember 2005 Rapporter Del Skrevet 6. desember 2005 jeg faldt lige over en, der har taget nogle rigtig fine billeder med det søren pedersens billeder Lenke til kommentar
espen_s Skrevet 7. desember 2005 Rapporter Del Skrevet 7. desember 2005 Men er det på spesielle innstillinger, blenderåpninger eller brennvidder at dette problemet med "err99" har forekommet? Har ikke fått den enda som sagt, men så har jeg ikke fått fotografert så mye med det enda... så det kan jo i verste fall dukke opp?Har uansett kvitteringen fra da det ble kjøpt. Men la oss i verste fall si at jeg får problemer - da plikter vel Sigma eller leverandør i Norge og få fikset det? Eller kan det by på problemer? Er det noen spesiell tidsfrist? Objektivet er nytt i februar i år. Hvis objektivet er nytt så får du nok ikke noen problemer med det.. Du har rett til et objektiv som virker ja! Har du noen bilder med det objektivet å vise oss? Hvor mye koster det?... Lenke til kommentar
espen_s Skrevet 7. desember 2005 Rapporter Del Skrevet 7. desember 2005 (endret) ...dobbelpostet visst Endret 7. desember 2005 av espen_s Lenke til kommentar
TBPhoto Skrevet 27. desember 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 27. desember 2005 Har du noen bilder med det objektivet å vise oss? 5263247[/snapback] Beklager at det tok litt tid for meg å svare her... livet mitt har stått litt på hodet den siste måneden... Av mange forskjellige grunner har jeg ikke hatt så mye tid til fotografering denne perioden... så det har ikke blitt så mange bilder med 135-400'en enda Men, her er noen bilder jeg ble rimelig fornøyd med (alle er tatt nå i romjula). Hestebildet: 400mm, F/5,6 og 1/125 sekund - ISO 800 men behandlet i NeatImage etterpå. Skutt halvveis håndholdt, kjørte forbi disse hestene med bilen, stoppet opp i veikanten, kjørte ned vinduet halvveis og støttet objektivet på vinduet - derfor såpass høy ISO. Juletrebilde #1: 330mm, F/5,6 og 3 sekunder. Juletrebilde #2: 280mm, F/5,6 og 8 sekunder. Er fortsatt veldig fornøyd med objektivet! Nå må jeg bare få ut fingeren og fotografere mer igjen... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå